Toon posts:

[Vista/XP] XP verwijderen van dualboot*

Pagina: 1
Acties:
  • 950 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu denk je natuurlijk, wat een sukkel, die kan geen XP verwijderen, maar het zit ff anders in elkaar!
( ben nieuw hier, dus hoop dat dit topic hier goed staat ! )

Ik heb dus een maand geleden een nieuwe laptop gekocht, met Vista erop. Dit was allemaal erg wennen, en raar, dus kwam ik met het briljante plan om er XP naast te laten draaien. Zo gezegd zo gedaan, ik XP installeren, op de zelfde partitie, uiteraard in een andere windows directory. ik kan verder redelijk met XP draaien, alleen wil ik vista eerst zien terug te krijgen! er zit een ernstige fout in XP ( is wat fout gegaan in de installatie ! ) dus ik wil eigenlijk afzien van mijn plan, om het naast elkaar te laten draaien, en gewoon die laptop zo houden zoals hij was, met dus vista erop!

Maar nu is de vraag, HOE haal ik Xp er nu af? Xp is het enigste wat draait, en vista opnieuw installeren is geen optie, want de verzie die er nu op staat is geregistreerd etc, en dat wou ik graag origineel houden.

Dus, als iemand een goed plan heeft? het is al genoeg als ik vista kan booten!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 12:08

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Heb je geen restore optie bij je laptop? Heb je een ghost image op dvd gebrand voordat je ging klooien?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen image, en geen restore optie. Alhoewel.... nu begin ik te twijfelen! even aanslingeren dat apparaat:)

Verwijderd

Topicstarter
nope, geen restore optie

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik dacht dat Vista iets anders deed met je mbr dan dat XP dat deed. Als je nu met een vista cd je mbr herstelt moet je er weer bij kunnen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het probleem is dat er geen uninstall is voor XP, behalve een format. Het was dus makkelijker geweest als je XP op een nieuwe partitie had gezet.
Het makkelijkste en netste resultaat krijg je door een format en herinstallatie van Vista.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• AmdJunk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
nieuwe laptop en geen restore of ander terugzet functie?

merk en type svp?

Verwijderd

Topicstarter
kan nergens een vista home premium cd/dvd vinden:S zat er helaas niet bij;)
AmdJunk schreef op zondag 03 juni 2007 @ 21:38:
nieuwe laptop en geen restore of ander terugzet functie?

merk en type svp?
metk en type.. hmm ik schaam me er nogal voor, want ik vind het zelf troep! ( gehad van oma :9 )

PackardBell Easy Note en type heb ik verder niet bij de hand ( staat er ook niet op |:(

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 21:41 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat voor merk laptop heb je gekocht?
Merken als Acer bijv. geven je de mogelijkheid, na het voltooien van de installatie, om een restore DVD te branden. Dat is bij Acer ook je enige restore mogelijkheid.
Mocht het een Acer zijn, kun je tegen betaling een restore image opvragen.
De andere merken waar ik ervaring mee heb (Toshiba, Fujitsu, MSI en een aantal BTO's) leveren ofwel een restore CD/DVD mee, of hebben gewoon een OEM Windows schijfje, en een aparte driver CD meegeleverd)...

Edit:
Een schijf hoeft ook niet meegeleverd te zijn.
Een kopie van een origineel mag ook, is ook niets strafbaars aan.
Probleem is alleen dat de meeste merken die met recovery schijven werken, met vooraf geactiveerde versies van Vista werken. Met een kale Vista schijf installeren gaat dus niet werken, want dan krijg je de boel niet geactiveerd.
Kan de winkel waar je de laptop hebt gekocht je niet helpen aan een recovery schijf?

[ Voor 31% gewijzigd door Brede P op 03-06-2007 21:41 ]

• hufkes

hufkes

Ook in je boekje gelezen? Dikke kans dat je met F12 tijden opstarten of iets dergelijks gebruik kunt maken van een hidden restorepartitie. Verder uiteraard erg dom om bij het ontbreken van cd's te gaan lopen klooien met je legale operating system, maar dat had je zelf ook al door neem ik aan.

Ken je toevallig iemand anders met dezelfde laptop? Welk merk is het? Wat staat er op de stikker van Microsoft, is het een branded of een gewone OEM licentie?

