Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat zijn je rechten bij een bedrijfsovername

Pagina: 1
Acties:
  • 1.786 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Topicstarter
Het bedrijf waar mijn moeder werkt is verkocht aan een ander bedrijf.

Ze werkt al meer als 20 jaar bij het bedrijf, echter er staan geen arbeidsvoorwaarden op papier (het is een klein bedrijf en geen cao). Het nieuwe bedrijf heeft andere arbeidsvoorwaarden.

De overname is al gerealiseerd zonder dat het met het personeel is doorgesproken. Er is alleen aangegeven dat het geen negatieve impact zal hebben.

Mijn vragen zijn.
- kan de nieuwe werkgever de arbeids voorwaarden zomaar (negatief) aanpassen?
- maakt het daarbij nog uit of de voorwaarden expliciet op papier staan?
- mijn moeder werkt in deeltijd, in een vast schema. Kan de nieuwe werkgever daar nieuwe eisen aanstellen?

Everything is better with Bluetooth

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Over dit onderwerp is heel veel op internet te vinden gezien dit regelmatig gebeurd.

Probeer de links in deze google zoekopdracht eens...

http://www.google.com/sea...neel+bij+bedrijfsovername

O.a. heb ik dit voor je gevonden

Bedrijfsovername

Als een bedrijf wordt overgenomen, neemt het overnemende bedrijf ook al het personeel over. Alle rechten en plichten gaan over op de nieuwe eigenaar.
Bij de overname kan geen wijziging van de arbeidsovereenkomst worden bedongen. Deze regeling beschermt werknemers tegen ontslag en verslechtering van hun arbeidscontract.
De oude werkgever is tot een jaar na de overname hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst die zijn ontstaan voor het tijdstip van de overname.

[ Voor 51% gewijzigd door Backpacker op 01-06-2007 22:43 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

is de rechtsvorm van het bedrijf een B.V. ?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Topicstarter
Lordy79 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 22:42:
is de rechtsvorm van het bedrijf een B.V. ?
Ja het betreft een bv

Verwijderd

Ik zou denken dat een bedrijf alle werknemers dus ook zo overneemt, zoals de "huidige" situatie. Of het zou aangekondigd moeten worden (een eventueel (massa)ontslag). Sinds dat de orde van de dag is, in ieder geval in het 'grote' bedrijfsleven, zou ik alert blijven.

• Fonzie27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 14:16
- kan de nieuwe werkgever de arbeids voorwaarden zomaar (negatief) aanpassen?
- maakt het daarbij nog uit of de voorwaarden expliciet op papier staan?
- mijn moeder werkt in deeltijd, in een vast schema. Kan de nieuwe werkgever daar nieuwe eisen
Waar je mischien wat aan hebt is dit, http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=23923

Hierin staat het volgende vermeld.

De nieuwe werkgever mag geen veranderingen in de arbeidsvoorwaarden bedingen die nadelig zijn voor de werknemers. Ziet de werknemer de bedrijfsovername zelf niet zitten, dan is het een ander verhaal.

en

Alle werknemers die op basis van een arbeidsovereenkomst in dienst zijn van het bedrijf dat wordt overgenomen, komen bij de koper (nieuwe werkgever) in dienst. Dit geldt niet voor oproepkrachten, uitzendkrachten en stagiaires.

Volgens de wet mag een overgang geen nadelige gevolgen hebben voor werknemers. Het kan voorkomen dat werknemers moeten afvloeien (overtolligheid), maar daar staat dan wel een hoge vergoeding tegenover.

Bestaat er iets van een OR bij het bedrijf, ik gok van niet aangezien je aangeeft dat het een klein bedrijf is en onder de 50 man personeel is het niet verplicht nl. Als dit wel zo is dan dient de OR ervan op de hoogte te zijn en deze zal ook een adviesaanvraag ontvangen met daarin de voorwaarden. Deze weten meestal meer te vermelden aangezien zij ook de belangen behartigen van het personeel. Wat je ook kunt doen is contact opnemen met de vakbond en de vragen daar neerleggen en evt. ook hun inschakelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Fonzie27 op 04-06-2007 01:41 ]

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

als het een BV is, is het sowieso heel simpel want het enige dat verandert is de aandeelhouder.

Maar alle rechten en plichten van de rechtspersoon 'Pietjepuk B.V.' gaan naadloos door bij een wisseling van de aandeelhouder.

( Bij een VOF en eenmanszaak waarschijnlijk ook, maar dat weet ik niet zeker )

Verwijderd

Sowieso maakt de rechtsvorm niet uit, omdat de regeilng inzake overgang van een ondeerneming gebaseerd is op een Europese richtlijn. Die gaat niet uit van een bepaalde formeel-juridische rechtsvorm zoals een BV mnaar enkel van het begrip 'onderneming' dat daar een meer economische betekenis heeft. Bij een BV maakt het sowieso in beginsel niet uit omdat idd alleen de aandelen worden overgedragen en dus de formele contractsband tussen werknemer en BV-werkgever niet wordt aangetast, maar dan nog speelt die regeling op de achtergrond om te voorkomen dat bij\v. vlak na overdracht van de aandelen de werknemer wordt ontslagen. Mag ook niet.

