Op een GSM inbellen voor Console access?

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 18:36
Terwijl ik laatst aan het denken was aan goedkope mogelijkheden om op de console van een server te komen die te ver weg staat om er fysiek naar toe te gaan (vaak zo), kwam ik op het volgende idee:

Leg een GSM met een prepaid abonnement (of een ander goedkoop abonnement) in die server waarop je kan inbellen, die je toegang geeft tot de console in case of netwerk problemen of wat anders waardoor je niet meer via internet/ssh op die bak kan inloggen. Mits natuurlijk het bereik van de GSM in zo'n serverruimte werkt.

Iemand wel eens zoiets gedaan? Het lastigste lijkt me om die telefoon als modem aan te kunnen spreken in Linux/FreeBSD of whatever, want dat zijn meestal geen standaard drivers...

Dus daarom: wie heeft met zoiets of iets wat tot zoiets kan leiden ervaring?

-- Frederique

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ISaFeeliN schreef op zondag 03 juni 2007 @ 10:36:
Mits natuurlijk het bereik van de GSM in zo'n serverruimte werkt.
Vaak wil je niet een GSM in een serverruimte ;) iig niet permanent
Iemand wel eens zoiets gedaan? Het lastigste lijkt me om die telefoon als modem aan te kunnen spreken in Linux/FreeBSD of whatever, want dat zijn meestal geen standaard drivers...
aan spreken is geen probleem, ze werken in principe allemaal met normale AT commando's.

owja, doorgaands is het met prepaid niet mogelijk om een data verbinding op te zetten anders dan WAP. laat staan inkomende verbindingen, daarvoor moet je een data abo hebben als ik me niet vergis.

[ Voor 16% gewijzigd door Erkens op 03-06-2007 10:42 ]

Verwijderd

ALs je een pda/gsm met WiFi hebt, kan je gewoon Putty of iets gelijkaardigs downloaden om via SSH op je server in te loggen. Jouw methode lijkt me iets te omslachtig.

• ISaFeeliN
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 10:47:
ALs je een pda/gsm met WiFi hebt, kan je gewoon Putty of iets gelijkaardigs downloaden om via SSH op je server in te loggen. Jouw methode lijkt me iets te omslachtig.
Het gaat er juist om dat je van die momenten hebt dat je geen netwerk toegang hebt...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Erkens schreef op zondag 03 juni 2007 @ 10:41:
[...]

Vaak wil je niet een GSM in een serverruimte ;) iig niet permanent
Dat is geen probleem. D'r staan/liggen/hangen daar al genoeg gsm modems, trust me.
owja, doorgaands is het met prepaid niet mogelijk om een data verbinding op te zetten anders dan WAP. laat staan inkomende verbindingen, daarvoor moet je een data abo hebben als ik me niet vergis.
Je kunt altijd een GSM-Data verbinding opzetten naar een telefoon of GSM modem. Dat heeft niks met je abo te maken maar meer met je telefoon.

--

Anyway. Dit lijkt me een onhandige, storingsgevoelige oplossing. Volgens mij kun je beter gewoon een consoleserver ophangen, of bij je hoster navraag doen of zij daar oplossingen voor hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ISaFeeliN
Anyway. Dit lijkt me een onhandige, storingsgevoelige oplossing. Volgens mij kun je beter gewoon een consoleserver ophangen, of bij je hoster navraag doen of zij daar oplossingen voor hebben.
Bedankt voor je advies, maar het gaat ook een beetje om het hobby-aspect :-) Ik weet wat ik kan krijgen als ik daar voor lappen wil, dit leek me juist een leuke en vooral erg goedkope oplossing om op z'n minst eens uit te proberen.

Inmiddels zie ik wel dat mijn FreeBSD doos wel direct iets ziet als ik mijn telefoon aansluit, maar hoe dan verder is me nog een raadsel.

Jun 3 11:00:17 de-ta kernel: ugen0: Nokia Nokia N80, rev 2.00/1.00, addr 2

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 21:11
Je kunt ook kijken naar oplossingen zoals IPMI en HP's iLo. Zelf heb ik er goeie ervaringen met IPMI 2.0 in combinatie met Serial over LAN. Dan kun je dus gewoon via een standaard netwerk bij de console van je machine komen. Dell heeft deze dingen tegenwoordig standaard in een aantal modellen zitten.

Je wilt alleen vanuit veiligheidsoogpunt niet over het hele internet gaan, dus ik weet niet in hoeverre je toegang hebt tot meerdere machines daar in het datacenter, maar als je dat wel hebt, lijkt me een oplossing zoals dit ook zeker interessant. Voordeel is trouwens ook dat dit soort oplossing de mogelijkheid bieden om te powercyclen en b.v. je hardware logs uit te lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door DJ Buzzz op 03-06-2007 11:56 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

CyBeR schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:17:
Je kunt altijd een GSM-Data verbinding opzetten naar een telefoon of GSM modem. Dat heeft niks met je abo te maken maar meer met je telefoon.
Dus niet, let wel ik heb het over inkomende data verbindingen. Heb het zelf al vaak genoeg geprobeerd, uiteindelijk maar een sms gateway van gemaakt ;)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:00

SambalBij

We're all MAD here

Je moet maar eens kijken naar Gnokii :)
Daarmee kun je een hoop (nokia)telefoons gebruiken als ondermeer modem. Geeft je meteen ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld bij uitval van het een of ander via de aangesloten telefoon een SMS te versturen.
Gewoon deze software, een 'oude' Nokia (6310 oid) en een seriele datakabel; daar moet je een heel eind mee kunnen komen :)

edit: of inbellen hiermee ook kan weet ik eerlijk gezegd niet. Je zou dan via de libgnokii een pppd moeten hebben draaien. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je het met een prepaid kaart niet gaat redden, maar dat je een abonnement met een apart datanummer nodig hebt. (De telefoon kan bij een inkomende oproep herkennen of er een datanummer gedraaid is en of de telefoon dus over moet gaan zodat je kunt opnemen, of dat de oproep naar de ingebouwde modem moet.)

edit2: hmm wat Erkens zegt dus :P

[ Voor 38% gewijzigd door SambalBij op 03-06-2007 12:00 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• ISaFeeliN
Leek veelbelovend, maar het lijkt erop dat gnokii niet werkt zonder X. Schiet een beetje z'n doel voorbij in dit geval..

Edit: nevermind.. --without-x werkte gelukkig :-)

-- Frederique

[ Voor 7% gewijzigd door ISaFeeliN op 03-06-2007 14:15 . Reden: toevoeging ]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:00

SambalBij

We're all MAD here

De GUI tools (gnocky, xgnokii) hebben uiteraard X nodig, maar de drivers, libraries en command line tools zouden het zonder X prima moeten doen hoor. Ik heb bij een ISP gewerkt waar die tool ook gebruikt werd om in geval van nood SMS berichten te kunnen versturen. Lag gewoon een oude Nokia 6210 bovenop het rack :) En de machine waar die aan hing had zeker geen X aan boord.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• ISaFeeliN
Ik heb de boel gecompiled, ga d'r mee aan de slag. Thanks voor de tip!
Pagina: 1