[Excel[ Celkleur aanpassen aan rgbwaarde in de cel ervoor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.868 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijntijn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik heb een lijst met RGB-waarden in een kolom gestampt. Nu wil ik de volgende kolom elke cel een celkleur geven van de rgb-waarde die in de cell links hiervan staat.

RGB-waardeRGB-kleur
0000FFCellkleur = blauw
FF0000Cellkleur = rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb het zelf niet geprobeerd, ma na 30s google'n kwam ik dit tegen:
RGB Colors

A color is defined by a number made up of the Red, Green, and Blue components of the color. To convert the individual components to a color value, you can use the VBA function RGB. For example,

ActiveCell.Interior.Color = RGB(100,123, 50)
ik veronderstel dat je VBA kent? want ik denk zonder Visual Basic for Applications dat dit je niet zal lukken.
En een scriptje schrijven om van die hex naar deze nummers te gaan kan ook niet moeilijk zijn.

Linkje op site van MS zelf:
http://office.microsoft.com/en-us/excel/HA011366271033.aspx

[ Voor 16% gewijzigd door frederikske op 01-06-2007 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
Ik ben ervanuit gegaan dat de kleurcodes in kolom A staan en kolom B gekleurd moet worden.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Target.Parent.Range("A:A")) Is Nothing Then
    Target.Offset(0, 1).Interior.Color = RGB(CInt("&H" & Left(Target, 2)), CInt("&H" & Mid(Target, 3, 2)), CInt("&H" & Right(Target, 2)))
End If
End Sub

(Zet wel even kolom A op "tekst", opdat er geen nullen wegvallen)

[ Voor 21% gewijzigd door onkl op 01-06-2007 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Welke versie van Excel gebruik je? Als ik het me goed herinner gebruikt Excel < 2007 maar een 64 kleuren palet. De laatste versie kan er meer aan, en dan zal je RGB representatie beter lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
Zo'n topicstart is echt niet wat we verwachten op GoT. Met een minuutje googlen vind je al genoeg informatie om je een heel eind op weg te helpen zodat je een veel gerichter vraag kunt stellen waaruit blijkt dat je zelf ook wilt bijdragen aan een oplossing. Nu kun je de hele startpost samenvatten met 'ej, los dit even voor me op'. Dat is leuk als je helpdesk belt, maar niet voor op het forum.

Lees eens Registratievoorwaarden / korte FAQ. Daar staan tips in hoe je wél een topic begint

[ Voor 5% gewijzigd door Lustucru op 01-06-2007 13:15 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.thijs
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-02-2022
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag maar kan totaal niet werken met vba
het doel is een kleurenlijst te hebben als volgt:

kolom A is een kleur nummer dat wordt gebruikt (op diamond paintings)
kolom B is de kleurnaam volgens dmc chart
kolom C moet de lege cel met celopvulling worden volgens de hexadecimale kleurcode of de RGB kleurcodes die ik in de laatste kolommen heb (ik had de # al voor de hexadecimalen geplaatst omdat je deze volgens mij nodig had)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2C1lB0KXJBdCW5Id8OxL-AFy00U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VhsWrOr31CBaACOSKJhbOaBU.jpg?f=user_large

wie kan me helpen om dit op te lossen

[ Voor 52% gewijzigd door b.thijs op 20-02-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:42

Hu9o

Schokkend

b.thijs schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:28:

kolom C moet de lege cel met celopvulling worden volgens de hexadecimale kleurcode of de RGB kleurcodes die ik in de laatste kolommen heb (ik had de # al voor de hexadecimalen geplaatst omdat je deze volgens mij nodig had)

[Afbeelding]

in VBA de code running met RGB input van de cellen helemaal rechts.

code:
1
Range("A1").Interior.Color = RGB(255, 0, 0)

edit:

Omdat ik wel benieuwd was hoe de kleuren eruit zouden zien....

Link

[ Voor 5% gewijzigd door Hu9o op 20-02-2022 22:49 ]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.thijs
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-02-2022
@Hu9o
ik ben niet thuis in vba
je moet me van a-z helemaal uitleggen hoe ik dit moet doen hoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
b.thijs schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:28:

[Afbeelding]

Welkom op Tweakers. :)

We denken graag met je mee, maar verwachten daarbij wel een eigen stukje inzet. Zoals @Lustucru het vijftien jaar geleden wist te verwoorden:
Lustucru schreef op vrijdag 1 juni 2007 @ 13:14:
offtopic:
Zo'n topicstart is echt niet wat we verwachten op GoT. Met een minuutje googlen vind je al genoeg informatie om je een heel eind op weg te helpen zodat je een veel gerichter vraag kunt stellen waaruit blijkt dat je zelf ook wilt bijdragen aan een oplossing. Nu kun je de hele startpost samenvatten met 'ej, los dit even voor me op'. Dat is leuk als je helpdesk belt, maar niet voor op het forum.
Voel je vrij een nieuw topic te openen waarbij je duidelijk aangeeft wat je zelf al hebt geprobeerd of gevonden. Dit hele oude topic gaat op slot.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.