Ik heb sinds kort een eigen DNS server opgezet op m'n Debian bak.
Voor m'n webserver heb ik DNS record aangemaakt: zotto --> 192.168.123.141
Werkt als een trein onder linux systemen in het netwerk. Als ik daar zotto invoer in de browser kom ik inderdaad bij de webserver uit.
Echter onder windows werkt het niet. Eerst dacht ik dat Windows de DNS server niet kon vnden maar dat is niet het geval. Als ik een nslookup op de windows bak doe naar zotto dan krijg ik:
nslookup zotto
*** Can't find server name for address 192.168.123.141: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 192.168.123.141
*** UnKnown can't find zotto: Non-existent domain
Oftewel hij snapt dat bij zotto het IPadres 192.168.123.141 hoort zoals opgegeven in de DNS server. Goed zo. Waarom werkt IP verkeer als browsen dan niet?. Als ik een ping uitvoer krijg ik:
ping zotto
Ping request could not find host zotto. Please check the name and try again.
Tja dat vind ik raar. Nu krijg ik bij die nslookup wel allerlei waarschuwingen over 'server Unkown' maar ik dacht dat dat komt doordat ik geen reverse lookup heb ingesteld op m'n DNS server. Dit hoeft toch ook niet voor een klein thuisnetwerk, en zou zonder toch ook moeten werken (?).
Hebben jullie een idee wat het probleem is?? Thanks.
Voor m'n webserver heb ik DNS record aangemaakt: zotto --> 192.168.123.141
Werkt als een trein onder linux systemen in het netwerk. Als ik daar zotto invoer in de browser kom ik inderdaad bij de webserver uit.
Echter onder windows werkt het niet. Eerst dacht ik dat Windows de DNS server niet kon vnden maar dat is niet het geval. Als ik een nslookup op de windows bak doe naar zotto dan krijg ik:
nslookup zotto
*** Can't find server name for address 192.168.123.141: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 192.168.123.141
*** UnKnown can't find zotto: Non-existent domain
Oftewel hij snapt dat bij zotto het IPadres 192.168.123.141 hoort zoals opgegeven in de DNS server. Goed zo. Waarom werkt IP verkeer als browsen dan niet?. Als ik een ping uitvoer krijg ik:
ping zotto
Ping request could not find host zotto. Please check the name and try again.
Tja dat vind ik raar. Nu krijg ik bij die nslookup wel allerlei waarschuwingen over 'server Unkown' maar ik dacht dat dat komt doordat ik geen reverse lookup heb ingesteld op m'n DNS server. Dit hoeft toch ook niet voor een klein thuisnetwerk, en zou zonder toch ook moeten werken (?).
Hebben jullie een idee wat het probleem is?? Thanks.