Harde schijf draait niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 3.498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:57
Alweer het volgende probleem dit weekend, ditmaal de Harde Schijf. Het betreft een LaChie HD van 200GB of 250GB, weet niet meer precies. Dat doet er ook niet toe want deze schijf werkt niet meer. Toevallig staan al mijn backups erop en is de oorspronkelijke schijf ook gecrasht. Ben dus al mijn data kwijt geraakt dit weekend.

Normaal gesproken zou ik geen topic openen en gaat hij terug richting de MM waar hij 1,5 jaar geleden gekocht is. Maar omdat het al mijn backups zijn wil ik toch wel graag proberen de boel te redden. En omdat het een heel vreemd probleem is is er misschien een oplossing voor.

De kwestie is als volgt. Ik sluit alle kabelzooi aan op het net en de pc en start de HD. Het lampje voorop de behuizing begint te branden maar de HD zelf begint niet te spinnen. Hij blijft gewoon dood. Kan het zijn dat er een kabel los is gegaan of zo of is het zeker de HD die stuk is. Ik kom namelijk liever niet aan de behuizing, geen schroeven, omdat ik dan misschien garantie verspeel.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je kunt er donder op zeggen dat hij echt kapot is, helaas.

/Edit : eerst even testen of de HDD los in een PC wél werkt!

[ Voor 35% gewijzigd door Exorcist op 03-06-2007 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dan moet je nu een afweging gaan maken. Wat is je liever? Dat je een nieuwe externe HD krijgt via de garantie, dus zonder extra kosten. Of wil je de mogelijkheid om je data te redden, wat je €80 kost voor een nieuwe externe HD?

Breek dat ding open en sluit hem direct aan op je PC zou ik zeggen. Op die manier kan je er iig meer mee gaan proberen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
fsfikke schreef op zondag 03 juni 2007 @ 18:02:
Dan moet je nu een afweging gaan maken. Wat is je liever? Dat je een nieuwe externe HD krijgt via de garantie, dus zonder extra kosten. Of wil je de mogelijkheid om je data te redden, wat je €80 kost voor een nieuwe externe HD?

Breek dat ding open en sluit hem direct aan op je PC zou ik zeggen. Op die manier kan je er iig meer mee gaan proberen.
Het probleem is dat die schijf niet alleen van mij is maar ook van mijn ouders, en die willen hem voor geen geld open maken.

Maar zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat een schijf niet meer ging draaien. Ik heb wel kapotte schuiven gehad maar die gingen wel draaien, en gaven daarna leesfouten. Wat ik vermoed is dat er iets mis zit met de stroom naar de schijf toe, misschien kabel kapot/losgegaan.

Maar ja voordat ik hem open kan maken moet ik eerst weten of iemand hier wel eens heeft meegemaakt dat een schijf niet meer ging draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan met een multimeter testen of de adapter wel nog prik levert.
Maar ik denk dat er een grote kans is dat het probleem ligt in de hardware van Lacie. Vaak als HD's er mee ophouden doen ze nog wel iets (tikken e.d.)

Maar het blijft jouw keuze: Lever hem bij de MM in en je krijgt een nieuwe, of open hem en koop voor je ouders een nieuwe.

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 03-06-2007 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Het kan natuurlijk ook dat de motor of aansturing/voeding daarvan stuk is. Dan helpt open maken gewoon ook niet, zou je print van drive al moeten vervangen. Aangezien je ouders er zo voorstaan moeten ze maar accepteren dat ze hun data kwijt zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 16:45
Hmmm afweging nieuwe schijf of belangrijke gegevens proberen terug te krijgen.

