Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12V schakelen met PNP transistor uit PIC

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:21
Voor het project met de transducers waar ik mee bezig ben moet ik nu de aansturing maken. Eerst had ik gewoon een simpele schakeling met de transducer in de collectorkring, op onderstaande manier dus:

Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/7687/oudni3.th.png

Op een of andere manier werkt dit dus niet, de transistor doet prima zijn werk en schakelt netjes op 40Khz tussen 12V en 0V. Het enige probleem is dat de transducer niks doet... Als ik een weerstand parallel plaats over de transducer werkt hij wel, maar met veel storing en erg onnauwkeurig. Blijkbaar kan ik beter een PNP gebruiken om hem aan te sturen, dit zou precies hetzelde effect moeten hebben als dat ik hem op de functiegenerator aansluit.

Het enige probleem is dan dat ik hem niet direct op 12V aan kan sluiten (toch?). Daarom heb ik volgende constructie bedacht. R3 & R4 zijn dan de transducers.

Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/5654/nieuwrt0.th.png

Dit lijkt prima te werken, maar kan het ook makkelijker? Is het niet mogelijk om direct de PNP aan te sturen vanuit de PIC (Tot 5V kan dit natuurlijk wel, maar ik wil de transducer op 12V aansturen) ?

Ook is de blokgolf niet meer helemaal perfect symetrisch, de neergaande flank doet er in tegenstelling tot de opgaande flank erg lang over om te schakelen. Hoe kan dit, en belangrijker, hoe is dit op te lossen?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Beide schakelingen hebben als het goed is precies hetzelfde effect (behalve als de stroom die je wilt schakelen erg groot is, maar dat zal hier wel niet). Ik denk eerder dat het eraan ligt dat je transducer ook een enorm condensatoreffect heeft: als je de tor aanzet, laadt deze parasitaire condo zich op, maar als je de tor uitzet ontlaadt 'ie zich niet meer omdat de transducer zelf te hoogimpedant is. De oplossing hiervoor is om bijvoorbeeld een H-brug te pakken, zodat je in beide richtingen stroom door de transducer kan forcen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 01-06-2007 12:18 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:21
Sprite_tm schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 12:18:
Beide schakelingen hebben als het goed is precies hetzelfde effect (behalve als de stroom die je wilt schakelen erg groot is, maar dat zal hier wel niet). Ik denk eerder dat het eraan ligt dat je transducer ook een enorm condensatoreffect heeft: als je de tor aanzet, laadt deze parasitaire condo zich op, maar als je de tor uitzet ontlaadt 'ie zich niet meer omdat de transducer zelf te hoogimpedant is. De oplossing hiervoor is om bijvoorbeeld een H-brug te pakken, zodat je in beide richtingen stroom door de transducer kan forcen.
Je verklaring klinkt logisch, volgens de datasheet heeft de transducer een capaciteit van 1900pF bij 1Khz. Ik zal eens kijken hoe dat werkt met zon H-brug. Ik moet echter wel 6 transducers aansturen, als dit teveel ruimte inneemt ga ik het direct op de PIC aansluiten, want dit werkt wel gewoon goed, alleen dan natuurlijk op 5V.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kunt met een H-brug ook wel 6 transducers aansturen hoor :) En je hebt het voordeel dat je de stroom omdraait, waarmee je dus netto een amplitude van 24V over je transducers kan zetten: extragratisch veel ultrasone herrie ;)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Sprite_tm schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 14:47:
Je kunt met een H-brug ook wel 6 transducers aansturen hoor :) En je hebt het voordeel dat je de stroom omdraait, waarmee je dus netto een amplitude van 24V over je transducers kan zetten: extragratisch veel ultrasone herrie ;)
Hoe kom je daar nou bij?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

De transducer heeft 2 aansluitingen, we noemen ze hier even A en B. A en B worden in een H-brug opgenomen, zodat beide kanten aan de +12V of aan de 0 geknoopt kunnen worden. Nu dumpen we er een blokgolf overheen: eerst komt A op 0V en B op 12V, dan komt A op 12V en B op 0V, etc. We zetten nu een multimeter of scoop of whatever over de transducer heen: de min (ground, referentie) zetten we op punt A en de + op punt B. Eerst meten we een spanningsverschil tussen A en B van 12V, daarna wisselt het om en meten we een spanningsverschil van -12V (de min van je scoop hangt nu namelijk aan de + van je voeding). De totale amplitude van de golf op je scoop of multimeter is dus nu max-min=12V-(-12V)=24V.

En jah, het is idd mogelijk om die spanning weer vrolijk gelijk te richten en met een H-brug 24VDC op te wekken; been there, done that.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Leuke uitleg, maar op geen enkel moment staat er 24 volt over de transducer, dan kun je het ook geen 24 volt gaan noemen.

Die spanning krijg je er alleen uit door er een ladingspomp op aan te sluiten of door twee keer enkelzijdig gelijk te richten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zeg ook niet dat er 24V over staat, ik zeg dat het signaal over de transducer een amplitude van 24V heeft, in tegenstelling tot een oplossing met een enkele tor of een halve H-brug, waarbij het slechts 12V is. Je mag me verwijten dat dat misschien een wat ongelukkige manier is om het verhaal te vertellen, maar ga me alsjeblieft geen woorden in de mond leggen.

Pagina: 1