Toon posts:

E4300 + P5B-E Plus

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een overklok probleem met de volgende setup :

Intel C2D E4300 (Q34A247)
Asus P5B-E Plus (bios 0602)
OCZ PC6400 CL4.4.4.4 rev.2
Zalman CNPS7000B
Zalman 400Watt

Probleem is dat mijn FSB niet hoger wil dan 400 als ik de multiplier verlaag naar 8.7 of 6.
Met de standaard multiplier van 9X kan ik wel hoger dan 400FSB komen. 9 x 430 is hoogste wat ik heb geprobeerd maar toen zat ik idle al op 60 graden!

Ik heb alle voltages geprobeerd, beetje bij beetje hoger gezet en ook alles op max geprobeerd, bios 0602 en 0504, timings losser en strakker gezet maar helpt helemaal niks! boven de 400FSB gaat pc gewoon niet meer aan! Aan mijn geheugen kan het ook niet liggen want in een andere PC halen ze 460FSB (memtest stabiel)

Waarom wil het met 9X wel en niet met 8,7 of 6?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
ik durf het bijna niet te zeggen, maar als je je FSB omhoog wil gooien, neem gewoon een iets betere koeler. wie weet helpt dat ook :)

EDIT waarmee ik duid op waar hij zegt dat zelfs idle al 60 graden temps voorkomen op 430MHz FSB.

[ Voor 27% gewijzigd door iceheart op 03-06-2007 00:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar dat is 9 x 430. Dus 3870mhz >:)

Met 6 x 400 zit ik idle op 40 graden, dus daar ligt het niet aan!

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 00:08 ]

Verwijderd

Hoe hoger je gaat overclocken, hoe hoger de temperatuur

iceheart heeft gelijk, een scythe infinity of een thermalright ultra 120 extreme met 120mm fan zou het echt vele malen beter koelen

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-01 12:28
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 10:48:
Hoe hoger je gaat overclocken, hoe hoger de temperatuur

iceheart heeft gelijk, een scythe infinity of een thermalright ultra 120 extreme met 120mm fan zou het echt vele malen beter koelen
niet een E4300 op 3900Mhz. Dat zijn gewoon geen snelheden waarop je een E4300 24h kan laten draaien op air.
Maar idd, ik zou een andere cooler nemen want de bovengenoemden koelen echt een stuk beter.

Dat neemt niet weg dat het geen antwoord op jou probleem is. Het is idd nogal vreemd dat je moederbord met een lagere multiplier opeens niet meer boven de 400 FSB wil.

[ Voor 24% gewijzigd door Chefbierrr op 03-06-2007 15:32 ]

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 13:33
Chefbierrr schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:29:
[...]

niet een E4300 op 3900Mhz. Dat zijn gewoon geen snelheden waarop je een E4300 24h kan laten draaien op air.
Maar idd, ik zou een andere cooler nemen want de bovengenoemden koelen echt een stuk beter.

Dat neemt niet weg dat het geen antwoord op jou probleem is. Het is idd nogal vreemd dat je moederbord met een lagere multiplier opeens niet meer boven de 400 FSB wil.
Daarnaast kan ik een Tuniq Tower 120 aan kunnen raden. Past overigens prima op die Asus P5B-E Plus (zelfde layout als P5B Deluxe ongeveer). Stuk goedkoper, meer dan de helft, als die Thermalright Extreme. Daarnaast moet je daar ook nog een goede koeler opzetten met veel druk/cfm om de vele vinnen te koelen. Zelfde verhaal voor de infinity, moet ook nog een koeler bij en wordt dan ook duurder. Scythe Infinity en de Thermalright werken het beste met fans op relatief hoge rpm's (2000 en hoger). De Tuniq Tower 120 is op de laagste stand van de fan (die is meegeleverd) nauwelijks hoorbaar en maar 4 graden warmer onder load als op vol (nette fan mate meegeleverd).

Thermalright 120 Extreme is wel DE beste aircooler van het moment, maar let op, deze kent veel problemen. Lees de verschillende fora maar op na (overclocking.net, xtremesystems, etc.). Bevestiging van het ding laat te wensen over (weinig pressure) en kan nog draaien wanneer bevestigd. Daarnaast schijnen veel exemplaren niet goed te presteren (slechte finish base en productie fouten in de heatpipes). Voor dat geld zou ik persoonlijk de gok dus niet nemen (dubbele van de andere twee) om een slechte koeler te hebben. Scythe infinity heeft ook slechte bevestiging, evenals de Ninja van Scythe. Standaard heeft de Tower 120 de beste bevestiging.

Die zalman zou ik zeker vervangen, deze koelt maar net iets beter als stockcooling, doet het enkel op een meer geruisloze manier. Tot slot zou ik willen zeggen dat je niet de enige bent die voor 3ghz + (vaak 3.1 of 3.2) de voltages als een bezetene omhoog moet gooien om het boeltje stabiel te krijgen. Er bestaan gewoon jammer genoeg betere chips en slechtere. Als je ontevreden bent koop dat nog 1 en verkoop je oude, weinig verlies en de kans wordt steeds groter een goede/betere overclock te behalen. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ja die Tuniq Tower 120 lijkt mij ook beste prijs/kwaliteit te hebben, maar helaas is deze nergens leverbaar!

Daarom de Thermalright, dat ze bevestigingsproblemen hebben maakt mij niet uit, ik neem het risico wel ;)

Maar goed dit is geen antwoord op mijn vraag...

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 13:33
Beste Robby, die Asus borden hebben problemen met 400+ frontside bus. Probeer eens 6x 460 ofzo te booten en daarna met hogere multiplier. Wil nog wel eens helpen. Wel veel geld voor die Thermalright 60 euris als ik me niet vergis. Ik raad je aan even met EMPC (www.empc.nl) te bellen. Deze hebben mij de Tuniq ook binnen een week kunnen leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, heb het geprobeerd maar werkt niet!

6x 460, 470, 480 werken allemaal niet. Timings heb ik lekker los gezet dus daar kan het ook niet aan liggen!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Hmm, weer iemand die dus met een E4300 problemen heeft met een 400+ FSB.... Ik zit er ook al een week mee te stoeien, wat is dat toch met die dingen :?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad!

Ik weet nu niet of het aan mijn mobo of aan mijn cpu ligt!

Vreemde is dat die wel op 9X 420, 430 en 440 wil opstarten. Verder ga ik niet want is al veel te warm!!! (Thermalright Ultra-120 Extreme is in bestelling >:)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Je haalt op lucht bijna 4Ghz?? Hoever kom je dan met posten, haal je Windows en kan je benchen? Welke vcore?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geboot tot 3.86ghz in windows, schrok er zelf ook van! Vcore 1.6750 in bios.
Benchen deed ik niet want dat zou het tot 80 graden oplopen

Vandaar de Thermalright >:)
Pagina: 1