Welk MacOS?

Pagina: 1
Acties:

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik heb nog een aantal oude macjes staan, waar ik even schoon MacOS op wil installeren... omdat ik dan liever op allemaal de zelfde versie zet heb ik even gekeken op de websites van Apple welke versies die Macs aan kunnen, en kwam tot het volgende lijstje:
7.5
7.5.1
7.5.3
7.5.5
7.6
7.6.1
(deze versies zouden dus op al die Macs moeten draaien)
Maar, ik ben eigenlijk niet echt bekend met MacOS, dus ik wilde graag van jullie medetweakers advies over welke versie ik het best zou kunnen installeren... 7.6.1, omdat het de hoogste versie is, dus het nieuwste... dus minder bugs (neem ik maar ff aan) ... of juist toch liever 7.5.1 omdat die misschien wel kleiner/sneller/stabieler is... etc etc... ik wil gewoon wat advies dus, als jullie tenminste nog wat weten over deze oude lieve dingetjes O+ :)

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

Heb een tijdje ook met Mac os gewerkt en het beste wat je kunt installeren is mac os 7.5.
7.6 is maar een upgrade.
Als je lager gaat installeren en je wilt bepaalde programmas draaien zou die wel minimaal 7.5 om kunnen vragen.
Het beste is 8.5 daar wordt ook het meeste naar gevraagd voor bepaalde programmas.

Succes

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

7.5 is gratis maar heeft MacTCP. Iets brakker dan opentransport.
7.6.1 is de nieuwste en ondersteunt Opentransport (TCP/IP voor de mac)
Maar 7.6 is wel een stuk zwaarder dan 7.5.

(ik krijg zelf de indruk dat 7.6 een soort van 8.0 voor de oudere masintoshes is (backporting), vandaar dat 7.6 een stuk zwaarder is misschien)

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

'T is allemaal antiek.

7.6.1 zou mijn advies zijn, of liever nog wat hoger, ik neem aan dat je wat met internet/netwerk wilt gaan doen, dus dan moet je echt niet lager komen dan 7.6.....

Ik kon MacOS 8.0 met wat tweaks terugbrengen tot 5MB zonder aan functionaliteit in te boeten dus dat moeten wel bijzonder brakke Macs zijn willen ze dat niet halen.

Zijn het PowerPC Macs of 68k Macs? Dump anders meteen de specs of modellen hier, dan kunnen we verder praten.

iOS developer

• Squee
De volgende Macs heb ik:
Mac LC 68020@16
Mac Classic II 68030@16
Mac Color Classic 68030@16
Mac Performa 400 68030@16
Allemaal kunnen ze tot 10 Mb geheugen aan geloof ik, maar ik weet ook nog niet of ik ze allevier wil gebruiken... de Color Classic doet het helaas op het moment (nog) niet, en voor de Performa/LC heb ik maar EEN beeldbuis :)
De LC kan geloof ik ook geen 7.6.x aan, maar dan zou ik die gewoon even buiten beschouwing willen laten. Ik weet nog niet of ik de Macs wil Netwerken, want daar heb ik (nog) geen spullen voor... Ik heb wel een of twee van die PhoneNet kastjes, maar daar heb je niets aan als je dat wil aansluiten op Ethernet naturlijk ;)

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 01:26 schreef jimmy het volgende:
Heb een tijdje ook met Mac os gewerkt en het beste wat je kunt installeren is mac os 7.5.
7.6 is maar een upgrade.
Als je lager gaat installeren en je wilt bepaalde programmas draaien zou die wel minimaal 7.5 om kunnen vragen.
Het beste is 8.5 daar wordt ook het meeste naar gevraagd voor bepaalde programmas.

Succes
Sorry hoor, maar vanaf systeem 7.5 is het MacOS 7.6 geworden. Dat is dan wel een hele grote update.

