Toon posts:

Toch 'schokkerig' beeld? (HD DVD)

Pagina: 1
Acties:
  • 821 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Alvorens mijn probleem te omschrijven, zal ik de specs van het systeem geven:

Hardware
Moederbord: P5B
Processor: Intel E6600
Geheugen: 1x1GB Kingston 667 Dual Channel (CPU-Z geeft aan 5300 en 333Mhz??, klopt dit ??)
Videokaart: MSI 8600GTS (silent)

Software
DVD: PowerDVD Ultra (HD HVD + Blue Ray DVD)
NVIDIA Purevideo (laatste versie)
De nieuwste drivers zijn geïnstalleerd

Wanneer er met PowerDVD vanaf de harde schijf een HD Film ingeladen word, (waterworld), dan zie je deze toch licht schokken/trillen.

Met de specs van mijn systeem zou je toch verwachten dat alles vloeiend zou moeten afspelen?

Iemand suggesties?

(purevideo vraag in ander topic)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Andere video spelers, zoals VLC, Media Player Classic e.d werken wel naar behoren?

P5b
E6400 @ 3 ghz.
2 gb ram en een 7600 GT.
Altijd vloeiend beeld, ook met multitasking.
Jou specs zijn beter, dus dit moet zeker ook lukken voor jou.

[ Voor 56% gewijzigd door battler op 02-06-2007 09:21 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Topicstarter
battler schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:13:
Andere video spelers, zoals VLC, Media Player Classic e.d werken wel naar behoren?

Mijn specs E6400 @ 3 ghz.
2 gb ram en een 7600 GT.
Altijd vloeiend beeld, ook met multitasking.
Die kunnen geen HD DVD Films afspelen toch?

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:18:
[...]

Die kunnen geen HD DVD Films afspelen toch?
Tuurlijk wel, alleen zal de processor het meeste werk moeten doen. De videokaart zal de boel weinig ontlasten.

Soms komen schokken door het verschil in fps waarin de film is opgenomen. Wij gebruiken hier normaal 25 b/s. Je komt echter ook 30, 29.7, 24 tegen als beeldmateriaal.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

@ bekkemab, wat voor scherm gebruik je? hoe aangesloten?

hier in mij review van mijn samsung plasma schrijf ik er ook iets over:
http://www.avforums.com/f...php?p=4912007#post4912007

Connecting PC: Centrino 1,6 Ghz laptop through VGA. Damn what a picture. Amazing contrast and vibrant colours. And i was one of the people that believed 'if you are going to connect a PC you should buy LCD'. Totally not true. I surf the internet, check my mail, and play 720p content. Amazing PQ, details everything. Is there a downside: yes very fast action delivers some very light judder on VGA, and I am not sure if that is because of the TV or because of the source. The same judder shows up on my LCD monitor.

Om te testen of het aan mn laptop lag, heb ik ook mn core2duo desktop aangesloten: precies dezelfde schokjes.

Verwijderd

Topicstarter
winwiz schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:31:
[...]

Tuurlijk wel, alleen zal de processor het meeste werk moeten doen. De videokaart zal de boel weinig ontlasten.

Soms komen schokken door het verschil in fps waarin de film is opgenomen. Wij gebruiken hier normaal 25 b/s. Je komt echter ook 30, 29.7, 24 tegen als beeldmateriaal.
In het verleden heb ik dat euvel met de fps (24 i.p.v. 25) wel meegemaakt. Dan heb je idd na 1 sec telkens een licht schokje.

De schokjes zijn ~ 4 á 5 per sec. (heel licht, maar wel duidelijk te zien wanneer je er op let) Dit kan niet te maken hebben met de fps.

Hoe kan ik jullie dit laten zien ?? Het is lastig uit te leggen.

• battler
Installeer VLC oid. En kijk of dat je het zelfde probleem hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
battler schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:42:
Installeer VLC oid. En kijk of dat je het zelfde probleem hebt ;)
Hoe start ik een HD DVD vanaf de HDD met VLC? Met powerDVD kies je voor "Open movie file from hard disc drive".

(trouwens bedankt allen voor de snelle responses :) )

• battler
Bestand, Openen?
Of bij je bestand, Shift + rechtermuisknop.
Openen met ..
zoek naar vlc.

