PC na uitschakelen onboard video en CMOS reset

Pagina: 1
Acties:

• tgnl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09-2025
Hallo beste mensen,

1. De PC in kwestie:
Compaq Evo D310v
Celeron 1,8
512 MB
Intel chip 845G met onboard video
cd speler, hdd, floppy
250 watt voeding

2. Het probleem:
Hij doet bijna niks meer.
Bij het opstarten lichten achtereenvolgens de LEDs van het toetsenbord en van de CDRom
op. Vervolgens de LED van de floppy drive. Die blijft ruim 1 minuut branden en gaat dan ook uit. De Fan van de processor draait

3. Hoe is het zo gekomen?
De PC heeft onboard video. Ik wilde overstappen op een AGP kaart, een dual Matrox (G 450?). Bij het instaleren daarvan werd de onboard video niet vanzelf uitgeschakeld. Er werd niet vanzelf overgeschakeld op de matrox kaart.
Daarom heb ik eerst de onboard AGP in apparaatbeheer uitgeschakeld. Hernieuwde installatie van de Matrox kaart mislukte opnieuw.
Vervolgens de CMOS gereset.
Bij inschakelen (met F10) verscheen netjes de BIOS setup. Daarin wat rondgesnuffeld naar een schakeloptie voor voor video. Niet gevonden en vervolgens de stekker uit de PC getrokken (dat had ik misschien niet moeten doen)

4. Mijn diagnose
Misschien is het BIOS corrupt geworden. Een tweede optie is dat het bios nog prima is maar geen geen video apparaat kan vinden (de onboard video had ik uitgeschakeld) en dus ook geen beeld op de monitor kan leveren.

5. Is hier nog redding mogelijk?

Ton