Toon posts:

ADSL werkt niet meer na uitproberen wireless router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een windows xp pc met een directe aansluiting ('wired') op een alcatel speedtouch home adsl modem. M'n adsl is van xs4all, via het bbned netwerk. Deze setup werkte altijd uitstekend - tot vandaag!

Nu heb ik ook een apple macbook (laptop), waar ik thuis ook mee wil internetten, wireless bij voorkeur. Dus ik heb hiervoor een US Robotics wireless router (model 5463) gekocht. Als eerste wilde ik kijken of ik met m'n pc kon internetten met de router ertussen. Dus de router op de modem aangesloten, en de pc op de router. Gewoon kabeltjes, niet wireless, om simpel te beginnen ;) Dit werkte echter niet direct, dus besloot ik de router er weer tussenuit te halen, en de oude situatie te herstellen. Dit werkte echter ook niet meer! Na het opstarten staat de netwerkverbinding een tijd lang op 'netwerk adres verkrijgen', en daarna 'Beperkte of geen verbindingsmogelijkheid'. Het lijkt alsof 'ie wel een ip adres en subnetmask heeft gekregen van de dhcp server; dat kan ik bv met ipconfig zien. Een standaard gateway of dns server heeft 'ie niet...

Bizar is dat wanneer ik m'n netwerk kabel uit m'n pc haal en in m'n macbook stop, dat alles prima werkt! Dus mijn conclusie is dat het niet aan m'n modem of adsl aansluiting kan liggen; anders had ik ook geen internet op m'n macbook.

Voor de zekerheid heb ik de modem gereset naar fabrieksinstellingen, en opnieuw geconfigureerd voor het bbned netwerk, maar hetzelfde resultaat. Ook uiteraard de nodige malen opnieuw opgestart, en bv netwerk interface ge-herinstalleerd en de netwerkverbinding opnieuw geconfigureerd.

De helpdesk van xs4all kon ook niets meer bedenken dan dhcp releasen en renewen (zonder resultaat). Het laatste wat ze konden verzinnen was het weer aansluiten van de wireless router, en als dat (nog steeds) niet werkte, dan maar de fabrikant van de router te bellen (us robotics). Ik heb dit maar niet eens geprobeerd. Ik wil gewoon in eerste instantie weer m'n begin situatie weer werkend hebben: modem naar pc met kabel, niets anders.

Ik heb ook nog geprobeerd om een andere windows pc die ik nog in een hoekje had staan aan m'n modem te hangen, maar dat werkte ook niet! Precies hetzelfde probleem.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn, of hoe dit op te lossen? Ik begin wat radeloos te worden :(

Tom

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07 01:24

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Ik ben bezig om ADSL2 aan de praat te krijgen met het nieuwe modem van xs4all. Het probleem is dat het publieke IP aan mijn PC koppelen nog niet gelukt is.

Bij het omzetten van de modems duurt het telkens zo'n 2 uur tot ik een IP toegewezen krijg, dit schijnt normaal te zijn.

Geen idee of dit ook het geval is, maar een IP krijgen kan wel eens heel lang duren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet met adsl2 bezig, en ook niet met het omzetten van modems. Ik probeer alleen maar internet toegang te krijgen vanaf mijn windowx xp pc. Deze is direct aangesloten op m'n speedtouch home adsl modem, en dit heeft jaren prima gewerkt.

Heel opvallend is het dat m'n laptop (mac) wel goed werkt met dezelfde internetverbinding; dwz als ik het netwerk touwtje vanuit m'n pc in m'n mac stop... ??

Als ik in de command prompt een nieuw ip adres aanvraag (ipconfig /renew) staat 'ie een halve minuut te 'denken', en komt dan met "Er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze interface: <verbindingsnaam> kan geen contact met de dhcp-server maken, Aanvraag is verlopen."

• Cyberco
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-07 17:49
Hoi,

Kun je het mac-adres van je windows pc niet klonen in je router?

