Geluid 15 meter lang

Pagina: 1
Acties:
  • 448 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-02 11:38
Hallo, ik heb al even zoeken maar kan het zo gauw niet vinden. Ik moet in eerste instantie 15 meter geluid over bruggen.

Het is de bedoeling dat ik vanuit mijn pc de liedjes kan horen via mijn 5.1 set in de huis kamer. ( ik leg de kabels onder de vloer door dus dat is geen probleem )

Even de situatie uitleggen. Ik heb 2 geluidspoorten (out) in mijn pc de ene is nu vrij en de andere gaat naar mijn toren in mijn computer kamer. Nu wil ik dus een kabel naar de huis kamer hebben. Die moet aangesloten worden op de dvd waar ik tot beschikking heb van tulp stekkers.

Ik heb hier thuis momenteel een coax kabel en een geluids kabel van die lengte liggen maar ik weet niet hoe ik het zou moeten doen. Ik heb wel iets gehoord over stekkers aan die geluids kabels solderen maar ik zou niet weten hoe dat zou moeten werken.

Iemand tips ?

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik zou je TOSlink kabels aanraden, elke dvd speler heeft wel zon digitale ingang en een kaartje voor je pc kost vast ook niet meer dan een paar tientjes.

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Sefyu schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:25:
Ik zou je TOSlink kabels aanraden, elke dvd speler heeft wel zon digitale ingang en een kaartje voor je pc kost vast ook niet meer dan een paar tientjes.
Ach, mini-jack naar 2x-tulp voldoet in dit geval volgens mij ook nog wel prima. Scheelt je ook weer die paar tientjes. En 15 meter is toch ook een redelijke afstand voor een optische kabel.

Deze kabel kost 16 euro, en is meteen precies 15 meter. :)

http://www.conrad.nl/goto/?product=302322

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Ik zou inderdaad ook voor toslink gaan. Het optische signaal zal op 15 meter wel wat zwakker worden maar dat moet geen probleem op leveren.
15 toslink kabel kan je bij kabels&co voor 25 euro krijgen.

Zelf een coax kabel pakken en daar een stekker op solderen zou ik niet doen :).
Pak dan op z'n minst een geschikt stuk draad.
heracles schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:34:
Ach, mini-jack naar 2x-tulp voldoet in dit geval volgens mij ook nog wel prima. Scheelt je ook weer die paar tientjes. En 15 meter is toch ook een redelijke afstand voor een optische kabel.

Deze kabel kost 16 euro, en is meteen precies 15 meter. :)

http://www.conrad.nl/goto/?product=302322
Analoog is ook een optie, maar dan ben je afhankelijk van de dac in de geluidskaart van je pc. Misschien is het handig als Ruben Lubben aangeeft welke geluidskaart en versterker hij wil gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door job op 01-06-2007 17:37 ]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-02 22:35
Probeer even wat precieser te zijn :)

Je wilt een kabel leggen van de PC naar de DVD-speler? Die snap ik even niet. Je wilt toch het geluid naar je receiver/versterker sturen, zodat die het geluid over de speakers in de woonkamer kan afspelen?
Ik heb 2 geluidspoorten (out) in mijn pc de ene is nu vrij en de andere gaat naar mijn toren in mijn computer kamer
Wat voor poorten zijn dat dan? Je hebt waarschijnlijk maar 1 normale analoog-out aansluiting (die groene 3,5mm jack), en heb je daarnaast dan nog een digital-out aansluiting (coax/toslink)?

Als jij op het apparaat waar je de PC aan wilt hangen alleen tulpaansluitingen hebt, kan het misschien nog wat lastig worden. Je zou dan eigenlijk het kabeltje nodig hebben zoals hieronder is afgebeeld, maar waarschijnlijk is er geen groene 3,5mm jack-aansluiting op je computer over. Dat lukt dan natuurlijk niet.

Vertel ons dus even welke aansluitingen er precies op de computer zitten, en op het apparaat waar je het geluid heen wilt sturen. Als je bedoeling is om het echt naar de DVD speler te sturen, hoe wil je dat op die manier dan op de 5.1 set horen in de woonkamer?

Afbeeldingslocatie: http://www.maaselectro.nl/images/artikel/5a12.jpg

• heracles
job schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:34:
Ik zou inderdaad ook voor toslink gaan. Het optische signaal zal op 15 meter wel wat zwakker worden maar dat moet geen probleem op leveren.
20 toslink kabel kan je bij kabels&co voor 25 euro krijgen.

Zelf een coax kabel pakken en daar een stekker op solderen zou ik niet doen :).
Pak dan op z'n minst een geschikt stuk draad.
Ja, dat is dan 25 euro voor een kabel, maar dan moet hij ook nog een nieuwe geluidskaart erbij kopen. ;)

Digitaal is zeker beter dan analoog, maar echt nog niet heilig. Vooral op een home-cinnema setje zul je het verschil nog niet eens merken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

heracles schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:36:
Ja, dat is dan 25 euro voor een kabel, maar dan moet hij ook nog een andere geluidskaart erbij kopen.;)

Digitaal is zeker beter dan analoog, maar echt nog niet heilig. Vooral op een home-cinnema setje zul je het verschil nog niet eens merken.
Welke geluidskaart heeft er tegenwoordig geen optische uitgang? Ik mag hopen de meeste wel. Zelfs onboard kaartjes.

