[AC97] Vreemd probleem met digital out

Pagina: 1
Acties:

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 22:05
Ik heb een vreemd probleem. Mijn onboard geluidskaart (AC97/ALC850) van een MSI K8N Neo2 Platinum geeft geen geluid meer zodra er een film gestart wordt. Dit heeft niet te maken met Divx codecs o.i.d. maar ook met DVD's etc. Met mp3, Windows geluiden etc gaat het allemaal prima. Ik draai op Windows Vista Ultimate 64 bit.

Het vreemde is, dat het alleen gebeurd als ik bij de sound settings in windows de digital out als standaard apparaat selecteer, ik gebruik nl. de optical uitgang naar mijn Denon HT set (Uhlbach kabel). Als ik "Speakers" kies, heb ik gewoon geluid bij films, maar dus geen 5.1/DTS en dat is wel de bedoeling. Zodra ik overschakel naar "Digital Out", heb ik in Windows gewoon geluid, Mp3's draaien ook prima, maar zodra ik een mediaplayer opstart en een film/muziekdvd/divx aanzet valt het geluid weg. Als ik vervolgens ga klikken op de volumemixer rechtsonderin hoor ik heel even geluid stotteren en zodra ik de muis loslaat is het weer weg. Klik ik de film weg, is het geluid meteen weer terug.

Wat ik heb geprobeerd:

- Nieuwe driver van Realtek, 3x (de oude driver gaf geen geluid via optical)
- Veel googlen, maar telkens zou de nieuwe driver soelaas moeten bieden
- Tweakers, wel wat problemen voorbij zien komen maar niet deze.

Hulde voor de poster met het antwoord!

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Welk programma gebruik je met dvds ? Vlc speler geeft namelijk vaag geluid met dts en dolbi

Zou je anders powerdvd kunnen proberen en daar op digital gebeuren kunnen zetten ?

en heb je trouwens al de nieuwste drivers ? chipset geluidskaart enzo ?

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• MacDokie
enriqueeeee schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:05:
Welk programma gebruik je met dvds ? Vlc speler geeft namelijk vaag geluid met dts en dolbi

Zou je anders powerdvd kunnen proberen en daar op digital gebeuren kunnen zetten ?

en heb je trouwens al de nieuwste drivers ? chipset geluidskaart enzo ?
Nou ik ben erachter dat het het Divx wel goed gaat, maar met DVD's alleen niet. Het gaat om de DVD's die ik afspeel via Deamon tools (gemounte DVD's dus). Ik ga eens proberen een andere versie van deamon te gebruiken misschien helpt dat. Het maakt overigens niet uit welke player ik gebruik.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Heb je dat sinds je over bent gegaan op Vista x64?

Ik denk dat het te maken heeft met je digi-audio filter.

Want bij films heb je veelal 5.1 geluid, en als je een codec mist klopt t dat je wel andere geluiden hoort (mp3 etc).

Ik zou ac3filter installeren http://ac3filter.net/ en bij de instellingen selecteren dat je het voor ac3 en dts gebruik, en de output AS IS.

Welke software gebruik je op t moment dan?

Lijkt me een simpel geval van ontbrekende codecs. Want je Divx codecs (video) staan los van de audio codecs.

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Domus schreef op zondag 03 juni 2007 @ 22:42:
[...]

Nou ik ben erachter dat het het Divx wel goed gaat, maar met DVD's alleen niet. Het gaat om de DVD's die ik afspeel via Deamon tools (gemounte DVD's dus). Ik ga eens proberen een andere versie van deamon te gebruiken misschien helpt dat. Het maakt overigens niet uit welke player ik gebruik.
Als je een orginele dvd afspeelt en met stereo geluid, dts en dolbi welke doet het dan wel ?
en hoe heet het programma waar je mee afspeelt ? !

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• MacDokie
enriqueeeee schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:58:
[...]

