Toon posts:

PC-speakers, welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb, als redelijke audio-leek even een vraag. Ik heb de FAQ's etc. al doorgelezen, maar kom er niet echt uit :

Ik wil een nieuw audio-setje aan gaan schaffen en ik wou eigenlijk weten waar ik op moet letten, het is voor op m'n (kleine) kamer en ik wil gewoon een leuk setje maar vooral goede bass. Een beetje een mid-klasse setje, dus ook niet al te duur.

Waar moet ik op letten? Hoeveel watt? 5.1 of 6.1? Welk merk?

Mensen nog tips?

Thx!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wat wil je ermee doen?
muziek?
films?

wat is je budget? (niet al te duur is in audio-land heeeeeel relatief).

Ik zou als ik jou was een goedkoop creative of logitech setje kopen, als je veel bass wil is dat goed genoeg (de rest boeit dan toch niet meer...).

Verwijderd

Ik heb heel goede ervaringen met creative,
Zeer goede bass

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:01:
wat wil je ermee doen?
muziek?
Ja! :*)
films?
Nee vooral muziek :)
wat is je budget? (niet al te duur is in audio-land heeeeeel relatief).
Iets tussen de 50 en 100 euro, of is dat niet realistisch?
Ik zou als ik jou was een goedkoop creative of logitech setje kopen, als je veel bass wil is dat goed genoeg (de rest boeit dan toch niet meer...).
Hoeveel watt is acceptabel? :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tsja dat ligt dan weer aan hoe 'hard' je het wil hebben , en hoever je van je speakers afzit.
ga naar de mycom (oid) en luister eens naar de 100E setjes.
Neem dan een 2.1 setje; 5.1 is niet nuttig voor muziek.

Geen 2.0 omdat je veel bass wil.
Je kunt dan uit een paar setjes kiezen, en zelf even kijken wat je het mooiste vindt.

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:05:
tsja dat ligt dan weer aan hoe 'hard' je het wil hebben , en hoever je van je speakers afzit.
ga naar de mycom (oid) en luister eens naar de 100E setjes.
Neem dan een 2.1 setje; 5.1 is niet nuttig voor muziek.

Geen 2.0 omdat je veel bass wil.
Je kunt dan uit een paar setjes kiezen, en zelf even kijken wat je het mooiste vindt.
Ik wil ze naast/op m'n bureau zetten :)
Dus 2.1 is goed genoeg voor alleen muziek?

Verwijderd

Mischien is de creative T3030 iets voor je.
Heb ik ook,klinkt perfect. Mooi vol geluid

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik wil ze naast/op m'n bureau zetten :)
Dus 2.1 is goed genoeg voor alleen muziek?
Ja, je muziek is toch maar 2-kanaals. Of je een subwoofer erbij wil is persoonlijke smaak ;)
die t3030 is idd voor het geld een wel net setje.

Je kunt ook kijken of je een losse versterker kunt krijgen en 2 nette speakers (gewoon 2e hands), heb je soms meer waar voor je geld (het is echter maar net waar je aan kunt komen toevallig).

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Advies , voor muziek , koop gewoon een kleine stereo versterker (tussen 25 en 40) watt met 2 kleine speakers (monitors) .
Komt gegarandeerd veel mooier geluid uit dan welk pc speaker setje dan ook.
Wat budjet betreft , let op aanbiedingen bij bv raf (zomeruitverkoop) , polectro , bcc enz.

How do you save a random generator ?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

enhion, waarom dan geen nette 2nd hand? een beetje amp kost al 100E nieuw ;)

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Omdat jij mij daar pas aan deed denken nadat ik al gepost had . :)

zoiets als bv http://www.hifi.nl/tweedehands/

btw misschien hebben je ouders of andere familie leden nog een stereo setje op zolder staan ofzo , omdat ze het voor een surround setje hebben vervangen.

[ Voor 50% gewijzigd door enchion op 03-06-2007 15:16 ]

How do you save a random generator ?

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 22:47
Mocht je toch voor pc speakers kiezen, dan raad ik je de Logitech Z4e aan, deze heeft veruit de muzikaalste satellieten die ik ooit in een <100 euro set gehoord heb.
Ook is de bas volledig regelbaar, en deze kun je zelfs volledig uitzetten als dat nodig is.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hifi.nl is naar mijn mening altijd veel te duur 'magisch' spul. Leuke koopjes soms, maar wel in een ander segment dan de TS.

probeer marktplaats ofzo eens :)
Probeer trouwens ook evenveel geld aan je amp als aan je speakers uit te geven. De meeste mensen weten een van de twee continue onder te waarderen (waardoor je dus een minder goed geluid krijgt dan voor je budget mogelijk is).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Richub, het bassbereik van die set vind ik niet echt briljant.... zelfs mijn open hoofdtel gaat verder ;)

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 22:47
Boudewijn schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:20:
@Richub, het bassbereik van die set vind ik niet echt briljant.... zelfs mijn open hoofdtel gaat verder ;)
Daar moet ik je gelijk in geven, inderdaad... Helaas.

Maar als je de bas niet te ver opendraait (en de sub op 3 schroeven/spikes zet), heeft deze set de meest gedetailleerde geluidsweergave die ik ken, zeker voor dat geld.

