Stroomverbruik reduceren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Dag allemaal,

ben op dit moment eens aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om het strroomverbruik van m'n server te reduceren. Heb op dit moment als server een AMD Athlon XP 1900+ systeem draaien welke idle ongeveer 120W aan energie verbruikt. (Gemeten met een Volrcraft meter) Dit betekend dus maandelijks ongeveer 23 Euro aan elektriciteit. Nu vroeg ik me af of het niet mogelijk is om dit verbruik te halveren door met name gebruik te maken van de verschillende standby standen. Nu vroeg ik me af wat de mogelijkheden zijn van bijv de combinatie Intel Core 2 Duo 6600 + Asus P5B (VM) moederbord. Op de asus site dat dit moederbord bijv Ai NAP ondersteund. Iemand ervaring met deze functionaliteit? Het gaat er mij voornamelijk om dat ik 24 x 7 een linux server heb draaien voor email / http enz en zo af en toe een filmpie downloaden. Al met al is de processor belasting dus nagenoeg continue idle waarbij de core 2 volgens mij ongeveer 12W verbruikt en als deze NAP functionaliteit er nu voor kan zorgen dat m'n server in een soort hibernate stand raakt terwijl ik hem toch remote kan bereiken (Internet mag dus niet verbroken worden).
Iemand die hier wat nuttigs over kan roepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 11:54
Hallo,

Als je alleen maar een beetje mail en webserver, en wat download, dan heb je toch niet zoveel cpu pk's nodig.
Een celeron 900 mhz is dan ruim voldoende. Misschien wel met flink wat geheugen.
Zelf heb ik nu een epia pd6000 mobo. met 1 samsung hd en 1g aan geheugen en debian 24/7 up.
Werkt tadeloos, en gebruikt nog geen 38 watt gemeten met een conrad powermeter.
Plus... het wordt dan ook niet warm, geen fans, lekker cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
macheld schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:02:
Hallo,

Als je alleen maar een beetje mail en webserver, en wat download, dan heb je toch niet zoveel cpu pk's nodig.
Een celeron 900 mhz is dan ruim voldoende. Misschien wel met flink wat geheugen.
Zelf heb ik nu een epia pd6000 mobo. met 1 samsung hd en 1g aan geheugen en debian 24/7 up.
Werkt tadeloos, en gebruikt nog geen 38 watt gemeten met een conrad powermeter.
Plus... het wordt dan ook niet warm, geen fans, lekker cool.
Daar heb je wel gelijk in, alleen vindt ik het wel handig om wat pk's achter de hand te hebben voor als ik zo nu en dan wat aan het hobbyen ben met video streaming enz. Aangezien de processor prijzen nu best aantrekkelijk zijn dacht ik daarom toch een wat snellere CPU te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Van de Sempron (beduidend sneller dan je 1900+) zijn er versies die maar 35 watt verstoken, idle en met C&Q is dat nog veel minder. Als je rond zo'n processor een servertje bouwt met weinig HDD's en zo min mogelijk latjes geheugen zal je het stroomverbruik denk ik wel kunnen halveren.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met ^^.

Idle is een K8 zuiniger dan een C2D dankzij Cool 'n' Quiet. En de power van een C2D ga je met zo'n server nooit nodig hebben :). Het is dus ook een beetje een nutteloze aankoop (naast het feit dat een C2D sowieso ook wat duurder is, niet alleen de CPU zelf, maar ook het moederbord enz.).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Weinig stroom? Een lekkere VIA. Die dingen hebben alles on-board. Neem er één grote HDD bij ipv een aantal kleinere, en een lichte voeding van een A-merk, wanneer een voeding 80% van z'n vermogen gebruikt is hij het meest efficiënt.

Als je iets zwaarder wilt dan een VIA (gaan toch ook al aardig zwaar tegenwoordig) zou ik gaan kijken voor een Sempron in je huidige bord, zo'n laptop-CPU is toch ook aardig zuinig, zeker met Cool 'n Quiet (draai dit niet, maar RMclock, en je kunt de voltages ook aanpassen!).