Wat betreft ethernet en andere dingetjes waarbij best wel software te vinden is raad ik je systeem 7.1 aan. Deze heeft volwaardige 32-bits besturing en gaat zuinig met je geheugen om. Maar het belangrijkste is wat je met die macjes wil gaan doen want alles erboven heeft weer verbeteringen voor allerlei toepassingen.
Mijn schoonvader heeft een LC-tje staan als server voor telefoonverbindingen te routen vanaf verschillende plaatsen, en dat ding draait al 1 jaar met systeem 6 zonder te reboot te worden >:)

Als je er een mailserver of weet ik veel van wilt maken is mklinux ook een leuk alternatief!

• Squee
Als je er een mailserver of weet ik veel van wilt maken is mklinux ook een leuk alternatief!
Nah, voor server zijn e.d. heb ik al een 486 met Linux draaien :)
Eigenlijk zijn ze gewoon meer een soort verzamelobject voor me, maar ik wil ze wel (goed) draaiende hebben :)
Mklinux wilde ik ook nog wel eens proberen, maar aangezien de ROM's van de Mac alleen MacOS kunnen opstarten heb je altijd nog ernaast MacOS nodig, om vanuit daar MKLinux te runnen... en die 40 Mb Hdtjes van die macs zijn er ook niet groot genoeg voor... (maar daar is wel wat op te vinden)

• smerik
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 10:28
Op vrijdag 09 februari 2001 03:52 schreef squee het volgende:

[..]

Nah, voor server zijn e.d. heb ik al een 486 met Linux draaien :)
Eigenlijk zijn ze gewoon meer een soort verzamelobject voor me, maar ik wil ze wel (goed) draaiende hebben :)
[..]
Tuurlijk moeten ze GOED draaien. *D
Kun je namelijk meteen de }:O erop zetten!! >:)

As long as the answer is right, who cares if the question is wrong?

• chem
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

ik zou 7.6 erop knallen...

en dan helemaal kaal plukken, kost je een uur en dan kan-ie zo'n (gok) 4 mb ram innemen incl OT/PPP

Dan heb je iig een redelijk recent OS, 7.5 is toch wel heel oud.

(ps. m'n 475 doet 't perfect met 7.6)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op donderdag 08 februari 2001 11:59 schreef squee het volgende:
De volgende Macs heb ik:
Mac LC 68020@16
Mac Classic II 68030@16
Mac Color Classic 68030@16
Mac Performa 400 68030@16
Allemaal kunnen ze tot 10 Mb geheugen aan geloof ik, maar ik weet ook nog niet of ik ze allevier wil gebruiken... de Color Classic doet het helaas op het moment (nog) niet, en voor de Performa/LC heb ik maar EEN beeldbuis :)
De LC kan geloof ik ook geen 7.6.x aan, maar dan zou ik die gewoon even buiten beschouwing willen laten. Ik weet nog niet of ik de Macs wil Netwerken, want daar heb ik (nog) geen spullen voor... Ik heb wel een of twee van die PhoneNet kastjes, maar daar heb je niets aan als je dat wil aansluiten op Ethernet naturlijk ;)
je kan een ethernet2localtalk bridge kopen van farallon, maar dan ben je wel 300 piek kwijt [minstens].

verder janken ze om een overclock beurt :) hehehe, 25 mhz moet die LC wel halen met koelingkje

• Squee
Ten eerste, allemaal bedankt voor jullie reacties naturlijk :)

Dus even een samenvatting wat ik hiervan geleerd heb:
7.1 is snel en klein (vergeleken met de andere opties dan dus)
7.5 is gratis :?
7.6 heeft betere netwerk support, TCP/IP etc...

Ik denk dus dat ik maar voor 7.1 ga... volgens mij stond op de meesten ook 7.1 of 7.1.1 oid... maar ik wil ze gewoon schoon geinstalleerd hebben en alle bagger er tusesnuit. Ook omdat het netwerken van die Macs dus (nog) niet echt een optie is lijkt het me dus niet zo nuttig om het zwaardere 7.6 te gebruiken. Hoewel ik misschien wel twee van die Macs zou kunnen verbinden via dat PhoneNet... weet iemand daar iets over?
Okee dit is het dus wel zo'n beetje, of heeft iemand nog iets toe te voegen? :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

ach, 7.1 kan ook jah...

netwerken met phonenet kost 25 piek/machine + telefoondraad, met ca. 240 kb/sec

have fun

Pagina: 1