Ik ging voor de gegevens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 23:51
Ht komt inderdaad voor dat een schijf niet meer draait.
Hb dit laatst zelf ook meegemaakt ( al is dat wel bij een schijf van 5 jaar inmiddels, maar daar had ik zelf al in de gaten dat deze kapot was ), hij begon heel langzaam te worden en de ene pc pakte hem wel en de andere niet.
Wat je inderdaad kan proberen is een andere stroom kabel erop aan te sluiten.
Op hoop dat het dan werkt en snel je data te redden.
Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
Iemand ervaring met de MM in de garantie. Is het mogelijk dat ik daar de schijf openmaak en kijk of de aansluitingen nog juist zijn of zal dat problemen opleveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als jij dat ding open breekt (want schroeven kan je niet) geeft LAcie en zeer waarschijnlijk dan ook de MM geen garantie meer.
Het antwoord is al drie keer gegeven, dat zijn je keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MM en garantie is sowieso geen feest. Bij een PC zaak kunnen ze er wel naar kijken maar MM doet dat denk ik niet.

Het kan goed zijn dat de disk nog goed is en ie gewoon werkt los in een PC. Mijn data is wel meer dan 80 euro waard, of dat voor jou ook zo is moet je zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
fsfikke schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:28:
Als jij dat ding open breekt (want schroeven kan je niet) geeft LAcie en zeer waarschijnlijk dan ook de MM geen garantie meer.
Het antwoord is al drie keer gegeven, dat zijn je keuzes.
Dat weet ik, maar als er een ander oplossing zou zijn zou ik daar erg blij mee zijn.
PilatuS schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:33:
MM en garantie is sowieso geen feest. Bij een PC zaak kunnen ze er wel naar kijken maar MM doet dat denk ik niet.

Het kan goed zijn dat de disk nog goed is en ie gewoon werkt los in een PC. Mijn data is wel meer dan 80 euro waard, of dat voor jou ook zo is moet je zelf beslissen.
Ik ga binnenkort naar de MM en vraag of ik hem daar open mag breken om te testen. Als de schijf dan blijkt te werken dan ben ik tevreden weg, doet hij het dan ook niet dan wil ik een nieuwe schijf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:56
Nou, wat ik van de MM hoor is het meestal een kwestie van inleveren, geen stomme vragen stellen en direct een nieuwe meeneem. Vind ik toch niet slecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109978

Coldcat schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:07:
Iemand ervaring met de MM in de garantie. Is het mogelijk dat ik daar de schijf openmaak en kijk of de aansluitingen nog juist zijn of zal dat problemen opleveren ?
bel ze morgen en je weet het, misschien kun je nog een andere afspraak met ze maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Coldcat schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:47:
[...]

Dat weet ik, maar als er een ander oplossing zou zijn zou ik daar erg blij mee zijn.
[...]

Ik ga binnenkort naar de MM en vraag of ik hem daar open mag breken om te testen. Als de schijf dan blijkt te werken dan ben ik tevreden weg, doet hij het dan ook niet dan wil ik een nieuwe schijf hebben.
Dat zeg ik dus, er zijn geen andere mogelijkheden.
De Mediamarkt regelt die garantie ook niet zelf, zij geven jou een nieuwe omdat zij op hun buurt ook een nieuwe krijgen van Lacie of hun leverancier. Dat krijgen ze niet als de schijf open gemaakt is dus is het voor de MM puur verlies om jou dat toe te laten staan.

Maar je kan natuurlijk geluk hebben dat je iemand aantreft in de MM die dat zelf niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Cubefanatic schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:48:
Nou, wat ik van de MM hoor is het meestal een kwestie van inleveren, geen stomme vragen stellen en direct een nieuwe meeneem. Vind ik toch niet slecht...
Dat zal best zo zijn. Maar in het geval van de TS dat er data gered moet worden heb je niets aan de MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
Cubefanatic schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:48:
Damn :( LEES!!!

Sorry dat ik zo tegen jou uitval maar jij bent zeker de vijfde vandaag. Zit ik met problemen en dan reageert er iemand met: "Als je X wilt oplossen moet je het mij Y doen". Mensen mijn probleem is niet gelijk aan X. Als er garantie en MM staat wil dat niet betekenen dat je je schijf wilt omruilen. Nee ik heb er hele andere plannen mee. Zelfde in een topic over mijn moederbord. Nee ik hoef mijn BIOS niet te resetten. Als ik geen BIOS meer heb hoe kan ik dan nog iets resetten?

