Toon posts:

Problemen met USB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ASUS A6 laptop. Hierop heb ik nu ubuntu feisty 7.04. Probleem is alleen dat op een willekeurig moment mijn USB-muis het niet meer doet, hierna is de USB totaal deaud.

met dmesg | tail vind ik niets raars, er wordt zelfs geen melding over gemaakt.

Enige wat mij opviel was:

[   22.719286] ..MP-BIOS bug: 8254 timer not connected to IO-APIC
[   22.719336] ...trying to set up timer (IRQ0) through the 8259A ...  failed.
[   22.719339] ...trying to set up timer as Virtual Wire IRQ... works.

Maar dat lijkt zich ook wel op te lossen. Verder helemaal niets. Het gaat om een logitech-muis, en met een andere logitech heb ik het ook, zou het aan logitech kunnen liggen (wat me sterk lijkt. omdat ik op mijn andere systeem er geen problemen mee heb (zie sig). Iemand hier al ervaring mee?

Het is jammer dat ik geen dmesg output krijg, want dan zou google een stuk makkelijker zijn. Heeft iemand een ideetje? :)

Verwijderd

zou je even je volledige dmesg kunnen pastbinnen

en pci=routeirq in de tussentijd even kunne proberen?

thanks

Verwijderd

Topicstarter
Hier alvast de dmesg: klik!

Ik ga nu even rebooten met die kernel optie. En dan kijken of ik het probleem weer kan reproduceren, want net was het weer 10 min voor hij eruit vloog ;)

hmmmz: pci=routeirq lijkt te werken, heb nu al een half uur geen last van gehad, ik blijf het wel in de gaten houden, maar ik denk dat dit wel een oplossingkje is, niet mooi, maarja, voorlopig even totdat de kernel wat gefixed wordt ;)

edit: te vroeg gejuicht, hij houd het wel langer vol, maar dat kan ook toeval zijn, wat ik nu wel in mijn dmesg vond, schrik niet:

[ 3470.324000] ppdev0: registered pardevice
[ 3470.372000] ppdev0: unregistered pardevice

en na het opnieuw erin doen van de usb-muis:

[ 3733.216000] usb 1-2: USB disconnect, address 2
[ 3737.216000] ohci_hcd 0000:00:13.0: IRQ INTR_SF lossage
[ 3737.216000] ohci_hcd 0000:00:13.0: leak ed df97f040 (#81) state 0 (has tds)

Had ik net zonder pci=routeirq niet

Als ik daarna nog een keer de muis eruit haal en erin doet gebeurd het weer niet

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 00:44 ]

Verwijderd

uit je dmesg:

code:
1
[   23.162778] PCI: Bus #03 (-#06) is hidden behind transparent bridge #02 (-#03) (try 'pci=assign-busses')

en

code:
1
[   23.187768] PCI: If a device doesn't work, try "pci=routeirq".  If it helps, post a report

klopt dit wel?:

code:
1
[   24.385483] input: Macintosh mouse button emulation as /class/input/input0

Is er geen driver voor je IDE controller beschikbaar?:
code:
1
[   24.385519] Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 7.00alpha2p

ik zie hier:
code:
1
[    3.888000] ATIIXP: IDE controller at PCI slot 0000:00:14.1

Je zal met hdparam ff moeten kijken of je ATIIXP driver gebruikt word, anders zal je die generic ff moeten blacklisten, heb ik ook welles gehad..

check je dma mode

code:
1
[   29.016000] bcm43xx driver

In jouw geval kan je beter de ndiswrapper gebruiken, bcm is nog niet helemaal 100..

code:
1
[  112.028000] SoftMAC: Open Authentication completed with 00:14:7c:b7:71:84

En dan kan je dus ook WPA gebruiken :P

Zet anders USB legacy ook is aan/uit in je BIOS, om te testen.. : )

en.. http://acpi.sourceforge.net/dsdt/view.php

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 01:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
[   23.162778] PCI: Bus #03 (-#06) is hidden behind transparent bridge #02 (-#03) (try 'pci=assign-busses')
dmesg met pci=assign-busses
code:
1
[   23.187768] PCI: If a device doesn't work, try "pci=routeirq".  If it helps, post a report
dmesg met pci=routeirq
klopt dit wel?:

code:
1
[   24.385483] input: Macintosh mouse button emulation as /class/input/input0
Nee, is een logitech Wheelmouse/Presenter op mijn ander systeem
Is er geen driver voor je IDE controller beschikbaar?:
code:
1
[   24.385519] Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 7.00alpha2p
met assign-busses zag ik dit niet naar mijn weten
ik zie hier:
code:
1
[    3.888000] ATIIXP: IDE controller at PCI slot 0000:00:14.1