Als je nóg zwaarder wilt zou ik voor een AM2 CPU gaan, deze zijn zuiniger dan 775 als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Hier staat ook nog wel wat nuttigs in:
nieuws: AMD introduceert Sempron met 9W tdp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
Borromini schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:21:
Met ^^.

Idle is een K8 zuiniger dan een C2D dankzij Cool 'n' Quiet. En de power van een C2D ga je met zo'n server nooit nodig hebben :). Het is dus ook een beetje een nutteloze aankoop (naast het feit dat een C2D sowieso ook wat duurder is, niet alleen de CPU zelf, maar ook het moederbord enz.).
Is dat cool en quit niet alleen om het geluid van de FAN's te regelen? Dacht zelf dat het niet zozeer met het reduceren van het stroomverbruik te maken heeft, maar dat kan ik ook mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
Had dat stukje zelf ook al gelezen, klonk wel erg interresant. Misschien dat ik daar ook nog eens naar moet kijken. Ik geloof trouwens niet dat je de meeste winst kan halen uit alleen een andere cpu (zal wel een groot deel bepalen) dus vandaar ook mijn vraag over dat Ai NAP. Heb zelf ook al eens gekeken naar een soort NAS oplossing (zijn altijd lekker zunig) maar dan loop je al snel tegen beperkte functionaliteit aan zoals bijv geen firewall functionaleit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:00
Cool en Quiet zet ook je cpu langzamer wanneer deze niet volledig gebruikt wordt.
Wat ik gedaan heb, is m'n processor onderklokken, en dan kun je het voltage drastisch verlagen. Ik geloof dat m'n AMD 1200 op 1000 mhz loopt met een voltage van rond de 1,1V. Wordt niet warm, dus ik denk dat het stroomverbruik daarom ook behoorlijk omlaag gegaan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uitje schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:37:
[...]

Is dat cool en quit niet alleen om het geluid van de FAN's te regelen? Dacht zelf dat het niet zozeer met het reduceren van het stroomverbruik te maken heeft, maar dat kan ik ook mis hebben.
Dat dacht ik ook. Maar je kan ook handmatig het voltage aanpassen (via RMclock of zo). Het probleem is alleen dat het pas echt zuinig wordt als alle componenten zuinig zijn. Dus een zuinig mobo (ja ze bestaan, maar ze worden niet zo aangeprezen), een ULV CPU (duur, duur, duur, duur, maar ow zo energiezuinig), 2,5" zuinige HD's, onboard videokaart enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
gabberjoost schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:42:
Cool en Quiet zet ook je cpu langzamer wanneer deze niet volledig gebruikt wordt.
Wat ik gedaan heb, is m'n processor onderklokken, en dan kun je het voltage drastisch verlagen. Ik geloof dat m'n AMD 1200 op 1000 mhz loopt met een voltage van rond de 1,1V. Wordt niet warm, dus ik denk dat het stroomverbruik daarom ook behoorlijk omlaag gegaan is...
Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet wist over Cool & Quit! Zal daar zeker eens eventjes mee experimenteren. Heb nu het volgens mij gewoon uit staan in m'n bios, omdat ik geen behoefte heb aan het regelen van m'n FAN speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
Nou ik ga nog wel eens even kijken of ik alles nog een beetje kan tweaken. Heb nu 2 HD's erin zitten waarbij er eentje continue in standby staat en alleen aangesproken wordt via samba. M'n grafische kaart gebruik ik eigenlijk nooit omdat er geen monitor aan hangt dus zou daarom ook naar een onboard oplossing willen. Ga nog wel even verder klooien maar alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk komt het hier op neer:
Koop hardware en kies deze a.d.h. van de maximale "computer-kracht" je gaat nodig hebben als je hem ook wil gebruiken voor iets anders. Kies een zeer zuinige voeding met hoog rendement. Als je de hardware als server gebruikt waarbij niet veel "computerkracht" nodig is: FSB/HTT snelheid omlaagschroeven, geheugen snelheid zo laag mogelijk, geheugen voltage laten zaken tot op het punt dat het geheugen nog net stabiel draait op die lage snelheid (moet je eerst wat voor testen), cpu multiplier tot zo laag de cpu nog stabiel draait (moet je eerst wat voor testen) en cpu voltage tot zo laag de cpu nog stabiel draait (moet je eerst wat voor testen).
Als je wil downloaden ofzo: RAM-disk creeren in je werkgeheugen en daarmee werken zodat je de harde schijf kan uitschakelen met een tooltje.
Verder alle integrated chips die je niet gebruikt uitschakelen in bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 16:57

