[Laptop met nVidia GO 8600] Win XP Pro installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 794 views sinds 30-01-2008

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:12
Iemand reeds ervaring met de installatie van Windows XP Professional op een laptop met nVidia GO 8600 VGA kaart?

Op m'n werk hebben we laptops binnen gekregen met deze VGA kaart onboard. De laptops waren standaard uitgerust met Windows Vista Home Premium en daarmee werkt het prima. Alleen de applicaties waarmee wordt gewerkt binnen het bedrijf werken niet goed met Vista, dus moet er wel Windows XP Pro op (even afgezien dat Vista Home Premium niet geschikt is voor bedrijfsmatig gebruik in een Windows-domein).

Dus, ik heb gezocht naar drivers voor Windows XP voor de nVidia GO 8600 VGA adapter, maar die zijn er dus officiëel niet (althans niet gevonden na lang zoeken). Ik heb diverse nVidia XP drivers geprobeerd of die 'm toevallig toch ondersteunden, maar niets. Uiteindelijk kwam ik op de site http://www.laptopvideo2go.com/ (die op het moment van schrijven uit de lucht is, maar dat terzijde) drivers tegen voor andere nVidia kaarten waarbij men de inf files had aangepast om toch ondersteuning te hebben voor een bepaalde grafische kaart. Daar heb ik drivers 165.01 gedownload en met het programma SIW naar de hardware-id's gezocht en deze opgenomen in de inf file zodat de GO 8600 herkend kon worden. Daarna geprobeerd deze te installeren en toen werd de onboard kaart wel herkend. Het werkt op zich ook goed. :)

Maar... nu blijkt dat het niet mogelijk is om de helderheid van het scherm te regelen en dat is erg onhandig als je zonder voedingsadapter werkt want dan is het scherm wat gedimd.

Iemand die hetzelfde probleem heeft toevallig of die ook ervaring heeft met het ondersteund krijgen van een nVidia GO 8600 grafische kaart in een laptop? Misschien zijn de gebruikte drivers wel te nieuw en moet ik oudere drivers gebruiken en ook daarbij de ondersteuning voor GO 8600 toevoegen.

Oja, klopt het dat de GO 8600 gebaseerd is op de G86 videochip?

PS. Ik noem specifiek de GO 8600, maar als hetzelfde probleem zich voordeed met een andere nVidia GO adapter dan ben ik daar ook in geïnteresseerd, misschien is de oplossing wel dezelfde.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Helderheid van het scherm ed licht wss aan je Fn functietoetsen en niet aan je graka/driver. Waarschijnlijk heb je die nog niet geïnstalleerd aangezien de NVIDIA unified drivers die je mod geen enkel probleem moeten geven op welke NVIDIA videokaart dan ook (dus van TNT tot 8800Ultra). Welke laptoptops zijn dit? Zepto, BTO, Asus? Als het een Asus is heb je ATKHotkey nodig en die zijn wel op www.asustreiber.de te vinden. Voor andere laptops zul je even moeten zoeken, die weet ik zoniet.

• alm
De Fn toets-combi werkt in die zin wel dat het op het beeld wordt weergegeven, maar er gebeurt gewoon niets. Als dat echt niets met de drivers van de grafische kaart te maken heeft dan zal ik verder moeten zoeken naar drivers/software hiervoor. Ik had al een nieuwere versie van de "display manager" software geprobeerd, maar die functioneerde niet.

• GENETX
Welke laptop heb je dan? Van de Asus F3Sv weet ik bv dat er een windows XP guide is. Iedere laptop is weer anders, vandaar dat dat nogal makkelijk is. Ik kan in het NVIDIA Control panel nl niet de brightness instellen (ok het kan, maar niet in de vorm van het aanpassen van de backlight). Hiervoor moet je toch hardware matige oplossingen van de laptop gebruiken. Kijk eens of dat wel werkt in de BIOS. Overigens is het wel zo dat op de accu het beeld altijd iets donkerder is omdat de accu niet genoeg power kan leveren om hem op maximaal te laten draaien, kijk dan dus ook of omlaag wel zou willen.