Als je een orginele dvd afspeelt en met stereo geluid, dts en dolbi welke doet het dan wel ?
en hoe heet het programma waar je mee afspeelt ? !
Nou op dit moment werkt er helemaal niet zoveel meer. Maar ik speel het af met mediaplayer, vlc, bsplayer etc en het maakt allemaal niks uit. Als ik de digitale uitgang selecteer en vervolgens via deamon een iso mount om een dvd te bekijken heb ik gewoon geen geluid meer. En het ligt naar mijn idee niet echt aan de codecs ofzo, want zelfs helemaal zonder een enkele codec zou ie gewoon een DVD af moeten kunnen spelen. Gebruik ik een fysieke dvd, dan wil het allemaal wel.

Het gaat dus denk ik om deamon, ik gebruik 4.09 de X64 versie.

• Irminsul
Dat is dus onzin... Zonder codecs kan je niks afspelen.
Ik raad je aan eerst alle codecs (als je codecs hebt geinstalleerd..) te deinstalleren en dan de juiste codecs voor ac3 geluid (ac3filter) en mpeg2 (ffdshow ofzo) te installeren.

Want daemon tools doet natuurlijk niks met het geluid, die laadt alleen een iso.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
VLC maakt geen gebruik van codecs, want deze heeft z'n eigen ingebouwde "decoder". Dus als het niet werkt met VLC of met een andere speler die wel codecs gebruikt, dan zal het waarschijnlijk niet aan de player of codec liggen.

Ik denk dat het aan de settings van de geluidskaart ligt. Om ac3 digitaal door te geven, moet het geluid direct doorgegeven worden, zonder dat er bitjes veranderen. Met de digital out optie zou de kaart in een mode moeten gaan, waarbij slechts 1 steam gespeeld wordt waarbij geen andere stream er door gemixt wordt. En het volume moet op het juiste niveau zijn: 100%. Ook moet de kaart op 48khz staan, aangezien AC3 bij films 48khz is.

Ik hoop dat dit je verder helpt.

• Irminsul
Het is wel zo dat VLC vaak raar doet bij spdif-out.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb gehoord dat windows Vista alle digitale uitgangen van geluidskaarten uitschakeld als je copy-righted materiaal afspeeld.
... echter hoop ik niet dat dit waar is en is het voorlopig alleen bij 'gehoord' gebleven...
Tot nu toe heb ik er niet echt iets over gelezen.

Edit: Nu wel:
Vista's content protection mechanism only allows protected content to be sent over interfaces that also have content-protection facilities built in. Currently the most common high-end audio output interface is S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface Format). Most newer audio cards, for example, feature TOSlink digital optical output for high-quality sound reproduction, and even the latest crop of motherboards with integrated audio provide at least coax (and often optical) digital output. Since S/PDIF doesn't provide any content protection, Vista requires that it be disabled when playing protected content [Note E]. In other words if you've sunk a pile of money into a high-end audio setup fed from an S/PDIF digital output, you won't be able to use it with protected content. Instead of hearing premium high-definition audio, you get treated to premium high-definition silence.
Bron: http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html
"high-definition silence" haha ... :)

Ik had het bijna goed dus, S/PDIF word dus simpelweg uitgeschakeld als je copyrighted content afspeeld. Voor mij weer een reden erbij om Vista even links te laten liggen.

[ Voor 68% gewijzigd door remco_k op 07-06-2007 15:29 ]

Alles kan stuk.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Ik heb ook Vista (Home Premium 32bit) en kan originele dvd's gewoon met dts en DD afspelen over een digitale coax (ALC883 met s/pdif naar Denon avr). Heb je bij het Realtek contolepaneel wel het standaardformaat goed ingesteld? Ook moet je de digitale output even als standaard instellen, dat voorkwam bij mij een hoop problemen.
Het verhaal van het afsluiten van de digitale onbeveiligde uitgangen bij copyrighted materiaal gaat bij mij niet op. Is het niet gewoon een misinterpretatie van die site van het HDCP protocol? Die geeft inderdaad niks door via HDMI of DVI als de uitgang niet HDCP beveiligd is. Ik heb met gewone dvd's eigenlijk nog bij niemand problemen gehoord.
Pagina: 1