Nogmaals mijn excusus vanwege mijn flame aan jou adres. Misschien is hij beter aan heel GoT gericht, exclusief de groep mensen die dit niet doet. Als je iemand wilt helpen om iets op te lossen ga dan niet zeuren over dingen die er helemaal niets mee te maken hebben. Als je een hele dag bezig bent geweest en geen drol bent opgeschoten en je ziet weer een nieuwe reactie op GoT dan krijg je weer hoop. Maar als je dan een nutteloze bijdrage te zien krijgt knapt er iets bij mij.

Mijn probleem is dus als volgt. Heb een externe schijf van LaChie die niet begint te draaien. Dat kan twee dingen betekenen, of de schijf is kapot of de aansluiting is kapot. Omdat er gegevens op staan die nergens anders staan wil ik de schijf alleen weg doen als je er niets mee kan. Daarom wou ik weten of mensen eerder schijven hebben gehad die niet opstarten en dood bleven. Is dat niet het geval dan ligt het aan de aansluiting. Zo te lezen kan het wel voorkomen dus zal ik het risico niet kunnen nemen, mijn pa wil een nieuwe schijf zien. Mocht ik hem openhalen dan kan ik betalen. Omdat mijn mobo misschien ook buiten de garantie valt heb ik daar misschien ook al 160 euro aan weggegooid, moet dus even rustig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:10

Haan

dotnetter

Coldcat schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:47:
Als jij die behuizing open sloopt, ben je gewoon de garantie op je externe schijf kwijt, dat is nu al vaak genoeg gezegd. Nu weet ik uit ervaring dat Lacie hun externe schijven niet crediteert naar de leverancier, maar deze repareert en terugstuurt. Zou er dus een fout in de behuizing zitten, heb je grote kans dat je eigen schijf inclusief data weer terugkrijgt. Is de schijf echter kapot, dan krijg je je oude behuizing terug met een nieuwe schijf erin.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dus jij verwacht dat wij in onze glazen bol gaan kijken en je vertellen of je je data wel terug gaat krijgen als jij hem open maakt?
Het is van buitenaf niet te zeggen waar het probleem ligt, daarvoor moet je meer mogelijkheden hebben, en die heb je niet zolang dat ding nog in dat kastje zit.

Je kan het nutteloze posts vinden, maar je moet niet verwachten dat GoT overal het ideale antwoord op heeft. En ja het kan zeker gebeuren dat je hem open maakt en dat het dan toch niet werkt, dat risico heb je, samen met de kans om je data terug te krijgen. Dat zijn je keuzes, tijd om te kiezen.

@Haan, het is maar de vraag of een bedrijf als mediamarkt het ook op deze manier heeft afgesproken met Lacie. Maar dat kan je vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 03-06-2007 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
fsfikke schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:02:
Dus jij verwacht dat wij in onze glazen bol gaan kijken en je vertellen of je je data wel terug gaat krijgen als jij hem open maakt?
Het is van buitenaf niet te zeggen waar het probleem ligt, daarvoor moet je meer mogelijkheden hebben, en die heb je niet zolang dat ding nog in dat kastje zit.
Dat verwacht ik niet, ik vroeg me af of er mensen waren die eerder een schijf hebben gehad die niet begon te spinnen.
Je kan het nutteloze posts vinden, maar je moet niet verwachten dat GoT overal het ideale antwoord op heeft. En ja het kan zeker gebeuren dat je hem open maakt en dat het dan toch niet werkt, dat risico heb je, samen met de kans om je data terug te krijgen. Dat zijn je keuzes, tijd om te kiezen.
Ik verwacht dat als iemand post het topic even doorleest om zo te weten waarover je gaat posten.
@Haan, het is maar de vraag of een bedrijf als mediamarkt het ook op deze manier heeft afgesproken met Lacie. Maar dat kan je vragen.
Waarschijnlijk krijg ik gewoon een nieuwe schijf mee en gaat de oude terug naar de leverancier die het dan onderling met MM afhandelt. Mocht LaChie dus een oude schijf erin laten zitten dan zal ik hem van te voren eerst nog kapot moeten maken, ga ze hun mijn data niet toevertrouwen.

