Ik heb een vreemd probleem. Mijn onboard geluidskaart (AC97/ALC850) van een MSI K8N Neo2 Platinum geeft geen geluid meer zodra er een film gestart wordt. Dit heeft niet te maken met Divx codecs o.i.d. maar ook met DVD's etc. Met mp3, Windows geluiden etc gaat het allemaal prima. Ik draai op Windows Vista Ultimate 64 bit.
Het vreemde is, dat het alleen gebeurd als ik bij de sound settings in windows de digital out als standaard apparaat selecteer, ik gebruik nl. de optical uitgang naar mijn Denon HT set (Uhlbach kabel). Als ik "Speakers" kies, heb ik gewoon geluid bij films, maar dus geen 5.1/DTS en dat is wel de bedoeling. Zodra ik overschakel naar "Digital Out", heb ik in Windows gewoon geluid, Mp3's draaien ook prima, maar zodra ik een mediaplayer opstart en een film/muziekdvd/divx aanzet valt het geluid weg. Als ik vervolgens ga klikken op de volumemixer rechtsonderin hoor ik heel even geluid stotteren en zodra ik de muis loslaat is het weer weg. Klik ik de film weg, is het geluid meteen weer terug.
Wat ik heb geprobeerd:
- Nieuwe driver van Realtek, 3x (de oude driver gaf geen geluid via optical)
- Veel googlen, maar telkens zou de nieuwe driver soelaas moeten bieden
- Tweakers, wel wat problemen voorbij zien komen maar niet deze.
Hulde voor de poster met het antwoord!
Het vreemde is, dat het alleen gebeurd als ik bij de sound settings in windows de digital out als standaard apparaat selecteer, ik gebruik nl. de optical uitgang naar mijn Denon HT set (Uhlbach kabel). Als ik "Speakers" kies, heb ik gewoon geluid bij films, maar dus geen 5.1/DTS en dat is wel de bedoeling. Zodra ik overschakel naar "Digital Out", heb ik in Windows gewoon geluid, Mp3's draaien ook prima, maar zodra ik een mediaplayer opstart en een film/muziekdvd/divx aanzet valt het geluid weg. Als ik vervolgens ga klikken op de volumemixer rechtsonderin hoor ik heel even geluid stotteren en zodra ik de muis loslaat is het weer weg. Klik ik de film weg, is het geluid meteen weer terug.
Wat ik heb geprobeerd:
- Nieuwe driver van Realtek, 3x (de oude driver gaf geen geluid via optical)
- Veel googlen, maar telkens zou de nieuwe driver soelaas moeten bieden
- Tweakers, wel wat problemen voorbij zien komen maar niet deze.
Hulde voor de poster met het antwoord!
"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -