Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

Topicstarter
Ik heb gisteren een nieuwe tweedehandse telefoon gekocht, en nu wil ik mijn 'oude' SonyEricsson T630 bewaren als reserve, bijvoorbeeld voor het geval de nieuwe kapot is. Nu vraag ik mij af hoe ik dat het beste kan doen? Ik heb het dan voornamelijk over de accu. Het is niet handig dat als ik de telefoon weer nodig heb dat dan de accu compleet op is. Wat moet ik dus doen om de accu in een goede staat te houden? Ik zat zelf te denken aan:
- accu bewaren buiten de telefoon
- eens in de paar maanden de accu in de telefoon stoppen en dan leeg laten worden, daarna weer opladen
- bidden :P

Is dit zinvol, of kan ik net zo goed de accu erin laten zitten en verder nooit naar omkijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Is dit zinvol, of kan ik net zo goed de accu erin laten zitten en verder nooit naar omkijken?
Dat gewoon doen. Telefoon uitlaten en niet meer naar om kijken en weer pakken als je hem nodigt hebt. De rest doet eigenlijk amper aan de levensduur van de batterij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Dat kan wel... :)

Mijn oude siemens s60 heeft al jaren de accu er in en functioneert regelmatig nog als wekker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Een lithium-ion batterij kun je het beste opgeladen bewaren. Probeer in ieder geval te voorkomen dat hij helemaal leeg is als je hem voor langere tijd ( > 1 maand) niet gebruikt, dat is slecht voor li-ion batterijen. Dat is ook de reden dat li-ion batterijen bij nieuwe apparaten opgeladen worden geleverd. Vergelijk dat met de NiMH batterijen die zodanig opgeladen worden geleverd dat het nieuwe apparaat hooguit enkele minuten aangezet kan worden voor testdoeleinden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86670

Bij Li-ion: zorg ervoor dat de batterij ongeveer voor 50% opgeladen is. Bij voorkeur bewaren in de koelkast. 't Is wat vreemd, om een batterij tussen je botervloot en je broccoli te hebben liggen, maar dit komt de levensduur nog verder ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Li-ion batterijen hebben ook een max levensduur van 5 jaar. Dus op zich is het niet iets waar je echt rekening mee moet houden. Ik denk dat alle genoemde tips nauwelijks effect hebben, maar handig is het wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

DaannO schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 23:51:
Li-ion batterijen hebben ook een max levensduur van 5 jaar. Dus op zich is het niet iets waar je echt rekening mee moet houden. Ik denk dat alle genoemde tips nauwelijks effect hebben, maar handig is het wel. :)
Nouja in zoverre dat een batterij van enkele maanden oud gewoon echt kapot kan gaan van iets langer dan een maand geheel ontladen bewaren. Na die maand kon ik blijven laden, maar was de standbytijd nog maar enkele minuten.
* Canaria spreekt uit ervaring...

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
"Leuk voor als de oude kapot is" _O-

Ik zou hem zelf idd ongeveer tot 40% opladen (nogal lastig te bepalen op een telefoon, maar zeg maar tot de helft opgeladen) en dan in de koelkast leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Canaria schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 22:59:
Een lithium-ion batterij kun je het beste opgeladen bewaren.
Uhm. 40% lading. En even belangrijk: zo koel mogelijk. Als je 'm goed waterdicht kunt verpakken is de koelkast de beste plek. Wel eerst opwarmen (en dat duurt een dag) voordat je 'm gebruikt of laadt. En waterdicht is _echt_ belangrijk. Bij 0 graden is het ladingsverlies 6 procent per jaar, bij 20 graden is het bijna driemaal zoveel. Dus, afhankelijk van je opslagtemperatuur, eens per jaar of eens per vier maanden even een beetje bijladen, zodat je weer op de 40% zit. Bevriezen is geen goed idee.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Koelkast raad ik trouwens erg af. Het is nogal vochtig daarbinnen en als hij net te lang open staat dan gaat het condenseren. Hierdoor kan je toestel dus kapot gaan.

