Toon posts:

Degelijk werk/game systeem - €1700

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft me gevraagd een zeer degelijk systeem samen te stellen. Hij zal het systeem vooral gebruiken voor Photoshop,internet, video... , maar ik zal er ook op gamen (Crysis, UT3,...). Liefst moet het ook wat toekomstgericht zijn, het is niet de bedoeling het eerste jaar (of 2) onderdelen te upgraden.

In de eerste plaats is het niet direct de bedoeling om te overclocken, alhoewel het zeker niet uitgesloten is dat ik dit in de toekomst ga proberen.

Alle onderdelen worden bij 1 bepaalde webshop hier in de buurt besteld (prijzen vallen best mee (het is in België, dus alles is net iets duurder), en ik kan er indien nodig gewoon binnenstappen), dit heeft in zekere zin het aanbod bepaald waaruit ik heb gekozen.

Ik heb na zorgvuldig rondneuzen (dit is de finale versie na 3 drafts) dit systeem samengesteld:

Moederbord: ASUS P5N32-SLI (€212)
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/mainboard/asus/asus-p5n32-sli-deluxe-nforce4ie/board-small.jpg
Gekozen op basis van goede reviews, nieuwe chipset en passieve koeling. SLI zal wel niet gebruikt worden.

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (€219)
Afbeeldingslocatie: http://app2.pcmweb.nl/product_images/320/intelcore2.jpg
Ik denk dat deze keuze voor zichzelf spreekt (quadcore is helemaal niet nodig).

Koeling: Arctic Copper Silent Freezer 7 Pro S775 (€18)
Afbeeldingslocatie: http://thumbs.ebaystatic.com/pict/2800358446224040_0.jpg
Ook nogal vanzelfsprekend, veel lovende reviews en zeer betaalbaar.

Geheugen: GEIL 2048MB kit (2x1024MB) Ultra Orange DDR2 DC PC6400 800MHz CL4 (€126)
Afbeeldingslocatie: http://www.nejlevnejsipocitace.cz/shop/images/medium/19884_MED.jpg
Op aanraden van een vriend dit merk, PC6400 om speelruimte te hebben voor het eventuele overclocken.

Harde schijf: Seagate Barracuda 320GB 16MB 7200.10 SATA II 7200rpm (€79)
Afbeeldingslocatie: http://www.pirosystem.com.pl/sklep/images/default/SEAG.jpg
Ook een duidelijke keuze, deze blijken de betere te zijn atm. Voorlopig zal gewerkt worden met maar 1 HDD, RAID e.d. zijn nog niet nodig. Een Raptor hoeft ook niet, ik moet het kostenplaatje nog kunnen verantwoorden.

Case: Antec LifeStyle SONATA-III - Mid tower - Piano black - power supply 500 Watt Earthwatts (€116)
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-infopratique.com/images/banque/sonata3.jpg
De opvolger van de welbekende Sonata II. Heb er niet veel reviews van kunnen vinden, maar ik kan me niet voorstellen dat ze ineens de mist zijn ingegaan. Een stille pc is zeker geen overbodige luxe, en ik heb gelezen dat deze kast wel een paar nuttige features in die richting heeft. Ingebouwde voeding wederom voor het kostenplaatje. Ik ben behoorlijk zeker dat 500W ruim voldoende zal zijn.

Grafische kaart: MSI PCI-E NX8800GTS-T2D640E-HD-OC nVidia 8800GTS 640Mb Overclock Edition (€396)
Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/prod_873b13c43126083a046d196a927d96fe.jpg
Op vlak van prijs is het echt het maximum dat ik aan een videokaart kan hangen. Ik weet dat deze serieus overkill is voor mn pa's gephotoshop, maar zoals ik al zei wil ik er ook nog een serieus spelletje op kunnen spelen.
Heb lang zitten twijfelen tussen een MSI en een ASUS, maar de MSI is al overclocked en kost maar een €6 meer dan de ASUS, hiervoor kon ik het niet laten. Ik vond wel niet direct een rechtstreekse vergelijking tussen de twee dus deze beslissing is ook op het gevoel geweest.

Scherm: Samsung 20" 206BW (€294)
Afbeeldingslocatie: http://img5.pcpop.com/ProductImages/Leader/0/276/000276055.jpg
Ikzelf heb net de 226BW en ben er heel tevreden mee. De keuze voor deze kleinere broer is vooral omdat mn vader initieel te veel moeite - denk ik - zal hebben met een groter scherm. Ook in reviews komt deze rakker er steevast goed uit dus prijs/kwaliteit is alvast goed.

