Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SMBUS / i2c] Op een moederbord bouwen.

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb hier een moederbord zonder smbus erop (ja ze bestaan).
De sporen lopen er, maar de bus master chip is weg. Enigste wat er is van de hele smbus is een setje pull-up weerstanden.

Nu wil ik dit er wel op bouwen, maar ik heb geen idee wat er voor chip op die bus master hoort of wat voor bus deze heeft.

De bus master chip zat op U13, dit is een plek voor een 44pins chip (weet nog steeds de package niet, pinafstand is zelfde als soic/plcc, plcc44 zou wel passen, maar dat is het niet.)
Heb al wel een kloon van het ding gevonden die de chip wel heeft:
http://home.arcor.de/knuc...n0wall/thinstar_offen.jpg
Heb alleen de maker van deze foto niet kunnen bereiken, ook berichten op andere (helaas duitse, mijn duits is slecht) fora hebben nog geen bruikbaar antwoord op kunnen leveren.

Dit is iig de plek waar deze op zou moeten passen:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/U13/thumb_m5110004.jpg
Dubbel klikbaar
Hierbij zou de smbus zitten op pin 32/33.

Zie je ook dat U13 lang niet het enigste is wat mist, helaas. Ik zoek dan ook naar een andere manier om smbus/i2c erop te krijgen.
Onder linux zijn de meeste vreemde i2c constucties als bit bangen op de printerpoort en dergelijke prima werkend te krijgen, maar het moet ook onder windows gaan werken.

Ik weet alleen niet wat voor chip U13 is, of op wat voor bus deze zit (de draden aan de rechterkant van het ic lopen naar de chipset, maar dankzij de bga package heb ik geen idee naar welke pinnen.

Nu is de voornaamste vraag, hoe krijg ik hier smbus op zodat het op windows/linux werkt? Denk dat het beste zou zijn dat U13 bestukt zou worden, maar wat voor chip erop moet weet ik niet.
Zou ook niet weten wat die chip doet behalve smbus, aangezien er daar wel een flinke stapel componenten ontbreken, maar naast de smbus geen functionaliteit.

Volgende dingen zijn dingen die ik graag zou weten:
- Wat voor package is U13 nou?
- Wat zou U13 (kunnen) zijn?
- Wat voor bus hangt deze chip op?
- Zijn er zelfbouw i2c bussen welke onder standaard windows tools als speedfan werken?

Heb je ideen/antwoorden/wilde gokken/andere vragen, post het hier :)

Rest van de hardware is basicly een GXLV Geode, een CC5530 companion 'south bridge' achtig ding, een superio chip en wat standaard audio/netwerk/usb meuk.

Verwijderd

Zie je ook helemaal geen i2c bus in bijv. linux (met sensors-detect oid)? Als er sdram opzit heb je wel een i2c bus, het spd eeprom wordt daarmee uitgelezen (die zie je ook verschijnen met i2cdetect in linux).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Als je al aan een type geraakt van die chip, zal het nog erg moeilijk worden om eraan te geraken. De omliggende componenten zijn dan wel uit de datasheet af te leiden.
Het lijkt me ook dat het BIOS ondersteuning moet bieden aan die chip, als je de verkeerde versie hebt zal het wellicht niet werken.

Aangezien je mobo schijnt te werken zonder smbus, komen de instellingen en data op parallele poort (waar je van spreekt) op een andere wijze toe, ik denk dat dat in het 100 zal lopen als je er eigen commando's naar zit te sturen via I2C.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
real_FireFly: Dat dacht ik ook, maar er zit _echt_ geen i2c bus, het is puur een setje weerstanden.

Een sd-ram met de i2c eeprom eraf werkt ook nog prima in het ding, en als ik de pull-up's weghaal is er totaal geen electische connectie meer.
Ook is in geen van de specs van de processor of chipset i2c terug te vinden, alleen voor monitor-dcc.

Wat zit er aan de i2c bus:
- 2 pullup weerstanden
- een sd-ram slot
- een so-dimm slot
- U13
- U27 (W83783 hardware monitoring chip, daarvoor wil ik een smbus, chip zit er standaard niet op btw)

@naftebakje: als ik het type heb weet ik wel wat voor bus deze aanhangt en kan ik licht proberen hier iets functionerends mee te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door SA007 op 03-06-2007 23:23 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11 21:50
Misschien heb je hier wat aan: http://www.madhacker.org/locate_smbus.htm
Maar dat heb je vast zelf al gedaan !

