Toon posts:

[XP] Hostnaam laten verwijzen naar meerdere IP-adressen

Pagina: 1
Acties:
  • 424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Als we hier gewoon op het netwerk zitten is er niets aan de hand, dan zijn de servers gewoon benaderbaar via de naam van de server. Die namen worden natuurlijk gewoon door de DNS omgezet naar een IP-adres.

Maar als we via VPN inloggen van buitenaf op het netwerk dan pakt hij die DNS niet. Dus dan moet je rechtstreeks naar het IP-adres. Dat wil ik dus graag anders, ik wil dat van buitenaf ook gewoon naar de naam van de server kan worden gegaan.

Ik dacht aan de hosts file. Gewoon de naam van de server er in zetten samen met het IP-adres. Nou werkt dat ook wel voor sommigen.

Maar we hebben hier eigenlijk 3 aparte netwerken. We hebben een 192.168.1.0, een 192.168.2.0 en een 192.168.3.0 netwerk. Als er via de VPN wordt ingelogd op het netwerk komen ze in het 192.168.2.0 netwerk. Maar als ik dan bijvoorbeeld het IP-adres van een van de server in het hosts bestand zet, dan moet dat dus voor de VPN bijvoorbeeld 192.168.2.3 zijn. Maar stel dat ze hier op het netwerk op 192.168.1.0 zitten, dan verwijst die hosts file ze naar 192.168.2.3 terwijl ze eigenlijk naar 192.168.1.3 moeten.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen valt?

Alvast bedankt!

Gr. Rick

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 09:22
Welke VPN oplossing gebruiken jullie? Cisco ? Watchguard?

Waarom pakt hij de DNS niet? Zit je DNS server ook in een ander netwerk?
Ik vind het ook een beetje vaag dat er geen routering is tussen de verschillende netwerken als ik het zo lees.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 16:25
ehm, wat als je nou als primairy de DNS thuis insteld, en als sec dns die bij het VPN?

of pas je subnetmasker aan naar 255.255.0.0 - dan kun je bij alle netwerken

[ Voor 31% gewijzigd door sjongenelen op 01-06-2007 09:48 ]

you had me at EHLO

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je wilt computers bereiken die op verschillende manieren het netwerk op kunnen komen en daarom in verschillende subnetten zitten? In dat geval zou je toch je dhcp server aan je dns kunnen koppelen. De DHCP server weet welke computer welk ip heeft gekregen immers aangezien hij dat zelf heeft gedaan :).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dit is dus gen client XP verhaal maar een Netwerk / DNS config vraag.
Ik denk dat je topic hier verkeerd zit, en beter op z'n plek zou zijn in Netwerken.

Ik verplaats je topic daar naartoe.

Sowieso zou ik lekker van die hosts file afblijven om dit proberen op te lossen, want hosts entries overrulen de DNS client altijd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
om3ega schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:46:
Welke VPN oplossing gebruiken jullie? Cisco ? Watchguard?

Waarom pakt hij de DNS niet? Zit je DNS server ook in een ander netwerk?
Ik vind het ook een beetje vaag dat er geen routering is tussen de verschillende netwerken als ik het zo lees.
Fortinet gebruiken we. Ik weet niet waarom hij de DNS niet pakt, die zit in principe in elk netwerk. Er is geen routering tussen de netwerken omdat dat van elkaar gescheiden moest zijn. Ik weet het, beetje rare oplossing, maar dit gaat in de toekomst ook veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:54:
Je wilt computers bereiken die op verschillende manieren het netwerk op kunnen komen en daarom in verschillende subnetten zitten? In dat geval zou je toch je dhcp server aan je dns kunnen koppelen. De DHCP server weet welke computer welk ip heeft gekregen immers aangezien hij dat zelf heeft gedaan :).
Ja klopt ja. De DHCP server en de DNS zijn in principe al gekoppeld. En inderdaad zou je verwachten dat hij hem dan pakt. Maar op de een of andere manier werkt dat niet via de VPN.

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:04:
Dit is dus gen client XP verhaal maar een Netwerk / DNS config vraag.
Ik denk dat je topic hier verkeerd zit, en beter op z'n plek zou zijn in Netwerken.

Ik verplaats je topic daar naartoe.

Sowieso zou ik lekker van die hosts file afblijven om dit proberen op te lossen, want hosts entries overrulen de DNS client altijd.
Inderdaad, sorry, je heb gelijk.

Ja ik heb er nu ook niets instaan dan wat er standaard in staat

Verwijderd

Topicstarter
TheNymf schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:47:
ehm, wat als je nou als primairy de DNS thuis insteld, en als sec dns die bij het VPN?

of pas je subnetmasker aan naar 255.255.0.0 - dan kun je bij alle netwerken
Mhh.. das wel een goed idee.... Dat ga ik zometeen even proberen!

Thanks

• Terrienator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Kun je niet op de VPN server een standard DNS Suffix meegeven?
Pagina: 1