• alm
De helderheid wil niet omlaag en ook niet omhoog. Het blijft zoals het is, ook als de voedingsadapter wel is aangesloten. Er is geen documentatie voor Windows XP verkrijgbaar helaas en de documentatie die er wel is kan ik niet lezen want die is in het Koreaans. De laptops zijn in Europa ook niet te verkrijgen (dit precieze type in ieder geval niet) en in NL of BE al helemaal niet.

In de BIOS heb ik nog niet gekeken of daar iets staat vwb de helderheid. Zal daar maandag naar kijken. Wat ik ook nog kan doen is een installatie van Vista en dan stuk voor stuk software en drivers toevoegen en kijken wanneer deze functionaliteit beschikbaar komt. Dan kan ik met XP hetzelfde doen en als het dan niet werkt dan is het duidelijk dat het echt niet bedoeld is om met XP te werken. Ik hoop natuurlijk wel dat ik het toch voor elkaar krijg.

Ik heb even naar de drivers voor Vista gekeken en dan met name naar de inf file en daarin kom ik de registersleutel EnableBrightnessControl tegen, die in de driver die ik gebruikt heb ontbreekt. Ik zal ook nog eens kijken naar een oudere versie van de XP drivers om te zien of de sleutel daarin wel voorkomt. In geen van de drivers die ik gedownload heb kom ik deze sleutel tegen, het lijkt erop dat het een specifiek iets is dat door de fabrikant in de Vista drivers is toegevoegd. Ik zal die sleutel en andere ontbrekende sleutels eens toevoegen en zien wat er dan gebeurt als ik de drivers opnieuw installeer. Ik heb ondertussen een andere inf file gevonden bij de drivers die ik gebruikt heb (zaten in een zip file als de originele inf files), daarin komen in één file de sleutels wel voor.

[ Voor 32% gewijzigd door alm op 03-06-2007 12:58 ]

• GENETX
VERTEL WELKE LAPTOP

Dat moest er eerst even uit. Misschien zijn er GoTters met ervaring met dat model, misschien weten wij wel een site oid... Maar als wij niet weten om welke laptop het gaat kunnen wij er ook weinig mee, het kan een PB, Asus, BTO, Zepto, Compal of HP zijn zo ongeveer op dit momentm of 1 of ander vaag merk uit Azië :P

Echter hebben de NVIDIA drivers alleen software matige brightness waar het dan ook om zal gaan. Ik kan met NVIDIA echter niet hardwarematig mijn brightness instellen (dwz de lamp minder fel te laten schijnen). Dat is toch echt iets voor de laptop zelf en daarvoor heb je altijd de Fn toetsen. Van die Fn toetsen weet ik dat ze eigenlijk altijd goed zouden moeten werken en OS onafhankelijk moeten zijn. Die werken op Mn Asus dan ook prima in XP, Vista, de BIOS, Linux en dat andere OS ;) .

Je kan het beste idd eerst Vista proberen dmv recovery. Het zou de eerste laptop zijn naar mijn weten die softwarematig de brightness instelt.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Op m'n werk hebben we laptops binnen gekregen met deze VGA kaart onboard. De laptops waren standaard uitgerust met Windows Vista Home Premium en daarmee werkt het prima. Alleen de applicaties waarmee wordt gewerkt binnen het bedrijf werken niet goed met Vista, dus moet er wel Windows XP Pro op (even afgezien dat Vista Home Premium niet geschikt is voor bedrijfsmatig gebruik in een Windows-domein).
Euhh, ik weet niet wie de inkoop van die zooi doet bij jullie maar ik zou hem een schop onder zijn hol geven. Bedrijfsnotebooks op Windows Vista Home? Sorry hoor, maar dan heeft er iemand geblunderd. Zeker als er bekend is dat er applicaties zijn die er niet goed mee werken. Zoiets bereid je op z'n minst voor. Ik zou zeggen retour sturen die hap en iets fatsoenlijks laten bestellen wat wel voldoet aan de eisen die je als bedrijf stelt aan een notebook.
Ik fiatteer de aankoop van dergelijke zaken binnen het bedrijf waar ik werk maar ik maak altijd wel afspraken met leveranciers dat hetgeen ze leveren ook voldoen aan de minimale specs die we bij ze neerleggen. Anders gaat de zooi retour.
Enne, als er toch besloten word de boel te houden leg het probleem bij de leverancier neer.

