Eenzijdige verbindping.

Pagina: 1
Acties:

• diebobo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-03 08:17
Beste lezer,

Ik ben beetje vast gelopen, FAQ en guides gelezen die "jullie" keer gemaalt hebben maar t lukt me niet... Het probleem:

Hoe mijn situatie nu is : ( http://84.27.72.190/netwerk/situatie.jpg )

-Mijn I-net verbinding komt binnen op router a
--- daarop zit mijn server ( PC 4 )
--- En een andere router/hub ( Router b )
------ en vanuit daar pc 1, 2, 3

Met pc 1, 2, 3 kan ik zonder problemen bestanden kan delen, pingen etc over en weer...
Ook kan ik met het clubje pc 1, 2, 3, kan ik ook zonder problemen op pc 4 komen en ook pingen is geen probleem ( die dus achter de andere router zit ).

Wil ik echter vanaf pc4 de andere pc's benaderen ( pc 1, 2, 3 ) dannnn houd het op.. geen ping, geen delen ook niet ( uiteraard :*) ).. Ook kan ik niet vanaf pc 4 router B pingen...

Ip heb 2 screenshotjes van ipconfig /all gemaakt
- De eerste van pc4 : http://84.27.72.190/netwerk/pc4.jpg
- De andere van pc1(2,3): http://84.27.72.190/netwerk/pc1.jpg

Dat er iets niet klopt lijkt me duidelijk :).. Maar met gateways en subnetten is voor mij te lang geleden dat ik t op school heb gehad en precies weet wat te doen..

Wie o wie geef mij het verlossende antwoord _/-\o_

Dank u,

Bob

( En uhmm, ja allle firewalls staan uit.. echt :+ )

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 16:07
Je ziet het al in de screenshots he, je pc's zitten in verschillende subnets.
Probeer eens of je de DHCP van router B uit kunt zetten, zodat ze de DHCP van router A gaan gebruiken.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-03 22:02
Je hebt mogelijks 2 problemen :

1) Routing issue met inderdaad 2 verschillende 192.168.x.x subnets
2) NAT issue maar dit hangt af van welk soort router "B" is.

Laat me even verduidelijken :

1) PC1,2,3 kunnen perfect PC4 bereiken omdat hun DefaultGateway op ROUTER B staat en router B hangt in het segment/netwerk van PC4. Er zijn dus geen problemen te verwachten.
OMGEKEERD echter heb je een probleem.
Als jij met PC4 de rest wilt benaderen kan je 2 zaken doen

- OF je hoopt dat je "static routes" in routerA kan inbrengen die wijzen naar de range waar PC1,2,3 in hangen
- OF op PC4 *zelve* een static route rechtstreeks naar routerB voor het netwerk waar PC1,2,3 inzitten en je laat de default-gateway gewoon op routerA staan...zo blijft Internet etc tenminste werken op PC4.

2) Het mogelijke "NAT" probleem. Indien routerB een "NAT" routertje van 2 centen is ga je een bijkomend probleem hebben om dat PC1,2,3 sowieso "verborgen" zitten voor PC4
Een beetje afhankelijk van wat je nodig hebt kan je met PortForwarding een beetje in orde brengen, maar het blijft een brakke oplossing.
Mogelijks kan je NAT *uitzetten* en heb je een gewone router en indien je een static-route op PC4 zet OF een static in routerA gaat alles werken.

Ben je een beetje mee ?

Succes!
Jan

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Even wat onduidelijkheden uit de lucht helpen:

Dit KAN geen puur routeringsprobleem zijn. Aangezien vanuit bijvoorbeeld pc 1, PC 4 wel bereikt kan worden, weet het returnverkeer van deze connecties pc 1 ook weer te bereiken (de routes sec zijn dus in orde anders zouden de returnpakketjes vanaf pc4 naar pc1 nooit aankomen, de ping zou dan wel werken maar de ack niet en dus geen verkeer mogelijk).

Waar dit meer op lijkt is dat B niet een simpele router is (en al helemaal geen hub, wat weer een compleet ander apparaat is), maar ook firewall functionaliteiten heeft. M.a.w. hij pakt het verkeer op en misschien NAT hij het zelfs wel. Op een firewall is standaard functionaliteit dat verkeer dat van binnenuit origineert geaccepteerd wordt en ook het returnverkeer daarvan mag door de firewall. Verkeer wat echter van buitenaf komt wordt standaard geblokkeerd.

• jvanhambelgium
Om traffiek van PC1 naar PC4 te krijgen is er geen routering nodig voorbij ROUTERB

PC4 op lan 192.168.2.x stuurt traffiek naar default gateway, routerB ontvangt en doe een ARP op segment 192.168.123.x. PC4 zal antwoorden op deze ARP omdat hij gewoon via een switchpoort van routerA "rechtstreeks" aan routerB hangt.

Ik ben er zeker van dat ROUTER_B met NAT werkt dus PC4 "ziet" enkel een ping komen van 192.168.123.x (zijn "WAN" adres op dat segment) en kan perfect antwoorden

Als PC4 echter verkeer wil initieren naar PC1,2,3 botst ie gewoon tegen de SPI (firewall/nat) van ROuterB aan.
Indien het dit niet is, DAN betreft het een routing issue ter hoogte van RouterA die je moet wijsmaken dat 192.168.2.x te vinden is via 192.168.123.x (ip van de "WAN" poort op routerB)
Alternatief is dit op te lossen dan met static route op PC4 die rechtstreeks wijst naar routerB zijn "WAN" poort om naar lan 192.168.2.x te geraken.

Jan

• diebobo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-03 08:17
Jonges/mannen/mededenkers,

Na een avondje er rustig avondje alles goed bekijken, jullie comments te lezen en uiteraard toe te passen is t probleem helemaal opgelost..

Hartelijk dank voor de uitgebreide antwoorde/ oplossingen !!

Bob

• jvanhambelgium
Bob,

Wat heb je nu gedaan ??
Route toegevoegd op ROUTER_A of liggen stoeien op ROUTER_B

Jan
Pagina: 1