Toon posts:

Geen netwerk toegang meer tot externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een (netwerk/windows) probleem waar ik al een tijd mee worstel:

Ik kan sinds een paar maanden een gedeelde externe HD niet meer via het netwerk benaderen. Het heeft altijd gewerkt. Echter volgens mij na een windows update (weet dit niet meer zeker) wekte het niet meer. In ieder geval heb ik in die fase geen andere aanpassingen gedaan aan beide systemen.

PC1:
Windows XP home SP2
Hieraan hangt een externe harde schijf (Freecom USB 2.0 400GB) welke is gedeeld voor netwerktoegang (alle rechten)

PC2:
Windows XP Mediacenter SP2

Via PC2 wil in de externe HD benaderen die aan PC1 hangt. Ik zie hem wel bij de netwerkscan maar krijg geen toegang als ik hem aanklik in de verkenner. melding:
\\... is niet toegangkelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtiging voor deze netwerkbron. Neem contact op het de beheerder van de server als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt

Onvoldoende opslagruimte op de server beschikbaar om deze opdracht te verwerken.
Op gedeelde mappen van de interne HD van PC1 krijg ik vanuit PC2 wel toegang!!!

Als ik Kaspersky Internet Security 6.0 deinstalleer krijg ik wel toegang, echter deze stond er al op voordat dit probleem zich voordeed. Kaspersky forum kon mij niet aan de oplossing helpen (http://www.kaspersky.nl/forum/index.php?showtopic=427). Ik ben dan ook bang dat ik het niet moet zoeken bij Kaspersky. Als test namelijk Norton geinstalleerd en ook hierbij kon ik na installatie niet meer bij de externe HD op PC1

Ik heb van alles geprobeerd. Hier nog iemand suggesties?

Laat weten als je meer info nodig hebt.

Gtz!!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:01
Het is misschien al een oude topic en ik weet niet of deze nog van toepassing is maar zelf het bovenstaande probleem ook meegemaakt en door veel zoekwerk toch tot een oplossing kunnen komen.

Het bovenstaande probleem heeft blijkbaar te maken dat er in de windows XP register een sleutel niet aanwezig is wat met mijn pc ook het geval was.

Het gaat hier om de IRPStacksize wat het probleem kan veroorzaken dat je als je een externe hd over het netwerk wilt delen de volgende melding naar voren kan toveren.
\\... is niet toegangkelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtiging voor deze netwerkbron. Neem contact op het de beheerder van de server als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt

Onvoldoende opslagruimte op de server beschikbaar om deze opdracht te verwerken.
Om dit probleem op te lossen is de volgende informatie en oplossing via de microsoft site terug te vinden.

To resolve this behavior, increase the IRPStackSize value in the registry:

1. Click Start, and then click Run.
2. Type regedit, and then click OK.
3. Navigate to the following key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters

4. In the right pane, double-click the IRPStackSize value.

NOTE: If the IRPStackSize value does not already exist, use the following procedure to create it:a. In the Parameters folder of the registry, right-click the right pane.
b. Point to New, and then click DWord Value.
c. Type IRPStackSize.

IMPORTANT: Type "IRPStackSize" exactly as it is displayed because the value name is case-sensitive.

5. Change the Base to decimal.
6. In the Value Data box, type a value that is larger than the value that is listed.

If you created the IRPStackSize value using the procedure described in step 4, the default value is 15. It is recommended that you increase the value by 3. Therefore, if the previous value was 11, type 14, and then click OK.
7. Close the Registry Editor.
8. Restart the computer.

Zelf heb ik deze aangezien ik XP gebruik gewoon op 50 gezet en alles is nu weer netjes via de externe schijf te delen en via verschillende PC's te benaderen.