• alm
GremliN-Online schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:04:
VERTEL WELKE LAPTOP

Dat moest er eerst even uit. Misschien zijn er GoTters met ervaring met dat model, misschien weten wij wel een site oid... Maar als wij niet weten om welke laptop het gaat kunnen wij er ook weinig mee, het kan een PB, Asus, BTO, Zepto, Compal of HP zijn zo ongeveer op dit momentm of 1 of ander vaag merk uit Azië :P
De kans dat er iemand in NL of BE is met ervaring met dit merk en type laptop is zo goed als 0,000001%. Daarom is het niet zo belangrijk in dit geval.

Maar ik ga doen wat ik eerder heb gezegd, dan moet de oplossing wel naar boven komen denk ik.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

alm schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:07:
[...]
De kans dat er iemand in NL of BE is met ervaring met dit merk en type laptop is zo goed als 0,000001%. Daarom is het niet zo belangrijk in dit geval.
Wel eens van een zoekfunctie gehoord? Nu zal dit topic niet worden gevonden door andere mensen die misschien hetzelfde probleem hebben. Dat helpt jou misschien niet, maar anderen wel. Waarom is het zo geheim welke laptops het om gaat?

Sluit me trouwens aan bij de opmerking van regmaster over inkoop en Vista.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• alm
regmaster schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:15:
Euhh, ik weet niet wie de inkoop van die zooi doet bij jullie maar ik zou hem een schop onder zijn hol geven. Bedrijfsnotebooks op Windows Vista Home? Sorry hoor, maar dan heeft er iemand geblunderd. Zeker als er bekend is dat er applicaties zijn die er niet goed mee werken. Zoiets bereid je op z'n minst voor. Ik zou zeggen retour sturen die hap en iets fatsoenlijks laten bestellen wat wel voldoet aan de eisen die je als bedrijf stelt aan een notebook.
Ik heb dat ook niet verzonnen, maar het OS wat er op staat zou er toch af gaan, dat was van tevoren al bekend. Dat het niet zo eenvoudig is om het werkend te krijgen is een nadeel, wat we denk ik alleen maar vaker zullen gaan tegenkomen.

Tja, bij een HP heb je nu eenmaal nog support voor XP en wordt het daar ook nog vaak mee uitgeleverd, maar het is dus geen HP. We hebben helaas niet de keus.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Geef nou gewoon even het merk/type/modelnummer van die machine op, dan sta je er wellicht nog versteld van wat er over te vinden is.
Er zijn namelijk helemaal niet zoveel fabrikanten van notebooks als je zou denken.
Veel merken ja, fabrikanten, nee, die zijn volgens mij op hooguit 2 handen wel te tellen.
Best kans dat, ondanks dat het merk niet bekend is, het een model is van bijv. Quanta, Compal of Uniwill (om maar een paar grote te noemen).

• GENETX
Ik ga niet helpen zolang ik niet weet welk model/merk het is. Misschien hebben we hem niet hier in europa. Maar misschien maken ze wel gebruik van dezelfde componenten voor bepaalde dingen. Zo kan het best een ge-rebranded Asus barebone zijn zoals BTO die ook heeft. Verder kunnen we alleen dan google en andere sites erbij halen. Als we al niet eens weten welke hardware er in zit (vooral mobo+chipset+graka+Fn Toetsen) kunnen we niks beginnen. We hebben geen glazen bol, althans die heb ik niet en ik denk de rest ook niet ;). Jij kan denken dat het niet belangrijk is, echter is het bij dit soort (wss hardware matig, al dan niet een nieuwe software oplossing) zeer belangrijk dat we zo veel mogelijk data hebben. Op deze manier kunnen we alleen speculeren over mogelijke oorzaken en gaat het eeuwen zo niet nooit lukken om dit probleem op te lossen. Ik wil best even zoeken, maar dan moet ik wel weten waarna.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

