Zelfbouw Zaph|Audio Waveguide TMM

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:52
Edit: Ik ga de Zaph|Audio Waveguide TMM maken omdat er voor de Scirocco de benodigde onderdelen niet meer te koop zijn. Zie post 11.

Examens gehad(en hopelijk geslaagd :9), dus het is weer vakantie. En voor deze vakantie heb ik gepland om zelfbouw speakers te gaan bouwen. Ik heb al even gezocht was in eerste instantie van plan om voor de Vifa Carat te gaan, maar dit werd me afgeraden. Dus ga ik nu voor de Speakerworld Scirocco.

Ik ben van plan alle onderdelen los te bestellen en alles zelf inmekaar te zetten. Alleen omdat dit de eerste keer is heb nog een aantal vragen.

1. In de oorspronkelijke Scirocco zit een Seas W171AL unit, deze is echter niet meer leverbaar meen ik(is niet te koop bij BMM, Remo en ook een duitse winkel heeft ze niet meer). Dus moet ik hier een alternatief voor vinden. Nu kan ik bij BMM de volgende ong. gelijke units vinden:

- Seas W181AL
- Peerless HDS-180EXCL (past net in de breedte)

Welke kan ik het beste nemen als vervanger, of is er misschien nog een betere? Ik kan er in ieder geval geeneen meer vinden maar kijk er misschien overheen.

Moeten er ook nog wijzigingen in de kast worden doorgevoerd als ik een andere woofer neem?

2. Ik heb ookal wat onderdelen voor de filters geselecteerd, alleen ben nog niet zeker van de condensators en een spoel.

Alleereerst maar beginnen met de spoel, ik heb een HQ58 8.20uf 1,60mm spoel nodig. En heb nu de deze geselecteerd, die is 1,32mm maar dat maakt volgens mij niet zo gek veel uit.

Dan de condensators, ik zoek:

- 8,20 uf MKT 160V condensator, is dit een goede?
- 6,80 uf MKP 400V, is dit een goede?

3. Op tekening 1 staat onder detail 4 een gat, is dit een vierkanten baspoort ofzo? Of een gat voor de aansluitterminal, met een compartiment voor de filter?

Mijn lijstje ziet er voor 2 speakers op dit moment zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://dennisenderink.nl/project/scirocco/winkellijstje1.jpg

Alvast bedankt voor de moeite!

[ Voor 3% gewijzigd door deCube op 07-06-2007 11:10 ]

Work hard & be brave.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt niet zomaar de unit vervangen zonder het filter te redesignen. Als je dat niet wil zul je, of ergens anders de oorspronkelijke units vandaan halen, of een ander ontwerp zoeken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• deCube
voodooless schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 00:13:
Je kunt niet zomaar de unit vervangen zonder het filter te redesignen. Als je dat niet wil zul je, of ergens anders de oorspronkelijke units vandaan halen, of een ander ontwerp zoeken.
Ok, zou je me kunnen zeggen wat er verandert moet worden of is dat te ingewikkeld en kan ik beter overstappen?

Work hard & be brave.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Basicly begin je voor het filter weer helemaal bij 0, waar dat dan precies op uit gaat komen is moeilijk te zeggen. Bij speakerland zie ik de W171AL nog op de prijslijst staan, misschien kun je daar eens vragen.

Anders is dit misschien helemaal niet zo verkeerd: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker16.html

• deCube
Speakerland kan de W171AL ook niet meer leveren, maar ze raden me de Seas W180NAL of de Vifa 17WP200 aan. Beide zouden zonder aanpassingen in de filter gewoon moeten werken, volgens hun.

Wat is hier van waar? En maakt het nog uit dat ik voor de Seas een iets groter gat moet frezen?

Work hard & be brave.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

deCube schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:28:
. Beide zouden zonder aanpassingen in de filter gewoon moeten werken, volgens hun.

Wat is hier van waar? En maakt het nog uit dat ik voor de Seas een iets groter gaat moet frezen?
'T is onzin. Beide zijn oudere (daarom vast niet slechtere) woofers en hij wil je vast kwijt ofzo... Die gaan definitief niet passen. Een alu woofer moet je heel anders filteren dan een papier, poly of glasvezelwoofer. komt nog bij dat impedanties ook niet gelijk zijn. Met andere woorden: dat gaan never nooit niet goed aflopen.

En als het dan echt moet, dan zou de Seas L18RCY het dichtst bij komen.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 01-06-2007 16:49 ]

• deCube
voodooless schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:44:
[...]

'T is onzin. Beide zijn oudere (daarom vast niet slechtere) woofers en hij wil je vast kwijt ofzo... Die gaan definitief niet passen. Een alu woofer moet je heel anders filteren dan een papier, poly of glasvezelwoofer. komt nog bij dat impedanties ook niet gelijk zijn. Met andere woorden: dat gaan never nooit niet goed aflopen.

En als het dan echt moet, dan zou de Seas L18RCY het dichtst bij komen.
De Seas W180NAL = H1085, oftewel de Seas L18RCY of ben ik nou gek?

