Toon posts:

Artifacts: alleen door hitte?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC vertoont sinds enkele dagen artifacts. Niets wijst erop dat mijn videokaart te heet wordt. Ik ga er dus vooralsnog van uit dat mijn videokaart kapot is. Voordat ik een nieuwe kaart aanschaf - zijn er nog andere mogelijke oorzaken voor artifacts?

Mijn systeem: P4C 3GHz, 1GB RAM, MSI Neo2 MB, Radeon 9600 XT 256MB AGP, WinXP Pro SP2, Iiyama CRT op SUB-D out, Samsung LCD-TV op DVI out via SUB-D verloopje.

Ik heb al ge-experimenteerd met verschillende drivers, resoluties en refresh rates. Ook de voltages en temperaturen gecheckt.

De artifacts zijn: 1) bij 3D-games, polygonen, textures en pixels die er niet thuishoren, 2) bij DVD's en filmbestanden, -vooral groene- lijnen en vlakken en "pixel-ruis". Bij normaal Windows gebruik, geen (zichtbare) artifacts. De mate waarin de artifacts voorkomen lijkt random.

Als ik de ATI Catalyst drivers de-installeer en het standaard Windows drivertje gebruik, geen artifacts, maar ja, zonder specifieke drivers kun je niet zo veel met je videokaartje...

Heb ook een GeForce 4 MX 440 getest, hierbij geen artifacts, moederbord/AGP is dus in orde.

Conclusie: videokaart kapot, nieuwe kopen? Of weet iemand nog iets anders? Hulp is welkom, want ik heb eigenlijk geen geld voor nieuwe kaart (net Samsung LCD-TV gekocht!). Bedankt!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16

Xof

Zou heel goed kunnen dat je geheugen het begeven heeft op je kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, ik ga morgen nog even de Radeon in een ander systeem zetten, als een soort van ultieme test. Ik denk ook dat m'n video RAM brak is. Het kan zijn dat m'n videokaart onlangs een optetter heeft gekregen toen ik de VGA-kabel aan het verleggen was en vergeten was de PC uit te zetten... stom, stom, stom...

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:02:
Het kan zijn dat m'n videokaart onlangs een optetter heeft gekregen toen ik de VGA-kabel aan het verleggen was en vergeten was de PC uit te zetten... stom, stom, stom...
Dat zou normaal gezien geen kwaad kunnen doen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je voeding aan het verslijten is, waardoor, als de kaart moet presteren, het fout gaat. Een GF4 MX gebruikt heel wat minder stroom, dus dat het daarmee wel werkt, is niet echt verwonderlijk.
Films afspelen gaat in Windows doorgaans via Direct3D of DirectDraw en dus via de grafische kaart. Daarom heb je daarbij ook artefacts.

Het is inderdaad een goed idee om die kaart te testen in een andere PC.

Yes, but no.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik denk niet dat de voeding artifacts kan geven :P Als je kaart niet genoeg stroom krijgt kapt hij er gewoon mee en is het niet zo dat de ene helft van de kaart nog wel werkt en de andere helft niet. Ik denk dat het geheugen gewoon kapot is gegaan (redelijk bekend probleem bij de oude 9800 en 9600 kaarten).

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Warmte kan je uitsluiten door de pc kast open te zetten en bijvoorbeeld een tafelventilator er tegen aan te zetten. Eventuele warmteproblemen zijn dan zo opgelost. Blijf je het probleem houden... sja... ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Placid_K
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-06 09:32

Placid_K

Only one way to fly;mescaline

Toevallig hetzelfde probleem met een 7600GS (passief gekoeld). Bij bepaalde spellen heb ik er geen last.

Verwijderd

dikke kans dat dit toch een wartme probleem is inderdaad, draai voor de grap eens de artifact test van ATI-Tool en kijk dan naar de temp

Verwijderd

Topicstarter
Artifact-test van ATI? Waar kan ik die krijgen? Zit niet in mijn ATI-softwarepakket, alleen temperatuurmetertje en ATI Overdrive enzo.

Lijkt me overigens niet dat het een warmteprobleem is. Ik heb deze kaart al heel lang, en dan wordt-ie nu plotseling te heet. Ook de metertjes geven zeer nette temperaturen weer. Hoe kan het dan bijv. dat ik bij Pro Evo Soccer en DVD's meer last heb van artifacts dan bij Half-Life 2, toch een stuk zwaarder om te draaien? Ik heb de kast ook al opengezet, en dit leidt niet tot minder artifacts.

Mijn voeding zou in theorie trouwens brak kunnen zijn. Is een lang verhaal, maar inderdaad: als de Radeon te weinig stroom krijgt, zou-ie er toch helemaal mee stopppen? OK, we geven beeld, maar wel wat groene strepen erbij... makes no sense to me, maar misschien heb ik het fout.

Maar bedankt alvast, iedereen.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 17:16:
Artifact-test van ATI? Waar kan ik die krijgen? Zit niet in mijn ATI-softwarepakket, alleen temperatuurmetertje en ATI Overdrive enzo.

Lijkt me overigens niet dat het een warmteprobleem is. Ik heb deze kaart al heel lang, en dan wordt-ie nu plotseling te heet. Ook de metertjes geven zeer nette temperaturen weer. Hoe kan het dan bijv. dat ik bij Pro Evo Soccer en DVD's meer last heb van artifacts dan bij Half-Life 2, toch een stuk zwaarder om te draaien? Ik heb de kast ook al opengezet, en dit leidt niet tot minder artifacts.

