VoIP kwaliteit - algemeen

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik start dit topic omdat ik erg benieuwd ben naar de ervaring van andere mensen met de kwaliteit van VoIP, met name tijdens browsen en/of downloaden.

Sinds een tijdje maak ik gebruik van XS4ALL VoIP (Only abonnement, dus ik heb geen vaste KPN-lijn meer) omdat dit redelijk wat maandelijkse kosten scheelt. Ik heb 2 Mb down en 512 Kb up. Mijn 'normale' dect-telefoon is aangesloten op een SpeedTouch 716i-v5 en dit werkt op zich goed.

Echter, als ik normaal browse terwijl ik aan het bellen ben, gaat het al mis. Dan hoor ik klikjes en is het geluid soms onderbroken. Goed, hier valt mee te leven.

Maar het komt nogal eens voor dat iTunes net toevallig een podcast aan het downloaden is, of dat ik iets anders aan het downloaden ben (soms ook BitTorrent), en dan is kwaliteit van de spraak zo slecht dat ik die download simpelweg moet onderbreken om het gesprek voort te kunnen zetten.

Ik heb inmiddels ondervonden dat de kwaliteit van de binnenkomende en uitgaande spraak direct gerelateerd is aan hoeveel ik op dat moment aan het downloaden respectievelijk uploaden ben.

Om het probleem op te lossen heb ik alle instellingen in mijn modem gecontroleerd. De codecs moeten goed staan (per http://voip.wiki.xs4all.n...n_g711u_codec__Speedtouch). Verder ben ik uitgebreid aan het vogelen geweest met de QoS instellingen. Ik heb ze aangescherpt (o.a. door RTP streams op een kleinere port range te zetten en deze port range real time priority te geven, en door EF-timers aan te zetten), maar mijn conclusie is dat de standaardinstellingen goed moeten zijn. Als ik met de volle mep download, en ik ga bellen, zie ik een duidelijke drop van 10 KB/s in de downloadsnelheid: hieruit blijkt dus dat QoS goed werkt, het modem laat netjes de 10 KB/s van VoIP voor gaan.

Toch blijven de klikjes, piepjes en onderbrekingen. Soms zo erg dat de andere kant onverstaanbaar is of mij niet verstaat.

OK, dat was een heel verhaal, nu mijn vragen:
  1. Hebben andere mensen hier last van, of ben ik de enige? Leggen andere mensen zich er bij neer?
  2. Ander mensen die succesvol het probleem hebben opgelost? Of die teruggegaan zijn naar de vaste lijn omdat het onoplosbaar bleek?
  3. Ik denk dat, hoewel de QoS goed werkt, de klikjes/piepjes/onderbrekingen e.d. veroorzaakt kunnen worden door latency problemen, correct? Zou m'n SpeedTouch modem daar niet een kleine buffer voor moeten aanleggen (heb ik naar gezocht, niet gevonden in de instellingen)? De EF-timers (verlagen de MTU tijdelijk om latency te voorkomen) lossen het in ieder geval niet op.
  4. Ben ik een zeurpiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
3. Dat is toevallig, wat ik bedoel is dus http://www.edgeblog.net/2007/its-still-the-latency-stupid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 16:26

stefklep

((Stefklepje))

[ zie ik een duidelijke drop van 10 KB/s in de downloadsnelheid: hieruit blijkt dus dat QoS goed werkt, het modem laat netjes de 10 KB/s van VoIP voor gaan.}

Is dit niet te weining bandbreete ik heb minimaal voor voip gesprek 64kb/s vrij en dan kan ik vol downloaden en telefoneren en dat werkt perfect.

Ik heb een lijn van XS4ALL met het basic account.
Dus ik zou je aanraden het iets hoger te zetten, heeft bij mijn heel veel uitgemaakt ik had namelijk een zelfde probleem dat soms me verbinding helemaal niet meer te verstaan was of wel viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dat niet hoger zetten, die 10 KB/s was een 'meting'. Dat in jou geval meer bandbreedte gebruikt wordt ligt waarschijnlijk omdat er op dat moment een andere codec gebruikt wordt.

Het is trouwens ook zo dat als ik met bijv. 120 KB/s download (dan is er ongeveer 90 KB/s over) de spraak ook slecht is.