Je ziet bij heel veel case mods ontelbaar hoeveelheid aan fans die ze in hun kast proppen. Waarom eigen? Omdat je de kast koel wilt houden. Maar waarom zoveel fans als het misschien gewoon overbodig is?
dit is om een grote luchtsroom in je kast te zetten maar inderdaad is de hoeveelheid niet echt belangrijk maar de plaatsing wel!
Verwijderd
ik heb maar 4 fans
1x 8" in
1x 15" in
2x 8" out
werkt wel effectief
kast is maar 22.9 graden
1.9 hoger dan kamer temperatuur
1x 8" in
1x 15" in
2x 8" out
werkt wel effectief
kast is maar 22.9 graden
1.9 hoger dan kamer temperatuur
Inderdaad. Als je gewoon een kast koopt en een boxed P3 heb je al genoeg fans IMHO. En so what dat de proc niet onder de 60 graden blijft. Oververhit wordt ie niet hoor.
Pc was tenminste lekker stil. Doe ik mee aan de gekte. Nu 2 Sunon fans. Bah! wat een herrie. Heb spijt.
Pc was tenminste lekker stil. Doe ik mee aan de gekte. Nu 2 Sunon fans. Bah! wat een herrie. Heb spijt.
Verwijderd
Die oversized 12cm koelers vindt ik idd niks...
zelf heb ik alleen een 80x80 uitblazertje, om te voorkomen dat er teveel warme lucht in die bak blijft zitten.
zelf heb ik alleen een 80x80 uitblazertje, om te voorkomen dat er teveel warme lucht in die bak blijft zitten.
Verwijderd
moet je ook een power knopje hebben op die cooling. als ik vrijwel niks zwaar draai zet ik ze gewoon uit met een knopje simpel.
natuurlijk draait dan nog wel 1x 8" maar die hoor je bijna niet
natuurlijk draait dan nog wel 1x 8" maar die hoor je bijna niet
Verwijderd
ehhh als je een beetje gaat overclocken kan het WEL DEGELIJK uitmakn of je ze hebt ja of nee, mits ze goed geplaatst zijn natuurlijk 
hitte is nooit goed, niet voor overclocken en ook niet voor stabiliteit
hitte is nooit goed, niet voor overclocken en ook niet voor stabiliteit
wow cool een fan die nog groter is dan me monitor :-)))
Het is ook vaak overbodig. Je moet pas fans bijplaatsen als uit de praktijk gebleken is dat hitte in jouw geval een probleem is. Anders kan het middel wel eens erger zijn dan de kwaal.
Kijk maar eens hier:
http://www.users.dircon.co.uk/~nmb/fans/engineer/data/multiple.htm
Hier staat wat het effect is van meer dan één fan. En dat het dus ook wel eens negatief kan zijn.
Er zijn veel mensen die een soort kudde gedrag vertonen en dus meer fans moeten hebben omdat ze een neefje hebben die een vriendje heeft die het ook heeft.
Ik heb tijden gedraaid met een Athlon 900@1000 op 1.8 volt. En die werd met een heel goedkoop koelertje stressed maar 41C. In de kast zat maar één enkele fan, die van de voeding.
Kijk maar eens hier:
http://www.users.dircon.co.uk/~nmb/fans/engineer/data/multiple.htm
Hier staat wat het effect is van meer dan één fan. En dat het dus ook wel eens negatief kan zijn.
Er zijn veel mensen die een soort kudde gedrag vertonen en dus meer fans moeten hebben omdat ze een neefje hebben die een vriendje heeft die het ook heeft.
Ik heb tijden gedraaid met een Athlon 900@1000 op 1.8 volt. En die werd met een heel goedkoop koelertje stressed maar 41C. In de kast zat maar één enkele fan, die van de voeding.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Ik vindt dat hele gedoe met hier een fannetje en daar ook nog een fannetje. ow hier zit ook iets wat mischien wel warm wordt dan pleur ik daar toch ook een fannetje op. enz enz.
Ik vindt dat mensen meer tijd moeten steeken in hoe ze hun systeem gaan koelen. Ik ben zelf een groot fan van ducting. het grote keyword bij luchtkoeling is strooming. Je moet zorgen dat de strooming zo min mogelijk wordt onderbroken(kabels) en zo min mogelijk verloren gaat(gaten of juist obstructie) Ook moet je zorgen dat de instroom ongeveer even groot is als de uitstroming.
De rede dat mensen groote fans gebruiken is dat ze een betere CFM/dBA verhouding hebben.
een gemiddelde sunon fan(80mm) die mensen in hun kassie bouwen geeft ongeveer 35CFM af bij ook ongeveer 35dBA. Deze fans draaien op ongeveer 3800TPM een geven dus een aardig hoog gepitched geluid. Een langzaam draaiende(ongeveer de helft in TPM) 120MM fan geeft bijna 2x zo veel flow maar is stiller en het geluid is minder storend.
ik hoop dat dit wat dingetjes opgehelderd heeft. Ik ben dus geen fan van veel fans, maar van een paar grote goed geplaatste stille fans.
Ik vindt dat mensen meer tijd moeten steeken in hoe ze hun systeem gaan koelen. Ik ben zelf een groot fan van ducting. het grote keyword bij luchtkoeling is strooming. Je moet zorgen dat de strooming zo min mogelijk wordt onderbroken(kabels) en zo min mogelijk verloren gaat(gaten of juist obstructie) Ook moet je zorgen dat de instroom ongeveer even groot is als de uitstroming.
De rede dat mensen groote fans gebruiken is dat ze een betere CFM/dBA verhouding hebben.
een gemiddelde sunon fan(80mm) die mensen in hun kassie bouwen geeft ongeveer 35CFM af bij ook ongeveer 35dBA. Deze fans draaien op ongeveer 3800TPM een geven dus een aardig hoog gepitched geluid. Een langzaam draaiende(ongeveer de helft in TPM) 120MM fan geeft bijna 2x zo veel flow maar is stiller en het geluid is minder storend.
ik hoop dat dit wat dingetjes opgehelderd heeft. Ik ben dus geen fan van veel fans, maar van een paar grote goed geplaatste stille fans.
inderdaad zorg voor een vette airflow met zo min mogelijk fans en dus weinig geluid
Audi A8 W12 6.0
kheb tarzan coolers gezien en die zijn 18" volgensmij en kosten fl 100,- bij Display Haarlem.Op woensdag 07 februari 2001 23:55 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
ehhh eld, je bedoelt toch geen 15 INCH??? (15") lijkt me wat groot, das ruim 30 cm
ik heb btw in mijn casemod.
* 1 proc, golden orb
* videokaart, blue orb
* voeding
* 1x 12cm aan de achterkant bovenin
* 1x 12cm aan de voorkant onderin
* 1x 8cm zijkant onder voor zuigen van lucht
* 2x 8cm zijkant boven voor blazen van lucht
* 2x 9cm aan de voorkant 5Œ bay, justcooler TT900
alle casefans worden aangestuurd met schakelaars.
see my sign waar ik ze psies heb gezet.
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
deze fans liggen horizontaal in mijn bay. ze heten Justcooler Twin Turbo TT900.Op vrijdag 09 februari 2001 00:13 schreef ZiXon het volgende:
2 90mm fans in 1 5 1/4 bay das knap!!
Maar dat bedoel je denk ik niet
http://www.justcooler.com.tw/TT-900.htm
zo ziet ie eruit.
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Pagina: 1