Stevige studielaptop

Pagina: 1
Acties:
  • 1.766 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Mijn huidige laptop (een Dell Inspiron 510m die toch een drietal jaar trouw gediend heeft) is momenteel een beetje aan het doodgaan (de backlight is kapot), en omdat reparatie waarschijnlijk wel wat duiten zal kosten, en ik mij tegen de eerstvolgende september toch een nieuwe notebook zou aanschaffen (in verband met verdere studies), ben ik de laptopmarkt momenteel alvast even aan het aftasten. Waarschijnlijk zit het er wel in dat ik rapper dan gepland op de aanschaf van een nieuwe laptop overga, vermits dat ouderwets pc'tje van de oudertjes toch ook niet alles is.

Zoals gezegd zal ik hem (al denk ik over een laptop liever in vrouwelijke termen, maar dat zullen we maar even buiten beschouwing laten ;)) voornamelijk al studerend (of dat zou toch moeten) gaan gebruiken, wat in mijn geval (gezien de niet erg technische studie) vooral surfen en wordprocessing zal zijn. Wel zal hij/zij elk weekend van kot naar huis verhuisd worden, en hecht ik sowieso veel waarde aan stevigheid; des te minder tierlantijntjes, des te beter, des te robuuster, des te toffer.

Zoals gezegd zal hij/zij voornamelijk gebruikt worden om wat op te typen/surfen. Wel zou ik hem/haar op kot graag aansluiten op een extern scherm (met toch een diagonaal van enkele inchen), waardoor ik niet echt weet of wat voor eisen ik zou moeten stellen aan een grafische kaart. Zo is het onboard Intel-kaartje van de Inspiron 510m waar ik het eerder over had niet in staat een resolutie van pakweg 1680*1050 tevoorschijn te toveren, maar ik heb dus totaal geen idee hoe het vandaag de dag met onboard graka'tjes gesteld is. Dit aansluiten op een extern beeldscherm zal waarschijnlijk in `clamshellmodus' gebeuren (als ik dat zo mag noemen), dus ook met een extern toetsenbord en muis en whatnot. Ik schat dat de laptop ongeveer een zestig procent van de tijd zo aangesloten zal zijn, er vanaf hangend hoeveel/hoevaak ik hem/haar mee naar de les zal nemen.

Hierom verkies ik draagbaarheid boven (laptop)schermgrootte; de 13,3" van mijn broers MacBook lijken mij hiertussen een gulden middenweg. Wel hou ik van een scherpe weergave en een iets hogere resolutie; wederom zou iets à de resolutie van een MacBook (1280*800) tof zijn.

Verder zal ik er waarschijnlijk (Ubuntu) Linux op draaien, en hou ik niet echt van overdreven veel gepruts. 't Zou dus wel tof zijn moest alles meteen (h)erkend worden en werken, al verwacht ik niet dat dat al te veel problemen zal opleveren. Daarbij komt wel dat ik wat grafische eyecandy nooit echt uit de weg ga en het wel zou apprecieren moesten Beryl en Compiz en alles daartussen in (ben er ook niet zo heel gedreven in, zoals blijkt) netjes werken. Maar dat deed het op mijn 510m eigenlijk ook wel. Ik meen dat nVidia-kaarten de verstandigste keuze zijn bij Linuxgebruik?

Maximaal kan ik zo 'n 1400 spenderen.

In concreto ben ik dus op zoek naar een laptop die wat kan hebben, maar daarom niet te veel moet inboeten qua prestaties (hoewel ik ze niet altijd optimaal zal gaan benutten) of dingen zoals schermkwaliteit en batterijduur (het hoeft niet ultradraagbaar te zijn, maar een drietal uur zou hij/zij toch wel mogen hebben), voor een, jawel, eerder zachtaardig prijsje.

