Windows wil niet booten na toevoeging HD's

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• David_TTT
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-03 14:24
Hey,

Ik was bezig met een volledige scan met Norton 360. Aangezien dat vrij lang duurt ging ik een film kijken. Na een poosje wou ik kijken hoe het er voorstond en kwam ik erachter dat hij volledig vast was gelopen. Ik drukte vanzelfsprekend de restknop in, maar windows kwam niet verder dan de pre-desktop (net voor je destop met iconen zie je eerst ff je background en je muis). Ik kon de muis even bewegen maar niet veel later hing hij alweer, dit ging 2 keer achtereenvolgens door.

Hierna wou hij zelfs helemaal niet meer booten. Hij bleef hangen na de bios en ik zag alleen een wit flikkerend streepje. Ook dit keer probeerde ik een paar keer te rebooten maar dat hielp geen aars.

Affin, Windows repairtool bood uitkomst en ik kon weer netjes in windows. Alle drivers geinstalleerd etc, alles werkte weer. Totdat ik mijn overige 2 harde schijven weer wilde aansluiten. Als ik die 2 schijven (allebei met persoonlijke data etc) aansloot, kreeg ik na de bios de " Disk failure" foutmelding, en kwam ik voor geen meter verder. Als ik die 2 schijven weer loskoppel, en dus alleen mijn bootdisk eraan heb hangen boot windows zoals het hoort en kan ik gewoon in windows.

Ik heb al geprobeerd om alles tot het minimale aan te sluiten en dan 1 data schijf eraan, maar dat hielp ook niet. De disk letters zijn ook niet veranderd van de boot disk, dat was, en is nu ook gewoon H.

Als iemand me kan helpen ben ik heel dankbaar

tnx, David

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

waarschijnlijk zet je bios de bootvolgorde anders op het moment dat je andere hd's aansluit waardoor hij niet meer van de jusite hd wil starten. Controleer dat even. Kijk dan direct even in de bios of de schijven nog wel herkend worden. Het kan natuurlijk zijn dat ze tijdens het scannen (intensief proces) in de soep gelopen zijn (of eentje ervan) waardoor hij nu het systeem ophangt....

• David_TTT
Ja alle schijven worden herkend. Ik kan echter niet in mijn bios veranderen van welke schijf hij moet booten. Ik heb daarom maar wat lopen kloten met de SATA aansluitingen, de boot disk zit nu op SATA aansluiting 1, en de 2 data disks zitten op 4 en 5 (2 en 3 werkten dus niet:S).

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
surf even naar de website van de fabrikant van de HD's en download eens zo'n diagnostic tooltje voor op een bootcd of diskette (als je die nog hebt)

aangezien het "opeens" is begonnen en Windows eerst wel nog werkte, denk ik dat er een hardware probleem is, dus check eerst even of de HD's hun smart waarden nog goed zijn of hang ze eens in een andere pc

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17
Ooit ook zoiets gehad, toen heb ik mij IDE drives even hot-swappeble gemaakt. Toen kon ik er wel bij....
Op eigen risico!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Hmm, het kan ook zijn dat er iets met Windows mis is...

Stop de Windows-CD er eens in en boot daarvan, dan kun je naar een herstelconsole (niet op F2 drukken, iets later op R), voer dan chkdsk eens uit (de exacte parameters weet ik niet), dat kan ook nog helpen :)

We are shaping the future

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

misschien een hint voor later,

als je virusscan loopt, noooit de reset knop indrukken, vaak genoeg gezien dat je dan erg lang bezig bent om alles weer normaal te krijgen.

Norton is niet bepaald favoriet bij mij als punt 2

als je virusscanner vast loopt, zoals in jouw geval, niet meteen grijpen naar de resetknop. Die virusscanner kan evengoed bezig zijn in je gevoelige delen van je harde schijf en dan gaat het nog wel eens mis.

over je huidige probleempje:

driveletter zeggen niet veel, deze kun je aanpassen in je control pannel: administrative tools: computer management: diskmanagement (er is ook wel een shortcut voor, maar die ben ik ff kwijt)

enfin, satadrives 2 en 3 kunnen niet zomaar kapot gaan, zeker niet tijdens een virusscan. Maar in combinatie met norton... is eigenlijk alles mogelijk :)

- Maarten

-_-

• David_TTT
Ik heb ff een nieuwe harde schijf opgehaald, en daar windows opgegooit. Nu werken SATA 2 + 3 wel weer gewoon, dus hetlag waarschijnlijk aan de windows installatie. Ik heb de SMART functie van mijn harde schijven uitgezet in de bios een poos geleden omdat ze te warm werden.

Ik had overigens Norton 360 erop staan, deze beviel me erg goed omdat alles wat ik in principe nodig heb en dat hij de pc totaal niet vertraagt.

edit: Ik had altijd het idee dat je drive letters veranderen kon leiden tot crashed etc. IK zou eigenlijk graag mijn bootdisk gewoon op C willen hebben ipv H wat hij nu is.

[ Voor 17% gewijzigd door David_TTT op 04-06-2007 18:08 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Er staat een hoop onzin in dit topic.

Een "disk boot failure" krijg je als de PC geen bootable informatie vind op de HDD. Ergo, staat de bootvolgorde verkeerd. Dit heeft no-way iets te maken met Windows, zoals iemand hier opperde.
Daarnaast : SMART is een klein diagnostisch tooltje dat verifieert of de HDD nog in orde is. Dit maakt de schijf heus niet warmer, en helpt je vaak van te voren door aan te geven dat de HDD stervende is.

Als laatste is Norton software meestal wél vertragend, door alle overbodige meuk die wordt opgestart. In principe zou je eens moeten kijken hoe bijv. NOD32 draait, dat is een wereld van verschil.

• David_TTT
Nod32 heb ik al eens gedraait, maar ik zoch een all in one programma die alles heeft wat ik zocht. Anti-virus, firewall, antispam. Maar norton 360 heeft ook een defrag en opschoon programma in gebouwd en dat trok me wel erg aan.

Maar het is nu wel aan te raden om de SMART functie aan te laten.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

David_TTT schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:03:
Nod32 heb ik al eens gedraait, maar ik zoch een all in one programma die alles heeft wat ik zocht. Anti-virus, firewall, antispam. Maar norton 360 heeft ook een defrag en opschoon programma in gebouwd en dat trok me wel erg aan.

Maar het is nu wel aan te raden om de SMART functie aan te laten.
Ja,. SMART sowieso aanzetten inderdaad.

En juist wat je nu net noemt ; al die meuk dat Norton heeft, maakt je PC zo traag. Het zal zn werk doen, want Norton is voor de allesgebruiker die in één keer overal vanaf wilt zijn, maar ik denk toch dat je beter af bent met losse programma's die hun werk beter en sneller doen.

Maar, mocht je hier allemaal geen zin in hebben moet je vooral Norton blijven draaien natuurlijk, ik geef alleen mijn mening, en niet iedereen denkt over zaken zoals ik >:)
Pagina: 1