Ja, klopt met een goedkoop setje maakt het inderdaad weinig verschil :).

Verwijderd

draadloos??

• heracles
Met muren ed word dat al snel lastig. Of je zou het via WiFi moeten doen, maar dat is $$$ .
job schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:38:
[...]
Welke geluidskaart heeft er tegenwoordig geen optische uitgang? Ik mag hopen de meeste wel. Zelfs onboard kaartjes.

Ja, klopt met een goedkoop setje maakt het inderdaad weinig verschil :).
Nou, heel veel geluidskaarten hebben nog geen optische uitgang? Onder de 50 euro sowieso niets afgezien van een Trust en een Sweex, ook niet bepaald je van het.(Had even snel gekeken bij Alternate).
Onboard moet je er meestal nog een apparte bracket bij kopen die je in een PCI-slot moet zetten.

• rxr1991
Oke ik ben even onduidelijk geweest.

Ik heb een onboard geluids kaart in mijn pc ( dus z'n groene aan de achterkant ) en er zit een groene aan de voor kant.

De bedoeling was dat ik gewoon 2 tulp stekkertjes in de achter kant van de dvd kon doen zodat als ik hem aan zet en op de juiste ingang dat ik muziek hoor.

Draadloos hoeft het niet te zijn. Maar kan ik niks doen met een stukje geluids kabel ( die gebruikt worden voor boxen )

• heracles
rxr1991 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:44:
Oke ik ben even onduidelijk geweest.

Ik heb een onboard geluids kaart in mijn pc ( dus z'n groene aan de achterkant ) en er zit een groene aan de voor kant.

De bedoeling was dat ik gewoon 2 tulp stekkertjes in de achter kant van de dvd kon doen zodat als ik hem aan zet en op de juiste ingang dat ik muziek hoor.

Draadloos hoeft het niet te zijn. Maar kan ik niks doen met een stukje geluids kabel ( die gebruikt worden voor boxen )
Ja en nee, het is theoretisch wel mogelijk, maar in de praktijk zijn de kabels te lomp om aan een kleine minijack te solderen. Tevens zou je dan 2x 15 meter geluidskabel moeten gebruiken.

Voor die kabel van 15 euro ben je klaar, waar ik je net de link al van gaf.

• rxr1991
is goed, ga ik voor die optie. Trouwens die kabels zijn er wel in allerlei diktes te krijgen hoor

• FreddyFish
Correct me if i'm wrong, maar die groene 3,5mm aansluiting aan de achterkant kan toch niet tegelijkertijd gebruikt worden met die aan de voorkant van de kast?

En nog iets: je wilt dus de kabel naar de DVD-speler leggen? Een DVD-speler is nog altijd geen versterker, en kan dus niet het geluid doorsturen naar de speakers. Wat voor 5.1 setje staat er in de woonkamer? Als het een setje is met een losse versterker, dan moet je daar je computer op aansluiten, en niet op de DVD-speler ;)

Als het een home-cinema set geval is, zonder losse versterker, dan is het niet eens zeker of er nog wel een tweede bron kan worden aangesloten. Meldt dus even wat voor set het is :)

Edit: dit topic gaat de verkeerde kant op :P Er worden TOSlink kabels aangeraden, terwijl de topicstarter niet eens een TOSlink-out aansluiting op de computer heeft. Maar analoog is ook niet echt handig, aangezien die onboard geluidskaart niet zo'n mooi geluid produceert. Als het signaal dan ook nog over 15 meter verstuurd moet worden, klinkt dat waarschijnlijk niet echt optimaal over het surround-setje.

Ook wil de TS geloof ik de PC aan de DVD-speler hangen, maar dat gaat sowieso niet. Voordat we suggesties doen, moeten we er eerst maar eens achter komen of het sowieso wel mogelijk is :P

[ Voor 30% gewijzigd door FreddyFish op 01-06-2007 17:59 ]

• rxr1991
Het is idd een home-cinema set. Het heeft 3 ingangen en 3 uitgangen. Ik kan het evt wel eerst proberen met een mp3 speler als dat lukt.

• FreddyFish
Kun je misschien even het merk en type van de home-cinema set hier doorgeven? Dan kunnen wij makkelijk kijken hoe het aangesloten moet gaan worden.

En MP3-speler kan je inderdaad eerst even proberen, deze sluit je aan met dezelfde kabel als in mijn post te zien is (dus van 3,5mm naar 2x RCA/tulp rood en wit)

Verwijderd

Optische toslink heeft een maximum van 10meter officieel. Coaxiale kabel gaat 15 meter volgens de specs. Ik heb 10 meter liggen en dat geeft 0,0 problemen.
Pagina: 1