Zelf lijken verschillende Lenovolaptops, vooral vanwege de vermeende duurbaarheid (ik zou 't wel graag hebben moest de computer toch zo'n viertal jaar van intensief gebruik volhouden, ik heb ook niet graag iets in mijn handen waarvan ik bang heb dat het wel eens zou kunnen barsten wanneer ik er wat 'ruwer' mee omga --- ik snap wel dat het niet de bedoeling is dat er met een hamer op een laptop wordt getimmerd, maar ik hou wel van de extra zekerheid iets stevigs onder mijn handen te hebben. Daarnaast ben ik ook wel liefhebber van lekker wegtokkelende toetsenborden) me wel interessant. Een model uit de Z- of R-series, of misschien een (goedkoper) model uit de T-reeks, bijvoorbeeld. (Die beschikken ook wel over `prullaria' waar ik weinig aan ga hebben --- vingerafdrukscanners en dies meer --- maar de duurbaarheid maakt veel goed.)

Het `probleem' met Lenovolaptops is echter dat eentje kopen precies niet zo eenvoudig is dan gehoopt. Verdelers zoeken is (zeker in Belgie, blijkbaar) vervelend (voor mij dan toch), zeker voor een laptop binnen mijn budget. Moet ik mij er maar bij neerleggen dat een degelijke (IBM-)businesslaptop buiten mijn budget ligt?

Verder vind ik de huidige generatie (consumenten)Dells vrij lelijk en ook wat te plastiekerig, heb veel slecht gehoord over Acers en Packerd Bells, denk dat ik bij een Zepto te veel betaal voor een grafische kaart die ik toch niet ga gebruiken (te kort door de bocht?) en bij een Vaio te veel betaal voor het design (en daarbij voelt de Vaio van mijn zus mij ook wat te kramakkelig aan. Voor de rest heb ik eigenlijk weinig tot geen ervaring met de notebookmarkt (waardoor al het voorgaande wel eens heel erg fout zou kunnen zijn).

Alvast bedankt (voor 't lezen --- en 't antwoorden :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
1. Wat een verhaal, dat ik zo gek ben om dat nu te lezen
2. Nederlandse vertaling van de "Kot" Wiki, Je ne parle pas francais ^^

Ontopic:
Tegenwoordig zouden alle laptops de resolutie van 1650x1050 wel aan moeten kunnen, al dan niet met neiwuere/modded drivers. Vind het raar dat die Intel die je nu hebt dat niet kan. Wel eens nieuwe drivers geprobeerd?

Zepto heeft ook wel modellen met een Intel GMA er in ipv dikke 7600/8600. Zelf zat ik echter eerder te denken aan een MSI S26x of S27x laptop. Die dingen lijken wel wat op een macbook en zijn 12.1" dus mooi draagbaar. Ik weet niet hoe het zit met Linux, maar dit zijn de grootste verschillen tussen die 2 laptops:
S26x: Intel Core 2 Duo, GMA graphics
S27x: AMD Turion 64 X2, ATI Radeon X1100/X1150 graphics.

Deze laptops zouden met een grote accu de 4-5 uur kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Zoals ik lees heb je inderdaad geen dikke videokaart nodig, dus 't zou zonde zijn om daar veel geld aan te spenderen. Als je dan 'n budget van 1400,- hebt, heb je dus heel wat besteden (omdat je vaak veel betaald voor'n goede videokaart) Zodoende kun je idd kijken naar de al door Gremlin-Online genoemde MSI notebooks! Je kan ook 'n stapje groter (14,1") en dan kijken naar de Asus A8 serie!