Mijn voeding zou in theorie trouwens brak kunnen zijn. Is een lang verhaal, maar inderdaad: als de Radeon te weinig stroom krijgt, zou-ie er toch helemaal mee stopppen? OK, we geven beeld, maar wel wat groene strepen erbij... makes no sense to me, maar misschien heb ik het fout.

Maar bedankt alvast, iedereen.
Die artifact test zit in het programma ATI TOOL.
;) ff zoeken op google naar ATI Tool

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
http://www.techpowerup.com/downloads/Tweaking/ATITool
leonpwner1 schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:31:
Ik denk niet dat de voeding artifacts kan geven :P Als je kaart niet genoeg stroom krijgt kapt hij er gewoon mee en is het niet zo dat de ene helft van de kaart nog wel werkt en de andere helft niet. Ik denk dat het geheugen gewoon kapot is gegaan (redelijk bekend probleem bij de oude 9800 en 9600 kaarten).
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me juist wel mogelijk dat als het voltage net te laag is (of schommelt) de videokaart rare dingen gaat doen.
Maar zoals je zegt is dit een bekend probleem voor deze serie kaarten, dus waarschijnlijk ligt het niet aan de voeding.

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-07 13:54
Heb zelf ook een 9600XT gehad die op een gegeven moment artifacts in bepaalde spellen ging weergeven. Het duurde niet lang (paar weken) of het begon ook in windows.. Het moment dat hij stierf was wel vet.. Redelijk vage kleuren en zooi op het scherm! schitterend...

Verwijderd

Topicstarter
OK, mensen bedankt!
Ik ga 'm morgen in een ander systeem testen. Vertoont-ie daar ook kuren, dan is het videogeheugen kapot, doet-ie het daar normaal, dan is waarschijnlijk de voeding van mijn PC brak.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Probeer em eens met atitool te underclocken. De GPU en het mem afzonderlijk. Weet je meteen welke van de twee het begeven heeft en misschien als je em al een paar Mhz underclocked dat je problemen verdwenen zijn. (voor voorlopig)

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Jo0Lz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-07 22:34

Jo0Lz

Lick the box!

Ik had dit probleem met m'n Asus GeForce 6800GE. (V9999).
Opeens allerlei rare dingen op het scherm, tijdens het spelen van CS:S, maar niet met video of bv. Guild Wars.

Een paar week later begon hij gewoon de pc random te rebooten, vastlopers, etc.
Van alles geprobeerd, andere pc, maar het probleem bleef.

Heb hem toen maar opgestuurd, ding bleek inderdaad defect.
Hij is teruggekomen, maar sindsdien kan ik de unlocked onderdelen van de kaart niet meer unlocken.
Doe ik dat wel, dan heb ik direct overal artifacts.
Die 6800GE kan dus niet meer geoptimaliseerd worden :{.

Twitch | YouTube | Jo0Lz#2351 | Steam | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Jah, heb die artifact-test gedraaid. Zie niets anders dan artifacts, allemaal gele puntjes. Ik weet niet of dat de bedoeling is bij zo'n artifact test. Als-ie de kloksnelheid opvoert lijken de artifacts meer te worden, maar soms gaat het ook de tegenovergestelde richting in. Valt niet echt een pijl op te trekken. Ook downclocken leidt niet tot een logisch verband of zo.
Ga 'm nu dus nog effe in een andere PC bouwen.
Trouwens: ik zal waarschijnlijk een nieuwe AGP-kaart moeten komen (MB w/o PCI-E). GeForce 7600 GT... goede keus? 't Is niet het nieuwste van het nieuwste, maar ja, budget + AGP-only.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:35
Zit er een ventilatortje op je kaart en zo ja doet ie het nog?

Verwijderd

Topicstarter
luckyjan schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 11:20:
Zit er een ventilatortje op je kaart en zo ja doet ie het nog?
Heb ik al gecheckt, draait als een tierelier en heb 'm ook nog onlangs ontstofd.

Verwijderd

Topicstarter
Net nog zitten kloten met de ATI Tool. Als ik de Max Core opzoek, clockt-ie 'm UNDER. Als ik de Max Mem opzoek, blijft-ie maar OVERclocken. Misschien toch niet het geheugen, alhoewel geheugen best stuk kan zijn zonder te heet te worden natuurlijk ;) Maar de Core geeft errors, Mem niet.

Verwijderd

Topicstarter
OK, in een andere PC ingebouwd, ATI Tool gedraaid... geen f*cking artifacts...! Videokaart is dus in orde... lijkt mij dan. Nou, voeding testen dan maar he! Gdvrdm.

Verwijderd

Topicstarter
Jo... excuse my ignorance. Het was inderdaad de voeding. Net een oud voedinkje ingebouwd... weg artifacts! Dit bespaart me weer een dure aanschaf van een nieuwe kaart, dank u zeer degenen die zeiden dat het de voeding was. Alhoewel... ik heb me nu al lekker zitten maken voor die GeForce 7600 GT... ;)

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:34
Ik weet 't nit zeker hoor maar je voeding leverd altijd standaard een aantal volt dat is meestal wel goed. Maar het gaat dan eerder om het aantal watt wat zo'n voeding genereerd.
Volgens mij iig.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, de voltages waren goed.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-06 12:11

Vuurvoske

Nunquam cede!

Post er eens een screen van, maar ik denk dat ik het al weet. Geheugen op je graka is kapot.
Heb namelijk atm zelf mijn x1900xt RMA vanwege hetzelfde probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door Vuurvoske op 06-06-2007 09:53 ]

Beroeps brabander

Pagina: 1