* DaannO en elektronica gaan nooit goed samen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:04

rg-mohwa

Phoe Hé

/me en elektronica gaan nooit goed samen!
Waterkoeling en een pc werkt behoorlijk goed hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 21:34
DaannO schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 00:06:
Koelkast raad ik trouwens erg af. Het is nogal vochtig daarbinnen en als hij net te lang open staat dan gaat het condenseren. Hierdoor kan je toestel dus kapot gaan.

* mastair en elektronica gaan nooit goed samen!
Je kan hem toch vacuum verpakt in een plastic zakje in de koelkast bewaren. ;)

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
mastair schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 12:23:
[...]

Je kan hem toch vacuum verpakt in een plastic zakje in de koelkast bewaren. ;)
Tot dat er meiden over de vloer komen en zich afvragen waarom er een GSM naast de Rosé staat, en je dan niet anders kan dan toegeven een enorme nerd te zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13
Ik heb hem gewoon in bewaring gegeven aan een vriend, dat werkt ook prima :)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Kan je een heel intressant gesprek op hangen over oplaad tijden, accu type's en hoe ze het beste hun telefoon kunnen bewaren :+

(of je zegt, ik had een heet telefoontje :+ )

[ Voor 16% gewijzigd door battler op 02-06-2007 12:37 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou dr ook niet al te veel moeite in steken. Je zou hem hoogstens eens als je er zin in hebt hem even een paar dagen aan kunnen laten staan en dan weer opladen. Al vraag ik me af of het echt veel uit zal maken voor de levensduur. En aangezien je hem alleen nog voor nood wilt gebruiken kun je hem iig altijd nog wel met de adapter gebruiken...
Verder staan er op marktplaats ook regelmatig advertenties voor imitatieaccu's voor €7,50 oid. Zo'n ding kun je desnoods ook nog bestellen als je nieuwe phone kapot is en de accu van je oude T630 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de tips, maar... Er zit geen Li-Ion accu maar een Li-Polymer accu in :P Geldt dan hetzelfde advies? (met 40% lading in de koelkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140806

je telefoon als alarm gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
En niet vergeten binnen het jaar je pre-paid kaartje te opwaarderen, anders vervalt je nummer en kan je alsnog niet bellen met je volle accu (aangenomen dat je wilt bellen als je je huidige toestel kwijt raakt, en dus niet die sim kunt gebruiken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben vooral bang voor kapotte hardware. Mijn vorige telefoon is 3x opgestuurd geweest voor reparatie, en mijn laptop 2x. Iedere keer is het weer behelpen met oude troep. Mijn T630 is nog helemaal goed, en het is ook een fatsoenlijke telefoon. Daarom wil ik hem bewaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-07 23:34
DaannO schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 23:51:
Mijn 1e Li-polymeer accu (van een T39m) heeft het 4 jaar uitgehouden zonder noemenswaardig standbytijd verlies. Daarom vind ik een max levensduur van maar 5 jaar moeilijk te geloven. (telefoon overleden aan waterschade, de accu doet t mogelijk nog steeds ;) )
Ik bewaar mijn telefoons gewoon in een la met de accu er in, wel leg ik ze meestal opgeladen weg. Volgens mij hoef je niet moeilijk te doen met de accu in de koelkast, dat je reserve telefoon een paar procent minder standby heeft lijkt mij geen groot probleem, het is maar een reservetelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03

Ginz

Trek Superfly 5 powered

De levensduur van een Li-ion of Li-Polymer is niet tijd, maar cycli gebonden....

En dan bedoel ik met een cyclus dat hij van 100% opgeladen helemaal leeg gaat en daarna weer tot 100% is geladen. Hem 5x voor 20% opladen is dus nog steeds 1 cyclus.

En de Ericsson BUS-10 accu's (ja, die van de T28/29/39) zijn echt perfecte accu's. Zo dun en dan zulke standby tijden behalen met de T39m is heel netjes... En ik heb er thuis echt een stuk of 10 en heb nog niet bij 1 gemerkt dat de standby tijd drastisch is verminderd.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Pagina: 1