Zepto heeft idd ook notebooks zonder dikke videokaart en als 't goed is komt binnenkort de 14,1" Zepto Znote 6024W uit, die dus geen dikke videokaart heeft (en z'n grote broer de 6624W wel)

Voor de rest hebben BTO en Compal nog leuke 14,1" modellen, die je zelf helemaal kunt configgen!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 20:13
Voor genoemd doel zou ik zelf een tweedehandse ibook 12" nemen. Lekker goed draagbaar, robuust, lange accutijd en altijd ready. Scherm openklappen en beginnen, scherm dichtklappen en wegwezen. Handig voor in de college zaal.
In plaats van linux dan maar unix via mac os x. Heb zelf nu een macbook pro, maar wil er nu ook een oude ibook erbij, voor al die momenten waarbij ik de macbook net te fragiel of onhandig vind. Zoals met vakantie en zo of lekker in bed internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Zo'n budget en dan 'n 2e hands aanschaffen.. ietwat dubieus imho -O-
(en helemaal als dat jee eerste bericht is terwijl je al 5 jaar geregistreerd staat :9 )

[ Voor 43% gewijzigd door CLB op 02-06-2007 01:18 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:45
Misschien iets heel anders, maar check ebay eens: http://cgi.ebay.nl/New-IB...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Alleen even vragen of hij ook naar Belgie verzend.
Ligt misschien iets boven je budget (zal dan ergens rond 1450 uitkomen), maar ik heb mijn T60 ook bij hun gekocht. Verzenden duurt wat langer aangezien de laptop uit Hong Kong komt en ze de laptop eerst naar een depot van hen hier in Nederland stuuren, zodat jij geen importkosten hoefde te betalen.

En ik kan je zeggen de T60 bevalt prima, fantastische bouwkwaliteit, geweldig toetsenbord, zeer snel, eigen grafische kaart en een hoge resolutie scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:21

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Slomy schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:15:
Misschien iets heel anders, maar check ebay eens: http://cgi.ebay.nl/New-IB...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Ligt misschien iets boven je budget (zal dan ergens rond 1450 uitkomen), maar ik heb mijn T60 ook bij hun gekocht. Verzenden duurt wat langer aangezien de laptop uit Hong Kong komt en ze de laptop eerst naar een depot van hen hier in Nederland stuuren, zodat jij geen importkosten hoefde te betalen.

En ik kan je zeggen de T60 bevalt prima, fantastische bouwkwaliteit, geweldig toetsenbord, zeer snel, eigen grafische kaart en een hoge resolutie scherm.
Ik zou ook met het oogpunt op Linux een IBM/Lenovo laptop uitzoeken en bestellen. Dit omdat IBM laptops bekend staan voor de hardware die ze uitzoeken. Die hardware is namelijk zoveel mogelijk afgesteld op de linux gebruiker.( Zoals bijvoorbeeld een Intel grafische kaart en veel met Nvidia werken)

Zowiezo zou ik alle laptops met Ati afraden dit omdat , hoe goed ze er ook mee bezig zijn, de drivers nog niet goed zijn. Vooral de drivers van Nvidia voor linux zijn geweldig _/-\o_
Voor de rest zit er zelfs een auto installer in Ubuntu voor je grafische drivers :9

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 20:13
CLB schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 01:17:
Zo'n budget en dan 'n 2e hands aanschaffen.. ietwat dubieus imho -O-
(en helemaal als dat jee eerste bericht is terwijl je al 5 jaar geregistreerd staat :9 )
Ik kijk gewoon naar het doel. Ik merk dat juist door de waarde van een 'dure' laptop ik er te voorzichtig mee ben. Gewoon 2e hands als lekkere gebruikslaptop en dan vind je het niet erg als er nog een krasje op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Das idd wel weer 'n goede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 23:56

iMars

Full time prutser

Ik heb je hele verhaal doorgelezen, maar kan er niet uit opmaken of je nu wel of niet een MacBook wil. Je zegt dat je er waarschijnlijk Ubuntu op gaat draaien, is dat waarschijnlijk omdat je ook Windows wil, of dat er mogelijk een andere Linux distro erop komt te staan?

