Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Iets hogere banden

Pagina: 1
Acties:
  • 6.397 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Voor mijn achterwielen heb ik binnenkort nieuwe bandjes nodig. Deze hebben de maat 175/55/15, wat een niet erg veel voorkomend iets is.
Ik heb bij de dealer geinformeerd, maar wat die vragen is me gewoon veel te duur, dus ik ben verder gaan kijken.

Er blijkt in deze maat niet extreem veel keus, en de betere banden zijn nog redelijk pittig geprijsd doordat het waarschijnlijk een niet heel gangbare maatvoering is.

In 175/60/15 echter is er een stuk meer keuze in bijvoorbeeld Toyo, Pirello of Dunlop. En ze zijn vaak nog gunstiger geprijsd ook.

Nu heb ik het even nagerekend, en de wanghoogte zou ca 9mm meer worden, 17,5mm extra diameter in totaal. In theorie geeft dit een afwijking van ca. 3% op de teller, naar beneden. Dus wanneer ik 100 op de teller ga rijd ik eigenlijk 103.
Mijn teller wijkt op dit moment dik af de andere kant op (in vergelijking met GPS), dus hier maak ik me niet echt zorgen om. Maar heeft het nog andere nadelen? Wielkastruimte is er genoeg.

Verwijderd

Jij bedoeld iets hogere banden. Niet dikker :P

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:03:
Jij bedoeld iets hogere banden. Niet dikker :P
Euhm ja :P is there a difference? ;)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

dikker = breder :)

blup

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 12:11
Hangt van de auto af.

Zit er ABS op? Zo ja, dan zul je de zelfde maat moeten nemen. De sensoren meten anders een snelheids verschil wat tot problemen kan leiden.

Verwijderd

mexwall schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:08:
Hangt van de auto af.

Zit er ABS op? Zo ja, dan zul je de zelfde maat moeten nemen.
Ook voor z'n achterwielen?

Ikzelf heb ABS, en bredere banden achter dan standaard. Geen problemen :P

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:09:
[...]

Ook voor z'n achterwielen?

Ikzelf heb ABS, en bredere banden achter dan standaard. Geen problemen :P
Breder levert geen snelheidsverschil op toch? :)
Er zit inderdaad ABS op de auto, voor de volledigheid moet ik misschien nog wel even melden dat hij achterwiel-aangedreven is (Smart citycoupe)

Verwijderd

Oh shit ja. Komt door die topictitel. Grrr.

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 12:11
Breedte heeft hier niets meer te maken. Het gaat om de omtrek van de band.
Die 60 band in hoger als de 55 band waardoor de afrolomtrek langer wordt en dus de draaisnelheid lager, het is misschien marginaal, maar het kan voor problemen zorgen.

En iedere auto is gemaakt voor het bandentype wat er bij nieuwe aflevering (van uit de fabriek) onder zit. Eventuele verandering van banden maten kan ook raar/onvoorspelbaar rijgedrag opleveren.

[ Voor 28% gewijzigd door mexwall op 02-06-2007 11:20 ]

Verwijderd

Andere achterbanden lijken mij zowieso niks uit te maken op je teller, die zit toch op je voorwielen?

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Hmm ok, in principe niet aan te raden dus..
Dan ben ik bang dat ik toch maar wat dieper in de buidel moet gaan tasten voor een goede band :) Bedankt voor de feedback!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 08:25

Chakotay

Lick here to continue

ABS meet toch puur de draaisnelheid van het wiel, en laat pas als deze bijna stilstaat de rem een beetje los? Het lijkt me niet dat een iets langzamer draaiende band daar veel problemen mee kan geven? Hooguit zaken als ESP die ook de draaisnelheden van de wielen ten opzichte van elkaar vergelijken, maar het lijkt me dat als je er grotere banden onder hangt je dat ook op alle 4 de hoeken doet :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Je zal met een iets hogere wang ook verschil kunnen merken in je bakverhoudingen. Je versnellingen worden wat langer.

.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Chakotay schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 12:05:
ABS meet toch puur de draaisnelheid van het wiel, en laat pas als deze bijna stilstaat de rem een beetje los? Het lijkt me niet dat een iets langzamer draaiende band daar veel problemen mee kan geven?
De aangelegde remdruk is afhankelijk van de snelheid. Met een grotere band zal je dus bij eenzelfde snelheid minder rotatiesnelheid hebben dus zal er minder remdruk worden aangelegd. Stelselmatig zal de ABS pomp wel de druk verhogen maar de initieële druk is lager.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Chakotay schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 12:05:
Hooguit zaken als ESP die ook de draaisnelheden van de wielen ten opzichte van elkaar vergelijken, maar het lijkt me dat als je er grotere banden onder hangt je dat ook op alle 4 de hoeken doet :)
Het zou alleen om de achterbanden gaan. Voor hebben een andere maat (smaller)

Echter kan ik uit jullie reacties opmaken dat het gewoon echt niet verstandig is om te doen, al kan het best goed gaan.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Je moet kijken op je gelijkvormigheidsattest (geen idee hoe dit in Nederland noemt) welke bandenmaat(maten) gehomologeerd zijn voor jouw wagen.

Andere maten zijn gewoonweg niet toegelaten.

En vooraan een andere maat leggen dan achteraan is meestal ook not done.

