Defecte videokaart 7900GTO

Pagina: 1
Acties:

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 20:47
Vorige week had ik het volgende probleem:

Tijdens het spelen van TDU lief het spel vast, kreeg ik gekleurde golvende streepjes op mijn beeld, en liep het systeem compleet vast. Het betreft een licht overgeklokte 7900GTO.

Vervolgens de videokaart in een andere pc gestopt. Plots was het probleem verdwenen. Videokaart weer terug gezet en voor de zekerheid clean install en niet overgeklokt.

Nu speel ik net weer TDU (niet officieel). Spel loopt vast, golfjes op het beeldscherm
Na het restarten van de pc krijg ik gelijk golfjes in allerlei maten en kleuren op het beeld?

Betreft het hier een defecte videokaart of een virus oid? Defect geheugen op de videokaart?

- E6400
- 2 Gig Kingston 667
- msi 7900 GTO (NON OC)
- Windows XP (verse install)

CPU temp: 43 idle, max 55 load
GPU temp: 37 idle, na load 45 graden

[ Voor 11% gewijzigd door Lumics op 05-06-2007 09:38 ]

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-07 14:11
Ik denk dat het aan tdu ligt, als ik alt-tab of wat dan ook dan krijg ik ook allemaal flikkeringen en foute kleuren. Soms kan ik het dus gewoon goed spelen maar af en toe is er een dag dat het spel helemaal niet wil. Ik heb ook een OC videokaart maar in andere games heb ik nergens last van.

Maar buiten het spel heb ik dus geen last van fouten. Wat bij jouw dus wel het geval is.

[ Voor 13% gewijzigd door SymenGT op 02-06-2007 20:40 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 14:04
Als je het bij het opstarten meteen al krijgt, dan is het meestal gewoon een oververhitte videokaart. Klinkt ook wel logisch, je hebt het na een tijd spelen, dus de videokaart kan mooi opgewarmt raken.
Check ook meteen even je voeding.
Verder matige TS, je had op zijn minst nog even je specs kunnen posten. :)

• Lumics
SymenGT schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:39:
Ik denk dat het aan tdu ligt, als ik alt-tab of wat dan ook dan krijg ik ook allemaal flikkeringen en foute kleuren. Soms kan ik het dus gewoon goed spelen maar af en toe is er een dag dat het spel helemaal niet wil. Ik heb ook een OC videokaart maar in andere games heb ik nergens last van.
even voor de duidelijkheid. Het is geen tdu fout. Het betreft hier geen artifacts in het spel. Ook in windows zelf heb ik het probleem. allemaal golfjes (letterlijk) over het beeldscherm. in verschillende kleuren. Op een gegeven moment loopt het systeem vast en geeft mijn TFT de melding: no signal.

• Lumics
warcow schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:41:
Als je het bij het opstarten meteen al krijgt, dan is het meestal gewoon een oververhitte videokaart. Klinkt ook wel logisch, je hebt het na een tijd spelen, dus de videokaart kan mooi opgewarmt raken.
Paniek situatie he! specs niet gepost omdat deze in de de sig. staan

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-07 14:11
Specs staan ook in z'n signature maar het moet er natuurlijk wel bij staan.

• Lumics
De vraag is alleen, hoe kan de kaart oververhit raken. de temps zijn rond de 50 graden. Met een zalman koeling. Hierbij worden de geheugenchips niet gekoeld, hetgeen de originele koeling wel doet. Uiteraard heb ik wel de blauwe heatsinks geplaats.

Kan geheugen of de core kapot gaan door een te hoge overclock? In het verleden liep de core op 700
en het geheugen op 1500 mhz.

Het wonderlijke is dat na een aantal reboots het probleem nu verholpen is. kan gewoon tweakeren, en rarren parren in windows. Alle golfje zijn verdwenen. Is dit een gevalletje RMA?

[ Voor 10% gewijzigd door Lumics op 02-06-2007 21:06 ]

• Lumics
Nu al ruim een uur geen problemen. Maar denk dat zodra ik TDU 10 min speel, het probleem zich weer voor zal doen. Misschien dat het systeem op hol slaat wegens fouten in TDU?