Dat wordt hem in ieder geval dan, en kloppen de onderdelen van de filter zo?

Work hard & be brave.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Ik gok dat dit een van je eerste zelfbouw projecten is.

Opzich is die Scirocco een leuk project om mee te beginnen. Echter daar de drivers niet meer beschikbaar zijn, denk ik dat je jezelf een hoop ellende op de hals haalt door aan het ontwerp vast te houden.

Als je die W171AL en de L18RCY vergelijkt zijn het qua specificaties totaal andere drivers. Ten eerste denk ik dat de inhoud van de kast niet optimaal is voor de L18RCY.

Daarnaast zal je het filter helemaal aan moeten passen. Dat is lastig, helemaal bij een drie weg systeem. Er is software waar je een filter mee kan berekenen. Dit word berekend aan de hand van de driver specificaties.
Niemand kan je dus ook even vertellen of je filtercomponenten zo goed zijn.

Ik snap niet zo goed dat ze bij Speakerland ze je zo die andere driver aanbevelen. Ik vraag me dus net als voodooless af of de motieven van de meneer daar wel helemaal zuiver zijn.

Wellicht een idee om toch voor een ander ontwerp kan kiezen. Lijkt me echt zonde om dat bedrag uit te geven aan speakers die wellicht nooit optimaal gaan klinken.

In elk geval wil ik je even wijzen op http://forum.zelfbouwaudio.nl waar heel veel informatie is te vinden.

En mocht je toch beslissen om naar een ander ontwerp uit te kijken. De Morion TML is een leuk project voor een beginner. Er zijn hier op GoT genoeg mensen die je daarmee kunnen helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Shuriken op 02-06-2007 11:01 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd heel wat anders, maar de morion is een leuk en goed te bouwen ding.
Zijn idd meerdere topics over.

Hier vind je hem:
http://www.lautsprechersh...ndex.htm?/hifi/morion.htm

Wise enough to play the fool

• Ino Dekker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 21:51

Ino Dekker

Mr. Guide

De Scirocco zijn hele mooie luidsprekers voor die prijs. (zie sig, al zijn de center en surrounds niet zo nieuw meer nu)
Voor de W171AL unit zou je eens contact op kunnen nemen met Speaker & Co. Groningen. Ik heb begrepen dat Martin een partij speciaal heeft laten maken bij Seas om nog een tijdje door te kunnen gaan met het huidige ontwerp. Misschien dat hij de units ook los kan leveren.

- New DIY Speakers: Speakerworld Scirocco Center & .5 Surrounds

• deCube
Speaker en Co Groningen levert de drivers helaas niet los, en heb er weinig zin in om alles daar te kopen dus ben ik op zoek gegaan naar een ander ontwerp. Ik heb ook nog een aantal topics hier op GoT doorgelezen.

Ik ga nu voor de Zaph|Audio Waveguide TMM, volgens mij een erg mooie speaker voor niet al teveel geld. De units zie net dat Remo deze ook heeft en de waveguide zal ik uit Amerika moeten bestellen, de onderdelen van de crossover haal ik denk ik van BMM.

Ik zou geen beginner zijn als ik geen vragen had dus hier komen ze :9 :

Afbeeldingslocatie: http://www.zaphaudio.com/WaveguideTMM-perfection-crossover.gif

Voor condensator C6 heb ik 15uF genomen, maakt dit veel uit?

Voor L1 en L4 heb ik respectievelijk deze en deze genomen, zijn dit de goede spoelen?

En voor de weerstanden(R5 en R7) heb ik MOX-weerstanden van 4W genomen, goede keuze?

Kan een moderator de titel aanpassen? Bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door deCube op 07-06-2007 01:13 ]

Work hard & be brave.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Let wel op dat die waveguide niet te duur gaat worden. Verder zal het zeker een mooie speaker zijn. Voor de spoelen is het van belang dat de weerstand erbij (de rode), de Rdc van de spoel matched (grofweg, over 0.1 Ohm moet je niet moeilijk doen. Die spoelen die je hebt uitgezocht passen dus niet echt. de condensator is verder prima, C0 is echter belangrijker. Een andere shop voor caps en spoelen is http://www.capsandcoils.com . Ze hebben zogenaamde backlack spoelen. Deze vervormen wat minder omdat de wikkelingen via een vacuüm proces aan elkaar geperst en geplakt zitten. Ook de condensatoren schijnen erg goed te zijn voor het geld. Mox weersanden zijn prima.

Title fixed :)

• deCube
Ik heb nu de volgende componenten geselecteerd:

Afbeeldingslocatie: http://dennisenderink.nl/project/waveguide/bestellijst1_cac.gif

Volgens mij komen de spoelen nu aardig overheen. Alleen voor L4 weet ik niet wat beter is, erboven of eronder zitten? Dus 2.2 mH of 1.80 mH.

