Toon posts:

Problemen opstarten SATA schijf bij oude installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Systeem:
Windows XP SP2
Hitachi Deskstar 7K250, 160Gb, SATA
Sapphire ATI 9800
ASUS A7N8X-E DELUXE
TwinMOS DDR PC400-3200 2x256MB Dual Channel
AMD Athlon 3000+ XP

Afgelopen week overkwam mij ineens iets vreemds.
Mijn huidig systeem heb ik nu al ruim 2 jaar. Het is niet het nieuwste meer maar draait alles nog perfect.
Echter na de pc gewoon afgesloten te hebben wou deze de volgende dag niet meer opstarten.
Bij het opstarten krijg ik het splash screen, de POST en de sata raid controller (die de schijf gewoon herkent) maar zodra windows opgestart moet worden blijft het angstvallend zwart.
Na zo een 5 tot 10 minuten staat er dat het registery misschien slecht is en ik een windows repair via de cd moet doen.

Ik heb ook geprobeerd om via het opstartscherm (F9) in veilige modus op te starten. Hoewel ik wel in dat scherm kom en gewoon xp kan selecteren krijg ik hier ook een scherm. Na 10 minuten geeft deze dan weer dat hij de volgende bestanden niet kan vinden:
system32/ntoskrul.exe
/hal.dll
/dcom.dll
/bootvid.dl
/config/system
en later /config/system.alt

Mijn eerste ingeving is dat de harde schijf niet bereikbaar is dus heb ik eerst de windows xp cd gepakt en opgestart. Bij de boot op F6 de Sata drivers geinstalleerd (anders wou die em niet pakken) en de repair gestart. Dan kan ik gewoon de hele schijf zien en als eerste heb ik in de windows map gekeken of alle bovenstaande bestanden aanwezig waren. Dit waren ze ook.

Hoewel alles dus in orde lijkt wil de pc maar niet opstarten. Volgens mij ligt het aan de drivers maar ik zou niet weten waar ik nu moet beginnen. Andere posts die ik vind gaan alleen over nieuwe installaties dus daar heb ik weinig aan. Als het kan zou ik natuurlijk alles willen fixen zonder te hoeven formatteren omdat ik nu de apparatuur niet heb om alles te backupen via een andere pc.

Alvast Bedankt

Arthalion

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je de Hangen en Opstartproblemen Troubleshooter al helemaal doorgenomen?

Backuppen doe je natuurlijk voor je problemen krijgt. Koop een USB externe harde schijf, en start de PC op met een Knoppix of PEBuilder CD, en maak een backup van al je belangrijke bestanden. Dan zijn die in ieder geval veilig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ja helemaal doorgenomen en dingen getest en kabels verwisseld. Bios gereset, het wil niet helpen.
Via PEbuilder had ik al wat belangrijke dingen gebackuped. Er staat alleen nog erg veel op dat ik liever niet kwijt ben, vandaar.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Kan het niet zo zijn dat in de bios de raid modus enabled staat? Als dat zo is kan het zijn dat dit de oorzaak van je probleem is. Zet hem op SATA modus in dat geval. Ik heb dat zelf ook eens meegemaakt met mijn A7N8X-XE mobo. Daar was dit probleem verholpen door een bios-update en de raid modus uitzetten.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Topicstarter
nee dat is het niet.
Ik heb niet een A7N8X-XE maar een A7N8X-E DELUXE moederboard.
Raid options zitten niet in de bios maar komen na de post. Er is echter geen Raid aangemaakt dus dat is het niet.

Ook kan ik de bios niet updaten, als ik dit probeer via een ms-dos bootdisk krijg ik de volgende melding:
Bios Image File is for nForce Chipset Only.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 16:01 ]