[Ubuntu] Tahoma font kapot, hoe nu te herinstalleren?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 22:17
Even een korte inleiding. Ik wilde mijn linux font vervangen door die standaard fonts die in Windows zitten. Nu had ik dus zelf Tahoma al eerst geïnstalleerd. Nu waren de lettertypen nog vrij 'wazig' van uiterlijk, dus ging ik opzoek naar een manier om dit goed te krijgen. Toen kwam ik op verschillende tutorials uit. Deze heb ik gevolgd: http://www.howtoforge.com/sharp_fonts_gnome

Toen ik het font wilde aanroepen kreeg ik geen normale letters te zien, maar alleen vierkante blokjes. Nu heb ik alle Tahoma.* verwijderd die voorkwamen in mijn Linux partitie, maar dit mocht niet baten. Ik krijg het font niet verwijderd, en herinstalleren gaat ook niet.

Screenshotje:

Afbeeldingslocatie: http://www.superstoer.nl/~benchmarc/tahoma.png

Heeft iemand een idee hoe ik dit nu goed moet krijgen?

Note: Ik kom er nu net achter dat als ik het lettertype selecteer, regular en italic het niet doen, maar bold en bold italic wel goede tekens weergeven. Weird?

[ Voor 14% gewijzigd door benchMarc op 02-06-2007 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Ik kick normaal niet snel, maar m'n topic is een beetje weggezakt. Kan me niet voorstellen dat er niemand zit die het niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Het stomme is trouwens dat in OpenOffice Word de tekst wel gewoon verschijnt als ik Tahoma selecteer. Maar zodra ik het in het Linux theme zet het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Ik zie in je screenshot 2x de style Regular staan. Misschien heb je toch niet alle bestanden van het font weggehaald?

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Jeldert schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:45:
Ik zie in je screenshot 2x de style Regular staan. Misschien heb je toch niet alle bestanden van het font weggehaald?
Klopt, dat kreeg ik erbij nadat ik voor de 2e keer het font installeerde? Heel vaag, maar ook al haal ik alles van Tahoma weg, dan nog blijft hij in die lijst staan. Wat is de officiële manier om een font uit die lijst te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien helpt het als je ff je font cache geforceerd update en daarna je X server restart:

code:
1
# fc-update -f -a

of iets in die richting :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
spone schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:29:
Misschien helpt het als je ff je font cache geforceerd update en daarna je X server restart:

code:
1
# fc-update -f -a

of iets in die richting :)
command not found? :P Ik heb dat geloof ik wel eens met zo'n ander commando gedaan die dat zou moeten doen. Maar dat hielp ook al niks :(

Je bedoelde fc-cache -f -v ;) En hielp idd niet.

Echt zo'n ontzettend vaag probleem. Hoe kan het zo zijn dat hij in Word wel gewoon goed werkt, maar in de Linux omgeving zelf niet? Echt niemand lijkt hier een oplossing voor te weten.

[ Voor 38% gewijzigd door benchMarc op 04-06-2007 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
heb je die tahoma fonts handmatig (dus zonder package-manager) geinstalleerd? Zo ja, heb je ze in een eigen folder neergezet? Zo ja, folder gewoon helemaal weggooien.
Ik zie in die howto van je dat tahoma bestaat uit 2 bestanden, 1 voor normaal, en 1 voor bold. Als je alleen die normale hebt weggegooid lijkt het me logisch waarom bold het nog wel doet.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
laurencevde schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:30:
heb je die tahoma fonts handmatig (dus zonder package-manager) geinstalleerd? Zo ja, heb je ze in een eigen folder neergezet? Zo ja, folder gewoon helemaal weggooien.
Ik zie in die howto van je dat tahoma bestaat uit 2 bestanden, 1 voor normaal, en 1 voor bold. Als je alleen die normale hebt weggegooid lijkt het me logisch waarom bold het nog wel doet.
Ik heb hem eerst handmatig geïnstalleerd door gewoon het font te kopiëren naar de standaard map van de fonts. Toen was het font nog in orde. Ik dacht dat ik daarmee wel dat mooie strakke lettertype kreeg ipv dat anti-aliasing gedoe. Toen dat niet hielp heb ik dus een tutorial gevolgd waarmee ik ook weer dat font installeerde, in een andere map geloof ik. Toen was mijn font gescrewed. Daarna heb ik alles wat met Tahoma te maken had van mijn linux partitie gegooid, maar het lettertype is toen dus nooit meer weggegaan. Zelfs als ik nu alles van Tahoma verwijder, ook de bold, dan nog blijft het daar in die lijst staan en werkt het zelfs nog gewoon als ik erop klik. Echt heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
benchMarc schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:37:
[...]
Je bedoelde fc-cache -f -v ;) En hielp idd niet.
Ja die bedoelde ik, maar het was alweer een tijdje geleden dat ik zo'n zelfde soort actie gedaan had dus was het een beetje vergeten 8)7