Gezien je budget van ~ 1400 euro zou ik voor een MacBook gaan linkje
Afbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/892/store.apple.com/Catalog/nl/Images/macbook/img/product-white.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/892/store.apple.com/Catalog/nl/Images/macbook/img/product-title-white216ghz.gifAfbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/892/store.apple.com/Catalog/nl/Images/macbook/img/product-title-black216ghz.gif
2,16-GHz Intel Core 2 Duo
1GB
120-GB harde schijf
SuperDrive met double-layer-ondersteuning
Verzendklaar: 24hrs
Gratis geleverd
Eur 1.249,00
(Eur 1.049,58 excl. BTW)
2,16-GHz Intel Core 2 Duo
1GB
160-GB harde schijf
SuperDrive met double-layer-ondersteuning
Verzendklaar: 24hrs
Gratis geleverd
Eur 1.449,00
(Eur 1.217,65 excl. BTW)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 14:44
Maar asl je voor een zwarte gaat ben je gek. Dat is afzetterij. Je betaalt 200 euro meer voor een 40 gig grotere harde schijf terwijl die upgrade in een witte 80 euro kost. Dus je betaalt 120(!) voor een zwarte kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ik zou zeggen ga voor een Lenovo.

Dit zijn zeer solide laptops! Ik ben zelf TU student en sta er van te kijken hoe de nieuwe generatie een puike laptop heeft. (Moet het zelf met een NEC doen). De T40 serie voelt erg solide aan, veel meer solide dan een acer o.i.d, zonder al te veel in te leveren aan compactheid.

Ik zie dat de nieuwe generatie een wederom een lenovo krijgt. Dit keer een lenovo T60p laptop krijgt.

http://w3.tue.nl/fileadmin/dict/objects/NSC/flyer-2007.pdf

Zou 1800 moeten kosten, maar dat is incl support, dus miss dat je m wel voor minder kunt krijgen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tenzij je van plan bent om met OS X te werken zou ik het kopen van een macbook afraden. Ik heb zelf een macbook en een thinkpad R60. De thinkpad is duidelijk steviger gebouwd en bied een aantal voordelen zoals een mat scherm (uiteraard persoonlijk), heel hoge resolutie, trackpoint (ik heb trackpad zelfs uitgeschakeld), fantastisch toetsenbord, statusleds (stom, maar ik mis het op de macbook)...
Merk ook op dat je bij een macbook slechts 1 muisknop hebt op het apparaat zelf.

Een thinkpad kan ik dus zeker aanraden en ligt ook binnen je budjet (ik kocht mijne voor 1400 euro in september). Als je naar de *61 series kijkt is er nauwelijks verschil tussen de R61 en T61. De R is iets dikker, ontbreekt enkele uitbreidingsopties (zoals WWAN, geen dingen die je echt nodig hebt in ieder geval) en kan geconfigureerd worden met een blu-ray drive (in tegenstelling tot de T). De R is iets goedkoper maar dat verschil is vrij minimaal.
Als een (klassieke) 15" niet te groot is zou je misschien tweedehands voor een T60 kunnen zoeken met flexview (beste laptopschermen die er zijn voor zover ik weet).
Als je een extern scherm gaat gebruiken kan je misschien voor de X serie kiezen. Heel klein en handig om mee te nemen.

Het idee van een iBook (zoals MisterBlue suggereerde) is niet slecht. Ik heb het dan niet over de iBook (hoewel die inderdaad goed gebouwd is, heb er zelf één gehad, maar dat is niet zo'n aanrader voor een linux gebruiker) maar over een "goedkoop" tweedehands toestel. Een tweedehands T42 vind je voor rond de 600 euro. Dit zijn uiterst degelijke toestellen en hebben misschien niet de laatste processoren maar zijn denk ik voor jouw gebruik (zeker onder linux) meer dan genoeg. Het voordeel van tweedehands gaan is dat je het geld dat je ermee uitspaart kan besteden aan extra aankopen (extern scherm of iets dergelijks), of je kan gewoon na 2 jaar een nieuwe tweedehands laptop kopen. Op dat ogenblik ook niet meer de nieuwste, maar waarschijnlijk minstens een core2duo.

