Ubuntu als wekkerradio

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende wat ik graag zou overzetten is de wekkerfunctie van mijn computer. Voor het moment loopt het zo: Wanneer ik ga slapen boot ik in windows en start ik winamp op, zet muziek op en zet het volume op 15%. Daarna zet ik een programmaatje aan, shutdown-timer, waarmee ik zorg dat mijn computer binnen een half uur afsluit. 's morgens autoboot mijn pc in XP, start de task manager een playlist op en wanneer die daar mee klaar is zet een programma het volume op maximum.

Ik heb geprobeerd om hetzelfde te bereiken in ubuntu, en op enkele punten na ben ik er en kan ik dus eindelijk Ubuntu als default in grub zetten.
Om het een half uur later af te sluiten heb ik het commando sudo /sbin/shutdown -P +30 gevonden.
Voor het wekker gedeelte heb ik het login scherm weg gedaan zodat hij automatisch doorboot, ik ben toch de enige user. Ik heb wat opgezocht over taskmanagers en de werking van cron maar geraakte er maar niet wijs uit.
Qua muziekspelers gebruik ik banshee, maar indien het hier niet mee zou werken is VLC ook aanwezig.
Ik zoek dus een manier om een playlist te laten afspelen op een bepaald tijdstip waarna het volume op maximum wordt gezet.

En ik vraag me af of er een makkelijkere manier is om een systeem binnen een half uur af te zetten, liefst grafisch, al is het maar een menu entry, zodat ik niet telkens een commando in de terminal moet pasten / typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ten eerste is het mogelijk om je commando in een textbestandje te zetten (noem het /home/berzoid/bin/shutdownin30 ofzo) en executable te maken (dmv een chmod 755). Als je dit bestand uitvoert, doet 'ie wat je wilt; dan is het alleen nog een kwestie van het in je menu zetten maar daar is vast wel een appje voor geinstalleerd, ik ken Ubuntu verder niet zo goed.

Na een bepaalde playlist het volume omhoogschroeven is wat lastig; je systeem moet dan namelijk een schop van banshee/vlc/... krijgen als dat gebeurd is, en ik weet niet wat voor hooks daarvoor zijn. Je kan wel een commandline mixer (aumix kan het bijvoorbeeld) installeren en een scrippie maken wat bijvoorbeeld na een half uur het volume opschroeft. Mocht je daar hulp bij nodig hebben moet je maar even een gil geven.

In z'n algemeenheid kan ik je aanraden om het een en ander te lezen over shellscripting in Bash; je kan er echt zo ongeveer alles mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 02-06-2007 19:20 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Wat je kunt doen in via menu Systeem -> Administratie -> sessiebeheer (ofzo). Daar kun je iig aangeven welke programma's je automatisch wil laten opstarten. Daar zou je iets als mpg321 mp3bestand voor kunnen gebruiken, of iets als banshee ofzo.

Je kunt ook een icoon maken voor dat shutdown commando, door met rechtermuisknop op het bureaublad te klikken en dan een nieuwe applicatie launcher aan te maken. Daarin kun je het commando toevoegen met een leuk icoontje enzo.

Dit doe ik trouwens uit mijn hoofd typen, dus qua naamgeving klopt het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 18:46:
Ik zoek dus een manier om een playlist te laten afspelen op een bepaald tijdstip waarna het volume op maximum wordt gezet.
Dit kan prima met cron. Cron is ook niet zo moeilijk, als user crontab -e runnen, dan invoeren wanneer je wat wil starten. Wat ik niet weet is hoe je dit dan combineert met automatisch starten van de pc, cron kan best om 07.15 wat gaan doen, maar dan moet wel eerst je pc aan zijn...