Randapparatuur:
DVD/RW: DVD/RW NEC AD-7170S-0B S-ATA (€35) -> heb er zelf ook 1
Ramplank: Cherry eVolution STREAM Corded MultiMedia Keyboard (€20) -> Lekker eenvoudig, typt prettig + wired is de voorkeur
Muis: Logitech MX518 (€51) -> Mooie combinatie gamen/allround, ligt goed in de hand + wired is de voorkeur
Card reader: Apacer Int. Card Reader USB2.0 15 in 1 (12,5) -> Is de enige in de shop, dusja.
Netwerken: Philips Powerline Ethernet Adapter SYK3600 (€83) -> Draadloos hebben we al, maar hoogstwaarschijnlijk geen goed bereik waar deze pc komt te staan, dus ik dacht van deze eens te proberen.
Geluid: Logitech X-230 2.1 speakers (€44) -> Simpel basis setje, gamen doe ik wel met mn headset, kwestie dat er toch iets van geluid is (daarmede ook onboard geluid). Komt ook niet slecht uit reviews.

Software heb ik nog liggen (legaal!) dus deze wordt niet meegerekend.
Totaal bovenstaand: € 1700

Waar ik nog over twijfels/ vragen over heb:
  • Allereerst of alle componenten wat op elkaar zijn afgestemd (even kijken of ik geen flagrante fouten heb gemaakt ;) ).
  • Gewoon voor de zekerheid: maar zal de grafische kaart zeker in de case passen? (ik heb nl. gelezen dat dit echte beesten zijn + over de Sonata III is echt nog niet veel te vinden)
  • Is er nog een extra koeler nodig? (Er zit standaard een 120mm TriCool fan in de case, maar er is plaats voor nog eentje. Kan eventueel ook later gekocht worden.
  • Is de €90 meerkost van de MSI 8800GTS OC-versie tegenover de ASUS 8800GTS het waard (is er een voelbare verbetering of eerder verwaarloosbaar)?
  • Hebben er mensen toevallig ervaring met Apacher (de cardreader) want ik ken dit merk eigenlijk niet, en het is wel erg goedkoop. Indien nodig kan ik in de MediaMarkt een ander merk halen, maar dit was de enige in mijn webshop.
  • Heeft er iemand ervaring met de Philps ethernet adapters. Een kennis heeft deze en blijken goed te werken, als dit bij anderen ook het geval is weet ik het graag. Het is de eerste keer dat ik deze technologie ga gebruiken.
  • Algemene opmerkingen?
Hoop dat dit topic aan alle voorwaarden voldoet (heb er alvast veel tijd en werk ingestoken :p), en alvast bedankt!

Verwijderd

Ik zou een andere videokaart nemen...
Niet dat deze slecht is hoor, maar de HD2900XT is sneller en even duur...

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=JBXS1R

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 07:53:
Mijn vader heeft me gevraagd een zeer degelijk systeem samen te stellen.

In de eerste plaats is het niet direct de bedoeling om te overclocken, alhoewel het zeker niet uitgesloten is dat ik dit in de toekomst ga proberen.

Hoop dat dit topic aan alle voorwaarden voldoet (heb er alvast veel tijd en werk ingestoken :p), en alvast bedankt!
Wat is dat telkens weer met dat OC'en?. De CPU is voldoende krachtig om alle programma's makkelijk aan te kunnen.

En dit is een standaardsysteempje dat wel heel erg vaak voorbijkomt. Niks mis met de div. onderdelen al zal er, zoals ook standaard is, voor de VGA-kaart en zeker de HD alternatieven worden genoemd.

Niks van aantrekken, gewoon bestellen en in elkaar (laten?) prutsen. :)

Je vergeet een OS.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 08:09:
[...]
Wat is dat telkens weer met dat OC'en?. De CPU is voldoende krachtig om alle programma's makkelijk aan te kunnen.
Prutsen aan pc's is fun!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou er als vader niet blij mee zijn als mijn zoon aan mijn PC ging "prutsen".

Prutsen om het prutsen is leuk. OC'en om het OC'en zou ik alleen doen met mijn eigen PC. :)

ARME AOW’er

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 17:54
Als ik jou was zou ik een 320 MB versie nemen van EVGA. Scheelt zo'n 70 euro, en de komende vijf jaar denk ik niet dat je 320 MB vol zal trekken. 128 MB volstond een paar maanden geleden nog voor elke configuratie tot 24"schermen, en de resolutie van de 206BW is niet dermate hoog dat je 640 MB nodig zal hebben. Ook is een kaart met meer geheugen iets langzamer en is de EVGA standaard nog iets sneller dan de MSI en is de EVGA een custom koeler gegeven.

Met dat geld kan je misschien denken aan 2 HD's, want eentje in zo'n monsterbak is naar mijn mening volledig belachelijk. Misschien twee Samsungs in Raid 0 of als je dat te eng vindt (Imo, onzin!) 3 in Raid 5?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 08:09:
[...]