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

In de bios van de Asus kun je Intel Speedstep activeren. In Windows XP of 2003 kun je vervolgens kiezen voor het energieschema ' Server balanced processor power and performance'. Hiermee draait je CPU bij kleine belasting maar op 2/3 van de max. snelheid en bij volle cpu belasting op volle snelheid. Hierdoor wordt een redelijke kleiner energieverbruik gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

... alleen wilt hij een Linux server. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Volgens mij zijn de AMD Geode processoren wel iets voor jouw server. Volgens mij zijn die ook socket 462(A). Verder kun je om energie te besparen zo min mogelijk geheugenmodules hebben en zo min mogelijk harddisks. Als je niet extreem veel hoeft op te slaan kun je ook nog kiezen voor notebook schijfjes. Deze verbruiken idle een heel stuk minder dan een 3,5 inch (verschil kan wel 8 watt per harddisk zijn).

En verder niet onnodig veel fans in de server hangen, want ook fans verbruiken wat stroom. Trek de overbodige randapparatuur uit je PC (zoals bijv. een USB muis). Ik neem aan dat je de muis niet of zelden gebruikt...

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 02-06-2007 23:14 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 16:37

SpamLame

niks

Let wel dat je SA moederbord de lagere voltage van de Geode ondersteund.
Anders verstookt ie nog steeds meer dan noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
op www.computerstunt.nl staan een aantal goedkope opties:

Zeer zuinige bundel @ 14 watt! AMD Geode NX1750 + Asrock K7S41GX + VGA! €89,-
Syntax P4SVX400 met Pentium 4 Mobile processor @ 1,6 ghz + Intel Koeler € 59,-

en diverse andere zuinige mobo/proc combinaties _/-\o_

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien zelfs de Difference Engine al niet op stoom liep lijkt me stroomverbruik relevanter dan stoomverbruik :+

Titelfix gedaan :z

Edit: en tweede fix gedaan aangezien ik een tweede 'r' miste ;)

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 03-06-2007 01:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

GoT schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 23:07:
Misschien wel duidelijker geweest om erbij te zeggen dat er wellicht ook een Linux variant zou kunnen bestaan die gebruik maakt van deze feature...?

En anders gewoon overstappen op MS Windows. Linux is ook niet alles... O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Edgarz op 03-06-2007 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 23:07:
Dus :?

Linux ondersteunt de throttling mogelijkheden van de Athlon64-classe CPUs volledig native (het zit gewoon in de kernel - als je geen zin hebt om andermans tooltjes te gebruiken kun je het handmatig in /proc aanpassen (of scripten om dat te doen)) :z

