TV-out -> TV; S-Video of Component ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hallo mensen,

Als zovelen ben ik van plan om mijn videokaart (ASUS ATI X1950 Pro) aan te sluiten op mijn TV (via mijn DVD-recorder). De videokaart is voorzien van een S-Video TV-out. Tevens heb ik een DVD-recorder waar aan de achterkant een SCART ingang opzit. Een simpele S-Video -> SCART zou dus moeten werken.
Nu zat bij mijn videokaart echter ook nog een S-Video -> Component connector. Deze splitst blijkbaar het S-Video signaal in 3 aparte kabels (R, G, B ). Zie bijv. dit plaatje (rechtsboven).
Het viel mij op dat de bijgeleverde S-Video -> Component connector meer pinnetjes in de S-Video stekker heeft zitten (7) dan de S-Video -> SCART kabels die je in de winkel vindt. Dit geeft mij het idee dat de kwaliteit van de overdracht met Component beter is dan met alleen S-Video SCART.
Ik heb dus eigenlijk 2 opties:

Optie 1: S-Video -> SCART kabel tussen videokaart en DVD-recorder
bijvoorbeeld deze kabel.

Optie 2: S-Video -> Component connector, Component -> SCART kabel naar DVD-recorder
bijvoorbeeld: deze kabel.
Ik denk dat het geen probleem is dat mijn TV geen component signalen accepteert. Mijn DVD-recorder heeft namelijk een SCART ingang waarvan ik het type signaal wel op component kan zetten. De verbinding tussen de DVD-recorder en TV verloopt dan wel weer met een S-Video verbinding via SCART. Ik neem dus aan dat de DVD-recorder in dat geval het component signaal van de SCART ingang converteert en via de S-Video SCART uitgang naar de TV stuurt.

Welke optie denken jullie dat beter is? Ik moet een aardige afstand overbruggen (+/- 15 m), zou een van de twee hier geschikter voor zijn?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, bedankt.

[ Voor 26% gewijzigd door Homer.J op 01-06-2007 17:09 ]

Verwijderd

Je haalt een paar dingen door elkaar:

1: SCART is enkel een aansluiting; géén signaalsoort als s-video/component/composite
2: je videokaart heeft hoogstwaarschijnlijk géén S-video naar component, maar een s-video naar composite verloopje! composite is 1 videokabel en component zijn 3 videokabels!

S-video geeft stukken beter beeld dan composite (component overgens beter dan s-video, maar dat zal je wel niet hebben en wordt zelden over SCART ondersteund). Dus als kunt, ga dan voor s-video.

Waar moet je dan op letten? Je moet weten of je dvd-recorder (of je tv, dat kan je eventueel, bij voorkeur zelfs, direct doen) S-video over SCART ondersteund. Composite over SCART wordt eigenlijk altijd wel ondersteund, maar s-video over scart regelmatig niet; resultaat is dan een zwart-wit beeld. Als er geen s-video over SCART ondersteuning is, dan is er wellicht een S-VIDEO ingang op je tv (gewoon een s-video plugje)

Tenzij je je video-out van je videokaart wilt opnemen op je dvd-recorder is de beste opstelling: TV-out (svideo) > TV (via s-video in, of s-video over SCART in).

Als je TV component in ondersteund natuurlijk dat gebruiken (ik lees nu dat je idd component out op je pc hebt blijkbaar)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2007 17:21 ]

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Omdat mijn TV maar 1 ingang heeft aan de achterkant (SCART) vind ik het handiger om de PC via mijn DVD-recorder aan te sluiten op mijn TV. De TV heeft wel een S-Video ingang, maar deze zit aan de voorkant, en dat is natuurlijk niet echt mooi.

Verder kan ik op mijn DVD recorder instellen wat voor signaal hij via de SCART verstuurd en ontvangt. Voor de ingang kan ik "component" kiezen, en als uitgang naar de TV werkt S-Video prima. Ik denk dus dat ik het gewoon probeer.