ps: Ik vind de macbook zeker niet onderdoen voor merken als Acer e.d., en ik heb hem na mijn thinkpad gekocht omdat ik graag met OS X werk. Ik neem hem ook vaak mee omwille van het lichte gewicht (t.o.v. mijn 15" R60). Een thinkpad is gewoon (naar mijn mening) de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Vintendo schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 18:57:
Maar asl je voor een zwarte gaat ben je gek. Dat is afzetterij. Je betaalt 200 euro meer voor een 40 gig grotere harde schijf terwijl die upgrade in een witte 80 euro kost. Dus je betaalt 120(!) voor een zwarte kleur
Tja, wat is gek, het is maar wat je er voor over hebt toch? (ik heb voor een MacBook Pro gekozen).
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 00:33:
Tenzij je van plan bent om met OS X te werken zou ik het kopen van een macbook afraden. Ik heb zelf een macbook en een thinkpad R60. De thinkpad is duidelijk steviger gebouwd en bied een aantal voordelen zoals een mat scherm (uiteraard persoonlijk), heel hoge resolutie, trackpoint (ik heb trackpad zelfs uitgeschakeld), fantastisch toetsenbord, statusleds (stom, maar ik mis het op de macbook)...
Merk ook op dat je bij een macbook slechts 1 muisknop hebt op het apparaat zelf.
Blijven persoonlijke ervaringen. Wist overigens niet dat je bij de MacBook geen keuze had tussen een matte of een glansende scherm, ik heb voor mijn MBP voor een matte scherm gekozen. Wat betreft de enkele muis knop, ik heb nu 4 maanden een MBP en vind het geweldig. Gewoon 1 vinger op de touchpad, en de knop heeft de functie als rechtermuisknop.

Kan verder geen vergelijking geven over wat nu een stevige(re) Laptop is. Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Zelf vond ik de macbook niet echt heel stevig, zeker niet vergeleken met mijn Asus die ook niet echt direct geweldig is. Van de macbook weet ik niet eens hoe ver je het scherm kan duwen, heb het even geprobeerd op een van iemand uit mijn klas, maar was bang dat ik hem gewoon te ver zou doordrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

GremliN-Online schreef op zondag 03 juni 2007 @ 01:22:
Zelf vond ik de macbook niet echt heel stevig, zeker niet vergeleken met mijn Asus die ook niet echt direct geweldig is. Van de macbook weet ik niet eens hoe ver je het scherm kan duwen, heb het even geprobeerd op een van iemand uit mijn klas, maar was bang dat ik hem gewoon te ver zou doordrukken.
Had ik ook in het begin met mijn MBP, maar daar kom je vanzelf achter, als je er niet te ruw mee omgaat... Gewoon naar achteren duwen, en je voelt wanneer je niet verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Flames houd je maar voor je.

[ Voor 87% gewijzigd door Thandor op 09-06-2007 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 21:23:
H

Het `probleem' met Lenovolaptops is echter dat eentje kopen precies niet zo eenvoudig is dan gehoopt. Verdelers zoeken is (zeker in Belgie, blijkbaar) vervelend (voor mij dan toch), zeker voor een laptop binnen mijn budget. Moet ik mij er maar bij neerleggen dat een degelijke (IBM-)businesslaptop buiten mijn budget ligt?
Importeer er 1 uit de VS want dat is vele malen goedkoper. Ze verkopen daar zelfs modellen die ze in NL niet eens hebben, althans niet dezelfde specificaties.

Ik heb een laptop besteld daar en worden deze week geleverd als het goed is. Vorige week vrijdag heb ik mn order geplaatst en geld overgemaakt en deze week krijg ik haar al. :>

Ik heb precies 1200 euro voor een T60 87445BU widescreen betaald inclusief shipping, omgerekend naar Euro's. In NL komt er nog ongeveer 200 euro bij vanwege die 19% BTW. Totaal dus net iets meer dan 1400 euro.

