Probleem met opstarten: (BSOD ati2dvag.dll) Acer 1692WLMi

Pagina: 1
Acties:
  • 1.224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11-2025
De laptop (Acer Aspire 1692 WLMi) van mijn vriendin start niet meer op. :'(

Specs:
Intel® Mobile Pentium® processor Centrino 1.7GHz(Dothan 740/2MB/533MHz)
15.4"WXGA Acer CrystalBrite
ATI Radeon X700, 128MB
1024MB DDR II RAM (2x 512)

Tijdens het opstarten, al tijdens de Power-on-self-test met het beeldvullende Acer-logo zie ik strepen in beeld, daarna krijg je het Windows-scherm met het bewegende balkje eronder. Hier zie je ook al dat er streepjes door het Windows-logo verschijnen.

Vervolgens krijg ik een soort "dambordpatroon" met blauwe blokjes in het scherm en vervolgens een BSOD met de melding:
Er is een probleem gevonden, windows is afgeloten om schade te voorkomen.

Het probleem wordt waarschijnlijk door het volgende bestand veroorzaakt: ati2dvag.dll

Als dit de eerste keer is (blablabla...)

Het stuurprogramma van het appraat is in een oneindige lus blijven hangen. Dit wordt meestal veroorzaakt door een probleem met het apparaat of door onjuiste programmering van de hardware door het stuurprogramma.

Neem contact op met (blablabla...)

Technische informatie:

STOP: 0x000000EA (0x8673C488, 0x865BBE20, 0xF7A49C84, 0x00000001)

ati2dvag
Bezig met starten van de fysieke geheugendump (blablabla...)
Dit beeld blijft ongeveer 1 seconde in beeld staan, vervolgens start het systeem automatisch opnieuw op en blijft dit doen totdat je hem handmatig (Power knopje inhouden) uitschakelt.
Ik kan dus geheel niet in Windows komen. Ook niet in de veilige modus o.i.d. Wanneer ik in veilige modus opstart krijg ik een zwart scherm met een knipperende cursor die niet verdwijnt, ik kan ook niets intypen daar.

Het probleem met ati2dvag is wel bekend op internet, maar in vrijwel alle gevallen gaat het om spontaan opnieuw opstarten in Windows, op die manier kan het stuurprogramma handmatig worden verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Zojuist heb ik Windows opnieuw geinstalleerd met behulp van de recovery cd's. Zelfs tijdens de recovery in het DOS-scherm van Symantec Ghost zijn strepen in beeld te zien.

Hij is een jaartje of 2 oud nu, helaas zit er (uiteraard) maar één jaar garantie op...

Iemand een idee wat het probleem kan zijn (hardwarematig wellicht) en of ik het zelf kan oplossen? Ik ben op zich wel handig met computers, maar zeker geen expert. Een normaal systeem sleutel ik zelf best in elkaar, maar voor een laptop ben ik iets huiveriger.
Het liefst stuur ik hem uiteraard niet op, buiten het feit dat ze hem dan waarschijnlijk lang kwijt is, gaat het waarschijnlijk ook een aardige duit kosten.

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Videokaart is kapot. Dat wordt een RMA ben ik bang.
Geheugen of core kapot.

• priens
;( Da's niet te hopen, al was ik er wel al een beetje bang voor. Die strepen tijdens de startup beloofden niet veel goeds.
Nog meer opties misschien?

Zo'n laptop heeft zeker geen losse videokaart/-module?

• priens
Kan iemand zien of dit moederbord een ATI kaart geïntegreerd heeft? Dit zou namelijk mijn moederbord moeten zijn.

Bij voorbaat dank...

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Video system: Intel 915GM chipset featuring Graphics Media Accelerator (GMA) 900

Staat er gewoon onder op die pagina waar je naar linkte. ;)

Edit: Een ATI X700 Mobility Radeon is optioneel bij dat model geloof ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Neoptolemos op 05-06-2007 11:32 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• priens
Inderdaad, dat was dus precies mijn vraag. ;) Ik had het er inderdaad even bij moeten zetten.

Volgens de medewerker van Acer support was dit (waarschijnlijk :+ ) het part no. van het moederbord dat ik nodig zou hebben.
Maar op basis van dat part no. zag ik op die site inderdaad de Intel-chip staan. Nu staat er ook nog wel een versie met een ATI 64MB kaart, maar ik heb een Mobility Raedon X700 128MB.

Zou dit betekenen dat ik een losse kaart heb die niet "ingebakken" zit in het moederbord?
/me begint vast met duimen

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
priens schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 12:03:
Inderdaad, dat was dus precies mijn vraag. ;) Ik had het er inderdaad even bij moeten zetten.

Volgens de medewerker van Acer support was dit (waarschijnlijk :+ ) het part no. van het moederbord dat ik nodig zou hebben.
Maar op basis van dat part no. zag ik op die site inderdaad de Intel-chip staan. Nu staat er ook nog wel een versie met een ATI 64MB kaart, maar ik heb een Mobility Raedon X700 128MB.

Zou dit betekenen dat ik een losse kaart heb die niet "ingebakken" zit in het moederbord?
/me begint vast met duimen
Even in je device manager kijken, als de X700 erin zit kun je inderdaad alleen die vervangen
* Neoptolemos duimt mee

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• priens
Neoptolemos schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 13:53:
[...]

Even in je device manager kijken, als de X700 erin zit kun je inderdaad alleen die vervangen
* Neoptolemos duimt mee
Kon ik maar in m'n devicemanager kijken, dan kon ik m'n laptoppie tenminste opstarten! :'( Hij komt dus niet verder dan het Windows XP opstartschermpje.

Ik heb zeker een X700 mobility met 128MB (dedicated) geheugen. Maar volgens de servicemedewerker zat ie geintegreerd op m'n moederbord.
Maar ja... als ik het part no. bekijk wat hij me gaf, dan kom ik op die link hierboven. Lijkt me niet dat dat het juiste onderdeel is dan.

Verwijderd

Hoi,

Ook ik heb de ati2dvag foutmelding gekregen en ik zie ook regelmatig verticale strepen over het beeld lopen van mijn 1692. Heb al een aantal keer gerecovert maar niets helpt. Ik voel weer een Radar/Kassa itempje aankomen. Acer is echt niet goed bezig. Ze zijn al een keer op de buis geweest i.v.m. slechte service.....

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:26
Ik geloof echt niet dat je die videokaart kan vervangen. Grofweg 5% of minder is te vervangen, en dan merendeel NVIDIA met MXM. Via device manager kun je hem dan nog zo zien als een device, dat is hij nl ook. Mijn GeForce Go 7600 staat daar ook netjes, al is het puur omdat het met PCIe 16x is verbonden en alle lijntjes gewoon op het moederbord zitten waar de chip ook op vast gesoldeerd zit.

Een "goedkope" acer oid heeft echt geen losse kaart. Dat zijn alleen wat luxere modellen met vaak een 7800> zoals in allienware. Asus heeft ergens een paar modellen die het hebben die ook als barebone leverbaar zijn en misschien gebruikt dell het om zn laptops mee samen te stellen, maar ook dat betwijfel ik.

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 02-07-2007 11:12 ]

Pagina: 1