Verder is onlangs gebleken dat hoewel de peak en idle (full-speed) verbruik van C2D zonder meer lager zit, is het verbruik in maximaal teruggethrottlde status bij een A64 met C&Q lager dan bij een C2D met EIST. Dus als die server vooral op z'n gat moet zitten (of iig niets doen dat de 1000MHz minimale config niet aankan) ben je met een A64 beter uit. Als de server daarentegen continu moet rekenen, dan is een C2D een betere keus ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-07 23:45
Iets nuttigs roepen? :
120 W per uur = 2880 W per dag
dat is per jaar 1051200 W , of 1051 KiloWatt

een kWh kost ongeveer 0,10 euro dus 105 euro per jaar
oftewel ongeveer 8,75 per maand

is dat snel bespaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
http://www.milieucentraal.nl/files/HTML/rekenhulpa.htm
netto kosten liggen tegen de 20 cent per kWh naar het schijnt (oftewel 16,64 euro per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Gianni Rombios schreef op zondag 03 juni 2007 @ 02:54:
http://www.milieucentraal.nl/files/HTML/rekenhulpa.htm
netto kosten liggen tegen de 20 cent per kWh naar het schijnt (oftewel 16,64 euro per maand).
Wie gaat er nou naar een site die notabene milieucentraal heet voor het bekijken van de tarieven :?

http://www.nuon.nl/nl/images/23_54408.pdf
De TS moet maar zelf naar de site van zijn leverancier gaan voor de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02
GoT schreef op zondag 03 juni 2007 @ 07:54:
[...]

Wie gaat er nou naar een site die notabene milieucentraal heet voor het bekijken van de tarieven :?

http://www.nuon.nl/nl/images/23_54408.pdf
De TS moet maar zelf naar de site van zijn leverancier gaan voor de prijzen.
Dit pdfje vermeldt niet de transportkosten en belasting. Zoek je die er dan meteen even bij? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
gabberjoost schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:42:
Dat doet een C2D dus standaard, daar heb je geen Cool 'n Quiet voor nodig.
De C2D doet aan speedstepping, en indien enabled in de bios, klokt hij dus vanzelf terug als hij idle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
Edgarz schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 23:01:
In de bios van de Asus kun je Intel Speedstep activeren. In Windows XP of 2003 kun je vervolgens kiezen voor het energieschema ' Server balanced processor power and performance'. Hiermee draait je CPU bij kleine belasting maar op 2/3 van de max. snelheid en bij volle cpu belasting op volle snelheid. Hierdoor wordt een redelijke kleiner energieverbruik gerealiseerd.
Hmm ik kan dit niet vinden in mijn Win2k3 Enterprise server?
Alleen de standaard schema's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

rdfeij schreef op zondag 03 juni 2007 @ 08:28:
Hmm ik kan dit niet vinden in mijn Win2k3 Enterprise server?
Alleen de standaard schema's
Server balanced processor power and performance is gelijk aan Minimal Power Management.
http://support.microsoft.com/kb/899762

Edit: Ook handig om te weten: met powercfg.exe kan je deze opties command-line aanpassen en dus ook schedulen. Of je eigen power schema maken/aanpassen.
RikTW schreef op zondag 03 juni 2007 @ 08:13:
[...]
Dit pdfje vermeldt niet de transportkosten en belasting. Zoek je die er dan meteen even bij? :P
Belasting staat erbij inc/exc BTW.
Omdat ik ff niks te doen heb: http://www.nuon.nl/nl/fs_...ch-nuonnl.htm&wm=sub&np=0... gezocht... niks gevonden LOL :o

[ Voor 24% gewijzigd door GoT op 03-06-2007 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02
GoT schreef op zondag 03 juni 2007 @ 08:53:
[...]

Belasting staat erbij inc/exc BTW.
Omdat ik ff niks te doen heb: http://www.nuon.nl/nl/fs_...ch-nuonnl.htm&wm=sub&np=0... gezocht... niks gevonden LOL :o
Guess what, BTW is niet de enige belasting die over electriciteit geheven wordt :'(
En transportkosten heten iid kosten voor netbeheer, denk dat je dan meer vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
http://www.milieucentraal...Computers#Energieverbruik
22 cent netto per kWh. Providers letten allemaal erg goed op om de netto kosten nergens te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
digitalb schreef op zondag 03 juni 2007 @ 02:02:
Iets nuttigs roepen? :

is dat snel bespaard?
Daar ben je dan inderdaad vergeten de belasting en transport kosten bij te berekenen, welke ook gerelateerd zijn aan het verbruik per kWh. Totale kosten per kWh zit toch echt rond de 22 a 23 Euro cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
dion_b schreef op zondag 03 juni 2007 @ 01:52:
[...]