Geef een paar euro's meer uit voor de juiste maat, je speelt met je eigen veiligheid!

[ Voor 30% gewijzigd door Blacksnak op 02-06-2007 18:18 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
www.autobandenmarkt.nl heeft voor jouw type auto 3 verschillende zomerbanden. Een Pirelli P6 kost bijvoorbeeld 76,70 per band ex montage. Valt dus wel mee vind ik (jah.. er zijn goedkopere maten dat ben ik snel met je eens).

Ik heb mijn eigen banden daar ook besteld en was erg tevreden over de afwikkeling.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Ik zou gegaan zijn voor 185/50/15

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 22:27:
Ik zou gegaan zijn voor 185/50/15
Behalve dat dat voor geen meter past op de velg ;)

Nee ik ga waarschijnlijk die Pirelli P6 aanschaffen of een Yokohama AVS. Gewoon in de maat die het moet zijn (175/55)

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

Chevy454 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:42:
[...]

De aangelegde remdruk is afhankelijk van de snelheid. Met een grotere band zal je dus bij eenzelfde snelheid minder rotatiesnelheid hebben dus zal er minder remdruk worden aangelegd. Stelselmatig zal de ABS pomp wel de druk verhogen maar de initieële druk is lager.
De aangelegde remdruk is afhankelijk van de kracht die je op het rempedaal zet.
Het zou mooi zijn als het ABS systeem voor jou zou gaan remmen. :)

Het ABS systeem weet (ongeveer) hoe snel een auto kan afremmen.
Zodra een wiel sneller afremt als mogelijk (wiel slipt of blokkeert) laat het ABS systeem de druk van de rem van dat wiel via een klepje even wegvallen. De pomp is er alleen voor om weer druk op je remsysteem te krijgen.

Door de andere maat van de band klopt de maximale vertraging die een wiel mag hebben voor de ABS in zal grijpen niet meer.
Maar bij een verschil van 3% maakt dat niet veel uit. De marge tussen de maximale vertraging van een wiel en het punt waar de ABS aangsproken gaat worden is vele malen groter.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Part schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 23:38:
De aangelegde remdruk is afhankelijk van de kracht die je op het rempedaal zet.
Kut |:( Iets te veel bezig met elektronisch gestuurde remsystemen :)
Maar idd, de remdruk is wat je met je voet aanbrengt maar voor het kenveld van de ABS zal de initiele blokkeerwaarde sneller bereikt waarde bereikt worden voordat de sensoren gaan bijsturen voor het kenveld.
Het zou mooi zijn als het ABS systeem voor jou zou gaan remmen. :)
ABSOLUUT NIET. Remmen moet een puur hydraulisch / mechanisch systeem blijven. De elektronische componenten mogen geen invloed hebben op de remwerking. Bij bepaalde merk zorgt de ABS pomp voor de aangelegde druk, geen stroom, geen remmen en zeg maar dag met je handje :w

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 03-06-2007 07:40 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 14:25

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:23:
Andere achterbanden lijken mij zowieso niks uit te maken op je teller, die zit toch op je voorwielen?
Nee, op je versnellingsbak, die in verbinding staat met de aangedreven wielen, in dit geval (Smart) de achterwielen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

Chevy454 schreef op zondag 03 juni 2007 @ 07:10:
[...]

ABSOLUUT NIET. Remmen moet een puur hydraulisch / mechanisch systeem blijven. De elektronische componenten mogen geen invloed hebben op de remwerking. Bij bepaalde merk zorgt de ABS pomp voor de aangelegde druk, geen stroom, geen remmen en zeg maar dag met je handje :w
Dat bedoel ik. ("zou mooi zijn" was in dit geval niet letterlijk)

Het weg vallen van de spanning geeft over het algemeen geen probleem voor de remmen.
De pomp is verbonden met een kogel ventiel dus daar kan geen druk verloren gaan en de klepjes werken niet zonder spanning.
Wat je dus overblijft is een gewoon remsysteem. Alleen bij een aantal ABS remsystemen werk het pompje ook als een soort rem bekrachtiging en dan moet je dus harder op je rempedaal gaan staan (of juist niet als je wil voorkomen dat de wielen blokkeren).

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Volgens mij heeft de smart niet echt een intelligent remsysteem... Het zou me niks verbazen als dat werkt met een verschilmeting tussen links/rechts en voor/achter. Als die snelheid teveel af gaat wijken, grijpt de ABS pas in. Vooral de links/rechts verschillen zijn over het algemeen belangrijk voor ABS. Daar heeft je bandenmaat dus geen invloed op. Voor/achter zou 3% verschil in gemeten snelheid ook nog niet echt uit mogen maken (dat verschil kan ook al op treden bij nieuwe/oude banden waarbij de nieuwe op de maximum druk zitten, en de oude te zacht zijn, om even een voorbeeld te nemen).
Hoe het eventueel zit met afwijkende maten en de homologatie weet ik niet. Het zou zo kunnen dat je auto bij de APK afgekeurd wordt vanwege verkeerde banden...

Nou is er alleen niet heel lang geleden iemand anders geweest met dezelfde vraag hier... alleen weet ik niet meer wie dat was... zoek eens op smart + banden...

gevonden

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 04-06-2007 10:45 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1