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

sudo apt-get install msttcorefonts

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Snake schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:53:
sudo apt-get install msttcorefonts
Die heb ik gebruikt om alle fonts mee te installeren van MS. Tahoma zit daar echter niet bij. Verder heb ik nu ook niets aan die regel, omdat ik dat fontpack al geïnstalleerd heb. Lost verder ook het probleem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:57
Heb je ook alle stappen die je ondernomen hebt via die handleiding ongedaan gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wwwillem
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hey, ik heb die tutorial net ook gevolgd, en het ging hier ook fout omdat de permissions verkeerd stonden na het kopieren van het tahoma font vanuit windows. Zorg dat de tahoma fonts dezelfde permissies hebben als de andere fonts (chmod 644).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Wwwillem schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 19:03:
Hey, ik heb die tutorial net ook gevolgd, en het ging hier ook fout omdat de permissions verkeerd stonden na het kopieren van het tahoma font vanuit windows. Zorg dat de tahoma fonts dezelfde permissies hebben als de andere fonts (chmod 644).
Kreeg jij precies hetzelfde probleem als ik dan? Ik ga even uitzoeken waar die fonts zich bevinden en dan probeer ik ze te chmodden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
schoene schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 11:53:
Heb je ook alle stappen die je ondernomen hebt via die handleiding ongedaan gemaakt?
Yup, ik heb alles geprobeerd terug te zetten naar hoe het eerst was.

Ik heb even gezocht door alle dirs, maar alleen in "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType" staat het Tahoma font nog. Ik heb hem een chmod naar 644 gegeven, maar het heeft niets geholpen.

Het is net alsof het font erin is gebrand of iets dergelijks.

[ Voor 33% gewijzigd door benchMarc op 05-06-2007 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Wederom alle Tahoma fonts verwijderd. De 2e regular die je in het screenshot ziet is weg, maar de rest van Tahoma blijft weer staan. Ook het bold is nu screwed, terwijl die het wel deed voordat ik die 2 tahoma fonts weggooide.

Het is net alsof het ergens in het systeem staat gebrand, maar waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Weer wat nieuws... Ik denk dat ik nu in de buurt van het probleem kom. Wanneer ik bij System -> Preferences -> Font en dan Details -> Go to font folder kijk zie ik daar een Tahoma staan met kruisje er rechtsboven. Deze ziet er dus anders uit dan de rest. Ik kan hem alleen niet verwijderen, want dan heb ik geen permissie. Ga ik via gksudo nautilus naar de font:/// folder dan zie ik hem daar dus staan. Wanneer ik deze verwijder gaat dat prima, maar zodra ik het venster nog eens open staat hij er weer?

Misschien dat iemand wel weet hoe je dit kan verhelpen, en daarmee kan het probleem misschien ook zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Nou, het begint een dagboek te worden, maar eindelijk dat font eruit gekregen. Toen weer opnieuw geinstalleerd, en 3x raden, nu is hij half verneukt :P

In het font preferences scherm geeft ie het goed weer, in sommige programma's en in de menu's doet hij het ook goed. Maar iets zoals de taakbalk geeft hij weer in blokjes weer.

Het begint een eindeloos verhaal te worden zo :P
Pagina: 1