Dus :?

Linux ondersteunt de throttling mogelijkheden van de Athlon64-classe CPUs volledig native (het zit gewoon in de kernel - als je geen zin hebt om andermans tooltjes te gebruiken kun je het handmatig in /proc aanpassen (of scripten om dat te doen)) :z

Verder is onlangs gebleken dat hoewel de peak en idle (full-speed) verbruik van C2D zonder meer lager zit, is het verbruik in maximaal teruggethrottlde status bij een A64 met C&Q lager dan bij een C2D met EIST. Dus als die server vooral op z'n gat moet zitten (of iig niets doen dat de 1000MHz minimale config niet aankan) ben je met een A64 beter uit. Als de server daarentegen continu moet rekenen, dan is een C2D een betere keus ;)
Dus toch maar even kijken naar de A64 als dit standaard door de linux kernel wordt ondersteund. Het zal inderdaad 70 tot 80% niks doen worden, maar voor die overige 20% wil ik wel wat power hebben al vindt ik het verschil tussen de C2D en de A64 minder belangrijk voor m'n server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
digitalb schreef op zondag 03 juni 2007 @ 02:02:
Iets nuttigs roepen? :

is dat snel bespaard?
Let even op je eenheden, nu is het een zooitje...
Verder heb je het fout, 1 kWh kost overdag zo'n 27 cent, en 's nachts zo'n 22 cent. Hoe graag de grote energiebedrijven je ook anders doen geloven door belastingen en transporttarief niet mee te rekenen...

Verder: zoek een oude laptop! Ideaal als server, stil, zuinig en compact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor wat meer info over C&Q onder Linux:

Gentoo FAQ over Athlon64: http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-amd64-faq.xml#coolnquiet
Iets uitgebreider stuk uit de Gentoo Wiki: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_PowerNow!
Uitgebreide review/guide: http://www.phoronix.com/s...ge=article&item=391&num=1
Ubuntu HOWTO (gebruikt andere methode dan Gentoo): http://doc.gwos.org/index.php/CPUFreq

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 21:16
Een kWh kost in Nederland inclusief transportkosten en belastingen ongeveer 19 cent!
Ik had hetzelfde probleem; een oude duron 1200MHz die fulltime aanstond met 3 HD's, 1GB een GF5200. Idle verbruik was 100-110W. Vervangen heb ik het geheel door
- Jetway m2a692gdg (onboard vga)
- X2-3600 (1900MHz brisbane)
- 1GB DDR2 5300
- 2x Seagate 7200.10 320GB
Mijn idle verbruik is nu 39W (2 schijven standby)/46W(1 schijf standby)@1050MHz, 110W max@2,5GHz
Daarbij komt dat ik hem nu ook al htpc kan gebruiken (69W bij 'moelijke' HD bestanden) die alles speelt op mogelijk 1080p VC-1 na (heb ik nog niet getest)

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij is dat AI-Suite die dit doet. op med-low performance is zijn Vcore drastisch omlaag gegaan naar 1.2v en lager en zeer stil? of maakt dit niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
Nou ik heb er even over nagedacht en overweeg om de volgende combi aan te schaffen:

- Moederborden Socket AM2 - M2NPV-VM
- Geheugen Kingston DDR2-800 -2 GB DDR2-800 Kit
- CPUs Socket AM2 - Athlon™ 64 X2 EE 4600+