Ok, voor dat zelfde geld heb je een laptop met veel betere specificaties, maar lang niet zo goede bouwkwaliteit als de Thinkpads (dat zegt men tenminste, ik heb het zelf nog niet ondervonden). Mijn laptop zal ik ook voor minstens 5 jaar, en 5 dagen per week meezeulen van mn huis naar de faculteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Laatst online: 07-05-2023
1 tip, trek je niet teveel aan van Azerty/Qwerty. Qwertz is iets anders, maar de switch van azerty naar qwerty is veel kleiner dan velen denken. En hoe dan ook, blind typen kan iedereen, dus je kan ook altijd de instellingen in windows veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst sorry voor dit late antwoord (en bedankt voor de vele repleys van jullie kant ;) ), 't zijn examens, en wou ik volgend jaar uberhaupt een laptop nodig hebben, had ik even geen tijd om dit topic in de gaten te houden :)
GremliN-Online schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 00:47:
2. Nederlandse vertaling van de "Kot" Wiki, Je ne parle pas francais ^^
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kot , de voorlaatste ;)
GremliN-Online schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 00:47:
Ontopic:
Tegenwoordig zouden alle laptops de resolutie van 1650x1050 wel aan moeten kunnen, al dan niet met neiwuere/modded drivers. Vind het raar dat die Intel die je nu hebt dat niet kan. Wel eens nieuwe drivers geprobeerd?
De interne Intelgraka geeft wel beeld, maar dan niet native; allez, het ziet er heel erg uitgerokken en lelijk uit.
[b][message=28146047,noline]
Zepto heeft idd ook notebooks zonder dikke videokaart en als 't goed is komt binnenkort de 14,1" Zepto Znote 6024W uit, die dus geen dikke videokaart heeft (en z'n grote broer de 6624W wel)
Die onthou ik zeker; wat ik tot nu toe van Zepto heb gelezen, klinkt erg interessant.
MisterBlue schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 01:13:
Voor genoemd doel zou ik zelf een tweedehandse ibook 12" nemen. Lekker goed draagbaar, robuust, lange accutijd en altijd ready. Scherm openklappen en beginnen, scherm dichtklappen en wegwezen. Handig voor in de college zaal.
In plaats van linux dan maar unix via mac os x. Heb zelf nu een macbook pro, maar wil er nu ook een oude ibook erbij, voor al die momenten waarbij ik de macbook net te fragiel of onhandig vind. Zoals met vakantie en zo of lekker in bed internetten.
Hoewel ik OSX er mooi vindt uitzien, en ik mij best wel kan voorstellen dat het vlotjes werkt eens je 'r mee wegbent, ben ik toch niet zo pro-OSX. Vooral omdat er niet veel bruikbare OSS/freeware voor te vinden is (minder als op andere platformen, alleszins). Ik heb nu wel niet veel nodig, maar 't is wel zo plezant te weten dat het allemaal bestaat. Ook zou ik graag volledig opensource bezig zijn (nu zit ik noodgedwongen op de Windows-pc van mijn ouders, dus nu telt dat even niet :P).
Slomy schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:15:

Daar had ik nog niet aan gedacht (nog nooit iets via eBay gekocht, overigens). Op de Belgische eBay wordt er niets gelijkaardigs aangeboden, maar als ik niks anders vind, kan ik altijd eens zien of ik via hen kan bestellen (da's toch gewoon allemaal legiet allemaal, he? Met correcte garantie and whatnot? Ga er vanuit van wel, maar ge kunt nooit zeker genoeg zijn, he ;))
webmail schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 18:21:
Ik heb je hele verhaal doorgelezen, maar kan er niet uit opmaken of je nu wel of niet een MacBook wil. Je zegt dat je er waarschijnlijk Ubuntu op gaat draaien, is dat waarschijnlijk omdat je ook Windows wil, of dat er mogelijk een andere Linux distro erop komt te staan?