Sommige providers laten alleen dat mac-adres toe.

Cyberco

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het eerst weer zonder router aan de praat krijgen, zoals het voor gisteren altijd werkte: modem direct aan pc.

Omdat ik met m'n macbook direct aan m'n modem wel kan internetten, betekent dit volgens mij dat m'n provider niet maar 1 mac adres toestaat...

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 19:48
Bij BB-net, in ieder geval bij speedxs, moet je tot maximaal 3 uur wachten als je een ander mac adres aan je aansluiting hangt, dus van pc -> router en andersom wisselen duurt maximaal 3 uur.

Als je een pc wil afkoppelen, moet je eerst een dos box openen (cmd) en daar intypen "ipconfig /release" . De DHCP van BBnet geeft dan je ip vrij en kun je direct een ander device aan je adsl hangen.

Een router heeft deze functie meestal niet, en dan is het dus gewoon 3 uur geduld hebben

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-12 20:51
Heb je al 'ns een andere netwerk kabel geprobeerd? Of probeer eens de netwerkkaart in te stellen op halfduplex. Heb wel eens een zelfgemaakte netwerk kabel meegemaakt die alleen wilde werken met 10 mbps half duplex.

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Al een keer geprobeerd jezelf een ip-adres toe te wijzen en zelf dns en gateway in te stellen. Dat zou moeten werken.

Verwijderd

wat je ook eens kan proberen is om heel de opstelling van de netspanning te halen/af te breken en na een korte pauze weer op te bouwen. Ik heb het nl al eens gehad dat mijn splinter nieuwe laptop geen ip adres kreeg, niet aan internet kon enz terwijl andere pc's dit wel konden. Het bleek uiteindelijk te liggen aan de switch die ertussen stond die blijkbaar gewoon eens moest herstarten of zo (ik had het werkend gekregen met full duplex fixed op 10 megabit, maar op een 100 megabit switch wou ik dat niet). Het heeft toen geholpen om gewoon de netspanning van de swith af e halen, die even te laten afkoelen (30 sec of zo) en weer in te steken, toen werkte het perfect swich in kwestie was een DLink, eenvoudig model

Verwijderd

Topicstarter
rdfeij: de router gebruik ik niet; enkel een adsl modem, met kabel naar pc of laptop. Kabel in laptop (apple): alles prima; daarna kabel in (windows): dhcp problemen. Als ik jouw reactie goed lees zou ik dus op m'n laptop ipconfig /release moeten doen voordat ik de kabel in m'n pc prik? Probleem is dat ik niet zou weten hoe ik dat op een apple moet doen... Vanmorgen heb ik het als eerste met m'n pc geprobeerd (de hele boel stond uit vannacht), en werkt niet. Dan zou je denken dat het mac adres inmiddels is vrijgegeven?

Atri: dezelfde netwerk kabel gebruik ik voor m'n laptop, waar alles goed werkt. Kabel zou dus niet het probleem kunnen zijn.

Johny_b: dat stelde de xs4all helpdesk ook voor. Werkte echter niet :(

yakuzi2004: ik heb m'n modem meerder malen van de spanning gehaald, en zelfs gereset naar fabrieksinstellingen. Werkt niet :(

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-12 20:51
Atri: dezelfde netwerk kabel gebruik ik voor m'n laptop, waar alles goed werkt. Kabel zou dus niet het probleem kunnen zijn.
Misschien dat een mac minder gevoelig is voor een "slechte" lijn. Ik zou het proberen alleen al om het uit te kunnen sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de boel weer werkend gekregen!

Ik heb de router er weer tussen gehangen, en het mac adres van m'n nog werkende laptop gecloned in de router. Vervolgens m'n pc met kabel op de router aangesloten, en hij doet het weer!

Ook m'n laptop doet het nu draadloos!

Bedankt voor jullie response! Mijn weekend is weer goed :)

Tom
Pagina: 1