In principe is het volkomen legaal om met een van internet of van iemand anders gekopieerde cd je windows opnieuw te installeren, de stikker en de sleutel zijn je rechtmatige licentie, niet de bron waarvan de software geinstalleerd wordt. Maar bedenk dus wel dat branded keys niet op de gewone OEM versie werken en dat branded van een dell niet met een branded acer licentie werkt.

---

Verwijderd

Topicstarter
Nee, voor hidden restore heb ik alles al geprobeerd, die heb ik helaas niet

Voor merk en type, zie 2 posts terug

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-02 16:30

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

XP op dezelfde partitie als Vista geinstalleerd? Hoe krijg je dat voor elkaar :X (niet vervelend bedoelt hoor, maar normaal installeer je echt niet meer dan 1 besturingssysteem op een partitie. Voor een dual-boot maak je altijd 2 partities aan.)

Voor zo ver ik weet formatteerd XP bij installatie de partitie gewoon, en ben je Vista dus kwijt. Wel heb je ofwel een recovery cd, ofwel bij het booten kun je iets van recovery doen, ofwel je kunt een recovery CD aanvragen.

Het lijkt me zeer sterk dat Vista nog op die partite staat, als je het echt op dezelfde partitie hebt gezet. Weet je dat zeker?

[ Voor 15% gewijzigd door XplodingForce op 03-06-2007 21:47 ]

Everybody lies

Verwijderd

Topicstarter
já heel zeker.. zoals ik al zei, kon ik gewoon een andere directory aanmaken!
ik zal het is even bij PB opvragen hoe dat ermee zit..

• AmdJunk
F11 al geprobeerd tijdens het booten, op de site van
PB gelezen dat zo een restore mogelijk is

Verwijderd

Topicstarter
AmdJunk schreef op zondag 03 juni 2007 @ 21:49:
F11 al geprobeerd tijdens het booten, op de site van
PB gelezen dat zo een restore mogelijk is
jij bent briljant! :o

waar heb je dat gevonden? :o

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

als je een meid was, had ik je komen zoenen O-)

• AmdJunk
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 21:50:
[...]

jij bent briljant! :o

waar heb je dat gevonden? :o

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

als je een meid was, had ik je komen zoenen O-)
ik ben inmiddels al een ouwe kerel, dus laat dat zoenen maar zitten. Zelf al een paar maal zitten prutsen met system restore op verschillende machines, en door wat zoeken wat wijzer geworden. Op de Site van PB een forum opgezocht en al heel snel het antwoord gevonden.
Succes verder

Verwijderd

Topicstarter
ik kan nu vanalles doen, opstartherstel, systeemherstel, volledige pc terugzetten etc.. maar schrijft ie dan ook de MBR opnieuw?

• AmdJunk
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 21:56:
ik kan nu vanalles doen, opstartherstel, systeemherstel, volledige pc terugzetten etc.. maar schrijft ie dan ook de MBR opnieuw?
Wat wil je?
volledig terug zetten is af fabriek, helemaal volgens PB, kun je weer lekker aan prutsen, maar ben je ook alles kwijt

• hufkes

hufkes

ttttsk, ik had het al over F12 en RTFM.. zat ik er maar eentje vanaf..

Oh en wedden dat het gewoon in het boekje staat :P

Ja, volledig, zoals het woordje volledig al impliceert... maar voor die tijd moet je dus je bestanden backuppen en na die tijd maak je direct even backup schijven aan, ja toch niettan?

---

Verwijderd

Topicstarter
aaah, opstartherstel doet z'n werk ook.. vista boot weer, en xp is er inmiddels vanaf!
tevens ben ik nu ff een backupje aan het branden, want dit gaat me niet nog eens gebeuren:P
Thnx voor de hulp iig, scheelt weer een nacht wakker liggen=)

• hufkes

hufkes

Als je nu slim bent doe je gewoon echt een full restore, wees er maar zeker van de er meer dan gewenst verneukt kan zijn door je probeersels en alleen met een full restore ben je er zeker van dat alles weer volledig is hersteld. Nu is je systeem nog redelijk leeg neem ik aan, en over twee maanden komen ineens de vage klachten... Kost je nu een klein beetje extra tijd, maar het levert je een hoop extra zekerheid op!

---

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Geef ik er nog even een iets duidelijker titel aan :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1