Na vista installatie geen Dualboot mogelijk met XP

Pagina: 1
Acties:
  • 3.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bob Marley
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-12-2021
Ik heb een P4, 2.53GHZ, 1024MB RAM met 320GB Seagate- en een 160GB Maxtor schijf.
Ik draai al jaren Windows XP Prof SP2 op de 320GB Seagate..

Gisteren heb ik op de 160GB Maxtor schijf Vista Ultimate 32Bit NL geinstalleerd.

De installatie loopt zonder enige moeite. Daarna installer ik antivrus (nod32), firewall(zone alarm), nero(7.) en Office(2007) erop.

Nu als ik de pc opstart krijg ik de melding:

BOOTMGR COMPRESSED
Press CTRL + ALT + DEL to restart PC

En zo blijft hij ook. Als ik CTRl ALT DEL doe start de pc op maar krijg ik weer dezelfde melding.
Dit gebeurt al bij de 2e scherm, dus 1e scherm is Searching for Devices, gaat hij naar de 2e zwarte scherm waar staat geschreven welke Schijf, Diskettestation enz enz je hebt.. Daarna zou eigenlijk de keuze moeten komen om Vista of XP op te starten..
Maar al bij de 2e scherm krijg ik dit melding!

Iemand enig idee hoe dit komt? 8)7

(al mijn software zijn legaal!)

Wat ik toen heb gedaan, ik heb de pc opgestart met de Windows XP schijf in de rom en dan via Reperatie Console de FIXBOOT en FIXMBR uitgevoerd op C:/Windows>
Ik heb ook de CHKDSK uitgevoerd op de C schijf. En ook op de G Schijf.
In dit geval is de C Schijf de 320GB Seagate met XP en de G schijf is de 160GB Maxtor met Vista.

En nu is me pc wel opgestart maar hij start gewoon XP op. Net als vista er niet is! Terwijl als ik naar de G schijf blader, zit Vista daarop geinstallerd met de boven genoemde programmas.

Hoe komt dit nu? :?

Verwijderd

nou dat komt je moet xp of vista gebruiken je kan ze niet allebij gebruiken dus als je due seagate schijf eruit haalt dan doet vista het. maar als je de maxtor eruit haalt dan kan je met xp werken ik heb het hier thuis ook dat ik dus niet al me bestande hoef te branden

Lett thomas

Verwijderd

Let op de boot order van je bios, als daar de hardeschijf met xp vooraan staat, word die als eerste gebruikt, en start xp dus op. Als je vista op een 2de partitie op de xp schijf had geinstalleerd, had je wel een keuze menu gehad.

• Bob Marley
Hmm wel leuk wat jullie zeggen maar iets klopt niet in jullie theorie.

Mijn neefje heeft dezelfde pc als ik en hij heeft het dezelfde manier gedaan als ik

Als hij zijn pc opstart krijgt hij een Keuzemenu om Vista of Oudere Versie van Windows (XP) op te starten!

Dus zoiets verwachtte ik ook.

Ik heb het precies gedaan als hij heeft gedaan.

Alleen bij mij gaat het verkeerd dus.

Dus ik dacht jullie zouden het weten.

Maar weten jullie zeker wat jullie zeggen?

XP en VIsta heb ik op 2 verschillende schijven geinstallerd
XP Schijf is First Device en Vista Schijf is Second Device.

Het systeem herkent toch wel 2 besturingsystemen ofniet? 8)7

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Bob Marley schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 20:05:
Hmm wel leuk wat jullie zeggen maar iets klopt niet in jullie theorie.

Mijn neefje heeft dezelfde pc als ik en hij heeft het dezelfde manier gedaan als ik

Als hij zijn pc opstart krijgt hij een Keuzemenu om Vista of Oudere Versie van Windows (XP) op te starten!

Dus zoiets verwachtte ik ook.

Ik heb het precies gedaan als hij heeft gedaan.

Alleen bij mij gaat het verkeerd dus.

Dus ik dacht jullie zouden het weten.

Maar weten jullie zeker wat jullie zeggen?