M'n huidige 2 harde schijven wil ik gewoon blijven gebruiken even als m'n huidige enermax voeding.
Deze processor heeft een maximaal verbruik van ongeveer 65W en idle ongeveer 12W.
Genoeg power dus wanneer nodig en toekomst vast en toch hoop ik hiermee m'n huidige idle verbruik van 120W naar ongeveer de helft terug te kunnen brengen. Wat denken jullie ervan? Zou dat mogelijk moeten zijn of gaat dat nooit lukken. Heb in ieder geval voor de AMD oplossing gekozen, omdat ik het idee heb dat linux toch een betere ondersteuning levert voor het Cool & Quit van AMD dan als EIST van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
rapsac in dit topic X2 4600+ EE of X2 4800+ 65w voor multimediapc

Klaar met testen, dit zijn mijn resultaten

X2-3600+ op 2.5GHz (dat is dus ~ x2-4800+ brisbane), systeem bestaat uit
- x2-3600 brisbane (1.9GHz standaard)
- Asrock Alivesata2-glan
- 2*512MB PC5300
- 7300 GS 256 MB (600MHz core, 900MHz mem, MSI)
- Seagate 7200.10 320GB Sata
- DVD toshiba
- cpu fan: boxed cooler, target cpu temp ingesteld op 45C
- keyb+muis (ps2), voeding uatx 200W

Verbruik van het geheel met CnQ aan
45W idle op de desktop (1.3GHz, 1.1V, cpu fan 800rpm, Tcore 24C)
65W tijdens afspelen HDDVD/21MBit/s VC-1/1600x1200 schermresolutie, PDVD 7.3, load=50% av., pieken naar 70%, fan op 60%, Tcore 45C, Vcore ~1.275V
73W orthos+CNC3demo, fan op 70%, Tcore 45C, Vcore 1.3V

45W (1.3GHz, 1.1V, cpu fan 800rpm, Tcore 24C) verder ook met alleen CNC3demo of 1080i MPEG2 afspelen

[ Voor 86% gewijzigd door Gianni Rombios op 04-06-2007 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Probeer anders RMClock eens. Bij mijn oude Duron werkte het niet en op mijn huidige athlon krijg ik ook niks ingesteld, maar misschien dat hij het op jouw processor wel doet.

Ik wil ook lager Idle verbruik gvd. Heb mijn 750 duron ondergeklokt naar 675(lager kon niet met de schakelaartjes op het mb). Floppy drive en cdrom drive uitgetrokken, en geen geluidskaart er meer in en een oude Riva videokaart passief. Ik heb ook nog een 1MB oude trident PCI liggen, maar de performance van Remote Admin was daarmee om te huilen. Helaas zit ik nog altijd rond de 60 tot 65 idle.

[ Voor 53% gewijzigd door REDFISH op 04-06-2007 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
Nou ik heb de boel besteld en hoop het met een beetje mazzel morgen binnen te hebben. Zal wel even laten weten wat het resultaat is. Wordt weer even lekker hobbyen van het weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
Zo gisteren m'n nieuwe spullen binnen gehad en ben de hele dag bezig geweest om m'n server weer opnieuw op te zetten :) En ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over het resultaat. Hij verbruikt nu in idle status ongeveer 68W (daar zit wel 10W van m'n adsl modem bij) dus dat is gewoon 60W zuiniger als voorheen (130W inclusief modem). Verder draait het spul als een zonnetje en heeft Fedora standaard al perfecte ondersteunig voor Cool 'n' Quiet. Hoefde helemaal niks in te stellen en hij trottled de CPU speed automatisch terug naar 1000Mhz (full load is 2400Mhz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 23:06
ja ik zou nog wat tikken maar ik zie dat je al geslaagd ben

heb hier ook een msi bordje draaien met een amd690v chipset
1 gig ram en een x2 3800+
gebruikt tijdens internetten max 40 watt
komt dicht in de buurt van een labtop

lang leve cooln'Quit en AMD uiteraard

Ja zou ik ook zeggen