Vista meldt meerdere netwerken waardoor geen internet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mvanleent
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik zal beginnen met het schetsen van mijn netwerk.
Op dit moment maak ik gebruik van de router die ik gekregen heb van Versatel (20 Mbit abbo Davolink DVR201).
Hierachter hangt een switch met daaraan een Linkstation Pro NAS en 2 PC's.
PC 1 draait Windows XP pro en PC2 draait Windows Vista.

PC1 heeft geen enkel probleem met het detecteren van het netwerk en het verbinden met internet.

PC2 kan connecten met 2 netwerken, een onbekend netwerk en mijn thuis netwerk. Hierdoor is het niet mogelijk om met PC 2 een verbinding op te stellen met internet.

Als ik via het netwerkcentrum\aanpassen\netwerklocaties samenvoegen of verwijderen klik, dan krijg ik slechts 1 netwerk te zien. Dit is mijn thuisnetwerk.

De problemen zijn begonnen nadat ik de NAS server heb geinstalleerd. Beide PC's kunnen gewoon gebruik maken van de NAS. Als ik echter de NAS server uit het netwerk verwijder, dan kan PC2 nog steeds geen verbinding krijgen met het internet.

Als ik nu de Vista PC direct op de router aansluit wil hij helemaal geen verbinding maken. Het lijkt er dus op dat op de een of andere manier problemen zijn met DHCP. Echter als ik de IP configuratie zelf opgeef wil de PC nog steeds geen connectie maken met het internet. Ik heb via google en got al gezocht naar een oplossing, maar tot op heden ben ik die nog niet tegengekomen.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Verwijderd

PC2 kan dus geen verbinding maken met het draadloze netwerk? Begrijp ik dat goed?
Als PC1 gewoon via DHCP een IP toegekend krijgt, neem ik aan de DHCP gewoon goed verloopt. Als PC2 geen verbinding krijgt met het draadloze netwerk, dan zit er iets fout of in je AP of in NIC, of in de instellingen van je Windows Vista.
Als PC2 wel verbinding met het netwerk krijgt, maar een APIPA adres krijgt (169.254.x.x), dan is er idd iets mis met DHCP...

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-03 21:24
Nu spreek je jezelf een beetje tegen :-), DHCP lijkt het gewoon te doen, toevallig een beveiligd netwerk en de key wel bij PC1, maar niet bij PC2 ingesteld?

bl44t

• mvanleent
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Heel mijn netwerk is verbonden door middel van UTP. Ik maak dus geen gebruik van wireless. PC1 en de NAS hebben automatisch een IP adres via DHCP gekregen van de router. PC2 krijgt echter geen IP adres ook al wordt deze direct op de router aangesloten.

• Monkii0110
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-03 14:46

Monkii0110

This is Sparta!!!

Mijn voorzichtige constatering:
- Router werkt goed (NAS en PC1 doen het prima)
- DHCP werkt dus ook goed.

Eerste conclusie:
- Moet aan de kabel tussen pc 2 en router liggen
- of het ligt aan de netwerkkaart van PC2 (denk aan driver oid)

Testen:
- Kabel van de NAS of PC1 gebruiken om PC 2 aan te sluiten
- En, (ik neem aan dat je een onboard NIC gebruikt, meestal standaard tegenwoordig). Maar je zou kunnen proberen om een ander kaartje in je pc te stoppen en de onboard in de BIOS ff uit te schakelen om zo te testen of het aan de onboard NIC ligt.

Doet het extra kaartje het niet?
Dan zou ik de router toch maar eens een keer helemaal resetten en de settings opnieuw instellen.
Ik heb wel eens gehad dat mijn DHCP server hing, maar de apparaten die er aan zaten hielden gewoon hun ip adres die ze eerder in de lease gekregen hadden.
Echter je zou ook in de router de DHCP range kunnen veranderen en kijken of alle pc's opnieuw een lease aangeboden krijgen als je ipconfig -release en daarna ipconfig -renew in typt in de command prompt.

Met deze info zou je verder moeten kunnen onderzoeken waar je probleem ligt.