Wat ik dus ga doen is naar de MM gaan en vragen hoe ze dit willen gaan oplossen, daarna zeggen wat ik wil (open maken aldaar en kijken of er iets te halen valt). En anders moet ik maar een nieuwe halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Coldcat schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:10:
[...]

Dat verwacht ik niet, ik vroeg me af of er mensen waren die eerder een schijf hebben gehad die niet begon te spinnen.
En dan? Zodra iemand ooit al eens een HD heeft gehad die niet meer opspinnde moet dat dus ook bij jou het geval zijn?
Er zijn met de search een hoop topics te vinden over kapotte HD's, neem die dan eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
fsfikke schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:16:
[...]

En dan? Zodra iemand ooit al eens een HD heeft gehad die niet meer opspinnde moet dat dus ook bij jou het geval zijn?
Er zijn met de search een hoop topics te vinden over kapotte HD's, neem die dan eens door.
Ik ben nog nooit een HD tegengekomen die niet meer begon te spinnen. Als een HD stuk zou gaan dan was dat altijd fouten of lage leessnelheid. Maar nooit een schijf die van de een op andere dag er finaal mee ophoudt. Mochten andere daar wel last van hebben gehad dan is het mogelijk dat bij mij dit probleem ook parten speelt.

De topics die ik op GoT heb gevonden gaan alleen over kapotte schijven, niet over schijven die niet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik heb dus bij een kennis ook een keer een harde schijf gehad die helemaal niets meer deed. Er draaide niks, geen tikgeluiden van de kop en de bios had moeite met het doorzoeken van de IDE bus.

Na wat onderzoek de schijf maar eens uit de kast gehaald en er bleken 2 chips aan de onderkant bijna helemaal weggefikt te zijn......
1 chip was de motoraansturing, en de andere chip was door de fabrikant geprogrammeerd.

Ik zei toen dat het goedkoper was om een nieuwe harde schijf aan te schaffen.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
Oke mensen, ik ben bezig de data te redden.

De schijf opengemaakt:

http://hardware.mcse.ms/archive136-2005-5-187694.html

Er zitten een aantal nopjes tussen het metaal en het plastic die je met een scherp mes los kunt duwen. Daarna de draden uit zijn kont getrokken er met een heel gepruts de draden uit mijn pc in zijn achterste gestoken. Daarna begon hij weer te draaien en nu staat hij alles netjes om te gooien tot mijn externe schijf.

Bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 13:51

ODF

Mooi dat je het zelf uitgedoktert hebt.
Dus niet de drive was stuk maar de hardware van LaCie. Ooit een stroompiek gehad?!

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauridia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-02 22:13

Mauridia

Spotify Artist: Tjodh

Coldcat schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:20:
[...]

...KNIP...
De topics die ik op GoT heb gevonden gaan alleen over kapotte schijven, niet over schijven die niet draaien.
Een schijf die niet draait is toch ook kapot! :9
Enne.... geen dank hoor, we helpen graag. :>

Beam this message up, Scottie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
ODF schreef op maandag 04 juni 2007 @ 18:52:
Mooi dat je het zelf uitgedoktert hebt.
Dus niet de drive was stuk maar de hardware van LaCie. Ooit een stroompiek gehad?!
Nou ik vermoed warmte, hij is bijna geheel van plastic, exclusief de onderkant. En als ik nu voel hoeveel warmte mijn 7200rpm extern geeft kan ik me voorstellen hoe dat moet zijn als dat ding een nacht aan staat. Stroompieken zijn denk ik niet het geval geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