alm schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:14:
[...]
Tja, bij een HP heb je nu eenmaal nog support voor XP en wordt het daar ook nog vaak mee uitgeleverd, maar het is dus geen HP. We hebben helaas niet de keus.
Dan had je toch HP's kunnen kopen? Dit is een inkoopprobleem, niet een echt computerprobleem. Bij de beslissing om bedrijfsmatig een bepaalde laptop te kopen neem je ook de software in overweging.

Edit: eensch met de vorige 2 posters. Topic is niet erg zinvol zonder specifieke informatie.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 03-06-2007 13:27 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• alm
gambieter schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:25:
Dan had je toch HP's kunnen kopen? Dit is een inkoopprobleem, niet een echt computerprobleem. Bij de beslissing om bedrijfsmatig een bepaalde laptop te kopen neem je ook de software in overweging.
We hebben geen keus qua merk. Da's bedrijfsbeleid om vooral geen andere merken te kopen dan het eigen merk, ondanks dat het hier niet te koop is. Er is/was geen keus mogelijk vwb de versie van het OS. Ik ga het merk en type niet vermelden omdat ik het niet negatief in de markt wil zetten.

Ik kan alleen nog kwijt dat de chipset een Intel 965M betreft, dat de CPU een Intel Core2 Duo T7300 is en dat de grafische kaart, zoals gezegd, een nVidia Geforce GO 8600 is.

De tips helpen mij wel, ik weet nu dat het onwaarschijnlijk is dat de aansturing van de helderheid van het scherm via de GPU wordt geregeld. Ik ga er weer Vista op zetten en dan stuk voor stuk drivers en software installeren om te zien wanneer de helderheid instelbaar is. Dan doe ik daarna hetzelfde met Windows XP.

Mocht de aansturing toch puur softwarematig zijn dan laat ik het weten, want dan kan het best zijn dat andere nieuwe laptops van andere merken daar ook mee te maken krijgen.

• Schizophrenic
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05-2025
Waarom doe je zo geheimzinnig over het merk + type van de laptop? Het lijkt haast wel of je de laptop niet hebt of op een duistere manier hebt gekregen...

Steam: maartenverheijden

• alm
Dat heb je hierboven kunnen lezen, maar blijkbaar geloof je dat niet. Da's niet mijn probleem.

• ThinkPad
  • Nu online
Als je het merk en type nou gewoon geeft, kunnen wij je misschien beter helpen.

Dit omdat er misschien mensen zijn die ervaring hebben met dat type laptop.

waarschijnlijk is het deze laptop:

Packard Bell EasyNote SB85-P-009

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 03-06-2007 18:15 ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ik ga het merk en type niet vermelden omdat ik het niet negatief in de markt wil zetten.
Ik ben ondertussen ook wel benieuwd naar het merk & type. Of deze forumthread direct zorgt voor een negatief effect in de markt durf ik te betwijfelen.

En voor degenen na jou (die 0.000001%) die ooit met deze laptop zitten zijn meer gebaat met een volledig geinformeerde thread waarin ze juist dit soort perikelen kunnen teruglezen. Dan vinden ze tenminste wat als ze de search gebruiken.

Just my 2 cents

Overigens een redelijk serieuze grafische chip voor een bedrijfslaptop.

Ontopic: Ik verwacht wel dat Nvidia een goede werkende driver voor de GO8600 zal uitbrengen die onder XP werkt. XP wordt nog zeer veel gebruikt.
Misschien even geduld hebben.