Gezien je budget van ~ 1400 euro zou ik voor een MacBook gaan.
Zoals hierboven gezegd, ben ik niet zo tuk op Apple/OSX. Ik wil dus niet alleen van Windows af, maar ook van zoveel mogelijk andere plotocratische software. En een MacBook kopen en er dan OSS op gaan draaien, is ook maar wat dom ;)

Het MacBookverhaal was gewoon omdat m'n broer er eentje heeft, en ik de schermgrootte en -resolutie wel kon pruimen. Over de bouwkwaliteit ervan ben ik minder te spreken.
zandpaddo schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 19:08:
Ik zou zeggen ga voor een Lenovo.

Dit zijn zeer solide laptops! Ik ben zelf TU student en sta er van te kijken hoe de nieuwe generatie een puike laptop heeft. (Moet het zelf met een NEC doen). De T40 serie voelt erg solide aan, veel meer solide dan een acer o.i.d, zonder al te veel in te leveren aan compactheid.

Ik zie dat de nieuwe generatie een wederom een lenovo krijgt. Dit keer een lenovo T60p laptop krijgt.

http://w3.tue.nl/fileadmin/dict/objects/NSC/flyer-2007.pdf

Zou 1800 moeten kosten, maar dat is incl support, dus miss dat je m wel voor minder kunt krijgen.....
Zoiets is een beetje het plan, alleen moet ik nu nog weten waar ik er eentje kan krijgen...
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 12:52:
[...]

Importeer er 1 uit de VS want dat is vele malen goedkoper. Ze verkopen daar zelfs modellen die ze in NL niet eens hebben, althans niet dezelfde specificaties.

Ik heb een laptop besteld daar en worden deze week geleverd als het goed is. Vorige week vrijdag heb ik mn order geplaatst en geld overgemaakt en deze week krijg ik haar al. :>

Ik heb precies 1200 euro voor een T60 87445BU widescreen betaald inclusief shipping, omgerekend naar Euro's. In NL komt er nog ongeveer 200 euro bij vanwege die 19% BTW. Totaal dus net iets meer dan 1400 euro.

Ok, voor dat zelfde geld heb je een laptop met veel betere specificaties, maar lang niet zo goede bouwkwaliteit als de Thinkpads (dat zegt men tenminste, ik heb het zelf nog niet ondervonden). Mijn laptop zal ik ook voor minstens 5 jaar, en 5 dagen per week meezeulen van mn huis naar de faculteit.
Mag ik vragen waar je die dan gekocht hebt? Heb zelf ook nihil ervaring wat zulkse aankopen betreft. Heb wel een kredietkaart ter mijner beschikking, dus denk niet dat dat een probleem mag geven.
0X55AA schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:01:
1 tip, trek je niet teveel aan van Azerty/Qwerty. Qwertz is iets anders, maar de switch van azerty naar qwerty is veel kleiner dan velen denken. En hoe dan ook, blind typen kan iedereen, dus je kan ook altijd de instellingen in windows veranderen.
Ik typ zelf dvorak (zonder toetsen verplaatst te hebben), dus dat komt allemaal niet zo nauw. Wel verkies ik een US-toetsenbord, enfin, een toetsenbord zonder zo 'n achterlijk grote Enter-toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 13:24:
Die onthou ik zeker; wat ik tot nu toe van Zepto heb gelezen, klinkt erg interessant.
Op de Duitse site is die al te bestellen:
Zepto Znote 6024W:
2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
100GB 7200rpm SATA Festplatte Hitachi®
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6024W
Intel® GMA X3000
SAMSUNG DVD-RW DL Brenner
Intel Pro/Wireless 4965AGN
Tastatur Znote 6x14W schwarz DE
6 Cell Akku
€1.227,77 ex. OS

Zepto Znote 6224W:
2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
100GB 7200rpm SATA Festplatte Hitachi®
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6024W
nVidia GO 8600M GT 512MB
SAMSUNG DVD-RW DL Brenner
Intel Pro/Wireless 4965AGN
Tastatur Znote 6x14W schwarz DE
6 Cell Akku
€1.351,91 ex. OS

Scheelt dus zo'n 120,- qua videokaart en in bovenstaande configs,
heb ik er ook 'n T7500 'ingegooid' terwijl er normaal 'n T7300 inzit!