• warcow
Ik heb nog geen echte test gezien.
Je moet fatsoenlijk de videokaart en de voeding testen.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door:
3dmark even een tijd lang draaien.
De voltages onder load meten met bij voorkeur een goede multimeter.

En vervolgens kun je ook de videokaart testen in een andere computer. Als ook daar het problemen geeft onder verschillende software (dus niet alleen dat ene spel) dan weet je zeker dat het de graka is. :)

edit: En dit zijn redelijk basic dingen, staan ook vast wel in een of andere FAQ hier op got lijkt me. :)

[ Voor 11% gewijzigd door warcow op 02-06-2007 22:25 ]

• Lumics
Het rare is dat ik zonder problemen 3dmark06 kan draaien en andere spellen kan draaien. Zal wel een fout zijn in de non official TDU die mijn driver vern**kt, zodat xp verdrietig wordt. Heb geen golvende blokjes meer gehad.

Verwijderd

Ik heb met TDU altijd bsods. Ik gebruik dan wel een Ati X1950Pro, in andere games enzo heb ik nergens last van, volgens mij zit TDU nog vol met bugs.

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 14:36

rCk

Klopt ik had dat ook maar sinds ik mijn 8800gts heb is het helemaal over, alhoewel ik geen mooie fps haal. Zal wel zijn omdat het vol met zooi staat en niet goed in mekaar zit.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:32
Uit eigen ervaring:
Stuur een 7900GTO niet met RMA, kans dat je iets terugkrijgt wordt steeds kleiner want hij is niet meer leverbaar en als je iets terugkrijgt is dat na 4-5 maanden oid ;)

Ik heb genoegen moeten nemen met een 7950GT..

M3P - M3LR - 6320Wp

• Tournataka
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 06:56
Als TDU je driver vern**kt waarom probeer je dan niet gewoon een wat oudere versie van je drivers?
Ikzelf had er altijd last van bij het kijken van films, gewoon bijgeleverde driver geinstalleerd en het probleem was weg.

Succes

• Lumics
Nou,.. ik heb dus te vroeg gejuicht. Vandaag heb ik de kaart aan een extra zware 3dMark06 test onderworpen. Hiermee bedoel ik de standaard test, maar elk onderdeel wordt dan 3 keer herhaald.

Toen ik thuis kwam bleek dat mijn pc vast vastgelopen. Na een reboot had ik weer golfjes op het scherm. Stress dus.

De driver removed (93.71) ---> Probleem verdwenen
Andere driver geinstalleerd (91.47) ---> Probleem terug.

Het probleem doet zich niet voor tijdens de POST van het systeem, maar pas vanaf de windows loader.

Ik denk dus dat de kaart defect is. En dat deze toch RMA moet.

@BOKKOW: Het valt nog steeds onder de garantieperiode. Ze zullen me toch tegemoet moeten komen.

Voor het gemak maar eens foto's gemaakt. Helaas wel met mijn tel, dus heel scherp zijn ze niet:

http://img239.imageshack.us/my.php?image=image061da8.jpg

http://img441.imageshack.us/my.php?image=image063wf1.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Lumics op 04-06-2007 17:46 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Lumics schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:43:
[...]
Paniek situatie he! specs niet gepost omdat deze in de de sig. staan
Specificaties horen IN je post want..
1.
Niet iedereen heeft de signature op zichtbaar staan.
2.
Tweakers veranderen vaker van hardware dan de gemiddelde Nederlander per jaar van zakdoek wisselt. En dus heeft op een later moment iemand met hetzelfde probleem geen jota aan je post.

ARME AOW’er

• Lumics
Guardian Angel schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:46:
[...]

Specificaties horen IN je post want..
1.
Niet iedereen heeft de signature op zichtbaar staan.
2.
Tweakers veranderen vaker van hardware dan de gemiddelde Nederlander per jaar van zakdoek wisselt. En dus heeft op een later moment iemand met hetzelfde probleem geen jota aan je post.
Een beetje te laat vriend, was dus al aangepast twee dagen geleden.