offtopic:
Een reactie als mosterd na de maaltijd, een open deur intrappend, naar de bekende weg vragen in dit geval wijzen, vooraf excuus aanbiedend voor mijn lompheid, kortom heel erg vriendelijk bedoeld; Een HD is nóóit voldoende als enige back-up.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
Guardian Angel schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:28:
offtopic:
Een reactie als mosterd na de maaltijd, een open deur intrappend, naar de bekende weg vragen in dit geval wijzen, vooraf excuus aanbiedend voor mijn lompheid, kortom heel erg vriendelijk bedoeld; Een HD is nóóit voldoende als enige back-up.
Dat weet ik, dit was dus de backup schijf. De data stond op een andere schijf die crashte in een oude computer. Daardoor was die data kwijt. Daarna had ik een nieuwe pc besteld waar ik de data weer op zou gaan zetten, in de tussentijd is die schijf niet aangeraakt. Toen ik hem weer wou opstarten deed hij het niet meer en was ik mijn backup kwijt. Volgens de statistiek is het een kans van 1 op de 100000 dat zoiets gebeurd, maar het zal je net maar overkomen. Normaal staat mijn data altijd op twee plaasten. Alleen als ze beide kort na elkaar kapot gaan heb je er geen één meer van over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

bij een LaCie gebeurt het kan ik je vertellen toch wel een aantal keer in de week dat de hardware van de harddisk niet kapot gaat, maar het circuit van LaCie dat defect raakt. Waarschijnlijk is de harddisk nog gewoon helemaal goed, maar het circuit doorgebrand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
Anoniem: 140651 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 20:09:
bij een LaCie gebeurt het kan ik je vertellen toch wel een aantal keer in de week dat de hardware van de harddisk niet kapot gaat, maar het circuit van LaCie dat defect raakt. Waarschijnlijk is de harddisk nog gewoon helemaal goed, maar het circuit doorgebrand. ;)
Werk je in een winkel dan?

De aansluitpunten van het netsnoer op de HD zijn wel rood/bruin gekleurd. Denk dat daar wel sporen van slijtage zichtbaar zijn, schijf is iig helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wat bmwmaster zegt klopt wel. Ik zie waar ik nu werk ook vaak dat de disk nog goed is maar de aansturing van de behuizing het opgeeft.

Nou vind ik persoonlijk dat je externe HDD's ook alleen ff aan moet zetten om te back-uppen en vervolgens weer uit moet doen. Die dingen zijn echt niet gemaakt voor 24/7.

Als je een disk wel echt constant wil laten draaien zorg er dan voor dat er ook goede koeling in zit en het niet passief is. Passief gaat nog wel met een behuizing van metaal die contact heeft met de HDD maar zeker niet van plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

ja werk in een winkel, maar dan in de TD hiervan.
en dan wordt er wel gevraagt door de klant of we de harddisk open kunnen maken en hem extern aansluiten om er zo data vanaf te halen. vaak is de harddisk die ze achterlaten nog gewoon goed.
en die gebruiken wij als TD schijf dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223000

over deze onderwerp

ik heb ook een lacie harde schijf van 110 GB
en hij draait niet meer ik heb aan mijn ict leraar gevraagd en hij zei dat de harde schijf koppen ofso kapot zijn
kan het ook misch iets anders zijn pls help :D

al mijn huiswerk zit erop anders ben ik zwaar in de problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144581

Ik zou t maar niet aan fsfikke vragen als ik jou was. Maar denk dat als je de thread doorleest je alle antwoorden wel kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kunnen jullie niet helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat wil je excact weten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
Schijf openmaken met een mes, link staat hier ergens in dit topic. Daarna de schijf aanlsuiten op je pc en je kunt weer bij al je gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Coldcat schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:33:
[...]

Schijf openmaken met een mes, link staat hier ergens in dit topic. Daarna de schijf aanlsuiten op je pc en je kunt weer bij al je gegevens.
maar dan is mijn garantie wel weg tog :O

@sipdawg ik wil mijn gegevens terug :D

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 223000 op 21-06-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind dit bijna lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100557

Ik heb hetzelfde gehad met een 250 Gb van LaCie. als je hem aanzette deed ie niks. na uitzetten en weer aanzettten, deed ie het weer. zo behelp ik me voorlopig. Ik vind ook dat de stroomstekker niet erg stevig in de casing zit. waarschijnlijk ligt hier de oorzaak.
Pagina: 1