Toon posts:

Vista slaat vast

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Heb onlangs dit weekend een nieuwe HTPC gebouwd. Hieronder de specs van het systeem:

Behuizing: Antec Fusion, Zilver en zwart

CPU: AMD Athlon 64 X2, 4400+ (65w), Socket AM2, Boxed

MEM: G.E.I.L GX22GB6400UDC, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x

GPU: GigaByte GV-RX13P256DE-RH, 256 MB, DDR2, PCI Express x16

DVD-RW: NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zilver, OEM

HDD: Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II

HEATSINK: Thermalright SI-128

TOETSENBORD: Logitech Cordless Desktop S 510, Zwart, zilver

REMOTE CONTROL: Microsoft Remote Controle NL

MOBO: Asus M2A-VM HDMI

Bij het in elkaar zetten, heb ik de Thermalright heatsink gebruikt ipv de boxed koeler.
Aan de zijkant van de Antec kast zitten namelijk 2 120mm fans die het boeltje dan koel genoeg moeten kunnen houden lijkt mij.
Verder heb ik de onboard VGA/DVI gebruikt, aangezien het PCI-e slot op het mobo al in gebruik is voor het HDMI/SPDIF etc. PCI-e kaartje. Eigenlijk de videokaart dus overbodig aangeschaft.

Nu komt eigenlijk mijn probleem. Na installatie van Vista Ultimate (x86), welke overigens probleemloos verliep, ging het systeem uit zichzelf telkens 'hangen'. Dit begon eigenlijk pas NA het installeren van de drivers voor het ASUS mobo. Ik heb niet de CD van ASUS gebruikt, maar de nieuwste drivers van het web gehaald. Dit 'hangen' gebeurde gewoon toen ik bezig was mijn desktop in te richten. Gewoon volledig bevriezen van het systeem, dus hardhandig uit-en aanzetten.

Ik heb toen de Thermalright heatsink vervangen door de boxed koeler. Het probleem was toen ineens een heel stuk minder. Ik natuurlijk blij dat ik dacht dat ik de oorzaak gevonden had, helaas niet dus.
Toen ik media center opstartte en een sample video wilde bekijken, stond het systeem weer helemaal vast, dezelfde symptomen. Mijn vraag is nu of nog meer mensen last hebben die een soortgelijk systeem in elkaar geknutseld hebben?

Wat ik verder allemaal nog geprobeerd heb, is het volgende:
- Alle drivers (VGA, CHIPSET) geprobeerd. Diverse her-installs van Vista daarbij uitgevoerd; systeem bleef dezelfde kuren vertonen;
- WinXP PRO SP2 geinstalleerd en getest met video kijken. Dit ging gewoon perfect. Systeem bleef goed lopen;
- 2 andere PCI-e videokaarten erin gestoken ipv het HDMI/SPDIF etc. PCI-e kaartje en geprobeerd Vista te installeren. Dit lukte helemaal niet; hij kopieerde de setup bestanden naar de hdd, maar bleef vervolgens hangen (bleef hangen bij Microsoft Windows logo; setup liep niet verder). Ook zoiets vreemds!?;

Al met al zou ik niet meer weten waar ik moet zoeken. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, het werkt prima onder WinXP en waardeloos onder Vista, met name sinds je de chipset drivers installeerde. Lijkt me dat je probleem daar zit. Je meldt niet welke versies je gebruikt hebt, misschien andre versies proberen.

Maareh... heb je eigenlijk een zinnige reden om Vista te gebruiken :? IMHO kun je alles ook gewoon onder XP en dan nog met minder overhead. Als Vista je hardware niet support, Vista iig totdat driver support fatsoenlijk is links laten liggen.

Oslik blyat! Oslik!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
  • Heb je al de drivers geprobeerd die werden meegeleverd (dus van de originele driver cd?)
  • Just to be sure: weet je zeker dat je de goede drivers hebt ged/l (dus die van Vista 32bit en niet die van WinXP oid)?
  • Wat zijn de temperaturen van je processr/moederbord?
  • Je hebt niet overgeklokt?
  • Heb je je geheugen al getest met memtest?
  • Het geheugen wat je hebt (Geil 800Mhz) staat trouwens niet op de lijst met goedgekeurde modulen voor dit bord..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Die laatste opmerking van jou, silmaril8, daar kwam ik inderdaad zojuist ook achter :S

Ik heb er nu 2 reepjes Kingston geheugen in gedaan (2x512), welke wel op de lijst staan voor goedgekeurde modulen. Ik moest hiervoor Vista geheel opnieuw installeren (kreeg nml. blauw scherm tijdens opstarten).

Ook heb ik even de niewste ATI drivers (8.380.0.0) voor de Ati Radeon Express 1250 chipset geinstalleerd nu en nu lopen de video's perfect.

Om nog even antwoord te geven op jouw vragen:

- Ik heb al de drivers geprobeerd die werden meegeleverd (dus van de originele driver cd);
- Ik weet zeker dat ik de goede drivers heb gedownload, vista 32 bit drivers;
- Temperaturen van me processor/moederbord zijn resp. 26/29 graden;
- Ik heb niet overgeclockt;
- Geheugen had ik nog niet getest met memtest;
- Laatste opmerking, zie boven...

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dus dan is waarschijnlijk het geheugen de boosdoener... Ik weet niet op wat voor timings je je geheugen hebt staan, maar misschien iets lossere timings doen. En misschien voltage omhoog? Een 667 module heeft genoeg aan 1.8 volt (standaard), maar 800mhz modules willen vaak hogere voltages (1,9 - 2,1 volt).

Verwijderd

Topicstarter
Timings staan op "AUTO', heb de voltage nu 'MANUAL' op 2.1 volts gezet.
Systeem draait als een zonnetje nu. Weet niet of het nou door die Volts komt of door de allernieuwste drivers van ATI (dd. 30-05-07).

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
heb hier vandaaag ook vista 32bit op dat moederbordje gezet en ik heb weinig problemen, behalve met de sleep functies. heb je het bios al geupdate naar 702?

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Pagina: 1