Toon posts:

[w2k] eerste Domain Controller vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende

We hebben een windows 2000 domain met daarin twee domain controllers en op een memberserver exchange 2003 draaien. De eerste domain controller begint problemen te veroorzaken en moet vervangen worden.

Zit de denken om de tweede domain controller de depromoveren, vervolgens een nieuwe server de tweede domain controller te maken. De 5 fsmo roles over te zetten. De eerste te depromoveren.
De tweede domein controller updaten naar primaire en op basis van deze weer een tweede domain controller maken.

Waar moet ik op letten dat exchange blijft functioneren

Graag hoor ik van jullie

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Geef eerst een wat meer info mbt je omgeving, dit is gewoon te summier en te makkelijk om even om een stappenplan voor een migratie te vragen:

Welke machine(s) verzorgen je:
  • DNS services
  • DHCP services
  • WINS services
  • Global Catalog services
Overige vragen:
  • Welk OS wil je gaan installeren? (Aangezien W2K is niet meer supported is)
  • Welk SP draait er op deze servers?
  • Naar welke server wijst de RUS van Exchange?
Let er ook meteen op dat alle bovenstaande punten meteen de aandachtspunten zijn, waar jij rekening mee moet houden in je migratieplan.

Beantwoord nu eerst bovenstaande vragen eerst voor jezelf, maak mbv deze info een stappenplan voor je migratie en post dan dit stappenplan eens. Vergeet ook meteen een evt. fallback plan niet.

Geen file en printservices?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Het besturingssysteem van de domain controllers is windows 2000 met sp4. De exchange server is windows 2003 met sp1.

Op de eerste domain controller draait.

DNS server
DHCP Server
WINS Server
Global Catalog
Terminal licensing server tbv 5 citrix servers PS4 (windows 2000 sp4) (100 gebruikers)

Op de tweede domain controller draait

Secondary DNS server

Op het nieuwe systeem heb ik wederom windows 2000 sp4 geinstalleerd.

Stappenplan
Exchange RUS naar de eerste domain controller zetten.
DNS server 2e domain controller deactiveren.
Depromoveren van 2e domain controller

2e domain controller maken van de nieuw geinstalleerde windows 2000 sp4 machine met DNS en DHCP server.
Exchange RUS naar de nieuwe 2e Domain controller
FSMO Rules overzetten van de 1e naar de 2e domain controller
Global Catalog overzetten van de 1e naar de 2e domain controller
Terminal licensing server instellen

Testen door het uitschakelen van de eerste domain controller.

Depromoveren van de 1e domain controller,
Promoveren van 2e domain controller naar primairy controller.

Nieuwe secondary domain controller opzetten

ik hoor het wel

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je een dergelijk onlogische handelswijze wil hanteren.

Je hebt de derde server al geinstalleerd, waarom niet die rechtstreeks promoten en dáár je rollen naartoe verhuizen?
Je creert alleen maar een grotere kans op major failure als je de goed werkende 2e DC demote, en als enige dan je brakke DC overhoudt.... ram die derde erbij en gebruik die als FSMO houder.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

alt-92 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 22:13:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je een dergelijk onlogische handelswijze wil hanteren.

Je hebt de derde server al geinstalleerd, waarom niet die rechtstreeks promoten en dáár je rollen naartoe verhuizen?
Je creert alleen maar een grotere kans op major failure als je de goed werkende 2e DC demote, en als enige dan je brakke DC overhoudt.... ram die derde erbij en gebruik die als FSMO houder.
Inderdaad, lijkt me ook het meest handige/veilige. Hou altijd zoveel mogelijk machines met een AD over! Als de nieuwe goed functioneert en alle FSMO rollen heeft en je ziet geen foutmeldingen na een paar uur, dan pas de oude machine demoten...

https://powershellisfun.com

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

sowieso zul je Microsoft Clearinghouse moeten bellen als je de terminal license server op een andere server gaat hosten om de licenties opnieuw te activeren. Kon wel eens belangrijk zijn omdat je 100 users nu een templicense zullen krijgen die 90 dagen geldig is. Ook is zoals hierboven aangegeven het handiger om alle FSMO roles over te zetten naar de goed werkende nieuw ingerichte server i.p.v op een brakke server met kans op uitval en fouten
Pagina: 1