Toon posts:

Eigen DNS server: werkt wel voor linux bakken, niet voor win

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een eigen DNS server opgezet op m'n Debian bak.

Voor m'n webserver heb ik DNS record aangemaakt: zotto --> 192.168.123.141

Werkt als een trein onder linux systemen in het netwerk. Als ik daar zotto invoer in de browser kom ik inderdaad bij de webserver uit.

Echter onder windows werkt het niet. Eerst dacht ik dat Windows de DNS server niet kon vnden maar dat is niet het geval. Als ik een nslookup op de windows bak doe naar zotto dan krijg ik:

nslookup zotto
*** Can't find server name for address 192.168.123.141: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 192.168.123.141

*** UnKnown can't find zotto: Non-existent domain

Oftewel hij snapt dat bij zotto het IPadres 192.168.123.141 hoort zoals opgegeven in de DNS server. Goed zo. Waarom werkt IP verkeer als browsen dan niet?. Als ik een ping uitvoer krijg ik:

ping zotto
Ping request could not find host zotto. Please check the name and try again.

Tja dat vind ik raar. Nu krijg ik bij die nslookup wel allerlei waarschuwingen over 'server Unkown' maar ik dacht dat dat komt doordat ik geen reverse lookup heb ingesteld op m'n DNS server. Dit hoeft toch ook niet voor een klein thuisnetwerk, en zou zonder toch ook moeten werken (?).

Hebben jullie een idee wat het probleem is?? Thanks.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-03 12:46
windows gebruikt eerst WINS, ook checkt windows de reverse dns van de dns server meen ik, probeer eens een reverse ip record aan te maken voor de server zelf. ook is het aan te raden een volledige domeinnaam te gebruiken (thuis.local ofzo, aangezien .local niet bestaat en je deze alleen intern gebruikt krijg je geen conflicten))

Verwijderd

zotto is de hostname wat is je domain name?
in linux staat in je /etc/resolv.conf een search entry dat plkat hij automatisch achter je hostname als je geen domein opgeeft. In windows zit dit ook ergens

Verwijderd

Werkt het buiten DNS/WINS om wel goed? Dus gewoon IP address intypen in browser en kijken of je op je webserver uitkomt.

Verwijderd

Topicstarter
base_ schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 14:41:
windows gebruikt eerst WINS, ook checkt windows de reverse dns van de dns server meen ik, probeer eens een reverse ip record aan te maken voor de server zelf. ook is het aan te raden een volledige domeinnaam te gebruiken (thuis.local ofzo, aangezien .local niet bestaat en je deze alleen intern gebruikt krijg je geen conflicten))
Thanks gouden tip. Ik heb er nu van gemaakt zotto.local en het werkt meteen. Windows snapt nu blijkbaar dat het geen WINS naam is.

Heb nog wat ontdekt trouwens. Ik dacht in die nslookup wel het IP adres van de webserver te zien, het was echter het IP adres van de DNS server. Nu het wel werkt krijg ik namelijk:

nslookup zotto.local
*** Can't find server name for address 192.168.123.141: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown

Name: zotto.local

Die eerste vermelding is dus gewoon de DNS server want die zit er bij iedere nslookup bij :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 14:57:
[...]
Thanks gouden tip. Ik heb er nu van gemaakt zotto.local en het werkt meteen. Windows snapt nu blijkbaar dat het geen WINS naam is.
Eh toch niet zo'n gouden tip. Na het toevoegen van .local werkte het niet meer vanaf de linux bakken :)
Heb van dat .local nu .zotte gemaakt en nu werkt het wel. Blijkbaar het dat .local binnen linux een speciale betekenis.

@ DotHack: In mijn /etc/resolv.conf staat geen search entry, alleen 2 nameservers
Pagina: 1