Toon posts:

Aansluiten IDE schijf geeft problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb 2 SATA harde schijven. en op één daarvan staat Windows XP. Op de andere data. Dit zijn Samsung Spinpoint T schijven van 500GB elk.

Ik heb ook een PATA schijf van 320GB. En die wil ik ook graag gebruiken. Het is een Seagate Barracuda 7200.
Echter, als ik deze aansluit, dan wil de computer de Windows XP opstarten die op die schijf staat en dat is een oude XP installatie en werkt niet meer. De computer start dan opnieuw op.

Waarom ziet mn pc de Windows XP installatie op mn SATA schijf NIET als ik mn PATA schijf aansluit? Want ik kan ook niet kiezen tussen de 2 installaties. Ik heb het gevoel dat ie helemaal de SATA schijven niet leest (ze staan wel in de BIOS).

De SATA schijf met XP staat op master. De PATA schijf staat op slave.

Waar o waar kan dit aan liggen?

-BIOS?
-Jumpers?
-ITE drivers?
-Iets anders?

ps. Als ik de PATA schijf er weer af haal, dan start Windows XP gewoon op vanaf de SATA schijf.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 13:04 ]

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 09:51
bois; primary boot device: sata (port 1 oid)

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Dit ligt aan de instellingen in je BIOS.

Als je alle schijven aangesloten hebt, ga dan in de BIOS en stel in dat hij van je WinXP SATA schijf moet booten en niet van je PATA schijf.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
De bootvolgorde staat goed. Eerst de 2 SATA schijven en als 3e de PATA schijf.

Afbeeldingslocatie: http://i23.photobucket.com/albums/b383/Italodancer/Afbeelding001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i23.photobucket.com/albums/b383/Italodancer/Afbeelding002.jpg

Andere suggesties?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

op F8/F10 (bootmenu) drukken en dan de goede HD kiezen
Of gaat die dan nog steeds naar de PATA schijf?

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 03-06-2007 13:24 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-02 17:43
Dat had ik ook eerst...Oude bios-versies gaan er van uit dat PATA schijven de primaire opstart-schijven zijn...

Gewoon een biosflash uitvoeren met een nieuwe versie van je bios...dat helpt meestal...

Verwijderd

Wat als je de partitie van de pata schijf waarop de oude xp staat, verwijderd?

Verwijderd

De SATA schijf met XP staat op master. De PATA schijf staat op slave.
Sata schijven hebben geen master of slave opties, omdat aan 1 kabel maar 1 apparaat aangesloten kan worden. Het is dus impliciet master.
Als de Pata schijf het eenigste apparaat is op die kabel moet hij ingesteld staan op master.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

DeArmeStudent schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:26:
Dat had ik ook eerst...Oude bios-versies gaan er van uit dat PATA schijven de primaire opstart-schijven zijn...

Gewoon een biosflash uitvoeren met een nieuwe versie van je bios...dat helpt meestal...
Goh? Daar heb ik anders helemaal geen last van. Het is dus misschien afhankelijk van welk MB je hebt.

Omdat de TS niet aangeeft welk MB hij gebruikt is daar niets van te zeggen.

edit:
Dit is trouwens al vaker aan de orde gweest. Eventjes zoeken lijkt me handig.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 03-06-2007 13:37 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:28:
Wat als je de partitie van de pata schijf waarop de oude xp staat, verwijderd?
Er staan nog dingen op die ik er af wil halen, dus formatteren is uitgesloten :P
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:29:
[...]
Sata schijven hebben geen master of slave opties, omdat aan 1 kabel maar 1 apparaat aangesloten kan worden. Het is dus impliciet master.
Als de Pata schijf het eenigste apparaat is op die kabel moet hij ingesteld staan op master.
Klinkt wel logisch ja...maar waarom is er wel de optie om jumpers op de SATA schijven te zetten?
DeArmeStudent schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:26:

Ik zal dit eerst proberen!

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 13:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:52:
[...]

Klinkt wel logisch ja...maar waarom is er wel de optie om jumpers op de SATA schijven te zetten?
Omdat die jumpers niet er voor zijn om te kiezen tussen master en slave, maar voor Sata I en Sata II.
- Sata I heeft een maximum doorvoersnelheid van 1,5 GB/s, SataII heeft 3.0 GB/s.
- Sata II heeft NCQ, Sata I niet.
- ...

Verwijderd

Topicstarter
oke, dank je

anyway, ik heb de BIOS geflashed. Dit is de versie:

Award BIOS Type Phoenix - AwardBIOS v6.00PG

Deze heb ik van de Abit site en neem aan dat het de meest recente versie is.

Maar het probleem is nog niet opgelost. Ik zal nog proberen om de PATA schijf leeg te halen op een andere computer en dan formatteren. Maar ik denk niet dat dat uitmaakt. Als ik de PATA schijf aansluit, negeert ie de SATA schijven lijkt wel.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-02 22:24
Hij zoekt eerst de PATA-disk op en daar staat nog een MBR en active partitie op
heb je misschien de PATA nog met active partitie?
Haal de Hard Disk er eens helemaal uit de opstartprocedure van het BIOS, dan gaat hij naar de SATA zoeken.
Windows wil maar één actieve partitie, die ook nog eens C: moet zijn...

gewaarwordingshorizon

Pagina: 1