netwerkconfiguratie

Pagina: 1
Acties:

• jonaskellens
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05-2011
Voor school moet ik kunnen werken met een server en een client maar in mijn gesukkel zit ik met een klein probleemke : mijn client kan niet aan mijn server.

Setup thuisnetwerk : Wan komt binnen in Router (Sweex). 2 laptops zijn draadloos verbonden met deze Sweex-router en mijn server (desktop) is via utp verbonden met de Sweex-router.
Deze 3 pc's krijgen hun ip via dhcp van de router.

Wat kan ik nu doen opdat ik met mijn client (laptop draadloos verbonden) kan inloggen op mijn server ?
In Windows Server 2003 heb ik reeds een computeraccount en meerdere gebruikersaccounts aangemaakt.

Ik heb hier ergens een duwtje nodig in de juiste richting.
Dien ik mijn server in te richten als DHCP-server? Wat dan met mijn Sweex-router? Kan ik deze uitschakelen ?

Ook mijn client-laptop kan ik niet veranderen van de werkgroep waar deze lid van is (het draadloos netwerkje van de 2 laptops om via shares bestanden uit te wisselen) naar lid worden van het domein die ik gecreëerd heb op mijn server.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Probeer eerst eens vanaf je laptop het systeem te pingen of kijken of je hem kan bereiken via explorer.

Ik weet dat op sommige draadloze routers je in kan stellen dat je wireless clients op een ander netwerk zitten dan je vaste aansluitingen (linksys).
Zo kan je draadloze systemen scheiden van vaste, i.v.m. security

• jonaskellens
Mijn draadloze clients moeten niet gescheiden worden van mijn vaste verbinding naar mijn server. Integendeel : alle pc's van het netwerk moeten 1 geheel vormen, 1 netwerk gecontrolleerd door de domeincontroller(server).

Verwijderd

Als je je laptop niet lid kan maken van een domein, dan heb je waarschijnlijk XP Home. Als ik je verhaal goed begrijp wil je aanloggen in een domein-netwerk, en dat gaat dus niet met XP Home. Wel met XP Pro.

• jonaskellens
Pingen naar het ip-adres van de server is gelukt, geen probleem.

• jonaskellens
Op mijn laptop (draadloos) heb ik onlangs windows xp pro geïnstalleerd omdat ik op de hoogte ben van het probleem met een xp-home-client. Dus het besturingssysteem is normaal gezien niet het probleem. Echter moet ik nu wel van werkgroep-lid naar domein-lid gaan... maar dat is een probleem.

Verwijderd

en wat is dan precies het probleem? Domeinnaam invullen in dat schermpje, dan een administrator met psswd invullen, rebooten en klaar ben je!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je kunt pingen en je kan op je server systeem komen zou je moeten kunnen aanloggen bij het domein.

Zet voor de zekerheid eens alle firewalls uit etc.

Wat krijg je voor foutmelding, check eens je event viewer

• jonaskellens
De foutmelding die ik krijg wanneer ik mijn laptop probeer toe te voegen aan het domein met de in Active Directory aangemaakt computergegevens is :
De fout is : DNS-naam bestaat niet.
foutcode 0x0000232B
Mogelijke oorzaken :
- De DNS SRV-record is niet in DNS geregistreerd
- 1 of meer van de volgende zones doen geen overdracht naar de onderliggende zone

2de puntje : ik heb geen zones gespecifieerd...

• jonaskellens
Bijkomend vraagje : hoe kan mijn server de ip-adressen (en ip-range laten bepalen) en niet mijn router ?? Dus mijn router is geen dhcp-server rol toebedeeld, wel mijn server, en de router is enkel acces point.

Verwijderd

Eerst een nieuwe DNS zone (forward lookup) aanmaken met de naam van je domain, dan is DNS goed ingesteld. Hier is genoeg over te vinden op google. Dan moet je ook nog van je XP clients de primaire DNS-server instellen op het IP-adres van je server (in de eigenschappen van TCP/IP van je wireless netwerkkaart). Daarna kan je je laptopje(s) joinen in het domain.

P.s.: Het is niet nodig om computeraccounts vooraf aan te maken, dit gaat vanzelf als je een computer joint in een domain.

Verwijderd

jonaskellens schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:19:
Bijkomend vraagje : hoe kan mijn server de ip-adressen (en ip-range laten bepalen) en niet mijn router ?? Dus mijn router is geen dhcp-server rol toebedeeld, wel mijn server, en de router is enkel acces point.
DHCP in de router uitzetten, en op W2k3 DHCP installeren en instellen (via configuratiescherm, add/remove software o.i.d., en dan windows components).

• jonaskellens
Inmiddels ben ik erin geslaagd mijn laptop op een correcte manier toegang te verlenen en lid te worden van mijn domein. Dank voor jullie hulp !

DNS wordt automatisch geconfigureerd wanneer deze AD installeert... en ik heb dit ongewijzigd gelaten.
Mijn fout was dat ik als gebruiker mezelf niet als admin opgaf. Blijkbaar vond hij de gebruiker die ik opgaf niet bestaan (wss omdat ik niet de juiste rechten had ?)
Pagina: 1