Nu even wachten wanneer de 6024W in Nederland verkrijgbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is de businesslijn van HP ook nog interessant voor je. Ze zijn nu bezig met het introduceren van een nieuwe productlijn , maar de oude is ook best interessant. :)

De NC6320(15 inch) of NC6400(14 inch) zijn erg robuust en hebben een goede batterijtijd. In de NC6400 zit volgens mij wel (optioneel) een Ati-kaartje, wat jouw dus niet goed uitkomt met Linux.

Via HP Flex kun je ze ook in hoge mate zelf configureren(bv gewoon geen windows erbij bestellen).
Dat kan via allerlei webwinkels, bv Misco.
Let wel op! Volgens mij is die dienst van HP nogal experimenteel want ik heb al een keer gehad dat ik daar een configuratie had besteld die uiteindelijk niet geleverd kon worden, vraag het dus even na bij de winkel.

Ook die nieuwe business modellen van HP zijn mooi, bv de 6510b, die ik van plan ben te gaan kopen. Mijns inziens een goede prijs-kwaliteit verhouding voor een robuust apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

[...]

Zoiets is een beetje het plan, alleen moet ik nu nog weten waar ik er eentje kan krijgen...
Hier bijv?

http://www.acesdirect.nl/...pecificatie&prodid=185092

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Laatst online: 12-09 22:45

[...]

Daar had ik nog niet aan gedacht (nog nooit iets via eBay gekocht, overigens). Op de Belgische eBay wordt er niets gelijkaardigs aangeboden, maar als ik niks anders vind, kan ik altijd eens zien of ik via hen kan bestellen (da's toch gewoon allemaal legiet allemaal, he? Met correcte garantie and whatnot? Ga er vanuit van wel, maar ge kunt nooit zeker genoeg zijn, he ;))
Yep, het is allemaal legaal. Er zit ook gewoon 3 jaar wereldwijde garantie op, welke je kunt controleren door het typenummer en serialnummer in te voeren op de site van Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kunt idd een IBM thinkpad nemen, alhoewel ik de meeste Asusjes van tegenwoordig ook meer dan stevig zat vind. Dit in tegenstelling tot Acers. Zelfs de Acer Ferrari (nieuwste met duo core) vertoonde nog scheuren na een half jaar al.

Kijk als je ermee in de bossen gaat en hij valt vaak enzo dan moet je eens kijken naar een toughbook (2e hands) want nieuw zijn die 1700+ euro.

[ Voor 23% gewijzigd door W00fer op 09-06-2007 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 13:30
W00fer schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 23:40:
Je kunt idd een IBM thinkpad nemen, alhoewel ik de meeste Asusjes van tegenwoordig ook meer dan stevig zat vind. Dit in tegenstelling tot Acers. Zelfs de Acer Ferrari (nieuwste met duo core) vertoonde nog scheuren na een half jaar al.

Kijk als je ermee in de bossen gaat en hij valt vaak enzo dan moet je eens kijken naar een toughbook (2e hands) want nieuw zijn die 1700+ euro.
Wat ik gelezen heb over die asus laptops. Heel goede specs voor het geld, maar er wordt op de behuizing bezuiningd waardoor je laptop toch na een jaar uit elkaar valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en hoe zit het ivm stevigheid tov acer, asus enzo met hp, dell en sony??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:50:
en hoe zit het ivm stevigheid tov acer, asus enzo met hp, dell en sony??
hiervoor hoef je dit topic niet te kicken :/
Doe zelf wat eigen onderzoek.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.