Verwijderd

Topicstarter
battler schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:59:
Bestand, Openen?
Of bij je bestand, Shift + rechtermuisknop.
Openen met ..
zoek naar vlc.
Goed, dan zal ik waarschijnlijk een .EVO bestand moeten openen.
Ik krijg met VLC echter geen beeld en geluid (tijdlijn speelt wel), met PowerDVD wel beeld en geluit na openen .EVO.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:11:
Geheugen: 1x1GB Kingston 667 Dual Channel (CPU-Z geeft aan 5300 en 333Mhz??, klopt dit ??)
Klopt dit? Denk het niet, heb je 2X1GB in dual channel of 1x in single channel?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:08:
[...]

Klopt dit? Denk het niet, heb je 2X1GB in dual channel of 1x in single channel?
2 x 1GB idd

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/3074/cupzmemoryqa0.th.jpg

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:40
Geheugen draait iig op de juiste snelheid. 333 Mhz DDR wordt wordt verkocht als 667 MHz

[ Voor 26% gewijzigd door asfaloth_arwen op 02-06-2007 10:30 ]

Specs

• battler
Als je even kijkt, welke file het grootst is. En die probeerdt te openen met vlc?

• Philflow

Philflow

Volgens mij weet ik wat je bedoelt:

Als je deze 720p .wmv bekijkt:(download van microsoft 212 MB)
http://download.microsoft...87fd/LewisClark_HiDef.exe

Zie je bij 1:10 t/m 1:20 seconde aan de linker kant het landschap voorbij komen. Ik zie dan hele lichte kleine schokjes. (niet iedereen zal ze zien denk ik).

Ik heb dit inmiddels bekeken op verschillende displays (LCD en plasma), verschillende PC's (centrino en Core2duo) en verschillende players (MP, VLC en Powerlink). Het effect blijft zichtbaar.

Mijn voorlopige conclusie: het zit in het bronmateriaal. Niet alle 720p opnames zijn van dezelfde kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, thanx.

Het komt inderdaad overeen met wat ik zie.

Kan het trouwens zijn dat de PC op een of andere manier op de achtergrond toch bezig is en dit process bijna onzichtbaar de schokjes veroorzaakt?

Het probleem is dat je er op gaat letten... irri

Misschien dat Purevideo HD er nog iets aan kan verbeteren?? Ik nodig jullie uit om ook even een kijkje te nemen in het topic van de PureVideo vraag: Purevideo, hoe zit het nu precies?

Verwijderd

Gok dat dit komt door de conversie van 24fps (of eigenlijk 23.xxx ) op de HDDVD naar de 60hz (of whatever) van je televisie.

• Philflow

Philflow

Ik denk dus dat het in het materiaal zelf zit. Niet alle HD opnames zijn vandezelfde kwaliteit.

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 14:04

ilrenato

Pizzah!!!!

Philflow schreef op zondag 03 juni 2007 @ 10:45:
Ik denk dus dat het in het materiaal zelf zit. Niet alle HD opnames zijn vandezelfde kwaliteit.
Ik heb een c2d4300 met 7600GT en pdvd 7.3 2911 met dual boot vista of xp zie post hier:
Avsforum
En ik wordt er ook treurig van dat bij happy feet en zelfs een referentie HD-DVD als planet earth er schokken te zien zijn.

CPUu is lager als 30/40% en het zijn niet de schokjes per seconde die je herkent van ntsc op PAL afspelen. Ik heb al van allen geprobeerd, en dacht juist dat een 8500GT of 8600GT de oplossing zou zijn (sommigen hebben daar succes mee op avsforum.

Dvd en wmv-hd speelt wel vloeiend.

Iemand nog tips..

• Philflow

Philflow

Nou als het dus in het materiaal zelf zit, dan gaat geen tip in de wereld helpen.

Ik bedoel als ik precies dezelfde schokken zie op mij LCD als op mijn 100hz. plasma dan neem ik aan dat de schokken in het bronmateriaal zitten.

Een mooi voorbeeld daarvan is de 720P Championsleague finale 2007 die is/was downte loaden op torrentspy.

• battler
zie mijn eerste post, mij hw specs zijn stukken minder.. toch heb ik altijd vloeiend beeld.

