Ghost kloon niet bootable

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Aangezien ik mijn C-schijf wil vervangen en Windows niet opnieuw wil installeren, ben ik aan de slag gegaan met Norton Ghost.

Het betreft IDE schijven. Ik heb de nieuwe harde schijf als slave in mijn systeem gehangen en middels Norton Ghost van de huidige C-schijf een kloon gemaakt. Ik heb Norton Ghost zijn werk af laten maken en de computer opnieuw op laten starten.

Na het opstarten zag ik dat de nieuwe harde schijf exact dezelfde inhoud had gekregen als de oude schijf. Mooi dus. Vervolgens heb ik mijn computer uitgeschakeld en de harde schijven omgewisseld: de oude harde schijf ging er definitief uit en de nieuwe harde schijf is als master ingebouwd.

Echter, als ik nu opstart, vraagt de computer om een bootable device. Het is niet mogelijk om vanaf de nieuwe schijf te booten.

Als ik de oude harde schijf monteer, kan ik echter weer normaal booten.

Wat zie ik over het hoofd?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je de partition wel active gemaakt ?
Ik weet niet of Ghost dat automatisch doet

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

met oude schijf er in als C en de nieuwe als D
Typ in: sys D:
en klaar is kees

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

keur0000 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:27:
met oude schijf er in als C en de nieuwe als D
Typ in: sys D:
en klaar is kees
Woei, win98 technieken.

Maar ja, TS zet er ook niet bij welk OS hij gebruikt, dan moeten we wel gokken nietwaar?

Meldt dus nog even welke Windows versie het om gaat, want dat is best belangrijk in dit geval.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ruftman
  • Nu online
Ik draai met Windows XP, SP 2

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Pak de XP CD en repareer je bootmanager van XP daarmee? :)
Sowieso is het niet handig om rechtstreeks disk-to-disk te klonen en vervolgens weer met de oude disk op te starten, terwijl de 2e schijf nog als secondary eraan hangt.
Als je het al doet, gebruik dan Ghost vanaf een bootcd en niet vanuit Windows.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ruftman
  • Nu online
Ik zal proberen de bootmanager te repareren.

Nee, de tweede harde schijf had ik fysiek verwijderd.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar je topicstart zegt heel wat anders:
Na het opstarten zag ik dat de nieuwe harde schijf exact dezelfde inhoud had gekregen als de oude schijf. Mooi dus. Vervolgens heb ik mijn computer uitgeschakeld en de harde schijven omgewisseld: de oude harde schijf ging er definitief uit en de nieuwe harde schijf is als master ingebouwd.
Maar goed, probeer de bootrepair maar van CD :)

• ruftman
  • Nu online
Ik ben een klein stapje verder. Ik kan inmiddels booten vanaf de nieuwe schijf....tot aan het inlogscherm.
Als ik vervolgens probeer in te loggen, geeft Windows de melding dat hij af gaat sluiten en vervolgens loopt het systeem vast.

Voorlopig maar weer de oude schijf ingebouwd.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als ik zou moeten gokken dan is het dat de driveletter geen C: is maar bijvoorbeeld D: is, omdat je tijdens je Ghost actie de schijf als secondary erin had zitten..

Met welke Ghost versie heb je dit gedaan?

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Ik heb dit ook vaak gedaan, maar dan via dos met een bootfloppy ME, dan ghost 7.0 opstarten en disk copy, heb ook wel partity copy gedaan, dat werkte ook altijd perfect.
Via XP heb ik het eigenlijk nooit geprobeerd, volgens mij kan dat ook niet goed, omdat er steeds geschreven wordt op de originele drive.

Waar ik zeker op moest letten was dat de dest.drive wel groter of even groot was.
Maar, kun je niet eens proberen om te starten in veilige modus?
Ik heb ook wel eens meegemaat dat er een blauw scherm kwam tijdens de boot, soms wel een paar keer, kwam wel omdat er dan een iets ander moederbord aanhing met andere hardward,maar meestal ging dat gewoon over en kon ik er mee doorwerken als alles weer herkend was.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Mijn truukje, namelijk het achter elkaar:
code:
1
2
3
fixboot
fixmbr
bootcfg /rebuild

intypen in de repair console van Windows heeft bij mij altijd wel gewerkt.

Waarschijnlijk heb je je nieuwe windows inmiddels wel al verkloot door dat halve opstarten, dus je zult wel een nieuwe kopie moeten maken voordat je bovenstaand probeert.

Edit: en idd, direct na de ghost-clone je oude schijf eruithalen, dat kan alleen maar problemen geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Kuhlie op 02-06-2007 20:32 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

I agree, disc klonen, oude disc meteen eruit halen, nieuwe disc als master en gaan :)

Die opstart fout krijg je overigens omdat je systeem disc een andere schijfletter heeft toegewezen gekregen (geen c:) waardoor bepaalde essentiele registry settings ongeldig zijn.En dat komt omdat je ze samen in het systeem hebt laten zitten.
Ik heb wel eens geprobeerd om dan met remote registry alles wat naar c: verwijst te vervangen naar bv d:, maar dan zijn er nog steeds programma's die hardcoded c: blijven gebruiken 8)7
Beter even een nieuwe kloon maken dus :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
ruftman schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 00:13:
Ik ben een klein stapje verder. Ik kan inmiddels booten vanaf de nieuwe schijf....tot aan het inlogscherm.
Als ik vervolgens probeer in te loggen, geeft Windows de melding dat hij af gaat sluiten en vervolgens loopt het systeem vast.
Ik weet niet welke Ghost versie je gebruikt maar ik had ongeveer hetzelfde probleem.
Je moet Ghost gebruiken met de zogenaamde FDSZ (Force Disk Signature to Zero) option/switch.

Hetzelfde kan je achteraf doen met het dos programma Gdisk.exe, dit zit ook bij Ghost als het goed is.
Gebruik het volgende commando: GDISK 1 /MBR

• ruftman
  • Nu online
Het is gelukt! Met de methode van The_Doman, vele dank daarvoor!

Achteraf gezien was Windows opnieuw installeren misschien sneller en makkelijker geweest, maar dit was wel een leuke uitdaging.
Pagina: 1