Toon posts:

Tips gevraagd voor aanschaf 2e hands-laptop....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel een beetje huiverig om zoiets te kopen.
Deze week kocht ik nieuw voor 700 euro een Medion laptop bij de Aldi, maar bracht 'm na 1 dag al terug omdat de koeling bijna constant stond te blazen. Heel irritant en ik zoiets nooit met m'n vorige laptop van Medion heb gehad.
Dus vraag ik mij af of dat een incident was of dat 't komt omdat laptops steeds meer kunnen en daardoor ook meer gekoeld moeten worden.
Kortom, wat is wijsheid?
Ook dat VISTA kan ik (nog) niet waarderen. Geef mij maar m'n vertrouwde XP.
Ben in ieder geval op zoek naar een XP laptop met heel veel opslagcapaciteit en een groot scherm, ik gebruik 'm hoofdzakelijk voor fotobewerking/opslag/e-mail.
Gewicht/omvang is niet belangrijk.
Meer dan 1000 euro wil ik niet besteden, maar dan wel aan iets wat nog járen meegaat.
Is dat overigens mogelijk? Dat ik XP voor heel lang kan blijven gebruiken?
Graag wat tips, adviezen, ervaringen.
Groet van een leergierige leek.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waar je sowieso op moet letten bij aanschaf van een 2e hands laptop is:
  • Of het scherm niet beschadigd is (denk aan: krassen, dode pixels, vlekken van het toetsenbord (dat het toetsenbord tegen het scherm aan komt, en zo vlekken maakt die niet meer weg willen)
  • Of de buitenkant niet beschadigd is, dingen gebroken o.i.d, krassen
  • Of alles nog goed werkt, videokaart, hardeschijf, evt cd/dvd brander
  • Of de accu nog goed is, aangezien deze _ERG_ vaak kapot zijn bij 2e hands laptops. En een nieuwe is rond de €120 meestal.
  • Of er nog garantie op zit, dit is vaak wel handig.
  • Of er een legale XP bijzit.
En XP kan je nog wel een tijd gebruiken, Microsoft ondersteund XP tot 2011 ofzo dacht ik.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Mijn Asus A6Ja van nu rond de 1000 euro is altijd muisstil (alleen de DVD drive niet maar ik mount altijd images), de fan hoor je helemaal niet.

Een keer hoorde ik "lawaai", ik zette de laptop uit, bleek het de koelkast te zijn :P

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als een laptop gebruikt is moet je er vanuit gaan dat de accu niet meer geweldig is. Als je mobiel wil gaan werken zou ik dan altijd een nieuwe accu kopen, hier moet je toch wel rekening mee houden met de prijs.

Fan's kunnen verstopt gaan zitten met stof, als ze dan niet meer draaien is de laptop wel stil, maar echt ideaal is het niet. :P

En kijk of de optical drive het nog doet. Dat is mechanisch en wil wel eens stuk gaan. Ook kan er stof op de lens zitten, maar dat is wel schoon te maken.

Verwijderd

€1000 te besteden, waarom dan tweedehands? Er is zat nieuw te krijgen voor dat geld!
WinXP is bruikbaar zolang jij dat zelf wil, Microsoft zal wel ophouden met patches en updates na een bepaalde periode (dacht tot 10 jaar na releasedate?).
Er zijn nog hele volksstammen die win95 of win98 draaien, omdat ze de hardware niet hebben om winXP vlotjes te laten draaien. Persoonlijk voel ik ook weinig om mijn win2000 in te wisselen voor iets moderners.

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Punt is natuurlijk dat tweedehands in tegenstelling is met iets wat 'nog jaren mee kan' of een 'grote opslagcapaciteit' heeft. Je moet goed afwegen welke snelheid je nodig hebt, en dan ga je kijken wat je daarvoor kan krijgen. Maar natuurlijk is het zo dat een laptop die tweedehands is gewoon minder lang goed functioneert, want hij is al een tijdje in gebruik. Ook moet je rekening houden met reparatiekosten die erbij komen, of bijvoorbeeld een nieuwe hardeschijf ( de oudere laptops hebben nou eenmaal geen grote opslag) danwel accu.

Echter, je geeft ook aan dat je bezig wilt met fotobewerking (Photoshop?) en dat je een groot scherm wilt. Mede daarom, en gezien je hoge budget, zou ik toch echt uitwijken naar een nieuwe laptop, want die kunnen ook best stil zijn natuurlijk. De Pentium-M hier in huis uit 2005 kan namelijk ook heel hard blazen!

Kortom: je wilt een groot scherm, je wilt aan videobewerking doen, een grote opslagcapaciteit hebben en nog lang met je laptop kunnen doen. Allemaal dingen die je, denk ik, makkelijker bij een nieuwe dan een oude laptop kan vinden. Verder gewoon even zoeken naar een stille.

Noot: XP support blijft nog wel een paar jaar hangen gok ik zo. Uiteindelijk zal je zelf ook de overstap naar Vista willen maken, zoals je ook de overstap van 95/98/ME naar XP hebt gemaakt.

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 17:32
Eea hangt er van af hoeveel tijd je hebt om eea te testen, maar:

- test harde schijf op bad sectors
- test indien mogelijk zoveel mogelijk poorten (USB, VGA, audio).
- Moderne accu's zijn lastig, deze kunnen 'opeens' er mee nokken, haast ongeacht de leeftijd.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-01 12:31

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Als ik dit zo lees denk ik, "waarom wil je eigenlijk een laptop?" Als je niet echt mobiel hoeft te zijn dan kun je beter een dikke desktop voor dat geld samenstellen. Kun je een mooi 22"LCD scherm kopen plus een goede computer met een hoop hdd ruimte en hou je nog geld over ook.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Haal een nieuwe laptop met dit budget. Wie zegt dat een andere laptop wel muisstil is? Centrino laptops zijn vaak heel koel en stil en ook mijn AMD Turion 64 X2 stoort mij niet. Zeker wanneer CnQ of Speedstep aan staat kun je hem downclocken en dan kan de fan bijna uit. Die van mij maakt alleen een beetje lawaai (niet eens hinderlijk) als ik hem gewoon 3 uur aan heb op maximum performance. Pas als ik echt ga gamen en de GeForce 7600 gaat inspannen ga ik de fan echt horen.

Ik weet niet welke laptop je had gehaald met welke specs. Zelf denk ik het beste dat je gewoon een goed merk als HP of Asus kan halen met Centrino platform. Op school hoor ik de meeste laptops ook niet en die zijn ook nieuw.

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 03-06-2007 13:30 ]

Verwijderd

1) Fotobewerking, opslagcapaciteit, en groot scherm -> ik denk dat je beter naar gewone pc kan kijken ipv naar een laptop. Laptops gaan qua opslagcapaciteit maar naar om en bij de 200gig, en dan heb je meestal een 4200rpm schijf welke traag is. Bij een desktop heb je voor 100 euro al een 500gig schijf 7200rp dus lekker snel. Groot scherm: hieronder versta ik 19" of groter, wat een laptop enorm lomp maakt. Wederom ben je dan even goed af met een desktop-pc.

2) Als je alsnog een laptop wilt: met een budget van 1000euro zou ik zeker niet kijken naar 2de hands, maar naar gewoonweg een nieuwe laptop.
Pagina: 1