Verwijderd

Ik heb dit Probleem ook gehad met mijn e6600 extreme van asus, kwam door een o'c, het geheugen is toen te warm geworden en toen kon ik niks meer met die kaart rma gebracht nooit meer problemen

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Lumics schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:47:
[...]
Een beetje te laat vriend, was dus al aangepast twee dagen geleden.
Ja weet ik, maar nu begrijpt iedereen ook waarom. :)

En ik ben niet je vriend. :)

ARME AOW’er

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07 08:11
Hey toevallig dat ik dit topic zie.
Ik heb ook een xfx 7900gt extreme edition ( is in feite gewoon een gt / gto kaart ).
deze video kaart doet in windows alles normaal, maar als hij enige inspanning moet maken :
Zoals films mpeg 2 / 3 of andere soorten moet doen dan hangt de kaart niet helemaal maar ik krijg sneeuw beelt dan . Jammer van de kaart. Hij liep harstikke orgineel altijd bij mij.
Het was bij mij te danken aan te weinig stroom waardoor de kaart langzaam overleden is.
Ik raad een goede voeding tegewoordig meteen aan bij iedereen.
want dit is best wel balen. investeer je geld in een leuke kaart is je geld op kun je dus alleen op je goedkope ( ongv. 40 euro ) voeding spelen ... verpest je de kaart ermee weg plezier. ( investeer in een goede voeding met 4 of meer 12volt rails erin. is mijn tip dan ook )
ik heb hierover naar xfx gemaild. krijg geen nuttige reactie van hun terug.
succes

• Lumics
Nou, maar gewoon RMA procedure aangevraagd bij MSI. Moet maar eens naar een 8800 gaan kijken. helaas van de centen, maar kan niet zonder videokaart.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:32
Lumics schreef op maandag 04 juni 2007 @ 18:40:
Nou, maar gewoon RMA procedure aangevraagd bij MSI. Moet maar eens naar een 8800 gaan kijken. helaas van de centen, maar kan niet zonder videokaart.
Ok bereid je maar voor op een eeuwen durende procedure ;) En zeg niet dat ik je niet hebt gewaarschuwd...

M3P - M3LR - 6320Wp

• Lumics
bokkow schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:01:
[...]

Ok bereid je maar voor op een eeuwen durende procedure ;) En zeg niet dat ik je niet hebt gewaarschuwd...
Sorry, ik ben de draad een beetje kwijt... wat bedoel je dan? gewoon de kaart maar wegflikkeren?
Bedoeling is om een 8800GTS 640 te kopen en deze 7900GTO te RMA'en. Ik kan niet zonder videokaart namelijk. Als de kaart terugkomt kan ik die op marktplaats zetten.

Heb ik dan nog andere opties? want dat wordt me niet duidelijk uit je verhaal.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat bedoelde hij dus. Nieuwe kopen, oude RMA en tzt verkopen.

ARME AOW’er

• warcow
maar...kerels... als hij een zalman koeling erop gemonteerd heeft, heb je toch geen enkele kans meer op RMA?
En in dat geval kan je letterlijk je kaart weg mieteren. (of op marktplaats verkopen voor 5 euro ofzo.. kan nog mooi gebruikt worden in een servertje...)

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-07 15:10
Ik had weleens met mijn oude 7900GTO dat ik artifacs kreeg toen ik het spel opstartte. dus moest ik de resolutie veranderen, of het spel opnieuw opstarten om er van af te komen met test drive

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07 08:11
kaart van mij deed dit ook kwam door me voeding die de kaart verne*kt had .. en er zit ook een zalmal koeler op weet alleen niet of ik de bon nog heb .. ( had kaart overgekocht ).
met xfx aan het mailen geweest. leverde nix op.
leuk .. mischien moet ik dan tog maar eens kijken of nog iets van de kaart te maken valt.

• Lumics
Vandaag maar een 8800GTS 640 besteld. Neem aan dat die de problemen wel oplost.
Vervolgens de Kaart maar RMA. Heb MSI gister gemaild, vandaag nog geen reactie.
Pagina: 1