• Philflow

Philflow

battler schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 17:46:
zie mijn eerste post, mij hw specs zijn stukken minder.. toch heb ik altijd vloeiend beeld.
nee hoor. ik kan je zo een paar wmv's geven die schokjes laten zien. of die champions league finale.

wellicht heb jij het over andere schokken. je hebt dus schokken die door je apparatuur worden veroorzaakt en je hebt schokken die in de file zelf zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Philflow op 04-07-2007 17:53 ]

• michavb
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:55
Heb je fastwrites aan staan in de BIOS? (moet aanstaan)
Heeft nogal een effect op HD content afspelen.

• ilrenato

ilrenato

Pizzah!!!!

michavb schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 08:11:
Heb je fastwrites aan staan in de BIOS? (moet aanstaan)
Heeft nogal een effect op HD content afspelen.
Zelf als zodanig ervaren? Ik dacht dat dat alleen op AGP was, ook op PCI-E (nog niet naar gekeken, vanavond pas, heb ook P5B)

• battler
Ik download nu de 720p Championsleague Finale, om te kijken of dat ik het gaat schokken.
(ik neem aan dat het dan gewoon in de file zit, al moet ik toegeven dat ik nog nooit zoiets heb gehad).
Natuurlijk heb ik over Schokken in het beeld waarbij de HW niet toereikend is, aangezien ilrenato het begint te zoeken bij zijn graka.

• Philflow

Philflow

battler schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 10:52:
Ik download nu de 720p Championsleague Finale, om te kijken of dat ik het gaat schokken.
Ja check maar even, interessant. Ben trouwens over die file niet 100% zeker want het zou ook kunnen hebben liggen aan de laptop die ik toen had. en ik weet niet zeker of ik dat uitgesloten heb door mijn desktop aan mn plasma te hangen.

Deze file weet ik het wel 'zeker' van: http://download.microsoft...87fd/LewisClark_HiDef.exe

Bijvoorbeeld na 1:00 minuut, bergwand aan de linkerkant.
na 1:30 bergtoppen

[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 05-07-2007 11:12 ]

• ilrenato

ilrenato

Pizzah!!!!

Er zijn best wel redelijke bestanden die vloeiend spelen wmv 720p .TS mpeg2, maar het probleem zit hem in HD-DVD.

Blue ray moet ik ook ff gaan proberen vanavond..

• battler
Helaas (gelukkig) heb ik geen HD-DVD of blue-ray spelers. :)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 07:33
Ik denk dat het komt omdat de framerate van de monitor/tv anders is dan de bron. Hierdoor moet je pc/laptop soms even "vals" spelen om de beelden te kunnen weergeven.

Stel bijvoorbeeld dat je een 25Hz bron hebt en je monitor 60Hz heeft. Dit betekend dat hij elk beeld 2,4 keer moet weergeven, dit kan dus niet en doet hij sommige beelden 2 keer weergeven en andere beelden 3 keer. Over het algemeen zie je dit niet maar als je erop gaat letten kun je de wisseling tussen 2 en 3 keer zien als schokjes. Bij dvd's zul je dit misschien niet zien omdat hier het signaal nog word geupscaled wat voor een vloeiender beeld zal zorgen door de pixelprocessor. Bij HD materiaal is dit nog niet van toepassing.

Zet je de frequentie echter op 75Hz (als je monitor het aankan) dan zal elk beeldje 3 keer worden weergegeven. Waardoor je geen problemen meer zult ondervinden. Hoe erg het valsspelen gebeurd hangt dus af van de bron frequentie en tv/monitor frequentie waardoor het waarnemen bij vrijwel iedereen anders is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• battler
Dit lijkt me een hele logische verklaring. Ik moet eerlijk zeggen ik heb net de HD Film gedownload van Philflow, en ik zie helemaal niets :X Maar het kan ook zo zijn dat er gewoon niet goed op let. Ik heb de tijden door gekeken meerdere malen maar ik zie echt niets. Overigens blijft CPU onder 5%. Ik heb de film 10x opgestart (cpu 100%). Maar nog steeds zie ik geen schokkerig beeld. Ik ben denk ik gewoon immuun voor dit probleem.

ps. jullie moeten gewoon nieuwe ogen kopen >:)

• Philflow

Philflow

battler schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:46:
ps. jullie moeten gewoon nieuwe ogen kopen >:)
dit is het lastige, de schokjes zijn heel klein. ik weet niet of jij het als schokjes zou zien.
t is gewoon net niet vloeiend. op welke PC ik hem ook afspeel. tot en met Core 2 duo 1,80 Ghz

In een andere thread bevestigden mensen ook dat ze het gezien hadden.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 05-07-2007 14:00 ]

• ilrenato

ilrenato

Pizzah!!!!