@frankiepankie
Dat zou best kunnen, maar die laptop is toch best wel beschikbaar in deze hoek van de wereld. We blijken hier van doen te hebben met iets heel zeldzaams.. :P

[ Voor 8% gewijzigd door JvW op 03-06-2007 18:23 . Reden: Toevoeging ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• GENETX
NVIDIA heeft al goede drivers, alleen brengen ze nooit zelf voor laptops uit. Je neemt dus de modded .inf met de normale driver en dat werkt prima. Wel er voor zorgen dat je een XP inf download bij een XP driver. Volgens mij mag de versie wel afwijken aangezien ik gister niet bij de juiste infs kon komen en de nieuwe 158.42 driver prima werkt.

Maar de GFX heeft hier niks mee te doen zoals ik al vaker zei.. De brightness wordt door een lamp bepaald in de laptop die door elektronica digitaal wordt bediend, maar niet door de grafische kaart. De kaart kan zel falleen softwarematig delen donkerder of lichter maken, maar de lamp niet feller of minder fel laten branden! Voor zo ver ik weet werkt het iig altijd hardwarematig met de Fn toetsen en welk OS of driver maakt niet uit, het werkt nl al in de BIOS.

Een naam van een producent wordt hier echt niet negatief van. Het is misschien onbekend en is de oplossing straks in 5 minuten gevonden. Je zou eens moeten kijken wat de naam van Acer hier is, slechter kan al niet dus :P . Maarja, wij zitten niet met het probleem. Als jij zo koppig bent om het merk en modelnummer ons niet te geven zit je er zelf mee aangezien wij je niet zullen helpen en je alles alleen moet uitzoeken. It is your choise, maar kies zelf de beste zou ik zeggen.

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 17:52
Ik ben ook van mening dat we de naam moeten weten, al was het maar om de nieuwsgierigheid te stillen. Ik denk niet dat we een onbekend merk laptop meteen de grond in zullen boren. Als je een Acer of packard bell hebt, dan valt er niet veel meer af te kraken...
Overigens is idiote driversupport niet meteen de fabrikant z'n schuld, dus daar kunnen we niet over zeiken.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 19:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Mijn glazen bol (Merk 'X' ;) ) is kapot... ik kan je zo niet helpen dus :)

Dan bel je de support maar op...daar zijn ze voor.
Overigens hangen die ook op als je ze niet wilt vertellen wat het typenummer is...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• alm
Het probleem is opgelost, bij de drivers die ik gedownload had zaten meerdere originele inf's bijgesloten. De file nvsm.inf heb ik neergezet op de plaats van de andere en nu werkt ook de instelling van helderheid nadat ik de drivers opnieuw geïnstalleerd heb. :)

Dus het had wel degelijk met de drivers van de grafische kaart te maken! Gezien het feit dat dit drivers zijn die niet bij onze laptops horen staat het merk en type daar helemaal los van en kan het ook bij andere laptops met deze grafische kaart zich voordoen icm Windows XP.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Dit topic heeft nog steeds geen waarde voor mensen die hetzelfde probleem hebben. Vaak zoeken ze op een bepaald merk en dan kan dit topic waarschijnlijk niet gevonden worden.

Als ze het wel vinden dan is er nog steeds geen oplossing. Leuk dat het bij jou is opgelost, maar vertel dan eventjes wat voor soort drivers het zijn(naam driver, versie)/waar komen ze vandaan(website).

☻/
/▌
/ \

• yourt
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Tjaa....
hier is zo iemand dus die niet veel wijzer wordt...
Ik heb zo'n rete klote PB gekocht, en ik zocht op geforce go 8600.
Zag de XP staan uit de topic en belandde hier.
Maar of het nu een PB is, en met welke drivers??
Zou evt. Vista durven buitengooien en herinstalleren met XP pro. Maar ja... wijzer word ik hier niet van.
@MOD:slotje dan maar?
@alm: bedankt hé maat... :?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32

Thandor

SilverStreak

Lekker handig als er geen modelnummers genoemd worden :z. Tevens is CSL geen dumpplaats voor problemen en al helemaal niet voor problemen omtrent software. We zitten hier in de afdeling 'Harde Waren'!.

Dit topic kan i.i.g. wel op slot.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.