XP en VIsta heb ik op 2 verschillende schijven geinstallerd
XP Schijf is First Device en Vista Schijf is Second Device.

Het systeem herkent toch wel 2 besturingsystemen ofniet? 8)7
Je moet niet met de schijf volgorde in de BIOS gaan klooien en dan disk repairs uit gaan voeren; dat kan best werken, maar lost niks op. Je moet gewoon eerst XP installeren. Daaarna Vista. En dan geeft Vista je vanzelf een boot keuze menu.

Maar leg nou eerst een helder uit waar wat zit. Zit XP momenteel op je eerste disk? (disk 0); en Vista op de tweede disk? (disk 1). In ieder geval, laat gewoon beide schijven zitten, en begin een installatie van Vista. Daarna zal Vista je een boot menu geven.

Mocht Vista je nou niet een boot menu geven, probeer dan eens het volgende. Op de schijf waar Vista van opstart (dus NIET te verwarren met de partitie/disk waar Vista uiteindelijk op geinstalleerd is), moeten de volgende bestanden van de XP installatie in de root gekopieerd zijn: "boot.ini", "ntldr", and "NTDETECT.COM". Staat XP inmiddels op je tweede disk, vergeet dan niet om de boot.ini aan te passen. Daar staat zoiets als:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

disk(0) wordt dan dus disk(1).

Start Vista weer gewoon op, en run een heel makkelijk progje, EasyBCD 1.6, te vinden op:

http://neosmart.net/dl.php?id=1

Dat is veel gemakkelijker dan het ingewikkelde BCDEDIT, en je kunt ermee binnen enkele simpele klikken een extra boot entry toevoegen aan de Vista boot manager. Klaar is Kees.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bob Marley schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 14:52:
Wat ik toen heb gedaan, ik heb de pc opgestart met de Windows XP schijf in de CDROM drive en dan via Reparatie Console de FIXBOOT en FIXMBR uitgevoerd op C:/Windows>
[...]
En nu is me pc wel opgestart maar hij start gewoon XP op. Net als vista er niet is! Terwijl als ik naar de G schijf blader, zit Vista daarop geinstallerd met de boven genoemde programmas.
Je hebt daardoor de Vista bootmanager weer overschreven met de XP bootloader, en aangezien XP het nieuwere bootmanager deel van Vista niet herkent kan ie 'm ook niet laten starten.

Zoals aangegeven weer opnieuw met de Vista DVD een nieuwe bootloader neerzetten :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

albatross schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 21:28:
[...]

Je moet niet met de schijf volgorde in de BIOS gaan klooien en dan disk repairs uit gaan voeren; dat kan best werken, maar lost niks op. Je moet gewoon eerst XP installeren. Daaarna Vista. En dan geeft Vista je vanzelf een boot keuze menu.

Maar leg nou eerst een helder uit waar wat zit. Zit XP momenteel op je eerste disk? (disk 0); en Vista op de tweede disk? (disk 1). In ieder geval, laat gewoon beide schijven zitten, en begin een installatie van Vista. Daarna zal Vista je een boot menu geven.

Mocht Vista je nou niet een boot menu geven, probeer dan eens het volgende. Op de schijf waar Vista van opstart (dus NIET te verwarren met de partitie/disk waar Vista uiteindelijk op geinstalleerd is), moeten de volgende bestanden van de XP installatie in de root gekopieerd zijn: "boot.ini", "ntldr", and "NTDETECT.COM". Staat XP inmiddels op je tweede disk, vergeet dan niet om de boot.ini aan te passen. Daar staat zoiets als:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

disk(0) wordt dan dus disk(1).

Start Vista weer gewoon op, en run een heel makkelijk progje, EasyBCD 1.6, te vinden op:

http://neosmart.net/dl.php?id=1

Dat is veel gemakkelijker dan het ingewikkelde BCDEDIT, en je kunt ermee binnen enkele simpele klikken een extra boot entry toevoegen aan de Vista boot manager. Klaar is Kees.
^ wat hij zegt :)

In de jongste (of één-na jongste) C't Magazine stond dit ook uitgebreid beschreven.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Bob Marley
alt-92 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 00:25:
[...]