En R5 is 7 - 0.7 = 6.3 Ohm, is 5.6 Ohm dan goed of kan ik beter voor 6.8 Ohm gaan?

Verder ben ik die tekeningen opnieuw aan het tekenen met de goede maten in millimeter en een iets andere voet. Ik ga hierbij uit van 18mm (tegenover 3/4" van het oorspronkelijke ontwerp), goed of is 22mm beter?

Ohja, op de site staat dat voor L10 een speciale spoel gebruikt moet worden:
Note that the 4.0mH shown in both crossovers really is .21 ohms - It is a Madisound Sledgehammer Steel Laminate 15AWG, pretty much the only way you're going to get a DCR that low.
Dit zou betekenen dat ik die spoel speciaal uit Amerika moet laten komen... Is hier geen andere oplossing voor? Hetzelfde geldt voor de waveguide.

Work hard & be brave.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Mag ik vragen waarom je voor zo'n 'moeilijke' oplossing kiest? Het is een onderdeel wat niet te krijgen is aan deze kant van de oceaan lijkt het, en je moet hem ook nog eens gaan customizen voor dit ontwerp.

Nu wil ik niet de poten onder je stoel vandaan schoppen, en als je er echt zin in hebt is er weinig om je tegen te houden (en lees ik zeer graag mee ;)) maar is het niet de moeite waard om eens een blik te werpen op de zelfbouwtijdschriften.
Op www.lautsprechershop.de kun je kits kopen voor verschillende ontwerpen die in de grote duitse tijdschriften hebben gestaan. Een groot deel hiervan is leuk geprijsd en de onderdelen zijn buiten deze shop ook goed verkrijgbaar.

Voorbeeld: Alcone Laplace XT

Of wanneer je graag met een waveguide wilt werken, kwam ik deze tegen: Klang und Ton Triple Play

Weet niet of die waveguide hetzelfde is trouwens als degene die je zoekt, anders is het misschien zelfs een optie hem daar te bestellen?

• deCube
Tjah, ik zocht naar een mooi ontwerp, en dat zijn nou net telkens de ontwerpen waarvan onderdelen slecht verkrijgbaar zijn.

Ik wacht nu de mailtjes af van de webshops met de prijzen voor verzending, als dit te hoog is dan neem ik ontwerpen van Strassacker zeker in overweging.

Het is misschien wat stom dat ik telkens verander van ontwerp maar ik wil natuurlijk ook een mooie speaker met goed geluid.

Ik laat weer van me horen als ik de mailtjes binnen heb!

Work hard & be brave.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

I.p.v 4mH kun je natuurlijk ook zoeken naar een 3.9 mH spoel, of je vraagt of een van de shops voor jou een spoel kan krijgen die 4 mH is, of er eentje voor je wil afwikkelen. Als je hun het filter ontwerp geeft zal dat wel goed komen denk ik.

Wat betreft de waveguide: ik denk dat die monacor waveguide best wel eens zou kunnen werken. In USA bestellen loont toch al snel niet.

• deCube
voodooless schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 21:45:
I.p.v 4mH kun je natuurlijk ook zoeken naar een 3.9 mH spoel, of je vraagt of een van de shops voor jou een spoel kan krijgen die 4 mH is, of er eentje voor je wil afwikkelen. Als je hun het filter ontwerp geeft zal dat wel goed komen denk ik.

Wat betreft de waveguide: ik denk dat die monacor waveguide best wel eens zou kunnen werken. In USA bestellen loont toch al snel niet.
Maar de vraag is of je met een 3.9 mH spoel ook een DCR van 0.21 Ohm krijgt. Ik heb vanochtend een mailtje ontvangen en dan kom op $54.90, oftewel €40,80 voor die 2 speciale spoelen, incl verzendkosten that is.

En voor de waveguide was ik inderdaad van plan om voor die Monacor te gaan, bedankt voor de tip Razorfist!

Work hard & be brave.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

deCube schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 13:58:
Maar de vraag is of je met een 3.9 mH spoel ook een DCR van 0.21 Ohm krijgt.
Super Q 3.9mH 0.148Ohm , kost wel wat
1.4mm 3.9mH 0.23 Ohm, wat goedkoper

• deCube
Ik kom nu uit op €238,52 per speaker, excl. MDF. Maar ik begin nu weer te twijfelen tussen de Alcone Laplace XT die veel simpeler en een stukje goedkoper is, maar qua vormgeving weer wat mooier.

Ik moet er nog maaris een nachtje over slapen. :X

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 3% gewijzigd door deCube op 10-06-2007 11:59 ]

Work hard & be brave.

Verwijderd

Het moet echt wel een speciale zelfbouw speaker zijn wil je dit bedrag er aan uit gaan geven. Ik zou dan voor die Alcone gaan. Ziet er geweldig uit!

Zelf ga ik deze zomer speakers bouwen die 100 euro p.stk zijn en ook prima geluid moeten leveren. Dus ik denk dat dit ook zeker goedkoper kan.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Heb je al nieuws over de onderdelen? :)
Pagina: 1