Verwijderd

Lordy79 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:57:
als het een BV is, is het sowieso heel simpel want het enige dat verandert is de aandeelhouder.
Dat hoeft niet. Een BV kan ook alleen (een deel van) zijn activiteiten verkopen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat blijft staan is natuurlijk dat er niets op schrift staat. Je moeder kan beter vast zoveel mogelijk bewijs van afspraken en condities noteren voor het geval er conflicten ontstaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 12:19:
[...]

Dat hoeft niet. Een BV kan ook alleen (een deel van) zijn activiteiten verkopen.
Ts zei "Het bedrijf waar mijn moeder werkt is verkocht aan een ander bedrijf."

Dus ik ga er vanuit dat het hele bedrijf verkocht is en niet een deel van de activiteiten. En anders is die deelactiviteit waarschijnlijk een dochteronderneming en dus ook een losse BV ;)

Wat gambieter zegt is zeer juist en goed advies: ga een dossier aanleggen en vraag desnoods een kopie van eerdergemaakte afspraken op. En ik neem aan dat de moeder van TS wel een arbeidsovereenkomst heeft waar e.e.a. aan rechten (en plichten) instaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Lordy79 op 06-06-2007 21:15 ]

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Topicstarter
Even reageren op de vragen:
De bv is inclusief personeel en activiteiten overgenomen
Er staat niks op papier, zelfs geen arbeidsovereenkomst!

Een aantal zaken onder de "nieuwe arbeidsvoorwaarden" verslechteren o.a. het pensioen 75% ipv 100%. De rest van de arbeidsvoorwaarden zijn wel beter tov de oude situatie. Echter men berekent als volgt: alles in de oude situatie bruto opgeteld (maandsalaris, vakantie geld, eindejaars uitkering etc). Dan stellen ze dat gelijk het totale salaris in de nieuwe situatie. Echter daarin wordt alles "verekend" zodat het (brutto en) netto maandsalaris lager uitvalt.

Ik vind dit een vage gang van zaken want dit betekend dus dat je zelf de betere arbeidsvoorwaarden betaald (bv zoals het hebben van meer vrije dagen). En ze heeft daar niet omgevraagd (het nieuwe bedrijf wil natuurlijk de arbeidsvoorwaarden voor iedereen gelijk hebben.

Concreet heb ik de volgende vraag
Mag deze berekening zo, of wordt dit gezien als "verslechtering van hun arbeidscontract." zoals in bovengenoemde (wettelijke) regelingen en moet je naar de verschillende onderdelen kijken? Dus naar het netto maandsalaris, ipv van het bruto totaal (jaar)salaris/bedrag?

Verwijderd

je loopt dus tegen 2 problemen aan:

1) heeft je moeder een arbeidsovereenkomst ?; en
2) mag deze arbeidsovereenkomst aangetast worden op de wijze dat dit nu lijkt te gebeuren bij overname.

Het antwoord op vraag 1 lijkt me met 20 jaar "arbeids"verleden bij dat bedrijf duidelijk, aangezien er na 3 maanden arbeid al een "vermoeden van arbeidsrelatie" ontstaat. Je daar zorgen over maken is dan ook niet nodig, hoewel werkgevers natuurlijk wel eens kort door de bocht "geen contract, geen arbeidsovereenkomst" willen redeneren.
Kleine kanttekening is dat het zonder contract natuurlijk wel wat lastiger is duidelijk te krijgen wat nu precies de arbeidsvoorwaarden waren in de oude situatie. Loonstrookjes/bankafschriften/voor jezelf op een rijtje zeggen wat je nu precies kreeg aan vrije dagen e.d. kan daarbij geen onnodige voorzorgsmaatregel zijn; ook in het geval dat je nieuwe werkgever de arbeidsrelatie in huidige vorm wenst te respecteren is het geen onredelijk verlangen van hem dat hij wenst dit op schrift te zetten.

Het antwoord op vraag 2 is ook al verteld; het verkopen van de BV (relevant is eigenlijk enkel dat het een onderneming is) geeft geen speciale mogenlijkheden voor de (nieuwe) werkgever de arbeidsoverenkomst aan te passen. De vraag rest dus of een werkgever uberhaupt zulke aanpassing in de arbeidsovereenkomst eenzijdig kan doorvoeren. Ook het antwoord daarop zal toch duidelijk "nee" moeten zijn. "Positief" is dermane subjectief in zo'n geval dat dit zich toch niet leent voor eenzijdige wijziging; wellicht hecht een werknemer wel veel waarde aan zijn vakantiegeld, of juist aan zijn vakantiedagen en ervaart hij een "compenserende" loonsverhoging voor het uurloon niet als compenserend. Het is niet aan de werkgever om hier op eigen intiatief mee te gaan gochelen en pensioen inruilen voor meer nettoloon of bijvoorbeeld mensen vrijdag een uurtje langer pauze te laten houden om zo een week van de vakantiedagen af te snoepen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 22:42 ]

Pagina: 1