| Edit: Probleem is opgelost, Windows XP opnieuw geïnstalleerd, na het maken van de nodige backups |
Om mijn titel goed te maken (deze is wat vaag), hierbij een uitgebreide omschrijving:
Vanmiddag heb ik Paragon Partition Magic 8.5 gebruikt om mijn externe hd opnieuw naar FAT32 te formateren, tijdens deze handeling heb ik er ook voor gekozen om mijn bestaande linux partities te verwijderen, en de C: partitie te vergroten. Volgens Paragon PM 8.5 was mijn D: al corrupt, en klopte er een en ander niet, dit heb ik genegeerd omdat Norton PM 8.0 hetzelfde meld, maar volgens Windows XP schijfbeheer alles correct is.
Omdat het volgens Paragon PM 8.5 2 uren zou duren voordat alles klaar was, ben ik bij de pc weggelopen, echter is deze (waarschijnlijk) na 1 uur in de slaapstand gesukkeld, terwijl Paragon PM 8.5 nog bezig was.
Toen ik terug kwam kreeg ik bij het aanzetten de fout: "Interrupted operation: Insert the Recovery CD or other Recovery Media and reboot PC...", ik had gelijk door dat dit waarschijnlijk door Paragon kwam. Deze instructie heb ik daarop maar opgevolgd, echter bood de Medion recovery cd weinig hulp, gezien deze niet de installatie kon herstellen (hij had geen toegang tot de hardeschijf).
Na veel googlen, en het onder andere doornemen van http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/783820/, bedacht ik mij dat de MBR wel eens corrupt kon zijn, deze heb ik hersteld met de recovery console van Windows XP (commando: fixmbr), ik heb gelijk ook maar fixboot uitgevoerd, en voor de zekerheid mijn installatie hersteld met de windows XP cd.
Hierna ontwaakte de pc uit zijn slaapstand, waarna alles weer goed leek, echter kreeg ik de melding dat Windows opnieuw moest worden opgestart, wegens een vastgelopen Issas.exe, ik kon niet weigeren, gezien de countdown.
Nu kwam het probleem, tijdens het opstarten blijft windows hangen op het (door XPize veranderde) logo, bij het drukken op een F toets (F8, F10, F5), of een van de toetsen boven de pijltjes toetsen, reboot hij, en gebeurt er weer hetzelfde.
Wat heb ik geprobeerd:
- Zowel voor als na de fixmbr waren en zijn alle partities toegankelijk met een Ubuntu live-cd, waarmee ik dus mijn belangrijkste bestanden heb kunnen terughalen
- Ik ben erachter gekomen dat mijn D: en E: schijf omgewisseld waren, na het opnieuw draaien van fixmbr, stonden deze weer goed, echter mocht het niet baten
- Tijdens het uitvoeren van bootcfg /list krijg ik een geen vermeldingen error, en /rebuild herkent alleen Norton Ghost op mijn D: schijf.
- De boot.ini wil niet vervangen, geedit, of gekopieerd worden, bij een "DIR" is deze echter wel zichtwaar op de C: schijf.
- Ik heb de complete http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/783820/ doorgenomen.
Kort samengevat is mijn probleem dus:
Windows XP hangt op zijn logo, direct na de POST van het bios. Alle schijven worden herkent in de recovery console, en in Ubuntu (live-cd), alle bestanden staan er ook nog op, echter is boot.ini niet te wijzigen, of in te zien. Het logo wat ik te zien krijg van XPize is ook lichtelijk vervormd, onder aan het logo lijkt het alsof iemand met de cloon-tool van PSP is bezig geweest.
Specs (uitgebreider in mijn signature):
MSI-7204
1024 MB ram
Pentium D 830
1x 250 GB SATA Seagate, 3 partities: C: (110 GB NTFS) D: (110 GB NTFS) E: (6.5 GB FAT32)
Extern over USB: 1x 250 GB IDE Western Digital, 1 paritie: F: (232 GB FAT32)
DVD drive
DVD brander
Windows XP Home start vanaf de C: schijf, Programma's staan op de D: schijf, en op de E: schijf staan drivers, en Medion programma's. Mijn externe HD wordt overal herkent (recovery console, ubuntu), en hierop heb ik mijn bestanden gebackupped, de externe schijf heb ik ook losgehaald tijdens het opstarten.
Heeft iemand een idee hoe ik mijn Windows XP installatie kan herstellen? Of heeft iemand een idee waar het anders nog aan kan liggen?
[ Voor 6% gewijzigd door AndriesLouw op 04-06-2007 12:05 ]