[GPS/PPC] GPS coordinaat bevat flinke afwijking!?

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 13:59
Hoihoi,

Voor school moet ik een applicatie ontwerpen die met behulp van een GPS coordinaat route kan maken (wandelroutes en dat soort stuff). Voor het maken van die routes heb je natuurlijk een GPS module en een PDA oid nodig, dat is natuurlijk geen probleem.

Ik heb een programma gemaakt wat met behulp van een BT GPS het huidige coordinaat ophaald en dit op het display toont. Dit werkt allemaal perfect, alleen krijg ik de verkeerde coordinaten door, ik woon in Midden-Limburg maar ik krijg als ik het coordinaat door Google Maps heen sleur een locatie door in Belgie (buurt van Luik) ik heb het coordinaat omgezet naar een correct formaat zodat Google Maps ermee overweg kan.

Wat heb ik al geprobeerd:

-PPC vervangen door Smartphone met TomTom -> Correcte locatie word getoont
-GPS Module vervangen door andere -> Foute locatie word nog steeds getoont
-Andere GPS Regel gebruiken (gebruik eerst $GPRMC, met $GPGGA hetzelfde)

Ik heb genoeg satellieten volgens de $GPGGA regel (7-9 als ik em tegen de ruit houd, dus dat kan het defect ook niet zijn, en volgens de $GPGSA regel heb ik een 3D fix)

Ik bevind me volgens de applicatie op locatie: 5059.7136 N - 00546.3781 E, kan het zijn dat de conversie niet klopt of vergeet ik het een en ander?

Mess with the best, die like the rest

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

GPS heeft sowiezo een vrij grote marge. Verder is het omrekenen van coordinaten van het ene naar het andere stelsel ook nooit zo nauwkeurig als je zou willen.
Heb je misschien een mogelijkheid om alle afzonderlijke signalen (van de aparte satellieten) uit te lezen en dan eea vergelijken om te kijken of er toevallig 1 naastzit (lijkt me sterk maar je kunt het proberen)

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• ThaStealth
Die marge valt wel mee denk ik, het zijn natuurlijk geen centimeters, maar dat ik in Luik uitkom is ook weer wat te grof. Het omrekenen kan fout gaan, maar dan zijn het nog altijd 1 of 2 minuten in de afwijking (geen afwijking van een halve graad wat ik nu ongeveer heb),

Uitlezen van afzonderljke satellieten is helaas geen oplossing aangezien elke satelliet zijn UTC tjid naar de GPS stuurt, de GPS berekent er aan de hand van de vertragingen de afstand mee tot die satelliet en maakt aan de hand van een setje satellieten een GPS Fix

Wat me ook opviel is dat mijn locatie beweegt, de GPS ontvanger ligt op een plek waar geen beweging is, maar op dit moment nemen de beide coordinaten toch toe.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Wat is nu je precieze string die je terugkrijgt? GPS heeft idd maar een kleine marge, WS84, heeft een 84% kans dat je positie in een circel van 100 meter ligt. Maar het gaat er een beetje om of hij oom WGS84 terug geeft. Sommige geven een ander stelsel terug. Misschien reken je niet goed om van tiendes naar graden?

ps. Ik krijg van jou gegeven positie op Geleen uit.

[ Voor 35% gewijzigd door Megamind op 01-06-2007 21:14 ]

• ThaStealth
Kan je me laten zien hoe je dat omrekent? dat is nl. zeer in de buurt!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:19
Volgens mij kom je uit op de volgende positie:
50.995227N 5.772968E

5059.7136 = 50 graden en 59.7136 minuten= 50+(59.7136/60)=50.995227
00546.3781 = 5 graden en 46.3781 minuten= 5+(46.3781/60)=5.772968

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Megamind schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 21:12:
Wat is nu je precieze string die je terugkrijgt? GPS heeft idd maar een kleine marge, WGS84, heeft een 84% kans dat je positie in een circel van 100 meter ligt. Maar het gaat er een beetje om of hij oom WGS84 terug geeft.
Die 84 slaat toch echt op het jaartal 1984. ;)

{signature}

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Voutloos schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 21:46:
[...]
Die 84 slaat toch echt op het jaartal 1984. ;)
Ja idd, ik haalde W95 doorelkaar :P 95% van de tijd is het binnen een straal van 100m. Ik vond 84 al zo weinig..

• ThaStealth
Oke, de fout is inmiddels achterhaald, de gebruikte converter (http://www.gpscoordinaten.nl/) blijkt niet te vertrouwen, de TomTom coordinaten die ik eerder gebruikte werkte wel, schijnbaar waren deze toch in een ander formaat....

Nu komt een tweede vraag, is het mogelijk om als ik een flink aantal GPS coordinaten heb (een route dus) deze te tonen met Google Earth? En heeft iemand dit al eens (werkend) gekregen?

Google gebruikt http://code.google.com/ap...on/kml_tut.html#basic_kml en hier een simpele tutorial gevonden, gewone XML file dus :).

Dan een vervanging voor die vraag: weet iemand hoe ik een door Google Earth/Maps geparsde KML file kan tonen in een C# applicatie (hoeft geen PPC te zijn, Windows Application is ook al voldoende)

[ Voor 35% gewijzigd door ThaStealth op 01-06-2007 22:53 ]

Pagina: 1