Alhoewel ik niet uit ervaring kan spreken kan ik je wel m'n advies geven. Ik heb zelf een X-530 setje, de grote broer van de X-230. Maar wat ga ik doen?! Ik ga het setje retourneren. Plopjesprobleem enzo. En daarnaast moet ik je waarschuwen dat de X-530/230 serie van een veel lagere kwaliteit is dan de Z-4. Want ja, ik ga, als het hele refundproces van de X-530 achter de rug is (wacht op 'n mailtje van DHL) van het geld een Z-4 kopen. Waarom? Deze is, als ik de reviews moet geloven, echt een uitschieter qua kwaliteit (wordt door sommigen boven de Z-2300 verkozen), een veel 'rustigere' bass, je hebt een normaal controlpanel erbij voor bass+volume EN de looks zijn veel beter.
En zoals je al wel kan leiden uit de tekst hierboven heeft de X-530/230 een flinke bass. Maargoed, ik vind het echt niks want ik heb er wat dat betreft niet zoveel behoefte aan, een beetje bass is oke, maar dit overstemt de rest gewoon.
Over surround vs 2.1: ik ga dus van 5.1 naar 2.1. Waarom? Ik heb een gewone slaapkamer waar m'n pc in een hoek staat en hoewel 5.1 hier wel mogelijk is staan alle speakers dan in een straal van 1 meter (idd, echt rondom me) en dat klinkt gewoon niet goed. De rearspeakers hangen ook nog 'ns aan 't plafond (kan ze moeilijk middenin m'n kamer droppen op 't gangpad). Kortom: ga geen geld aan surround uitgeven tenzij je het allemaal perfect kan positioneren.
Anyway, 't beste kan je gewoon voor 2.1 gaan, een pc-setje welteverstaan want echte HiFi is wss 't geld niet waard als je enkel muziek luistert. Als je vrij snel tevreden bent kan je kijken naar de X-210, X-230 of X-240. Wil je echter de absolute topper in het <100 euro segment (als we alle reviews moeten geloven) dan ga je voor de Z-4 (a 70 euro).
Noot: Je kan eventueel ook nog Creative spul kopen, geen ervaring mee.
Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]