Ik heb al aangegeven dat ntsc 60Hz of 24>48>50Hz repeterende framejumps zijn en die herken ik wel, ook dat ik het op verschillende monitoren en projectoren heb geprobeerd.

Het gaat juist om frameskips in onregelmatig patroon. Jammer dat ik de test HD-DVD DVE nog niet heb.

Ik ga op een lagere resolutie proberen (laatst geprobeerd 1280x768x60Hz) en wat andere instellingen.

• Philflow

Philflow

ja wat ik zie zijn schokjes in regelmatig patroon

• battler
Ik denk dat ik het gewoon niet zien dan, btw c2d 2.2 @ 3.0 ghz. Dell 24inch TFT.

[ Voor 12% gewijzigd door battler op 05-07-2007 19:15 ]

• Philflow

Philflow

battler schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:15:
Ik denk dat ik het gewoon niet zien dan, btw c2d 2.2 @ 3.0 ghz. Dell 24inch TFT.
Ook niet bij die championsleague finale in 720p?

• ilrenato

ilrenato

Pizzah!!!!

Goed, ik heb nog wat geprobeerd, bijvoorbeeld pdvd6.5 en 7.2, maar die veroorzaken de framejumps niet bij pans in HD-DVD.

Fastwrites zie ik niet bij PCI-E op een P5B-E.

Ik hoor links en rechts wel eens dat een/de geluidskaart voor problemen kan zorgen, ik gebruik de on board, ik zal hem eens uit zetten.

Iemand anders met beetje zelfde opstelling gaat ook proberen met zelfde source om te zien welke framejumps hij ziet..

Nieuw probleem: in Vista met HDMI uit naar projector via HDMI switch gaat vista de video uitgang uit zetten zodra je ff wat anders wil kijken. Vervolgens weer naar de PC ingang, je rad het al, geen beeld, sterker nog na tig keer alt F4 en reboot ook geen beeld, lekker... Moet ik me dell 24" weer tevoorschijn halen om mijn pc te gaan instellen (lcd tv van sony ondersteund ook maar paar resoluties.. dus die geeft ook geen beeld.

Tijd voor hardcoded resoluties.. Powerstrip voor vista?

• ilrenato

ilrenato

Pizzah!!!!

Ik heb de videokaart gemod op de HDMI poort door HOT PLUG signaal met pull up naar 5V te verbinden, werkt perfect, display doet het nu altijd. Ook als ik schakel met HDMI.

Powerstip voor Vista doet het wel, maar ideaal is het nog niet, als ik pstrip met command line options gebruik, en ik schakel van 24 naar 50 of 60 Hz is het beeld niet elke keer wat het moet zijn.

Raar..

Bij 60Hz is het goed vloeiend behalve dan dat bij HD-DVD de 3:2 micro stutter wel te zien is bij pans, ik probeer het vloeiend te krijgen met 24Hz (met IVTC) maar dat is nog niet gelukt (reclock geprobeerd..), wellicht omdat EDID van mijn display geen 24Hz opgeeft en Vista dan geen 24Hz doet tenzij je hem dwingt met powerstip is het nog een beetje tobben. Ik probeer verder..

Ik wil bijvoorbeeld een EDID emulator maken..

Iemand al 24Hz met powerdvd 7.3 vloeiend in vista?

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er al verdere ontwikkelingen?

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 08:29
Dit had ik eerst ook met b.v. transformers x264 film die op 23/24 fps afspeeld.

Dit had ik verholpen door mijn sony tv die 24p ondersteund op 24p te zetten :)

soepel beeld, alleen andere films die 30 fps hebben oid die stotteren weer

ik kwam er ook achter dat coreavc puur afspeelt, en niks verandert, opzich heel goed, want dat is toch wel de beste codec voor x264.

Maar cyberlink x264 decoder is ook goed, en die vervormt de fps zo dat je geen hapering meer ziet.

transformers draait dan soepel als de tv gewoon op 60hz staat
Pagina: 1