My favorite programming language is solder.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Misschien anders met een atmel zelf een I2C controller maken die op de seriele poort werkt? Zoiets heb ik ooit eens geknutseld voor een opdrachtgever. Werkte nog best netjes (alleen niet zo heel snel maar dat is niet erg)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Niet als dooddoener bedoelt:

Maar koop alsjeblieft een nieuw moederbord met die functionaliteit die je wil. :)
(als je daarvoor geen geld hebt dan kun je beter een bijbaantje zoeken)

Dit soort "klusjes", waarbij alles al voorbereid is, zijn niet zo simpel te fixen.
Zoals je zelf al aangeeft ben je al een tijdje aan het zoeken. Daarna moet je ook nog de juiste chip identificeren en bestellen, en dat ding is waarschijnlijk al 5 jaar uit productie, misschien zelfs al 10 jaar.
Overigens is het bord op het duitse plaatje echt anders dan wat jij hebt gefotografeerd, dus is er al een kans aanwezig dat zij een andere implementatie hebben gedaan.

Als je dan de juiste chip hebt gevonden moet je deze ook nog gaan plaatsen (SMD), waarbij je niet moet vergeten dat de contactpunten al gesoldeerd zijn geweest. Normaal plaats je het onderdeel niet op tin, maar op het koper. Dat is ver van ideaal.

Als dan alles is gelukt dan bestaat de kans dat het werkt... maar het kan ook zijn dat er onderweg iets is verandert waardoor de hele functionaliteit is gesloopt.

Tip:
Als je echt een SMBus of I2C bus op je moederbord wil, kun je misschien beter op zoek gaan naar een losse interface kaart (PCI), of die zelf bouwen.

Wil je toch door:
Zoek dan het reference design bij NS op, die moet er wel geweest zijn. Als je mazzel hebt staat deze chip vermeld in het reference design.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@sebastius
Zat ik ook aan te denken, maar gaat dat werken met standaard windows tools?
Dat is namelijk de belangrijkste prioriteit, onder linux is het zeker werkend te krijgen, maar als er geen standaard windows support is, dan valt het nogal af.
Ik kan voor linux simpel een paar gpio pinnetjes van de superio jatten en die aan de smbus hangen en gaan bit bangen. Maar dat gaat zeker niet standaard werken onder windows.

@TheGhostInc
Het is geen normaal moederbord, anders had ik dat wel gedaan ;)
Ding zelf is nog maar een paar jaar oud, dus lijkt me zeer sterk dat de ic's uit productie zijn.

Wat is er dan 'echt anders'? dat hij er een pci kaart in heeft zitten?
Enigste verschil dat ik heb kunnen vinden is 1 chipje wat gedraait zit bij de printerpoort, verder lijkt hij mij identiek (Zelfde processorserie, zelfde chipset, zelfde superio, enz).

Losse interface kaarten voor i2c ben ik nog nooit tegengekomen, plus er zit maar 1 pci in, welke ik liever voor andere doelen gebruik.

Enig idee hoe ik zo'n reference design kan vinden?

[ Voor 43% gewijzigd door SA007 op 04-06-2007 11:11 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Doet me wat denken aan het topic waar er een agp-poort op een moederbord gesoldeerd werd, is ook niet gelukt en daar ging het niet eens om een ic.

Goed wat denk ik ervan:
Het kan zijn (KAN zeg ik voor iemand loopt te roepen dat ik mis ben) dat er een design was waar dat ic er wel op zat, maar andere componenten die anders zijn, ik denk bv aan een weerstand of condensator die er nu wel staat of een andere waarde heeft om de reflecties van die losse lijnen op te vangen.
Of bepaalde ic's die net wat anders zijn maar toch pincompatibel met de ic's die nodig zijn voor dat ic aan te sturen.
Het kan ook zijn dat er problemen waren met dat ic en dat ze bij een nieuwe revisie die eruit gelaten hebben om problemen op te lossen maar dat ze de printlayout gelaten hebben.

De kans op slagen van dit soort projecten is nihil, wat natuurlijk niet wilt zeggen dat je niet moet proberen :p. Mooiste zou zijn als je ergens een printontwerp kan vast krijgen.

Voor het reference design heb je het meeste kans met een mailtje naar de fabrikant, met wat goede wil sturen ze je dat op.

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 04-06-2007 14:38 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Zoals naftebakje ook al zei je hebt altijd nog ondersteuning vanuit het bios nodig heb je dit niet dan kun je dit projectje al mooi op je buik schrijven.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Waarom is bios support nodig?
Linux intresseert de bios zoiezo niet... En windows boeit het ook niet echt, zoiezo is smbus niet een bios functie.
De bios gebruik normaliter wel de smbus (voor hw monitor/mem detect) maar geeft dit niet door aan een O.S. hoor. En een smbus hoeft niet geinitialiseerd te worden.

Dus dat je BIOS nodig hebt is volgens mij onzin.
Pagina: 1