Je hebt daardoor de Vista bootmanager weer overschreven met de XP bootloader, en aangezien XP het nieuwere bootmanager deel van Vista niet herkent kan ie 'm ook niet laten starten.

Zoals aangegeven weer opnieuw met de Vista DVD een nieuwe bootloader neerzetten :)
Hey dank je voor je informatie.

Nog eens voor de duidelijkheid, Op HD-0 staat XP Prof SP2 en op HD-1 staat Vista Ultimate 32bit.
(HD-0 = Seagate 320GB 16MB 7200rpm)
(HD-1 = Maxtor 160GB 16MB 7200rpm)

Op de HD-0 heb ik al jaren XP Prof SP2.
Nu wil ik op HD-1 Vista Ultimate hebben.

Ik heb hem ook netjes geinstalleerd, Pc opgestart met de Vista CD in de rom. de schijf (HD-1) gekozen en daarop Vista geinstalleerd. Alles ging zonder enige moeite. Ik heb ook nog bepaalde programma's kunnen installeren in Vista.
Toen ik de Pc opnieuw startte begon het probleem

Ik kreeg de melding:

BOOTMGR COMPRESSED
Press CTRL + ALT + DEL to restart PC

Nu start dus geen XP als Vista op :?
Ik verwachtte een keuzemenu als:
Vista opstarten of XP opstarten. Maar dat gebeurde niet |:(

Ik kom dus niet ver..

Wat moet ik precies doen? ;(
En nog een vraag, van welke HD start Vista op dan? Hij staat geinstalleerd op HD-1
Start Vista van de HD-0, waarop XP zit?
En waar staat Boot.ini ?

En wat moet/kan ik precies doen, zodat ik een keuzemenu krijg bij het opstarten van me pc en waar ik kan kiezen uit Vista of XP!?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:03:
nou dat komt je moet xp of vista gebruiken je kan ze niet allebij gebruiken dus als je due seagate schijf eruit haalt dan doet vista het. maar als je de maxtor eruit haalt dan kan je met xp werken ik heb het hier thuis ook dat ik dus niet al me bestande hoef te branden

Lett thomas
Welkom op GoT, maar dit is onzin. XP en Vista kunnen prima in een Dual Boot omgeving naast elkaar draaien.

• Bob Marley
Exorcist schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:36:
[...]

Welkom op GoT, maar dit is onzin. XP en Vista kunnen prima in een Dual Boot omgeving naast elkaar draaien.
Dat zeg ik..

Bij veel mensen is het mogelijk.

Waarom lukt het niet bij mij! |:(

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:29

Tys

Ik kan het allemaal wel heel stijlloos kopieren, maar dat doe ik toch maar niet.
Dit is overigens gewoon uit een search op Google.
Er staan bijna 3 volledige mogelijke antwoorden in. Als je er nu nog niet uitkomt ...

[ Voor 15% gewijzigd door Tys op 02-06-2007 16:11 ]

My flight statistics: (456.693km in 128 flights) Next trips: Krakow, Prague, Malta

Verwijderd

Sjonge jonge.......... download toch gewoon vistabootpro !!

• Bob Marley
Thiaz schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:10:
Ik kan het allemaal wel heel stijlloos kopieren, maar dat doe ik toch maar niet.
Dit is overigens gewoon uit een search op Google.
Er staan bijna 3 volledige mogelijke antwoorden in. Als je er nu nog niet uitkomt ...
Al die 3 antwoorden zijn van mij!

En ik heb ze alle drie geprobeerd. het lukt nog steeds niet!

1 is zelf hier uitgelegd waarom die het niet doet!

Verwijderd

dit is niet meer als een extra entry in een van de 2 boot.ini's zetten (degene die nu word gestart)... hoe en wat kan hij best zelf uizoeken want ik heb niet het id dat hij ook maar iets heeft geprobeert en ben bang dat dit topic ook geen lang leven heeft...
Pagina: 1