Dan kun je tegen je vrienden zeggen dat hij 1 miljoen decimalen met superpi nu in 17 seconden berekent in plaats van de 21/22 seconden op stock speeds!!!1!1!1

Nee ik bedoel...overclocken doe je niet (tenminste, de meeste mensen denk ik) omdat het echt nodig is, maar gewoon om nog net dat extra beetje prestatiewinst eruit te persen, en om te kunnen zeggen 'he kijk eens, mijn processor is lekker sneller dan toen ik hem kocht'.

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik ben zelf op dit moment ook bezig met een dergelijk systeem samen te stellen voor mezelf en ongeveer in dezelfde prijsklasse. Ik wil wel de E6600 kunnen OC'en naar 3ghz en heb daarom een Scythe infinity koeler op het oog.

Als je niet (veel) wil OC'en zou ik de volgende dingen aanpassen:
- PC5300 geheugen. Kingston is prima en PC6400 heb je alleen nodig als je flink gaat OCen. Kost nu zo'n €60 voor 2gb
(besparing: €65)

Als je wel flink wil OC'en:
- betere koeler. Ik kies zelf voor de Scythe Infinity, maar er zijn genoeg alternatieven. Kost je zo'n €30 meer.
- Kingston PC6400. zolgens mij kun je prima OC'en met Kingston en bespaar je je een boel geld zo. Kost ong. €70
(besparing: -€30 + €55 = €25)

Verder de volgende zaken die je in beschouwing kunt nemen:
- Asus P5B Deluxe, evt. + Wifi. Indien je de SLI niet gaat gebruiken (iets wat ik ook niet ga doen) en niet veel wil gaan OC'en, heb je denk ik niet zo'n duur bord nodig als je nu hebt gekozen. Een P5B Deluxe kost zo'n €140, €160 euro incl Wifi. Ik kan me voorstellen dat je aparte Wifi wil i.v.m. bereik.
(besparing €50. Als je wifi neemt scheelt het €80 extra)

- Raptor of Seagate erbij voor raid. Ik kies zelf denk ik voor een 73gb Raptor kaart i.c.m. de 320gb Seagate, al is het vrij duur. Als ik geen Raptor zou nemen zou ik 2 of 3 Seagates pakken voor de raid mogelijkheden.)

Antwoorden op je vragen voor zover is ze heb:
* Allereerst of alle componenten wat op elkaar zijn afgestemd (even kijken of ik geen flagrante fouten heb gemaakt ;) ).
Volgens mij klopt het allemaal, ik zie geen probleme in ieder geval
* Gewoon voor de zekerheid: maar zal de grafische kaart zeker in de case passen? (ik heb nl. gelezen dat dit echte beesten zijn + over de Sonata III is echt nog niet veel te vinden)
Even googlen leert dat men zegt dat de Sonata III tot 10 inch diepe videokaarten support en volgens specs van de door jou gekozen MSI is deze 9 inch lang. Het moet dus passen.
* Is er nog een extra koeler nodig? (Er zit standaard een 120mm TriCool fan in de case, maar er is plaats voor nog eentje. Kan eventueel ook later gekocht worden.
Zou ik later over beslissen als ik jou was, maar een extra koeler kan volgens mij nooit kwaad.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Zoals al gezegd: neem gewoon pc5400 geheugen, scheelt 60 euro, neem een non-sli moederboard, zoals de 650i bordjes, scheelt ook weer 100 euro met dezelfde overclockpotentie...Koop de 360mb versie van je videokaart

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
offtopic:
Bij welke webshop ga je dit bestellen? :)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zou niet gaan voor deze Ethernet over Powerline geval van Phillips, dit omdat het kastje verouderd is en er schijnen nog veel kinderziektes in te zitten. Je kan beter gaan voor de tweede generatie. Is wel een slag duurder maar je krijgt er stabieler en snellere netwerk verbinding voor terug( ik heb ook de tweede generatie en heb nu sinds 3 maanden geen klachten, daarvoor kon ik alleen maar op draadloos werken en op zolder ging dat niet)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor alle reacties!
Ik heb volgend systeem besteld (met het in acht nemen van jullie reacties):

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/6hialwm.jpg

Met het bespaarde geld was er ineens geld voor een Raptor, mooi meegenomen.

Het moederbord heeft onboard WiFi, ik ga eerst kijken of ik hiermee een stabiele verbinding kan maken met het netwerk, anders wordt het een (2e generatie :-) ) Ethernet over powerline adapter.

Nog 1 klein vraagje over het geheugen:
Klopt het dat 5400 en 5300 geheugen hetzelfde is, gewoon fabrikant-afhankelijk?

offtopic:
De webshop: http://www.fvw.be

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 19:56 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
PC5400 en 5300 zijn alletwee 667MHz. Het is gewoon een afronding van de fabrikant.

offtopic:
Daar heb ik mijn videokaart gaan halen :) Was wel even rijden :/ Verder een zeer kleine winkel maar wel goede voorraad.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Nochmaals 2900XT is sneller en goedkoper!

Specs

Pagina: 1