[XP] Hoe verander je een icoon van het type 'bestand'?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• infobot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik maak regelmatig gebruik van bestanden van het type 'bestand'. Dit zijn ruwe datafiles zonder extensie. De ikonen zien er nogal lelijk uit, hoe kan ik andere ikonen hiervoor kiezen? Als ik het bestand aanklik en bij eigenschappen kijk, kan ik niet zomaar een ander ikoon kiezen.
Bij extra \ mapopties \ bestandstypen zie ik het bestand van het type 'bestand' er niet bij staan. Een enkele keer stond die er wel ineens bij maar kon ik niet een ander ikoon kiezen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:31
Dat kom waarschijnlijk omdat het bestand geen file extensie heeft, dus valt er ook niks aan te kopplen. Wziw kun je dan bijvoorbeeld ook geen programma toewijzen waar deze bestanden standaard mee geopend worden.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-03 14:50

Spockz

Live and Let Live

Het is wel mogelijk. Je moet dan een aangepaste SHELL32.DLL gebruiken. Hoe je dat precies moet doen kan ik je alleen niet zeggen. :)

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

*O* Ik heb het!!! *O*

Doe het volgende:
Open Regedit (start > uitvoeren > regedit)
Open de sleutel HKEY_CLASSES_ROOT
Klik op die sleutel (map icoon) met de rechtermuisknop en kies Nieuw > Sleutel
Noem de sleutel "." zonder quotes.
Maak daaronder zoals je "." hebt gemaakt een nieuwe sleutel met de naam "DefaultIcon" (weer zonder quotes)
Dubbelklik op (Default) en vul hier het pad in naar je icoon. Bijvoorbeeld "Shell32.dll,80" zonder quotes (dit is het icoon van Schijfdefragmentatie). Let wel, als je een icoon wilt anders dan in shell32.dll of een ander systeem bestand (je hebt bijvoorbeeld je eigen icoon op D:\Iconen staan), dan moet je het volledige pad gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Sluit je Register Editor, heropen openstaande verkenner vensters en klaar. Je icoon heb je nu staan.

Commandline FTW

• infobot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-07-2024
Bedankt, het is waarschijnlijk de oplossing, maar ik krijg het niet helemaal voor elkaar. Met Shell32.dll,80 is het wel gelukt, maar met mijn eigen ikonen .ico files is het zeker niet gelukt.

Nog even een paar vragen.

Hero Of Time zei:
"Maak daaronder zoals je "." hebt gemaakt een nieuwe sleutel met de naam "DefaultIcon" (weer zonder quotes")

Infobot
Dat maken van die nieuwe sleutel DefaultIcon deed ik door met de rechtermuistoets te drukken op de sleutel ".", dat is dus goed.

Hero Of Time zei:
Dubbelklik op (Default) en vul hier het pad in naar je icoon.

Infobot
Wat wordt hier bedoelt een dubbelklik op DefaultIcon of op wat er rechts staat in het window, want daar staat 'standaard'. Ik heb op standaard gedrukt en daar
Shell32.dll,80 ingetypt en dat lukte.

Maar hoe kan ik nu mijn eigen ikonen .ico gebruiken?

[ Voor 20% gewijzigd door infobot op 03-06-2007 05:18 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij mij is het engels, dus staat er (Default), in het Nederlands dus (Standaard), zoals je hebt gemerkt. Waar je shell32.dll,80 hebt getypt, zet je het volledige pad naar het icoon. Staat dus je icoon op D:\iconen\cdrom.ico, dan vul je dat in maar vergeet in je icoonindex niet, getal na de comma. Dus D:\iconen\cdrom.ico,0 <- eerste icoon van het bestand, of bestandsicoon zelf. Als je bij de andere bestandstypes had gekeken, had je daar ook het een en ander kunnen zien hoe het staat. Als je overigens nog een naam wilt geven aan extentieloze bestanden, kan je dat hier ook doen, maar moet je tevens een extra sleutel aanmaken voor het icoon met eventuele omschrijving. Genoeg bestandstypes met voorbeelden in het register :).

Commandline FTW

Pagina: 1