Optische kabel: 192 kHz compatible?

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:07

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Tot nu toe is mijn Squeezebox m.b.v. de bijgeleverde analoge kabels aan mijn receiver gekoppeld en maak ik gebruik van de (Burr-Brown) DAC in de SB.

Omdat ik het verschil wil testen tussen de DAC van de SB en die van mijn receiver heb ik zojuist een optische kabel gekocht die ik dit weekend tussen de SB en mijn receiver zal hangen. Ik maak mij geen illusies en streef geen perfectie na aangezien ik een low-end audioset heb (Yamaha RXV-1300 receiver i.c.m. Chario Syntar 200T zuilen, Syntar 200 rears, Dialogue center en een MJ-Acoustics pro 50 sub) maar ik ben na veel leeswerk in o.a. de Slimdevices forums wel benieuwd geraakt naar de kwaliteit van de DAC maar goed, tot zover de aanleiding van mijn aanschaf.

De optische kabel is van Bandridge en vermeldt de marketingtechnisch verantwoorde toevoeging: "Premium".

Nu staat er op de verpakking "192 kHz compatible". Iemand enig idee waarom dat erop staat? Betekent dat dat ik FLAC bestanden die ik via mijn Squeezebox afspeel gedowngrade worden naar 192kHz of stamt deze verpakking nog uit het tijdperk dat 192 kHz het je van het was en het summum dat je uit gecomprimeerde muziek kon krijgen?

Overigens vermeldt de verpakking tevens dat de kabel "superior 24K contacten" heeft in beide Toslink pluggen. En dat bij een optische kabel?

Omdat ik thuis ook nog een Profigold coax-kabel heb liggen zal ik ook deze tussen de SB en de Yamaha hangen of ik een verschil hoor.

Kortom, een hoop marketingpraat weer in de audiowereld. Toen ik de kabel bij de kassa legde en de verkoper meldde dat het deze werd ipv de coax vertelde hij mij ook nog snel even dat optisch toch beter is dan coax en dat optisch vaak geen DTS doorgeeft. :)

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-04 19:47
Volgens mij haal je Khz en Kbit door elkaar. Jij doelt geloof ik op MP3's in 192 Kbit/s, terwijl het marketingpraatje gaat over de maximale sampling frequentie. Deze wordt overigens alleen bij hi-res bronnen gebruikt. 99% is in 44.1 Khz, 16 bit.

EDIT: volgens mij maakt overigens de kabel geen hol uit, de "vertaling" achter de kabel moet een hogere samplefrequentie en meer bits aankunnen. En optische kabels kunnen altijd DTS doorgeven.

Bij welke prut zaak ben je eigenlijk geweest?

[ Voor 33% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 02-06-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Klinkt als een kabel waar je veel te veel voor betaald hebt. Optische kabel is gewoon een plastic slangetje waar licht doorheen gaat. Zolang dat plastic een beetje ok is (niet half troebel enzo :P) kun je daar alles wat overdracht via TOSLink ondersteunt gewoon overheen jassen. Overigens worden je FLAC files niet als FLAC eroverheen gestuurd maar als uncompressed PCM.

Oh en gouden contacten op een optische kabel is ook het beste marketing idee ooit.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 02-06-2007 13:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 00:16
-Stef- schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 13:37:
Kortom, een hoop marketingpraat weer in de audiowereld. Toen ik de kabel bij de kassa legde en de verkoper meldde dat het deze werd ipv de coax vertelde hij mij ook nog snel even dat optisch toch beter is dan coax en dat optisch vaak geen DTS doorgeeft. :)
C'est bullshit :) In theorie zou optisch iets beter moeten zijn, maar in de praktijk hoor je echt geen verschil.

Wel vergeleken met je analoge kabels, als het goed is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 13:41:
Volgens mij haal je Khz en Kbit door elkaar. Jij doelt geloof ik op MP3's in 192 Kbit/s, terwijl het marketingpraatje gaat over de maximale sampling frequentie. Deze wordt overigens alleen bij hi-res bronnen gebruikt. 99% is in 44.1 Khz, 16 bit.

EDIT: volgens mij maakt overigens de kabel geen hol uit, de "vertaling" achter de kabel moet een hogere samplefrequentie en meer bits aankunnen. En optische kabels kunnen altijd DTS doorgeven.

Bij welke prut zaak ben je eigenlijk geweest?
Je hebt gelijk, ik haal de kHz en Kbit door elkaar. De zaak is een lokale "expert-kloon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:57
>Volgens mij haal je Khz en Kbit door elkaar. Jij doelt geloof ik op MP3's in 192 Kbit/s, terwijl het >marketingpraatje gaat over de maximale sampling frequentie. Deze wordt overigens alleen bij hi-res >bronnen gebruikt. 99% is in 44.1 Khz, 16 bit.

Hier en daar zie je CD-spelers met "1bit DAC". Deze systemen werken dan wel op een hogere sampling rate....192kHz

Dus veelal heb je 44.0000 samples /sec met 16 bits kwantisatie maar sommige doen 192.000 samples/sec met slechts een differentieel-quantisatie (het is hoger of lager als de vorige waarde...1 of 0 dus met 1bit voor te stellen)

Met de formules van Nyquist-Shannon (sample-theorema) kan je dit berekenen dacht ik.
Maar bon, dat is wat ik onthouden heb van de schooltijd die al 10j achter me ligt...ik kan dus lichtjes fout zijn ;-)

Mischien dat die kabel daarom 192kHz "spectrum" aan kan om er een pulstrein van 192.000 bitjes/sec te laten doorstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jvanhambelgium schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 19:38:

Mischien dat die kabel daarom 192kHz "spectrum" aan kan om er een pulstrein van 192.000 bitjes/sec te laten doorstromen.
Neuh. 't is gewoon een marketingdroid geweest die 't product wat 'aantrekkelijker' wilde maken ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:09:
[...]

Neuh. 't is gewoon een marketingdroid geweest die 't product wat 'aantrekkelijker' wilde maken ;)
Exact en met succes, want ik heb de kabel ten slotte gekocht. :) Nee, ik zag pas thuis dat het er op stond. Ik had gewoon een optisch kabeltje nodig en dit was het enige dat ze voorhanden hadden.

Pagina: 1