Je zal met hdparam ff moeten kijken of je ATIIXP driver gebruikt word, anders zal je die generic ff moeten blacklisten, heb ik ook welles gehad..
Ik heb geprobeerd te kijken met met hdparm maar heb dit niet kunnen vinden, hdparm -I geprobeerd maar kon er niet echt iets nuttigs vinden, misschien een andere optie?
check je dma mode
root@artemis:/home/matthias# hdparm -d /dev/hda

/dev/hda:
 using_dma    =  1 (on)
code:
1
[   29.016000] bcm43xx driver

In jouw geval kan je beter de ndiswrapper gebruiken, bcm is nog niet helemaal 100..

code:
1
[  112.028000] SoftMAC: Open Authentication completed with 00:14:7c:b7:71:84

En dan kan je dus ook WPA gebruiken :P
Bij mij is ndiswrapper niet 100% daarom gebruik ik deze, overigens heb ik het met ndiswrapper ook ;)
Zet anders USB legacy ook is aan/uit in je BIOS, om te testen.. : )
Ga ik nog even proberen ;) Geen optie hiervoor in het bios :( Wat ik wel heb gedaan is USB2.0 uitgeschakeld in het BIOS en nu zie ik dit in mijn dmesg:

[    4.708000] input: Logitech USB Wireless Mouse & Presenter as /class/input/input3
[    4.708000] input,hiddev97: USB HID v1.11 Mouse [Logitech USB Wireless Mouse & Presenter] on usb-0000:00:13.0-2

Alleen nu hangt ie al na 2 min

edit: nog iets leuks dit zie ik ook als ik parallele poort uitschakel, nu ff testen hoelang de muis het houd -> niet lang :(
Er is zit geen dsdt voor mijn laptop bij helaas :( Heb een A6R

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 14:15 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Wat je ook nog zou kunnen proberen is in de BIOS de optie 'PnP OS' zoeken en die instellen op het tegenovergestelde van wat het nu is. Die optie bepaalt of het toewijzen van IRQs aan devices gebeurt door de BIOS, of door het OS.

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:16:
Wat je ook nog zou kunnen proberen is in de BIOS de optie 'PnP OS' zoeken en die instellen op het tegenovergestelde van wat het nu is. Die optie bepaalt of het toewijzen van IRQs aan devices gebeurt door de BIOS, of door het OS.
Helaas zijn de BIOS-en van ASUS laptops heel beperkt :(

Verwijderd

Ok, het effect van deze settings is nog niet helemaal duidelijk omdat je verschillende resultaten krijgt.
[...]

Nee, is een logitech Wheelmouse/Presenter op mijn ander systeem

[...]

met assign-busses zag ik dit niet naar mijn weten

[...]
Loopt jouw klok goed? > kijk is naar de tijd van je machine.. kijk naar een andere klok
en bekijk of je PC klok (RTC) wel goed loopt
Ik heb geprobeerd te kijken met met hdparm maar heb dit niet kunnen vinden, hdparm -I geprobeerd maar kon er niet echt iets nuttigs vinden, misschien een andere optie?

[...]

root@artemis:/home/matthias# hdparm -d /dev/hda

/dev/hda:
 using_dma    =  1 (on)

[...]
je kan met hdparm -I veel info krijgen, oa. word je de huidige dma mode verteld...

http://www.die.net/doc/linux/man/man8/hdparm.8.html
-I
Request identification info directly from the drive, which is displayed in a new expanded format with considerably more detail than with the older -i flag.
Bij mij is ndiswrapper niet 100% daarom gebruik ik deze, overigens heb ik het met ndiswrapper ook ;)

[...]
Ik kan niet aan je dmesg zien wat het exacte type is... > wat is het type nr?
Ga ik nog even proberen ;) Geen optie hiervoor in het bios :( Wat ik wel heb gedaan is USB2.0 uitgeschakeld in het BIOS en nu zie ik dit in mijn dmesg:

[    4.708000] input: Logitech USB Wireless Mouse & Presenter as /class/input/input3
[    4.708000] input,hiddev97: USB HID v1.11 Mouse [Logitech USB Wireless Mouse & Presenter] on usb-0000:00:13.0-2

Alleen nu hangt ie al na 2 min
Vaag, in USB 1.0/1.1 word je muis dus wel goed herkend, maar crashed je systeem..
zie je daar iets over in je /var/logs?

Volgens mij heb jij een ATI IXP SB400 chipset, klopt dat?
idgv. zal je ook een IXP driver voor je USB controller moeten gebruiken..

http://www.linux-usb.org/
http://www.mail-archive.c...ceforge.net/msg15519.html
Pagina: 1