Stel dat er ooit vergelijkbare satellieten voor mijn Z2300 set uitkomen... Kwijl. :9

Edit:
De Logitech X-230 hebben wel een erg goede bass, misschien is deze beter voor de TS?
Deze set heeft echt veel bass zonder vervorming, ook bij vol volume.

[ Voor 25% gewijzigd door Richub op 03-06-2007 20:50 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja klopt, maar hij wil 'goede' bass.
als dat in kwantiteit is: afraden die handel.
bij kwaliteit: dan is het mogelijk een goed setje (ik kan hem niet voor de geest halen).
Stel dat er ooit vergelijkbare satellieten voor mijn Z2300 set uitkomen... Kwijl. :9
Ik vind plastic speakers bijna per definitie niet echt lekker, zeker niet met zo'n klein volume ;)

flauw; als we het toch over pc-speakers hebben, waarom niet deze? O-)
Afbeeldingslocatie: http://www.clearpc.ca/catalog/images/speaker.JPG

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 03-06-2007 20:44 ]

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Klein beetje uit je budget maar wel super goed, aanrader! De Harman/Kardon SOUNDSTICKSII. Prachtig geluid(feit) en design(subjectief natuurlijk)

* Ik ben trouwens van 5.1 naar 2.1 gegaan, veel beter voor muziek. En met gamen, weet niet of je dat doet, maar dat was eigenlijk ook niet echt bijzonder..

[ Voor 35% gewijzigd door SjorsVN op 03-06-2007 21:13 ]

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Alhoewel ik niet uit ervaring kan spreken kan ik je wel m'n advies geven. Ik heb zelf een X-530 setje, de grote broer van de X-230. Maar wat ga ik doen?! Ik ga het setje retourneren. Plopjesprobleem enzo. En daarnaast moet ik je waarschuwen dat de X-530/230 serie van een veel lagere kwaliteit is dan de Z-4. Want ja, ik ga, als het hele refundproces van de X-530 achter de rug is (wacht op 'n mailtje van DHL) van het geld een Z-4 kopen. Waarom? Deze is, als ik de reviews moet geloven, echt een uitschieter qua kwaliteit (wordt door sommigen boven de Z-2300 verkozen), een veel 'rustigere' bass, je hebt een normaal controlpanel erbij voor bass+volume EN de looks zijn veel beter.

En zoals je al wel kan leiden uit de tekst hierboven heeft de X-530/230 een flinke bass. Maargoed, ik vind het echt niks want ik heb er wat dat betreft niet zoveel behoefte aan, een beetje bass is oke, maar dit overstemt de rest gewoon.

Over surround vs 2.1: ik ga dus van 5.1 naar 2.1. Waarom? Ik heb een gewone slaapkamer waar m'n pc in een hoek staat en hoewel 5.1 hier wel mogelijk is staan alle speakers dan in een straal van 1 meter (idd, echt rondom me) en dat klinkt gewoon niet goed. De rearspeakers hangen ook nog 'ns aan 't plafond (kan ze moeilijk middenin m'n kamer droppen op 't gangpad). Kortom: ga geen geld aan surround uitgeven tenzij je het allemaal perfect kan positioneren.

Anyway, 't beste kan je gewoon voor 2.1 gaan, een pc-setje welteverstaan want echte HiFi is wss 't geld niet waard als je enkel muziek luistert. Als je vrij snel tevreden bent kan je kijken naar de X-210, X-230 of X-240. Wil je echter de absolute topper in het <100 euro segment (als we alle reviews moeten geloven) dan ga je voor de Z-4 (a 70 euro).

Noot: Je kan eventueel ook nog Creative spul kopen, geen ervaring mee.

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Verwijderd

Met beide 'soorten' sets heb ik wel ervaring. Met PC-speakers en HiFi. En ik las een paar dagen terug nog een leuk stuk over HiFi en muziek. Even quoten:
"Hoe vaak nemen we de tijd om echt te luisteren naar de muziek? Ons te laten raken door de emotie van de artiest. Meestal luisteren we 'en passant', terwijl we aan het werk zijn, met het huishouden bezig zijn. Muziek is vaak niet meer dan achtergrond, het verdrijven van de stilte. De kracht van een goede luidspreker komt pas echt naar voren als we bewust luisteren."

Samenvatting: Ga je ECHT naar muziek luisteren, en wil je het je laten raken dan is HiFi interessant. Wil je gewoon een muziekje opzetten en met andere dingen bezig zijn, kan dat ook goed met een PC-speaker setje.

Succes!

• Konstantine
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02 21:01
Ik heb de Creative I-Trigue 3400 voor 60eu ofzo op de kop getikt en ik moet zeggen dat het voor dat geld echt duidelijk de moeite van het overwegen waard is. Hoewel het niet het niveau van een goede HiFi set evenaart komt er wel echt goed geluid uit. Bass en volume zijn afzonderlijk van elkaar te regelen en uit de satellieten komt echt goed zuiver geluid... Ik zou zeggen, kijk eens of je ze ergens kan luisteren en oordeel zelf (60eu is tenslotte niet veel geld :) )

Klikje naar meer info.

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

Pagina: 1