Toon posts:

WMA-bestanden streamen op Linux en OS X makkelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een audiostream over het Internet lopen in mp3-formaat en overweeg dat te veranderen naar Windows Media Audio (WMA), omdat ik denk dat de geluidskwaliteit van Windows Media op de door ons gebruikte bitrate beter is dan van mp3.

Haast vanzelfsprekend levert WMA geen problemen op voor mensen die Windows draaien. Maar hoe zit dat met gebruikers van de diverse Linux-distro's en Mac OS X? Kun je als gebruiker van die OS'en eenvoudig WMA afspelen? Out of the box? Simpele update? Of kost het een hoop werk?

Afhankelijk van de antwoorden blijf ik bij mp3 of ga ik over op WMA. :) Ik kijk uit naar de ervaringen!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Je kunt beter voor AAC+ gaan :) Weet je zeker dat iedereen het makkelijk af kan spelen en je kunt met lage bitrates nog prima resultaten halen.

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Jungian schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:15:
Je kunt beter voor AAC+ gaan :) Weet je zeker dat iedereen het makkelijk af kan spelen en je kunt met lage bitrates nog prima resultaten halen.
Over de geluidskwaliteit valt niet te twisten, maar voorzover ik weet is er geen enkel OS dat out of the box AAC+ kan afspelen. Anders was het een topoplossing geweest! :)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Out of the box zullen sowieso de meeste (zo niet alle) linux distro's een player hebben die dit af kan spelen (of is deze makkelijk te installeren). Ik kan me ook niet voorstellen dat Apple als voortrekker van het AAC-bestandsformaat niet out-of-the box AAC+ ondersteund. Windows is een ander verhaal (en dan specifieker : Windows Media Player kan het niet (standaard ?) afspelen), maar Winamp kan er prima mee uit de voeten.

Kort lijstje players die sowieso AAC+ kunnen afspelen

Linux :
Audacious
Amarok
[.. insert sloot mediaplayers ..]

Windows
Winamp

Maar als AAC+ geen optie is kun je beter MP3 blijven gebruiken (ook om compatible te zijn met de wat oudere en/of minder functies hebbende mediaplayers).

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 02-06-2007 20:32 ]

0.0

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:13
Het gegeven dat TS aan WMA denkt geeft een beetje aan dat hij voornamelijk mikt op de Windows gebruikers, vandaar dat hij graag wil dat het out-of-the-box werkt zo laagdrempelig mogelijk.
Ik weet niet of WMA goed ondersteund word door opensource players.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:33:
Het gegeven dat TS aan WMA denkt geeft een beetje aan dat hij voornamelijk mikt op de Windows gebruikers...
Dat is niet zo: ik mik op de beste verhouding geluidskwaliteit vs. compatibiliteit. Van WMA verwacht ik een beter geluid dan MP3, maar ik weet te weinig over de WMA-compatibiliteit in Linux en OSX om de afweging juist te maken. :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:17:
[...]

Over de geluidskwaliteit valt niet te twisten, maar voorzover ik weet is er geen enkel OS dat out of the box AAC+ kan afspelen. Anders was het een topoplossing geweest! :)
Alleen Windows kan WMA out-of-the-box afspelen. OSX kan AAC out-of-the-box afspelen. Wat is je punt?

't is IMO ook de beste oplossing. WMA is een ontzettende kutcodec: slechte kwaliteit op lage bitrates, slechte kwaliteit op hoge bitrates, en bovendien allerminst vrij implementeerbaar. AAC geeft wel goede kwaliteit en is een stuk opener te implementeren. WMA is echt de last-resort IMO. MP3 is ook niet geweldig, maar AAC komt flink in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 02-06-2007 22:52 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 22:51:
[...]
Alleen Windows kan WMA out-of-the-box afspelen. OSX kan AAC out-of-the-box afspelen. Wat is je punt?
Dat ik dat niet weet; daarom vraag ik ernaar. Daarom is het misschien een goed idee om nog even bij MP3 te blijven hangen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is absoluut de nr. 1 compatibele optie. Vrijwel iedereen kan 't spelen, zelfs al kan een OS het niet out-of-the-box: iedereen wil empeedrietjes kopieren.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

OGG levert sowieso een lagere kwaliteit op op lagere bitrates dan AAC+ en daarnaast kan Windows ook dat al niet out-of-the-box afspelen (Mac OS wel ?).

0.0

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nope.

Pagina: 1